Sunday, December 20, 2009

BUAH KECUPU.......ATAU CUPU

Salam semua, bertemu kita kembali di alam maya ini, kali ini aku nak kongsikan buah yang aku jumpa masa aku balik kampung. Buah ini sukar untuk diperolehi..kecuali kampung2 yang lama sahaja baru ada buah ini. Di kampung halamanku pun tiada pokok ini. Semalam sebelum balik KL aku pergi majlis perkahwinan saudara suamiku di Pasir Mas, Bila terpandang buah yang ranum ini , tiba2 je idea datang lebih2 lagi tiada n3 yang menarik nak aku tayangkan hari ini ,apa lagi suami ku pun ambil galah tolongggg jolokkan buah ini untuk aku kongsikan gambar  dengan kawan2 sekelian. Ada sesiapa yang kenal dengan buah ini. Aku panggil buah kecupu tapi tidak tahu nama sebenar buah ini.Ada sipa2 yang pernah tengok tak. Rasanya masam2 manis, kalo buah yang muda setengah orang buat sambal, tapi aku tak pernah makan lagi. Bentuk buah ini seakan2 pisang kaki, tapi isinya berulas.Kalo anak jati KL ni gerenti tak kenal buah ini. Jom layan gambar yang sempat aku ambil ini.

Buah yang masak ranum ini rasa masam2 manis2 manja gitu..best gak, sekali sekala layan buah ini


bentuk buah yang menarik.Agaknya aku je yang makan buah ni.Bdk2 kampung dah tak makan buah ni kut....

 kena kopek kulit dulu baru boleh makan.
 
 isinya berulas
 

12 comments:

salam..

buah cepu ni belah negeri sembilan,,, ramai yang makan,,, dimasak gulai cili api ,,,emmm sedap ... dia masam masam sikit...
 
salam noor,

a,a betul lah tu buah ni, kalo dkt kelatan panggil buah cupu, rasa2nya mmg masam kalo yg blum ranum tu pas tu bergetah pulak kan. noor pernah makan tak buah ni
 
salam nor...kak ham ada makan buah ni minggu lepas, jiran bagi....sedapnya...tp bila buang kulitnya sekali keluar ngan getahnya...ada rasa melekit kat tgn....tp sedapla buah ni....pertama kali makan ni....
 
salam kak ham, a,a gitu lah buah ni, mmg bergetah kalo yg tak berapa ranum, nasib baik kak ham pernah mkn, best gak kan mkn buah ni, buah ni tak ada org jual rasanya, ada pokok baru boleh rasa buahnya. tq ya kak ham
 
Salam kak Liza,
Apa khabar?
Last saya makan buah kecupu ni, masa skolah rendah. Masa tu, memanjat pokok. kiki.
Skarang kat kmpung saya, Besut, dah tak jumpa pokok ni. Tak ramai dah yg tanam.
 
Mula2 ingat buah pisang kaki :)
 
Salam indah,a.a kan indah, akak pun time kecik2 je masa blk kg mak dpt la mkn buah ni, pas tu dh tak jumpa2. org dh tak tanam pkk ni, kat besut panggil buah apa indah. suka je panjat pkk heheheh
 
heheheh..tipah tertipu, rupanya je mcm pisang kaki. tq ya blogresepi
 
Seingat-ingat saya, rasanya blum penah jumpa n makan lagi la buah ni..sedap tak?..boleh letak dlm sambal belacan ke??..menarik ni..tapi mana nak dapat??..
 
salam azmiezas, sedap jugaklah kalo yang suka masam2 manis tu,kalo yang buat sambal tu org bakar dulu, buah yang muda amat masam n bergetah, boleh kut buat sambal belancan. mmg susah nak cari buah ni.
 
pestaimmmmmmmmmmmmmmm tgk n dengor. ingatkan pisang kaki. wahhhh menarik tu. mana nak dapat ek, kita ske klo buah2 yg pepelik. Lagik pelik lagik best. Maklum ler zaman skang ni mana nak jumpa buah dedulu. Tah2 ada yg tak penah tgk Binjai...tol tak?
 
salam abbot, akak pun zaman2 kecik je tgk buah ni, time blk umah sedara MIL baru ada jumpa pkk ni. Bdk2 muda sikit mmg sah la tak kenal. a.a kan buah binjai pun buah yg org jrg kenal, kat johor panggil buah apa tah akak dh lupa, syok gak tu kalo tayang buah bijai ni, pkk dia akak tak kenal hehehe.tq ya abbot
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...