Tuesday, August 31, 2010

CHOCOLATE CHIPS

Salam buat semua...bertemu kembali kita di hari merdeka ini....Sejak akhir2 ini kesibukan yang melampau sehingga tak sempat untuk update blog sendiri.....terima kasih buat semua yang rajin berkunjung kerumah akk...yang tunggak jejak dapat lah akk buat kunjungan balas...bagi silent reader tu terima kasih banyak2 kerana sudi singgah.

Semalam akk buat chocolate chips kesukaan anak2. Resepi ini dari biras akk....memang sedap sangat dan ranggup. Tahun ini akk buat sikit je biskut..tidak seperti tahun2 yang lalu.....selalaunya mesti buat 3 adunan untuk 3 rumah.....Untuk tahun ini akk buat untuk rumah sendiri dan biskut kesukaan anak2 sahaja..maklumlah...semakin hari semakin sarat  je...nak berjaga sampai tengah2 malam pun tak larat. Biskut tak ni tak berapa cantik tapi sedap:~


Ginilah rupa biskut tu..Ada banyak resepi untuk buat biskut ni. Untuk mengabadikan resepinya maka akk letak resepinya kat sini...untuk rujukan masa hadapan...terima kasih buat biras akk kat Cheras tu..Kak Long Ida.


Bahan - bahan

* 450g choclate chips
* 1 cawan badam kisar
* 2 sudu teh baking powder
* 11/2 ketul butter
* 1 cawan gula putih
* 1 cawan gula perang
* 5 cawan tepung superfine   ~ akk guna tepung ros
* 2 sudu teh serbuk koko
* 2 biji kuning telur
* 1 sudu teh garam
* 1 sudu teh garam

Cara - Cara

1~ Butter di pukul bersama gula putih dan gula perang, kemudian masukkan vanilla dan telur...gaul sebati

2~ Gaulkan  tepung, choclate chips, baking powder, serbuk badam,koko dan garam hingga sebati. Campurkan adunan inidengan butter yang telah di pukul tadi .....bentukkan ikut suka hati

3~ Bakarlah sehingga masak...oven akk  5 minit je


Selamat menjalani ibadah Puasa dan selamat menyambut Hari Merdeka Yang ke 53 MERDEKA ! MERDEKA ! MERDEKA !.......

Friday, August 27, 2010

LEMANG

Salam buat semua..tak lama lagi hari raya bakal menjelang tiba...hari tu masa jalan2 umah HASUE tengok dia siap2 bakar lemang..memang tergugat keimananku..terasa2 nak juga makan lemang. Masa balik kampung hari tu sempat lah akk beli lemangbagi memenuhi permintaananak tekak akk ni. Dekat kampung akk ada lagi lemang yang dijual dengan harga rm 3.00, rm 4.00, rm 5.00 dan rm 6.00..bergantung pada saiz lemang tersebut. Yang akk beli ni harganya rm 4.00 sebatang, jadi akk beli lah 2 batang, masa tu rendang tak siap lagi yang ada cuma nisan cair untuk di cicah...memang sedap sangat, bila dah lama tak layannn.

Agak besar juga lemang ni
Sedap juga cukup rasa lemak manis n masinnya..bila dah suka gitu lah kan......nampaknya raya nanti beli kat sinilah kalo teringin nak makan lagi...biasanya mak mertua akk buat ketupat daun palas....

Ok semua selamat berbuka

NEKBAT

Salam dan selamat pagi buat semua...awal2 pagi lagi akk letak n3 kali ini..kalo tak mesti tak berkesempatan..dan terlewat letak n3...kenal tak  ngan kuih ni......cantik n menarik kalernya.....yang ini belum bersira lagi. Masa akk balik kg hari tu sempat jugalah ak beli kuih ni rm 3.00 dapat 10 ketul. Kalo dulu kuih ni teramat murah, tapi sekarang ni semuanya dah mahal n naik harga...nak buat sendiri memang tak pandai..lagi pun tak pernah tengok orang buat. Kalo dulu akk rasa 5 biji rm 1.00 je....

Kuih ini biasanya orang sira ngan gula..n bergantuk pada kemanisan  n citarasa tersendiri..bagi akk, tak berapa suka manis..akk sira guna gula yang sedikit...kalo beli yang dah siap..huhuhu mcm makan gula memang manis.

Canti n menarik je kaler dia... oren gitu ,rupanya seakan bahulu., yang ini belum bersira lagi. Sekarang ni dok betapa kat peti ais lagi ...tunggu turn kena masak hehehe. Nanti bila akk dah sira akk updated kemudian ya.

Selamat menjalani ibadah puasa, sekejap je dah masuk hari ke 17 kita berpuasa. Mood buat biskut raya belum ada lagi ni huhuuh.....

Thursday, August 26, 2010

TUAK @ NIRA KELAPA

Salam dan selamat malam buat semua....dah malam baru sempat nak letak N3..bukan sibuk apa pun...cuma hari ni akk tak on blog aje....Pagi2 tadi akk pg klinik...check up biasa..sekarang ni dah kena pergi 2 kali seminggu dah....balik dari klinik..sibuk jadi ekor abe pulak heheheh...tengah hari sibuk dok golek2 n baring2....bukannya banyak keja nak buat pun.

Berbalik pada tajuk N3 tuak atau nira kelapa....bagi yang tak biasa minum air tuak ni..tentu rasa cuak nak minum...sebenarnya nama je tuak ( panggilan ore klate )..tapi bukannya memabukkan..air tuak yang fresh dari pkk kelapa.....

Biasanya..kalo perantau2 pulang ke kampung halaman di Kelantan...air tuak lah yang biasa yang akan di cari di bulan ramadan ini,.....begitu juga lah ngan abe akk ni..blk kg mesti cari air tuak ni. Rasanya manis n kaler dia seakan2 air tebu, tetapi kaler dia kelabu sikit. Sebenarnya tuak dihasilkan dari mayang kelapa yang di potong oleh penyadat tuak....dan dimasukkan kedalam tukir ( buluh )

Pada sesiapa yang belum pernah tgk air tuak ni jom kita saksikan bagaimana rupa paras air tuak ini heheheh;~


Ini lah rupa air tuak..gambar snap dlm keta je......harga yang kat atas ni rm 2.00...

Wednesday, August 25, 2010

UNGKEP HATI SAPI

Bersiaran kembali kita hari ini..salam buat semua. Beberapa hari yang lalu akk ada masak ungkep hati,,,patutnya hati ayam, tapi akk guna hati sapi ( klasik gitu bila sebut sapi ). Memandangkan hb akk ni tak naik2 terpaksalah akk makn hati selalu,,..Terima kasih buat HANA jepon diatas resepi yang sedap ini. Izinkan akk copy resepinya ya hana, nak g jepun jauh sangat, jadi akk kopi umah Lina je lah resepi, tq juga buat lina.


Untuk resepinya :~

Bahan-bahan
  • 300g hati ayam
  • *1 inci kunyit idop
  • *1 sk ketumbar
  • *1 sk jintan manis
  • *1 sk jintan putih
  • *1-2 sk blackpepper
  • *1-2 inci halia
  • garam
  • air secukupnya
  • sedikit minyak - hana gune myk zaitun.
Cara-cara
  • tumbuk bhn2 yg bertanda *.
  • campurkan semua bahan ke dalam periuk@kuali, tutup dan rebus hingga kering dan hati masak. klu hati blom msk, tambahkan lg sedikit air. dan msk lg hingga kering.(sy goreng jer gn myk zaitun)
  • angkat dan hidangkan.               
 terima kasih HANA dan juga LINA

DUKU PALEMBANG

Salam dan selamat pagi buat semua..pernah makan atau pernah dengar tak duku palembang, antara duku yang paling sedap akk makan selama ini,. Buahnya kecil dan manis. Isinya pejal sedikit dari duku atau dokong. Duku ini memang susah nak dapat dan akk tak pernah jumpa orang jual lagi....Entry kali inikahas buat adik2 akk terutamanya EN DAUN AKA ADRY, yang tak balik hari raya ini..tak apa lah tak sempat makan buah ni pun kan...raya haji nnt dpt jugak tgk pokok ni heheheheh,dan selamat beraya di Langkawi ya dik. Seorang lagi adik akk iaitu LINAPG yang masih dalam pantang tu....selamat menjamu mata lah ya..duku2 tak boleh makan tau...bertungku boleh heheheh...kita jumpa raya nanti. Dan buat adik bongsu akk iaitu EGIEAZIRA di UNIMAP tu..agaknya balik raya nanti dapat kut makan sebiji dua...itu pun kalo buahnya tidak berguguran lagi. Kesian kat buah2 tu tak ada orang nak makan, lagi pun bonda pun balik Kampung jaga atuk yang pulang untuk sambut puasa di rumahnya ( sebelum ni atuk dok KL ngan Makcik akk ). Buat dua lagi adik akk tu Alla n Ayu (dua2 ni pun ada blog juga tapi tak aktif mana heheh), kita jumpa raya nanti ya..tak sabar nak jumpa.....beginilah kalo semuanya merantau...raya baru jumpa...rindu sangat kat adik2 akk ni.

 Ini lah pokok nostalgia peninggalah arwah abah....semoga roh abah dicucuri rahmat oleh Allah. Jom layan mata.....tengok gambar yang tak seberapa ini.....

Ini lah buah duku tu...tapi yang ini belum masak lagi...tak tau lah sempat ke tak time raya tu..mungkin gugur menyembah bumi dah...sayang

Buah yang sempat abe ambil masa balik hari sabtu lepas...gini lah rupanya kecil2 tapi manis n sedap
Ambil buah guna tangan je..tak payah panjat2 pkk...sebab tu lah kat bawah ni licin tangan boleh mengapai...kat atas banyak lagi buahnya....


Best  upload pic time subuh2 gini laju je, Ok semua selamat menjalani ibadah puasa...semoga segala amalan kita di berkati oleh Allah....

Tuesday, August 24, 2010

AKOK

Salam dan selamat petang buat semua...tak sempat nak letak  n3 pagi2 sejak bulan puasa ni..asyik petang je. Hari ini akk nak buat tayangan amal pasal kuih akok. Kuih ni akk beli kat Pasar Tanah Merah, sabtu lepas akk balik kampung jadi sempat la kepasar TM tu dan kuih yang menjadi pilihan utama akk dah tentunya akok. Kat klate murah n sedap sikit akok ni, ini akk beli rm2.00 dapat la 5 biji yang sedap, ada juga yangrm 2.00 6 biji tapi rasanya kureng sikit. Gambar ni akk snap kat atas keta , bekal untuk buka kat atas keta ari ahad lepas...memang sedap, lemak lembut n manis. Resepi tak ada tak boleh la akk nak kongsi kat sini:~



Gini lah rupa akok yang sedap...kulit dia mengerutu sikit...rasanya terrramat sedap.......tak puas rasanya makan akok ni..blk nnt kena beli lagi....

Selamat berbuka buat semua...........

Monday, August 23, 2010

KUIH KETAYAP

Salam dan selamat petang buat semua...sepi nya akk semalam kerana tiada di rumah..hehehh sebenarnya akk balik kampung pada ptg sabtu ...dlm kul 2.00pm gitu, dan malam tadi 2.30 am baru sampai KL. Biasalah time posa ginu abe mesti rindu kampung halaman dia..kami pun balik la walaupun sekejap...Dapatlah  merasa makanan kelate kat bazar.....tak sempat buka posa kat umah pun..dalam perjalanan je makan. Tapi puas hati juga lah dapat cari makan makanan kesukaan. Nanti lain kali akk akk cerita antara makanan  n minuman kesukaan.

Kali ini nak tayang pasal kuih buka puasa yang lalu..iaitu kuih ketayap..atau lebih mesra di panggil kuih hijau oleh anak2 akk ni..kalo kat umah akk kuih kaler ijau n merah je yang laku hehehh. Jom tgk ketayap:~




Resepi yang simple aje

~ 2 cawan tepung gandum
~ 2 cawan air
1 bii telur
~2 cawan air
sedikit garam
perwarna hijau
sedikit minyak masak

Blender kesemua bahan2 diatas..kemudian dadar kuih adunan ini hingga habis...

Selamat berbuka buat semua

Saturday, August 21, 2010

SIRA PISANG NANGKA

Salam dan selamat pagi di kehenian subuh nan indah ini...kedengaran sayup2 bacaan al quran di Masjid sana....Hari ini dah masuk hari ke 11 kita berpuasa..insyallah tahun ini akk dapat puasa penuh.., itu pun jika di izinkan Allah. semoga  kesihatan akk n bby dalam pewut ni sihat walafiat sehingga keakhir ramadan, semoga ada kekuatan pada akk dalam menempuh dugaan dan cobaaan di bulan yang mulia ini. Tabahkanlah hati ini.........

Masak memasak tetap berjalan seperti biasa..dan bersahur pun alhamdulillah tak pernah miss lagi. Kekadang tu terlupa nak snap pic bila kesibukan dan keletihan menjelma.....tapi makan tak lupa heheheh.

Semenjak dua menjak ni n3  asyik menu yang basi je..tak sempat nak updated n3 yang segar dari ladang heheh. Kali ini pun menu basi juga. Ini ada lah sira pisang nangka, tapi pisang ni tak cukup zat agaknya cinonik je n slim je....tapi apa2 pun tetap pisang nangka, bagi akk pisang yang terbaik untuk sira..sebab isinya pejal.Jom cuci mata;~


Pisang yang huru hara dlm mangkuk..mana taknya main tuang je kat dlm tu heheh....pisang ni akk rendam dalam air kapur sekejap, untuk mendap isi yang pejal kalo tak pisang ni akk boroi heheheh..kembang gituuuuu. Pas tu akk letak santan sikit,daun pandan nisan,gula, n sedikit garam...lebur je atas dapur dgn api yg sederhana n tutup periuk...masak hingga kuah pekat..jangan sampai rentung pulak ya......sedap dimakan,nyummmm nyumm nyummmm.

Tak g jalan2 kat Jalan TAR ke...buat tambah kesesakan kat situ hehehh...best gak tu...pagi2 pun dah riuh rendah..nak berjalan pun semput rasa....itu pun akk pergi pagi hari biasa, kalo hari ni,tak tau nak citer la.


Ok semua, dah masuk waktu subuh dah...bye2 n selamat berpuasa dan moga mendapat keberkatan dari ilahi dari apa2 saje yang kita lakukan..jaga diri semua, hati2 dijalan raya, dan  ingatlah orang tersayang...raya tak lama lagi.......dadaddadada. Penuh perasaan ni.

Friday, August 20, 2010

AYAM PEDAS

Salam buat semua...tentu keletihan menyedikan juadah berbuka...akk belum mula masak2 lagi..baru sedia bahan2 je...Ayam pedas ni nama panggilan yang di beri oleh anak akk...biasanya org panggil ayam masak merah. Kalo masak ayam gini laju sikit makan time buka posa tu...akk masak kat umah ni ikut permintaan anak2 yang kecil sikit...selebihnya akk mai hentam je nak masak apa. Jom la tgk ayam pedas yang tak seberapa ini, tapi menjadi kesukaan anak2 :~


Nampak merah menyala mcm pedas berapi..sebenarnya pedas sikit je, akk gulu cili kering yang besar2 tu ......ok semua akk nak main masak2 pulak jap ni...karang ada lak yang kena buka posa ngan air kosong kekekek...

PARCEL DARI HASUE

Salam kembali..seronok sangat pagi ni......kisahnya, semalam ada posmen letak surat kat pintu umah akk..ada bungkusan yang kena ambil di pejabat pos laju.....nak pergi ambil malam tadi tak sempat pulak, coz my abe pergi tarawih, pejabat pos tu buka kul 8pm - 10.00pm...Jadi pagi ini lepas hantar anak2 tadika pergi sekolah akk terus ke pejabat pos laju yang terletak di Brickfield..untuk tuntut bungkusan.....akhirnya sampai ke jua ketangan akk. Terima kasih banyak2 buat Hasue sekeluarga,susah2 hantar pada akk:~


Antara yang akk dapat...sudah tentunya lada hitam..n byk lagi cenderahati dari Sarawak..yang akk paling suka sekali satu kain yang sangat comel n cute.....suka sanagat sue..terima kasih daun keladi...............

KELAPA PANDAN

Salam dan selamat pagi buat semua...pernah minum tak air kelapa pandan..akk selalu je tengok tak pernah beli pula. Hari rabu lepas cadangnya nak beli kelapa muda yang biasa je...memandangkan bulan puasa, cepat pulak habis kelapa yang rm 1.50 sebiji tu...jadi akk pun beli la kelapa pandan ni rm 2.00 sebiji. Memang sedap dan lain rasa air kelapa pandan ni..ptt la mahal sikit harganya. kepada sesiapa yang pernah minum air kelapa pandan ni tentu dapat membezakan. Jom tengok kelapa pandan akk:~

Ginilah rupa kelapa pandan.....kalo minum kat kedai akk rasa rm 3.50 ke 4.00.....aroma air tu mmg lain n harum je.....selamat menjalani ibadah puasa buat semua

Thursday, August 19, 2010

KUIH SERI MUKA

Salam dan selamat pagi buat semua, semuga ceria sokmo sepanjang hari ini dan menjalani ibadah puasa dengan jayanya dan diberkati Allah selalu. Kuih ni buat beberapa hari lepas tapi baru nak tayang. Kalo buat kuih gini, ada la pulak yang tak suka makan pulutnya ...makan bahagian muka je ( yg hijau )....si baby Adda seorang je lah heheheh.

Tadi jenjalan umah HASUE...wah tengok dia dah bakar lemang sedapnya, terasa lemak2 lemang tu..dan yang bestnya bau buluh terkena bara tu....fuhhh tak sabar nak balik kampung rasanya. Tak dapat makan lemang pun tak apa la..makan kuih ni pun ada pulut, sabar la baby ya kita blk kampung n makan nanti...tapi mama beli je lemang tu heheheh.

Nak citer sikit, semalam anak akk pergi bazar ramadan..biasa la budak2 nampak kuih kaler coklet2  n merah2 gitu memikat kalbunya...lagi pun perut tengah lapar. Dibelinya kuih kasui dia ingatkan kuih cokelat, n satu lagi kuih sagu merah tu, kuih sagu tu pulak mentah lagi ada sagu putih2 lagi..dengan kata lain mentah gitu...kedua2 kuih tu dia tak makan pun, rasa sikit je...emmm tak sedap la. Serakat hari ni kesemua kuih muih yang di beli kat bazar semua tak sedap....kecuali air soya mmg sedap.

Jom layan kuih seri muka akk ni:~


Untuk resepinya ada di SINI .  Ok semua selamat menjalani ibadah puasa yang ke 9 hari ni

Wednesday, August 18, 2010

KUIH LAPIS

Salam buat semua..dah siap masak lauk pauk n kuih muih untuk berbuka ke....kuih lapis ni akk buat hari isnin lalu...tak nak citer panjang jom tgk gmbrnya yang tak seberapa ya...kalernya pelik sikit..apa taknya anak akk yang 5 dan 6 tahun tu pilih kaler...yang tu suka kaler pink n tak sedaplah kaler putih..padahalnya adunannya sama je heheh..siabangnya pulak nak kaler ijau, jadi akk campurlah jadi pink n ijau...


Resepinya ada kat SINI, bahan2 pun ringkas je..ok semua selamat berbuka puasa ya.....

BUAH KABUNG

Salam dan selamat pagi buat semua...sekejap je dah masuk hari ke 8 umat islam berpuasa.....sesetengah tu sibuk menjahit n buat biskut raya dah...sebut pasal menjahit ni, kenapa la akk tahun punya la malas nak jahit baju kurung anak2...kain dah lama gunting tapi feel nak menjahit tu kurang sangat, tidak seperti tahun2 lalu...rajin n bersemagat je....itu pun baju anak lelaki n abahnya dah siap beli. Tema baju raya tahun ni pun tak sedondong...sedinding je heheheheh......apa taknya...kaum ibu nak kaler purple...awal2 lagi dah beli heheheh..kaum bapa pula minat giler ngan hijau...jadi anak2 laki pun ijau la tahun ni.....tak kisah la janji baju barukan anak2....

Melalut pulak..bukan apa akk nak cari feel menjahit ni. Berbalik pada tajuk N3 iaitu buah kabung...biasa makan atau biasa tengok tak buah kabung ni ??????.......Secara nyatanya akk pun tak mengenali pokok kabung ni, n buahnya yang fresh pin tak pernah tengok. Biasanya akk beli buah yang sudah disira/jeruk, tapi semalam masa pergi ke pasar selayang tgk buah ni jua murah pulak tu....RM 4.00 sekilo, akk beli la 1/2 kilo......bila di fikir2 atas keta tu ptt la murah rupanya belum di sira lagi..biasanya mahal juga buah ni. Jom tengok buah kabung segar ni :~






Inilah rupa buah kabung yang selalu kita jumpa kat ABC tu..tapi ni tak bersira lagi..masalahnya akk tak pandai nak sira buah kabung ni....

Tuesday, August 17, 2010

TOM YAM

Salam dan selamat pagi di kehenian subuh nan dingin dikala hujan gerimis di luar sana...heheheh bermadah berhelah pulak pagi ni akk...sebenarnya nak hilangkan ngatuk ni......

Tom yam...menu basi yang dimakan bersama ngan daging merah akk tu.....

Akk nak cerita sikit pasal kuih kat bazar ramadan...semalam abe belikan kuih koci...sebab dh lama teringin nak makan kuih koci ni, nak buat mcm rumit pulak n lagi satu anak2 tak suka makan...jadi abe beli la rm 2.00, dah la kuih tu sebesar buah melaka je..ok lagi sbb nampak cam comel je.....tapi yang sedihnya bila buka bab inti tu...dah lah inti kaler putih je, pas tu berderai je...macam guna hampas kelapa je hhuhuhuhu....patut ke tak patut jual kuih macam tu...itu yang menyebabkan akk malas nak beli kat bazar tu.......ok abissss citer

Kita tengok tom yam basi akk je la :~


Selamat menjalani ibadah puasa ya buat semua

Monday, August 16, 2010

DAGING MERAH ALA THAI

Salam buat semua...tentu dah bersiap2 ke masjid atau surau untuk menunaikan sembahyang terawih pulakkan.....Malam ni abe keja mlm jadi anak2 pun tak pergi juga terawih, lagi pun hujan lebat juga sekitar umah akk ni.....

Semalam akk masak daging merah ala tahai ni...memang best sangat, anak2 cukup suka...yang penting lagi sedap dari kat kedai tu...heheheh, tak rugi mencuba resepi ini. Resepi ni akk ambil dari MYResepi...terima kasih pada tuan punya resepi.

Akknya tak ada byk hiasan...cuma ada kubis bunga je

Minta izin c n p resepi ya untuk rujukan masa hadapan.

DAGING MERAH ALA THAI

Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1/2 kg daging lembu (direbus sampai empuk)
  • 2 ulas bawang putih diketuk
  • 1 labu bawang besar dipotong bulat
  • 1 sudu besar cili giling
  • Sedikit sos tiram
  • Sedikit sos ikan (thailand mari)
  • Sedikit sos tomato
  • Sedikit minyak untuk menumis
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Daun ketumbar/daun sup/daun bawang untuk hiasan (mana2 pun boleh)

Cara-cara

  1. Daging yang dah siap direbus tu potong nipis2 ya.
  2. Panaskan minyak sikit, goreng daging dulu sampai kuning2 sikit, ketepikan.
  3. Tumis bawang putih sampai naik bau, masukkan cili giling.
  4. Goreng2 sikit agak2 garing tu bolehlah masukkan sos tiram, sos ikan dan sos tomato.
  5. Masukkan daging tadi dan bawang besar yg dihiris kacau2 dan rasa garam dan gula.
  6. Kalau nak kuah lebih bubuh air sikit dan tambah sos tomato.
  7. Dah masak bolehlah diangkat dan hidangkan. Taburlah daun ketumbar yg dihiris tadi biar lawo sket.

BUBUR LAMBUK MASJID JAMEK KG BARU

Salam dan selamat petng buat semua. Semalam, abe akk sempat pg beratur kat masjid jamek Kg Baru, biasanya setiap tahun mesti akk nak makan bubur lambuk masjid ni, rasanya lain sikit dari bubur2 lambuk yang lain. sebelum tu akk dah makan bubur lambuk tapi rasanya lain sikit...tak tau lah nape akk suka sangat dengan bubur lambuk ni, kalo di perhatikan warne bubur ni pun lain sikit ngan, kaler dia cam gelap sikit......terima kasih buat Masjid Jamek Kg Baru.....




Ini lah rupa bubur lambuk tu...tapi semangkuk ni pun akk tak abis juga hehehh...tapi sedap, kepada sesiapa yang pernah makan tentu tau rasanya yang sedap



Sunday, August 15, 2010

BABY PUASA

Salam buat semua....inilah wajah anak kesayangan akk berusia 5 tahun, hari pertama dia puasa penuh, iaitu hari jumaat...masa ni dah kul 6.45pm dok asyik minta nak minum air kosong sikit je....kesian betul tgk, akk yang keletihan melayan dia..sampaikan pintu kedapur kena kunci...hehehehh tapi alhamdullilah berjaya juga dia berpuasa penuh hari tu, semalam pun puasa lagi tapi ok sikit. Mana taknya masa sahur dia hanya minum air milo je.......akk bukannya apa saja nak ajar dia puasa je...sebelum ni dia puasa sampai kul 12.30pm je......bila dia tgk seronok masa buka puasa tu dia pun semagat juga lah nak puasa. Setakat hari ni baby berjaya puasa penuh 2 hari. Hehehehe tengok mata baby yang bermata kuyu dan layu tak bermaya ni:~

Macam muka orang demam pun ada heheheh..tapi malam tu siap pergi terawih kat Masjid Wilayah lagi dia...tak penat pulak, lagi satu dia ni tak tido siang atau petang ,katanya tak ngatuk nak tido macam mana
ehheehh.

Saturday, August 14, 2010

PUDING ROTI MARBLE ~ HANA

Salam dan selamat berpuasa buat semua....Semalam akk buat puding roti marble hana...kali buat marble ngan koko + milo...anak2 mmg suka bangat. terima Kasih buat Hana dia atas resepi yang sedap ini..... tapi cam biasa la la bab memarble ni mmg la akk selalu gagal je hehehh...apa2 pun mmg sedap dan senang membuatnya:~


Terrima kasih banyak2 buat HANA ya. Untuk resepinya ada di SINI

Di kesempatan ini akk ingin mengucapkan Takziah buat keluarga Linapg diatas kembalinya kerahmatullah bapa mertuanya tersayang awal pagi tadi....semoga rohnya di cucuri rahmat ......amin.

Friday, August 13, 2010

NASI AYAM

Salam dan selamat pagi bat semua. Sedar tak sedar hari ini masuk hari ketiga kita berpuasa, sekejap je rasanya. Akk harap rakan2 dapat menjalani ibadah puasa dengan sempurna. Semalam akk masak nasi ayam...suka tgk anak2 makan. Anak2 akk ni time buka je mkn banyak sikit, tapi kalo time sahur ada yang tak makan nasi pun cuma roti goreng, telur masak separuh, kdg2 dia minta juga mee sedap. Akk pun sahur ngan nasi goreng je, tapi pelbagaikan nasi goreng la...baru ada selera sikit. Tahun ni lapar kurang tapi dahaga n panas je rasa badan...dugaan di bulan puasa. Kalo tahun2 dulu selalunya hujan je di petang hari, sampaikan nak merayap ke bazar ramadan pun terbantutkan. Jom la layan nasi ayam yang tak bermakeup ni.......


Nasi goreng sempoi je...janji anak2 suka



Inilah kawan2 nasi ayam......sup terrrlupa nak snap pic

Tuesday, August 10, 2010

PUDING TELUR BEROTI

Salam dan selamat petang buat semua. Insyallah esok semua umat islam akan menjalani ibadat puasa...jangan ada yang nak monteng ya. Anak2 memang tak sabar nak tunggu puasa......suka pula tengok. Harap2 aqil n adda dapat puasa banyak sikit tahun...ya lah dah masuk 5 n 6 tahun dah,......tahun lepas pun puasa tapi seminggu je dptnya...si adda tu sekerat hari je, tapi tak mkn juga. Apa2 pun ini salah satu kuih yang digemari anak2 akk, biasanya akk guna telur je tapi kali ini akk tambah 4 keping roti...rasanya mmg sedap juga, dan minta di buat lagi.....jimat sikit guna telur 3 biji je. Jom layan gambar n kalo ada sesiapa yang nak cuba puding gini boleh la:~

Jap lagi akk updated resepi ya.....

Bahan2nya

~ 3 sudu besar gula untuk dijadikan gula hangus
~ 4 keping roti gardenia
~ 3 biji telur - di pukul manja dan di tapis
~ 2 cawan air suam
~ 1 cawan susu pekat manis
~esen vanilla

Cara- cara

Dengan menggunakan loyang, sediakan gula hangus........kemudian ketepikan. Panaskan pengukus..... Carik2kan roti kemudian blender  bersama air suam dan susu. Selepas itu masukkan telur yang sudah ditapis itu dan masukkan esen vanilla. Kemudian masukkan adunan tadi kedalam loyang  gula hangus dan kukus sehingga masak.

Kalo kekurangan telur boleh la mencuba resepi simple ini........

Monday, August 9, 2010

AIR KURMA SUSU

Salam dan selamat malam buat semua...malam baru dapat bersiaran, mata pun dah mengantuk, sibuk + malas dua tiga menjak ni menyebabkan n3 tertunggak, n lambat boh n3. Air ni akk buat beberapa hari yang lalu, sedap n berkrimmm. Untuk menghabiskan stok kurma yang dah lama, lagi pun kurma untuk ramadan ni pun dah ada, ada kawan2 abe akk yang bagi kurma.

Air kurma ni akk guna susu pekat manis je oas tu blend sekali ngan ais....sedap......jemput minum ya.

Berkrimmmmm air kurma ni, akalo buat ngan susu segar lagi best kut

Kurma pemberian kawan abe..dah rasmi pun

Ini pun pemberian kawan abe, yang akk tak pernah makan n beli....tak rasa lagi ni,

Ok semua  Selamat Berpuasa buat semua rakan2 dialam maya ini....dan pada yang berpantang tu habis pantang nanti ganti la puasa ya hikhihkhihk......

Saturday, August 7, 2010

LAKSAM

Salam dan selamat pagi buat semua...apa khabar hari ini...rindunya pada rakan taulan dialam maya ini....lama rasanya tak bersiaran heheheh...mana mana pg tak tau la....asyik merudum je....apa pun jom mkn laksam, tapi dah basi ni...gambar ok je...resepi nnt lain kali akk tepek ya.


Laksam ni terang sangat gambar dia...lupa letak dlm pinggan ada kaler2 sikit


Jom la makan laksam......
Resepi ini akk copy n paste dari myresipi @ yani

LAKSAM


Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • 3cwn tpg beras
  • 1/2 cwn tpg gandum
  • 4cwn air suam

  • >>bahan kuah:

  • Ikan(direbus,dibuang tulang)-mcm nk buat laksa tuh
  • Sdkt halia
  • Sdkt bwg putih
  • Sdkt bwg merah/besar
  • Sdkt lada hitam/serbuk lada hitam pon ok
  • Santan
  • Asam keping
  • Sdkt garam
  • Sedikit gula merah/gula

  • >> Bahan ulam

  • timun,kcg panjang,taugeh,daun kesum(dipotong halus)

  • >>cili:
  • cili merah
  • belacan
  • garam
  • limau

Cara-cara

  1. Cara buat laksam: Gaulkan semua bahan-bahan. Sapukan tudung periuk dengan sedikit minyak masak-utk mengelak dari melekat. Ambik sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. Kukus sampai masak.
  2. Bila dah masak, keluarkan. Biarkan sekejap sebelum digulung- supaya laksam kelihatan licin dan cantik. Sementara tu letaklah sedikit adunan ke atas tudung periuk lain dan kukus sampai masak. Ulang sampai habis
  3. Untuk kuah: kisar isi ikan, halia, bawang putih, bawang merah dan lada hitam. Kemudian masukkan ke dalam periuk bersama bahan-bahan lain. Masak sehingga agak pekat.
  4. Untuk cili: cili merah tumbuk dgn belacan,tambah grm skit dan perahkan limau

Thursday, August 5, 2010

PULUT INTI

Salam buat semua pembaca, pengujung, rakan2 di alam maya dan juga dialam yang nyata ini. Mood update blog lembap sikit mengikut perubahan cuaca semasa heheheh...Sekarang kul 1.13pm...hujan yang lebat turun diKL ini....tapi panas juga akk rasa. Pagi tadi sempat juga keluar sekejap membeli belah untuk persiapan raya n barangan baby sikit.

Hari Isnin lepas akk ada buat pulut inti, tekak ni kalo dah rasa nak makan memang tak boleh nak tahan2 dah..bahan2 pun semua ada...maka jadilah pulut inti versi akk. Jom la tgk gambar je...


Pulut inti Aqil punya

Inti kelapa..hajat hati kalo lebih inti nak buat kuih koci...rupanya habis sebelum sempat akk mengoci lagi heheh

Tuesday, August 3, 2010

MAJLIS TILAWAH AL QURAN PERINGKAT ANTARABANGSA

Salam, dah menghampiri ke tengah hari kita ya...tentu para suri rumah sibuk menyediakan menu lunchkan...ataupun sibuk menjahit baju raya n langsirkan, walauapa pun yang anda lakukan akk harap semoga ceria2lah sokmo ya.  Semalam PC akk mogok lagi...pas tu abe beli n tukar benda tu baru lah ok...abe akk ni sian kat bini dia, tak ada mood je kalo takleh on pc heheh tq ya abe. Pas tu pagi ni tak boleh nak sign in pulak. Alih2 tengah hari ni elok la pulak, cepat2 akk letak n3 ni.

Malam tadi akk n keluarga berkesempatan ke PWTC menyaksikan majlis tilawah al Quran peringkat Antarabangsa. Ingatkan tak ramai orang, rupanya penuh dewan tu. Semalam ada 8 orang peserta termasuklah peserta dari Malaysia dan Singapura...antara lapan peserta tu akk amat tertarik sekali dengan peserta dari Mesir...bacaanya sedap dan dia boleh baca tanpa melihat alquran.....dan dia menjadi perhatian mlm tadi...akk rasa dia ada harapan untuk menang.

Peserta dari Mesir

Penonton yang memenuhi dewan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...