Monday, December 27, 2010

GORENG PISANG - JARI BUAYA @ JARI BOYA

Selamat malam buat semua...pisang ni akk goreng buat bf bberapa hari yang lalu, macam biasa lah tak sempat nak boh n3. Istimewanya pisang ni adalah kerana pemeberian bonda akk masa blk kampung hari rabu lepas. Akk rasa pisang ini tiada ditempat lain, dan merupakan pisang yang sangat popular zaman akk kecil2 dulu. Rasa pisang ni sedikit masam, ianya boleh digoreng,sira, pengat dan juga boleh dimakan begitu sahaja.

Anak2 tak berapa suka pisang ni kerana rasanya masam2 sikit...makan tepung goreng pisang je
Beginilah rupa pisang jari boya..panjang n runcing je
Snap pic kat umah bonda akk..pastu akk angkut  la dua sikat. Dah lama akk tak makan pisang ni..rupa2nya masih ada pokok yang tersisa di belakang rumah akk tu......hilang kerinduan dizaman kanak2 dulu. Adik2 akk semua suka pisang ni zaman kecil2 dulu, Linapg n En Daun. Rindu zaman kanak n arwah abah akk

7 comments:

memang tak jumpe pisang ni kat cni kak..runcing buahnya ek..ni kalo msk kuning gak eh kak?kot2 cam pisang embun kn..msk ijau gitu.hehe
 
saya baru tau ada gak pisang nama jari buaya.. ish3... cobaan..

http://contengcorner.blogspot.com/2010/12/mizi-punya-akal.html
 
saya suka pisang!



btw..

jum ke sini..ramaikan pengikut pon boleh!


http://owlkieranaa.blogspot.com

tq~
 
Salam kak rosa,
Pisang jari buaya ni la yg ada dlm Dedaun Alam. Hr tu i dh bw parang nk tebang pkk utk amek buah dia tp tgk blm cukup tua. Igt kot nk bw blik ke sini sesikat dua tp jd rezeki akk la pulak. Ada setandan kat pkk yg satu lg (yg tu i tanam). Pisang jari buaya ni ada juga kat negeri lain dan namanya juga pisang jari buaya. Pisang ni mmg spesis yg sgt jarang dijumpai.
 
nmpk cam sedap lak plak pisang ni bila masak ranum..tp kalau mmg pakar buah tak masak pun bleh mkn ngeee..betul tak en.Daun??kena tau teknik2 rahsia la kih3
 
ade lagi kt umah pisang 2...hihihi
 
yg dok ada lg tu jadi mknn burung je.......
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...