Monday, January 10, 2011

IKAN JERUK @ IKAN BUDU

Salam dan selamat pagi buat semua sahabat2ku dialam maya ini. Pertama sekali akk nak ucapkan tahniah pada HaSue yang telah berjaya menamatkan tempoh berpantangnya 44 hari dengan jayanya hari ini.

Pernah tengok atau dengar atau pernahkah rakan2 sekelian mkn ikan jeruk atau ikan budu ini...akk lebih suka panggil ikan jeruk. Ikan ni memang terkenal dimusim tengukuj  di Kelantan, agaknya nelayan tak dapat kelaut jadi ikan2 yang di perolehi di buat jeruk ataupun ikan masin untuk tahan lebih lama.

Ada juga orang panggil ikan pekasam, tapi bagi akk, ikan pekasam guna ikan sawah atau ikan daratkan. Ada sesiapa yang pernah jumpa ikan jeruk gini.

Ikan ni boleh di goreng begitu sahaja atau di goreng bersama telur dadar. Akk cadang pun nak goreng dengan telur dadar macam telur dadar cencaluk tu.....best tau, tapikan masa akk kecil2 dulu, akk tak boleh mkn tau rasa mcm loya heheh..tapi dah tua ni sedap pulak

Harga ikan ni seekor rm 2.00, kebanyakkan orang guna ikan kembung untuk jeruk..meh kita tengok ikan jeruk ini......}~


beginilah rupanya..tak ada pelik mana cuma rasanya yang lain sikit, ada rasa masin n masam, isinya lembut tak macam ikan masin @ ikan kering tu. Nanti kalo akk buat telur dadar ikan jeruk ni akk letak n3 ya heheh

9 comments:

sah2 x pernah tgk kalo kat sinii..ke tak perasan..tapi kalo ikan tenggiri masin ada laa yang jeruk tu..isi lembut tapi masin laa..hehe..
haa,ikan kembung masin yang basah2 sikit tu ke kak?kalo yang tu ada laa..tp bukan ikan masin biasa ke tu?ehehe
 
ohye..lupa lak,mekasih kak atas taniahnya.dah abis pntang ni senang laa nk beronggeng kat tenet selalu sikit.lg2 kalo tenetlaju sokmo..haha..
 
salam rosaliza..akak pun ta pernah tengok..kalau ikan pekasam akak tau dan suka makan..
macam mana pulak goreng dengan telur tu..ke..goreng ikan dulu..dah masak baru salutkan pulak dengan telur..
tak pernah buat dan tak pernah makan ni ros..
tapi akak rasa mesti sedap kan..
 
Salam kak rosa,
My MIL suka buat ikn jeruk ni. Tak kira spesis apa, dia buat dn mmg sdp utk dimkn.
 
Assalamualaikum kak Ros...masa kecil2 dulu saya suka makan...mak goreng dgn telur ...pastu makan dengan nasi panas2...memang best..biasanye musim tengkujuh ada jual kat kedai...
 
}~ Hasue...salam sue..ikn kembung ni basah2 sikit..bila goreng isi dia peroi n berbau sikit..rasa mcm masam2 masin gitu..mcm ikan tenggiri masin tu. Selamat maju jaya dlm blogging ya sue
 
}~ Kak Erna, salam kak saya dah tulis resepi nak buat telur dadar ikan jeruk tu..rasanya mcm ikan pekasam biasa..cuma ikan ni bila goreng tak hancur..kalo nak boh dlm telur tu kena tumbuk sekali ngan bhn2 lain
 
}~ Adry...wah sedap la kalo gitu,MIL pandai buat..nnt kalo akk ke langkawi ni salah satu menu akk nak mkn ya selain dari hati pari hehehe
 
}~ Adiweyah..kalo kat klate musim tengkujuh mmg popular ikan ni..adiweyah asal klate ke
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...