Wednesday, July 14, 2010

SUKUN

Salam dan selamat pagi buat semua rakan2 dialam maya ini......kenal tak dengan buah sukun ni,...akk rasa ada juga yang tak berapa kenal dengan buah sukun segar gini, makan tu selalu la tapi yang dah di gorengkan...terutama adaik2 yang muda belia ini....macam nilah buah sukun. Akk pun sejak tua2 gini baru kenal ngan buah sukun segar gini, kalo dulu2 selalu la beli sukun goreng, ikankan rupanya mcm ubi hehehh. Hari sabtu lepas akk pergi ke Puncak alam, adalah kawan abe akk bagi buah sukun ni 4 biji, satu dah masak, akk tak tau apa nak buat ngan buah yang masak itu lalu akk buang gitu aje, sayang pula. Rupa2nya sukun masak ranm tu boleh di buat cekodok atau jemput, maklum tak biasa buat takut membazir pulak.

Semalam rumah akk dah dikunjungi oleh pembanci....lega rasanya dah selesai satu tugasan. sekejap je dia tanya soalan2, diantaranya, berapa lama dok kat umah ni, ada astro ke tidak, internete, komputer, talipon rumah, aircond, n penapis air. Nama isi rumah,tarikh lahir semua, ada berapa kenderaan, tahap pendidikan tertinggi, gaji, tempat keja.....itu jelah yang ditanya. Terima kasih kak kerana beri kerjasama......jadi pada rakan2 semua, sila berikan kerjasama pada pembanci2 sekelian. OK dah abis pasal banci penduduk ni. Jom tgk buah sukun segar. Ada baki sebiji lagi :~


Sukun yang belum dicuci lagi penuh ngan getah2nya

7 comments:

Salam kak rosa, buah sukun ni mmg sedap kalo digoreng, ia juga best dibuat cekodok tp jgn sesekali nk cuba mkn mentah secara segar sukun ni. X penah org buat tu..haha.. sape2 yg nk tau cite dn info psl buah sukun gi la lwt kebun(blog) sy. Hehe..promote ni.Iklan x bbayar.
 
saya suke sukun goreng...sedap..tapi kalau dah masak sgt bile goreng tu kureng sikit...tu yg kene buat cekodok tu..
 
Salam en Daun...sedap sangat sbb sukun ni manis sikit isi dia, kalo yang biasa beli tu tawar n hambar jew, mkn pun x lalu mana. Tapi bau sukun yg masak ranum tu best jekan, mcm bau buah jambu batu kaler pink yang msk...esok tu baru akk buang.
 
Salam ain..akk pun suka, yang buat kodok tu tak pernah akk buat lagi, hari tu buang gitu je
 
salam rosaliza..akak memang suka sukun ni..bila dah goreng..panas2 tu makan dengan sambal kicap..hhmmm sedap betul..lepas tu..buat bubor pun edap..potong dadu..dan buat la bubor cam biasa..
syangnya kat ns ni...susah betul nak jumpa buah sukun...
 
Salam kak erna..ooh boleh buat bubur ek...saya nak buat la sikit esok, kalo buat byk takut ank2 tak mkn pula. Saya pun tak pernah beli buah ni...tak perasan pula ada jual ke tidak...tq kak bg idea
 
klo sukun yg muda belia pulak best wt kerepek nipis2 gtu..rangup,rse lemak2..alahai sdpnye
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...