Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, January 5, 2011

PULUT INTI

Salam buat semua...semenjak buka sekolah ni terasa masa sentiasa mencemburui akk je..rasa macam terkejar2 je..tapi tak tau apa yang akk kejar, masa terlalu singkat je. Selalunya sebelum ini apa2 akk nak buat n bila2 masa pun on je, tapi berlaianan pulak bila ada dak kecil Amani ni. Nak bw pun terhad je. Pulak tu pagi2 time abg n kakak2nya sekolah dia pun buat hal juga....

Harap2 pas ni keadaan kembali pulih seperti sediakala....dan yang penting juga harap2 akk sempatlah letak n3 sekali sehari huhuhu.

Berbalik pada pulut ni, dah lama juga akk buat tu, anak2 memang suka sangat pulut2 tak kira masak apa pun. }~.

 Bahan- bahan


1 kg beras pulut { di rendam seketika }
350ml santan pekat *
3 sudu besar gula*
1 sudu teh garam*
Bahan2 bertanda * di masak sketika, sekadar menghancurkankan gula n garam.


Cara - cara


Didalam pengukus, didihkan air kemudian kukus pulut selama 20 minit. Selepas itu angkat dan digaulkan dengan santan tadi, kemudian kukus semula selama 15 minit atau sehingga masak. 




Sediakan inti ikut cara masing2, tapi kali ini akk campurkan sedikit tepung gandum kedalam inti, sedap juga.

16 comments:

sedapnya pulut inti ni kak...lama x mkn....ada lagi tak nk tumpang mkn sini jer lah...hehe
 
Salam K.rosaliza..apa kabar?selamat menyambut tahun 2011...sedapnya pulut inti..rajen akak buat...
 
salam kak...
kiter suker pulut nih! nak dua bungkus! utang yer.. taun dpn kite bayo.. suh amani pungut utang! hihihi
 
salam rosaliza..
memang sedap pulut inti ni..akak suka..cuma nak buat inti..susah sikit nak dapat kelapa muda..
 
tgk pulut ni terus indu mama kat msia la...mama suka bt kueh ni:(
 
aduh la teringat makan pulut inti ni waktu balik umah kat teganu taun lepas.... hukkk rindu nak balik sana ag...

http://contengcorner.blogspot.com/2011/01/mizi-nak-kabo-ni.html
 
sedapny tgk pulut inti kak.....lapar buatnya....
 
pulut nih kegemaran kat umah nii kak..mkn pun x cukup seketui sorg.hehe
 
}~ Nieza...meh umah akk ni kita mkn sama..hari akk masak pulut ikan kering pulak heheh
 
}~ Azatiesayang..selamat tahun buat atie juga, akk sihat2 aje, semoga atie pun sihat sejahtera juga.. Akk ni tak rajen mana pun ,cuma ank2 suka mkn, nak beli malas pulak heheh
 
}~ Hana..salam hana, hana tak mkn pulut pun tak apa, dok kat tempat salji tu..dh putih gebuss bak salji dah heheh...bestnya amani dpt p kutip utang kat jepOOn heheh
 
}!~ Kak erna..saya mai belasah je kak ngan kelapa tua pun pkai guja, tapi ni dpt kelapa muda sikit amik kart kampung hari tu
 
}~ Alexa Yussida..mesti rindu ngan mama nih..tak apa tak lama lagi blk cuti boleh suruh mama masakkan..belajar rajin2 ya
 
}~ Mizi..belah utara pun bykkan pulut gini
 
}~ Subhie Arun.. hai suka juga ke mkn pulut, meh la kalo nak join ngan akk hehhe
 
}~ HaSue...kita serupa..kita serupa, mmg menjadi kegemaran anak2 akk n semua famili akk sue pulut2 gini...janji ada pulut heheh tq sue, muahhh zhariff
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...