Sunday, March 20, 2011

PIZZA ITALI

 Hasil main masak2 ngan anak2, maka terhasilah pizza ini. Bukan buat pizza kat itali atau pun beli bahan2v kat itali juga. Disebabkan nama yang diberi oleh puan mauripan, maka akk letak lah nama pizza itali ni.


Sebelum2 ni pun akk masak piza ni juga cuma saiznya kecil je. Lagi pula resipinya senang sangat. Resipi ni akk ambil kat dalam kotak mauripan tu, cuma akk tambah bahan utk toppingnya                  sahaja.


dapat 1 pizza saiz large, 1 medium , dan 1 small


pizza yang belum dibakar..hanya letak kepingan keju aje...tambah mayonis n sos chili 


RESIPI PIZA ITALI ( Resipi di dalam kotak mauripan)


Ramuan


Kulit piza
tepung gandum            500g
yis segera mauripan       11g ( sebungkus )
air                               300g ( 11/3 cawan )
garam                            10g  ( 2 sudu teh )
gula                                 10g ( 2 sudu teh )


catitan : jumlah air bergantung pada mutu  tepung )


Isi Pizza ( utk 2 biji pizza )
 60ml ( 4 sudu besar )  minyak masak
60gm  ( 8 sudu besar ) sos tomato
700 gm hirisan tomato mentah   - akk letak sikit je
100gm  hirisan bawang kecil      - tak letak pun
400 gm lada benggala                  - tak letak              


------pas ni akk update, amani meragam lak-------


Anak2 cukup suka ngan pizza ni, siap minta buat lagi

21 comments:

amboi bf ngan pizza Italy..rajinnya sejak dua menjak dpt oven baru ni hik3..ada lg tak tu?pas sini skeping dua hehehe
 
assalam rosa..berbaloi baloi dapat oven baru ni..
kalau macam ni kan..yang bagi hadiah pun tak rasa rugi..berguna..
 
wah...ade pizza kt cni...x payah p italy la..hehe...rjin mmbako la pasni...heheh =p
 
}~ Linapg..masa oven tengah bau kedai tu rajin la..mcm org kemaruk gitu hehhe..pas ni dok diam2 jelah tu gamaknya..
 
}~ Kak Erna...heheh kak takut hangat2 tahi ayam je ni..nak tunjuk rajin n berbaloi org belikan kita heheh.

Harap2 pas ni ada lg projek bakar2 nih heheh..mekasih kak
 
}~ Ezzyra....saje tu test jadi ke tak oven tu..bukan rajin mana pun heheh..takyah beli kat pizza hut lagi
 
jimat duit...boleh mkn puas2..hehe
 
}~ ezzyra...tu, kalo bdk2 mmg suka piza baiik buat sendiri dpt mkn byk n kenyang , kos bawah rm 15.00 heheh
 
salam kak..dah petang baru sempat jalan2 dah ke itali rupanya kak rosa...mengodalah kak...
 
}~ Suri solehah..dh ok ke tenet suri tu heheh...memenuhi permintaan anak2, mak n ayahnya tumpang makan sekaki heheh..bz he suri
 
terliuq dibuatnya kak...huhuhu
 
sdapnyaaaaaaaaaaa

nk jugak!!huhu

try2...=)
 
}~ Aniz....heheh terliur tgk gambar je tu
 
}~ Anis anisa......emmm cedappp bangat..amik la
 
as salam kak liza

ni yg buat wa nk kuar kan balik oven yg dekat atas almari ni ... he33



yis mauripan ni elok digunakan juga buat donat. lembut jer donat tu nanti sampai ke malam :)
 
}~ Wachak....assalam chak...wah tabik la ngan chak, tau juga resipi n kegunaannya, mesti rajin kat dapur ni..

senang je nk buat pizza kat resipi mauripan tu, mesti jadinya. mekasih chak
 
sedapnyer...sedapnyer...sedapnyerrrrrnakkkkkkk.......
 
}~ Mamawana...nyam nyamnyam,,kasi mamawana terliur lagi heheh
 
Akakkkkkk..nak piza nak piza nak pizaaaaaa!!lama dah tak memiza nih kak...heheee..malas bebeno main uli2 tepung...donut pun x terbuat2 lg..selalu buat piza ngan doh donut tu je..hihi..rajin anak2 akak turun dapo tolong wat piza..best2
 
}~ Hasue....heheh pizza simple2 je tu sue. Akk pun lama tak mendonut ni..hari tu nak buat tgk2 soterning ilang kemana tah huhuuh

anak2 rajin sbb buat atas permintaan dia org..tapi kalo tolong pun tak sudah ngan kita gak buat tambah bising je..tulunnya tak seberapa
 
Assalamualaikum Kak Rosaliza,

suka la sebut nama akak nie...sedap aja bunyi nya...hehehe.

Wah kak kat sini hujan tidak berhenti2 kalau dpt sekeping pizza sedap ni kak...mesti laju nur ngap..haha.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...