Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Saturday, September 4, 2010

TAT NONA

Salam buat semua....akk baru je siap buatkan tat nona. Resepi ni akk ambil dari teman sebilik akk di masa bujang2 dulu...memang setiap tahun biskut ini akk buat..walaupun susah nak gunting tapi biskut ni wajib akk buat tiap2 tahun. Buat room mate akk yang entah dimana berada sekarang akk harap dia sihat2 lah selalu, last akk jumpa dia tahun 1998 masa tu dia tinggal di Menara Sri Pulai Keramat..iaitu perumahan Navy...lepas tu dia pindah ke Lumut..akk pun hilang jejak dia, Buat Kak Ani atau Noraini Ibrahim yang berasal dari Felda Sungai Kelah, sungkai...Idda harap bahagia selalu di samping famili tersayang..resepi ni akan ku abadikan untuk rujukan masa hadapan...dan terima kasih...segala kenagan manis tetap terpahat di sanubari ini.

Panjang intro kali. Akk serta kan resepinya dekat sini...buat Adry tahun ni kalo nak makan tat nona ni kena suruh mahsuri buatkan ya......sian tak dapat balik kampung tahun ini. Dan buat Lina boleh lah merasa..sibbaik dah abis pantang......

Bukan untuk dijual heheh..bekas tahun lepas je..saje tak buang harga heheheh
Beginilah rupa tat nona..kalo gunting dengan cermat lagi cantik..tapi akk cincai2 je gunting..tak larat juga..akk buat 3 adunan....

TAT NONA

1 cawan tepung kastard
1 cawan buttercup
1/2 cawan gula halus
Esen vanilla
1 biji telur
11/2 @ 2 cawan tepung gandum
Kuning telur sebagai hiasan
Jem nenas secukupnya

Cara - cara

1. Ayak tepung kastard bersama tepung gandum.
2. Pukul butter bersama gula hingga gebu, kemudian masukkan  telur dan esen vanilla.
3. Masukkan tepung...uli hingga menjadi doh...sekiranya doh lembik tambahlan tepung gandum.
4. Ambil sedikit doh..isikan jem nenas kemudian bentukkan bujur sedikit...lepas tu gunting mengitu kretiviti  masing2.....
5. Sapukan kuning telur..dan bakar sehingga masak

Selamat berpuasa buat semua.....dah penat ni...petang ni tak tau nak masak apa lagi....

5 comments:

salam kakkkkk...lahai rajinnya kakyung ku sorang nih sampai 3 adunan tuh..hehehe..mesti sedap n rapuh eh kak..iee...nak gak try tapi bila ntah nak rajin nih...hii..rapuh ke rangup ni kak?kalo rapuh lembut sue suka mkn tart nih
 
Salam kak rosa,
Dh siap buat tart nona ye. Byk tu stok utk raya thn ni. Blh la htr mai sini sebotol..hehe..
Nti nk bg resepi ni kat mahsuri.
 
salam sue...satu biskut ni je akk bawa blk kg tu yg merajin buat lebih sikit....tat ni tak gebu mana....dalam adunan tu akk tambah tepung jagung sikit..baru gebusss sikit je....tq ya sue
 
Salam en daun...boleh la suruh mahsuri buatkan....tapi kena tambah tepung jagung sikit baru lagi sedap....mai lah KL kita mkn kat sini
 
Mai tgk resepi tart nona. Rasa mcm nk buat la. Lama tak mkn..rindu la pulak kat tart nona ni. Jem nenas dh ada yg jual dlm pek.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...