Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Sunday, December 20, 2009

BUAH KECUPU.......ATAU CUPU

Salam semua, bertemu kita kembali di alam maya ini, kali ini aku nak kongsikan buah yang aku jumpa masa aku balik kampung. Buah ini sukar untuk diperolehi..kecuali kampung2 yang lama sahaja baru ada buah ini. Di kampung halamanku pun tiada pokok ini. Semalam sebelum balik KL aku pergi majlis perkahwinan saudara suamiku di Pasir Mas, Bila terpandang buah yang ranum ini , tiba2 je idea datang lebih2 lagi tiada n3 yang menarik nak aku tayangkan hari ini ,apa lagi suami ku pun ambil galah tolongggg jolokkan buah ini untuk aku kongsikan gambar  dengan kawan2 sekelian. Ada sesiapa yang kenal dengan buah ini. Aku panggil buah kecupu tapi tidak tahu nama sebenar buah ini.Ada sipa2 yang pernah tengok tak. Rasanya masam2 manis, kalo buah yang muda setengah orang buat sambal, tapi aku tak pernah makan lagi. Bentuk buah ini seakan2 pisang kaki, tapi isinya berulas.Kalo anak jati KL ni gerenti tak kenal buah ini. Jom layan gambar yang sempat aku ambil ini.

Buah yang masak ranum ini rasa masam2 manis2 manja gitu..best gak, sekali sekala layan buah ini


bentuk buah yang menarik.Agaknya aku je yang makan buah ni.Bdk2 kampung dah tak makan buah ni kut....

 kena kopek kulit dulu baru boleh makan.
 
 isinya berulas
 

13 comments:

salam..

buah cepu ni belah negeri sembilan,,, ramai yang makan,,, dimasak gulai cili api ,,,emmm sedap ... dia masam masam sikit...
 
salam noor,

a,a betul lah tu buah ni, kalo dkt kelatan panggil buah cupu, rasa2nya mmg masam kalo yg blum ranum tu pas tu bergetah pulak kan. noor pernah makan tak buah ni
 
salam kak ham, a,a gitu lah buah ni, mmg bergetah kalo yg tak berapa ranum, nasib baik kak ham pernah mkn, best gak kan mkn buah ni, buah ni tak ada org jual rasanya, ada pokok baru boleh rasa buahnya. tq ya kak ham
 
Salam kak Liza,
Apa khabar?
Last saya makan buah kecupu ni, masa skolah rendah. Masa tu, memanjat pokok. kiki.
Skarang kat kmpung saya, Besut, dah tak jumpa pokok ni. Tak ramai dah yg tanam.
 
Mula2 ingat buah pisang kaki :)
 
Salam indah,a.a kan indah, akak pun time kecik2 je masa blk kg mak dpt la mkn buah ni, pas tu dh tak jumpa2. org dh tak tanam pkk ni, kat besut panggil buah apa indah. suka je panjat pkk heheheh
 
heheheh..tipah tertipu, rupanya je mcm pisang kaki. tq ya blogresepi
 
Seingat-ingat saya, rasanya blum penah jumpa n makan lagi la buah ni..sedap tak?..boleh letak dlm sambal belacan ke??..menarik ni..tapi mana nak dapat??..
 
salam azmiezas, sedap jugaklah kalo yang suka masam2 manis tu,kalo yang buat sambal tu org bakar dulu, buah yang muda amat masam n bergetah, boleh kut buat sambal belancan. mmg susah nak cari buah ni.
 
pestaimmmmmmmmmmmmmmm tgk n dengor. ingatkan pisang kaki. wahhhh menarik tu. mana nak dapat ek, kita ske klo buah2 yg pepelik. Lagik pelik lagik best. Maklum ler zaman skang ni mana nak jumpa buah dedulu. Tah2 ada yg tak penah tgk Binjai...tol tak?
 
salam abbot, akak pun zaman2 kecik je tgk buah ni, time blk umah sedara MIL baru ada jumpa pkk ni. Bdk2 muda sikit mmg sah la tak kenal. a.a kan buah binjai pun buah yg org jrg kenal, kat johor panggil buah apa tah akak dh lupa, syok gak tu kalo tayang buah bijai ni, pkk dia akak tak kenal hehehe.tq ya abbot
 
Salam
 
Radang Paru-paru Copd.

Saya Abd Kadir bin Sumardi, 42 tahun. Saya disahkan mengidap radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit saya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakala nya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta , batuk tetap tak baik, sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
Banyak rawatan alternatif dari produk luar saya ambil tapi tak berkesan. Kemudian saya buat x-ray dan mendapatkan rawatan hospital. Doktor pun mengesahkan saya mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia. Untuk makluman, saya bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Setelah itu sahabat saya telah terlihat di facebook berserta testimonial pesakit. Lalu dia pun memperkenalkan kepada saya untuk mencuba produk tersebut. Saya pun menghubungi pengasas produk tersebut En. Zuhairi dan mendapatkan nasihat daripada beliau. Beliau mengesyorkn saya untuk mencuba. Alhamdulillah dalam 2 minggu dah terasa perubahan .Batuk samakin berkurang. Saya terus mengamalkan 2 jenis jus itu selama beberapa bulan sampai masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Menurut En. Zuhairi, masalah saya ini ialah paru-paru copd iaitu sakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini saya terus mengamalkan. Syukur pada Allah mengenalkan saya dengan En. Zuhairi
Semoga beliau berjaya membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh dengan produk ini.
..........................................................................
Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser gout kronik dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
Tp nanti dia akn blas jugak yer..
#sharepadayangmemerlukan
#sharing is caring
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...