Saturday, August 21, 2010

SIRA PISANG NANGKA

Salam dan selamat pagi di kehenian subuh nan indah ini...kedengaran sayup2 bacaan al quran di Masjid sana....Hari ini dah masuk hari ke 11 kita berpuasa..insyallah tahun ini akk dapat puasa penuh.., itu pun jika di izinkan Allah. semoga  kesihatan akk n bby dalam pewut ni sihat walafiat sehingga keakhir ramadan, semoga ada kekuatan pada akk dalam menempuh dugaan dan cobaaan di bulan yang mulia ini. Tabahkanlah hati ini.........

Masak memasak tetap berjalan seperti biasa..dan bersahur pun alhamdulillah tak pernah miss lagi. Kekadang tu terlupa nak snap pic bila kesibukan dan keletihan menjelma.....tapi makan tak lupa heheheh.

Semenjak dua menjak ni n3  asyik menu yang basi je..tak sempat nak updated n3 yang segar dari ladang heheh. Kali ini pun menu basi juga. Ini ada lah sira pisang nangka, tapi pisang ni tak cukup zat agaknya cinonik je n slim je....tapi apa2 pun tetap pisang nangka, bagi akk pisang yang terbaik untuk sira..sebab isinya pejal.Jom cuci mata;~


Pisang yang huru hara dlm mangkuk..mana taknya main tuang je kat dlm tu heheh....pisang ni akk rendam dalam air kapur sekejap, untuk mendap isi yang pejal kalo tak pisang ni akk boroi heheheh..kembang gituuuuu. Pas tu akk letak santan sikit,daun pandan nisan,gula, n sedikit garam...lebur je atas dapur dgn api yg sederhana n tutup periuk...masak hingga kuah pekat..jangan sampai rentung pulak ya......sedap dimakan,nyummmm nyumm nyummmm.

Tak g jalan2 kat Jalan TAR ke...buat tambah kesesakan kat situ hehehh...best gak tu...pagi2 pun dah riuh rendah..nak berjalan pun semput rasa....itu pun akk pergi pagi hari biasa, kalo hari ni,tak tau nak citer la.


Ok semua, dah masuk waktu subuh dah...bye2 n selamat berpuasa dan moga mendapat keberkatan dari ilahi dari apa2 saje yang kita lakukan..jaga diri semua, hati2 dijalan raya, dan  ingatlah orang tersayang...raya tak lama lagi.......dadaddadada. Penuh perasaan ni.

8 comments:

salam rosaliza..pagi2 akak dah dihidangkan sira pisang..saja gurau..sebenarnya akak belum pernah buat ni..dulu ada akak buat sira ubi kayu..tak tau pulak..pisang pun boleh..pisang akak buat bubur je biasanya..
 
ain pun same mcm kak erna...selalu buat bubur jer...
mesti sedap tu kan kak liza...makan berbuka puasa ni...
 
salam kak..pisang nangka ni sama macam pisang embun ke?atau yg org biasa panggil pisang msk hijau tu?hehe..mcm2 nama pisang ni kan
 
Salam kak rosa,
Hr tu ada beli sira pisang kat bazar Rmdhn. Ore Kelate yg buat dn jual tp diorg gna pisang kelat lego yg kurang msk. Gna pisang nangka ni mmg yg terbaik. Pisang nangka yg dibw khas dr kg hr tu dh hidup subur kat sini. Pisang kebatu yg diimport dr kg pn dh bbuah. Jntung pisang kebatu blh mkn sbg ulam tak? Dh potong jntung tu tp tak berani nk mkn sbb tak tau blh mkn ke tdk.
 
salam kak erna...saya selain buat pengat..sira lah jadi pilihan di bulan puasa..lagi pun cara nak sira tu mmg simple sangat...kira2 pencuci mulut bagi org malesss gitu heheheh..kalo ada pisang boleh la akk cuba sira pula..tapi jangan manis2 sangat
 
SalamAin..oh tak pernah buat sira juga ya...sedap la bagi tekak akk ni..lagi pun pisang tu pejal2 sikit...sedap kunyah..tq ya ain
 
Salam Sue..pisang embun lain..pisang tu boleh mkn gitu je..pisang nagka ni, kulit yg msk pun kaler ijau juga..cuma bau pisang ni mcm nangka...n kaler dia kuning oren sikit, sesui utk goreng,sira n pengat. Agaknya sue panggil nama lain kut kat sarawak
 
salamEn Daun Aka Adry...semalam akk balik kg...banyak sangat pise kabatu..tapi sayang dah buruk tak leh nak amik langsung, bonda balik Kg jaga atuk...pisang kelat lego tak msk mmg tak best langsung kalo sira..kalo pise kebatu mmg sedap le'et gitu heheheh. Akk rasa jantung pise kebatu boleh mkn..yg ore tak mkn sbb pahit je..lain2 tak dak masalah. Best tu buat teresek. kat klate rm 2.00 sebiji jantung huhuuh laku tul
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...