Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Saturday, July 10, 2010

NASI IMPIT (HOMEMADE)

Salam buat semua, petang semalam dengan semangat yang berkobar2 dan teruja sekali untuk mencuba resepi nasi impit, terus akk buat setelah tgk nasi yang cantik kkat umah yatie.  Terima kasih buat  Yatie US yang bagi resepi ini. Memang cantik n padat. Akk masak menggunalan ricecooker, kacau juga sekali sekala. Senang la lain kali kalo nak makan anak beranak tu boleh la buat ikut resepi Yatie ni. Sebelum ini akk pernah juga cuba buat nasi impit gini, tapi tak cantik mana n terasa nasi lagi, dulu akk buat 1:3, ikut resepi yatie 1:5. Ok jom la layan nasi impit akk ini, buat untuk mkn malam semalam, memang cukup n kenyang sekali makan nasi impit ini. Izinkan akk C n P resepinya Yatie. :~

Memang cantik n tak berderai lagsung
Dapat dua bekas ini....
Suka sangat bila dapat hasil yang memuaskan hati.....TQ buat YATIE US
Akk masak guna ricecooker, kalo sapa2 yg bz + M mcm akk boleh lah cuba guna ricecooker gini....

Bahan-bahan
  • 2 cawan beras biasa
  • 10 cawan air
  • 2 sudu kecil garam
Cara-cara
  1. Basuh beras dan masukkan air,garam ke dalam periuk utk dimasak.
  2. Setelah nasi mula kering,kacau sentiasa sambil di lenyek supaya hancur.
  3. Gunakan api perlahan dan bila kering terus kacau lagi.
  4. Setiap 10 minit mestilah di kacau sebati sehinggalah nasi kering. Masak nasi impit ni kena banyak kali di kacau supaya nasi cantik dan lembut.
  5. Saya masak lebih kurang 1 1/2 jam dngn api sederhana. Setelah siap, matikan api dapur.
  6. Lenyek-lenyekkan nasi dengan menggunakan anak lesung batu@belakang botol yg bersih sehingga nasi lembut. Gaul dan lenyek2 lagi. ( Akk sapu minyak pada plastik pas tu masukkan senduk, tekan2 sampai mampat )
  7. Sapukan sedikit minyak di sekeliling tupperware @ mangkuk. ( lupa nak sapu minyak, tapi ok je senang gak keluarkan nasi, )
  8. Masukkan nasi tadi ke dalam mangkuk dan ratakan, ambil sehelai plastik bersih dan sapukan sedikit minyak.
  9. Tekan-tekankan nasi supaya mampat dngn menggunakan plastik tadi (saya letak sapu tangan dlm plastik tu supaya tak rasa panas sngt masa menekan nasi tu).
  10. Biarkan nasi impit betul2 sejuk lebih kurang 4-5 jam sebelum dipotong.

6 comments:

cam ni caranya..dah lama cuba wat tp xpernah jadi..beras biasa tu maksudnya bkn neras siaam la kan?
 
Salam Kak Rosaliza,
Alhamdulillah menjadi nasi impit akak....suka yatie tngk...tahniah ya kak....yatie pun pernah masak kat rice cooker, tapi rice cooker yatie kecik dan tak muat...tu yg buat style masak kat dapur....
 
salam kak..nasi impit ni mmg x letak santan ye kak? sue x pnh buat kat umah ni sbb xde sapa reti mkan..huhuu..kalo kat kpg kakak sue ada gak buat kdg2 tu tp mmg kwn2 dr smenanjung suka mkn ni..apapun next time leh laa try ikut resepi ni kalo teringin kan..hehe
 
salam Hamizah....beras biasa yang kita mkn nasi kat umah tu...beras akk ni beras jasmine je...kalo ikut sukatan ni mmg menjadi. Sebelum ni akk buat tak cukup air nasi impit jd tak berimpit heheh. Tq ya
 
Salam yatie...tq bagi resepi ni. A,a kalo ricecooker kecil muntah air la kat luar periuk tu. Akknya ngam2 je ngan beras 2 cawan ni. Terima kasih byk2 ya yatie
 
Salam sue....gumbira nmpk sue kat umah akk...tak pernah buat ke...kalo kat semenanjung ni nasi impit ni amat popular kalo time raya...anak2 akk cukup suka kalo nasi impit ngan kuah kacang pesen kelate gini. Tq ya sue...dh pulih sepenuhnya ke
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...