Saturday, January 15, 2011

JEMPUT - JEMPUT NANGKA

Salam buat semua....jemput2 nangka, cam pelik je bunyikan. Sebenarnya nangka ni ambil kat pkk akk tu.. rajin berbuah tapi tak sempat nak masak, selalu di tebuk tupai huhuh . Kali  ini buahnya kat bawah..rajin pulak akk membarutnya...sebelum akk bersalin hari tu lagi..tak sangka sempat juga dia masak. Kat umah akk ni bunyi je dok KL tapi banyak tupai ( macam kat kebun di kampung2kan )_Rumah akk ni berjiran dengan sekolah , ada byk2 pkk itu yg menjadikan pusat pembiakkan tupai dan haiwan2 lain hidup dengan selamat, jagan tak percaya musang pun ada huhuhu...bukan akk je yg jumpa jiran2 lain pun pernah nampak.

Okey berbalik pada cerita jemput2 nangka ni ya, sebenarnya anak2 akk suruh goreng mcm cempedak goreng tu..akk kata mana sesuai, jadi akk pun blender je ulas2 nangka tu. Makan lah pulak anak2 akk ni, mkn gitu tak abis pulak, itu pun bagi kat jiran2 seulas dua heheh.

Jemput2 ni dah lama akk buat ya, kalo tanam biji benih tu nescaya dah cambah heheh}~


Ginilah rupanya..mcm jemput2 pisang gak..harum je bau nangka tu.

Meh kita saksikan buahnya pulak. Sapa tak kenal dengan buah nangkakan...tapi nangka akk ni ada perkisahan disebaliknya......neneg..neneg...neneg.....ala2 syair gitu ya.

Sebenarnya pkk ni ditanam oleh arwah  FIL akk kira 12 tahun yang lalu. Yang peliknya dia tanam biji cempedak.....tapi buahnya menjadi nangka pulak.  Dan pkk pun memang jadi pkk nangka , bila kita tengok daunnya yang licin tu, tak ke pelik mcm perumpamaan CEMPEDAK MENJADI NANGKA, rupa2nya mmg ada .

Meh la kalo ada sapa2 yang nak tengok}~


Inilah rupanya

4 comments:

salam rosaliza..akak ni kan..memang peminat nombor satu nangka ni..suka sangat makan nangka..
kalau banyak tu..akak buat agar agar nangka..bubur nangka..tapi memang akak belum pernah buat jemput2 nangka..
 
salam kak, wah menarik cucur ni lum pernah mkn bubuh nangka...nanti boleh cuba..:)
 
}~ Kak Erna...oh nangka boleh buat bubur ke..saya tak tau heheh..kerja mudah buat jemput2 je heheh
 
}~ Nieza...heheh dari membazir,anak2 minta nak mkn jemput2 tu yg idea tiba2 muncul hehhe
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...