Wednesday, March 16, 2011

PULUT PAGI

Fuhhhh..fuhhhh...fuhhhhh, berhabuk bersawang je umah alam maya akk ni..lama betul tak update blog.  Akk ada je ni . Hari sabtu hari tu balik kampung sekejap, hari isnin dah balik KL , anak2 sibuk ngan latihan hoki .   Memang tak puas hati balik kampung sekejap aje, tak sempat nak hilangkan penat n jalan2 hehee

Balik KL Amani pulak batuk n selsema pulak, malam tadi badannya panas sikit. Kat kampung hujan je sepanjang hari, pas tu masa blk Kl tu pulak panas cheng ! cheng! ( terik le ).

Pulut pagi ni akk buat untuk bf pagi ni, Kukus malam lagi,pagi ni panaskan balik je. Kalo nak dibandingkan dengan pulut inti, anak2 akk lagi suka pulut inti. Tapi pulut pagi  ni senag sikit nak buat, tak payah guna santan2 bagai.

Banyak  cara nak buat pulut pagi ni, kalo mengikut bonda dan MIL akk, nisan hanya perlu diracik halus dan ditabur diatas pulut yg sudah masak itu dan digaul2 hingga rata , dan  boleh la dimakan.

Cara akk berbeza sikit dan jimat masa dan tenaga, lagipula senang keja. Akk masak je  4  keping nisan  bersama 1 1/2 cawan air hungga menjadi 1 cawan aje.
Apabila pulut masak baru lah digaulkan nisan tadi.



beras pulut yang akk guna


RESIPI PULUT PAGI 
resipi: http://embunrosaliza.blogspot.com
Bahan- bahan


1 kilo beras pulut - direndam 3 jam
4 keping nisan 
2 helai daun pandan
11/2 cawan air
Kelapa parut + garam


Cara - Cara
1. Didihkan air dalam periuk kukus, kemudian kukus pulut sehingga masak.
2. Angkat pulut, masukkan kedalam bekas atau besen.
3. Kacau pulut tadi bersama nisan cair sehingga rata.
4. Kukus semula pulut , supaya nisan tu meresap atau mesra dengan pulut. Dalam 10 minit. 


Untuk Nisan Cair 
~ Masak nisan bersama daun pandan dengan 11/2 cawan air hingga menjadi 1 cawan. 

 

panas2 lagi ni..tgk wap kat daun pisang tu..sedap makan panas2. Sedap dimakan panas2. Kegelapan pulut pagi ini bergantung pada kehitaman nisan. Kalo guna gula melaka warnanya agak cerah sikit, rasa tetap sama, sedap bagi pengemar pulut.
sekarang dah pukul 1.21pm...pulut pagi ni dah pun habis heheh


wajah muram amani pagi ni..nak senyum pun malas, demam, batuk n selasema,


Dari pagi lagi akk tulis n3 ni..sampai ke tengah hari baru boleh publish, amani meragam je. Ada masa akk taip resipi

19 comments:

Assalam rosaliza..
akak tunggu resepi pulut pagi ye..nak tau bezanya..
sebab sama aje pulut kan..
sian amani demam..cepat baik ye amani..
 
oo akak blk kg ke patutla sonyap jer...sedap mkn pulut ni. alahai ciannya amani..semoga cepat baik yer maybe kurang air sama cuaca panas tu akak kasi dia minum air msk byk2 yer.
 
}~ Kak Erna...assalam kak, heheh nnt saya letak resipinya, oh kat n9 ada juga pulut pagi ni ya.

tu lah kak harap2 cepat lah baik budak kecil tu, tak ceria langsung bila dia tak ada mood
 
}~ Nieza...a,a nieza akk blk kg, tu la merengek je keja amani tu....ptg ni nmpk cam ok sikit, batuk2 je ada lagi
 
x pernah rasa pun..makanan org mana yer?..klate ko?..heheheh
 
Salam... nama dia ye pulut pagi... ingatkan pulut biasa yang dimakan waktu pagi. Hehehe...
 
}~ Azmiezas..biasanya kat klate la pulut pagi ni..tapi tak tau lah kut belah utara ada ke tak heheh..ada ke
 
}~ Antanbertingkah....nama yg di beri oleh org tua dulu pulu pagi, tak kiralah kalo mkn ptg pun hehehe
 
Akak..dah balik KL aritu rupanya ekk..siannyaa amani demam lak..dah ok ke skrg kak? zhariff sihat jer ni..alhmdulillah pas cucuk aritu x demam..kuat nak main je skrg..hehe

Pulut pagi ni rasa manis2 ek kak?x pnh lak buat nih

semoga amani cepat2 sembuh..leh main dgn zhariff lg nanti.hehe
 
sedap tu pulut pagi..malas beno nk wat..nk tumpang mkn pun dah abes..

siannya dak kecik tu dmm n selsema..semoga cepat sembuh ya sayang
 
As salam kak rosa,
Beras pulut siam tu.. Msti import dr luar negara tu..hehe.. Bdk kecik dmm msti meragam.
 
haaa...baru nampak semua gambarnya..hehehe..ke akak baru update?konfius jap sbb smlm mmg x nampak gambar sebelah bwh tu.. nih baru nampak muke amani..siannya dia,monyok jer..patut laa meragam jek..demam rupanya ek kak..sian mama gak xleh bw lama2...xpe,kesihatan amani utamakan dulu..pasni leh ikut mama bw lgik..hehe..semoga amani cepat2 sembuh..rindu ngan mama amani nih..

baru sempat bw gak ni kak..tenet pun ok sikit..tp x smpt duk lama2 gak coz lyn bebudak nih..
 
saya mula nak komen sal pulut tu tapi bca punya baca last2 nampak gambar baby tu.. argh!!! geram nak cubit pipi dia!!! argh!!!

http://www.contengcorner.com/2011/03/wajah-baru-yes.html
 
Assalam Sue...akk blk kejap je ari tu...hari isnin dh blk kl.

pulut pagi ni tak berapa manis sangat sue, akk guna 4 keping nisan..nampak kaler je pekat tu heheh

hari ni ok sikit amani, bila time bdn panas kuat sikit rengek dia. kalo tak selsema ok je . dok sibuk tekan keybod gak heheh

takleh main ngan zhariff lagi takut jangkit lak heheh
 
}~ Linapg....akk pun buat kes tak sempat nak beli n mkn masa blk kg hari tu la...sekali buat terus sekilo heheh. lagi pun anak penakan u suka mkn ni heheh

Mekasih doakan amani..ni pun dah bransur sihat dah
 
}~ Adry @ Daun...Assalam En daun...dah tentu beras pulut ori dari siam tu...tapi ni akk beli kat pasar TM je, mahai betui la ni pulut rm 5.00 sekilo huhu..kalo kat KL yg gini org jual rm 7.00 lagiii mahai
 
}~ Hasue..assalam sue..masa ari tu akk mmg dah letak gambar amani tu..tapi kalo guna laptop mmg gambar namapk tapi sekerat atau pun kosong je..tulisan pun tak nampak, sebab tu akk suka guna pc buruk akk ni kekek

tu la nak singin pun malas akk sbb tu tak ngomen tuh hehe..ni sign in pepagi laju je jejajalan heheh..lagi pula kalo dia nangis, sampai batuk2, kalo tak nangis elok je.

Hari ni dah senyum2 dah...cuma tak nak tido lak. mekasih sue doakan amani. bila anak kecil dmm, mmg susah hati lah akk, takut apa2 je
 
}~ Mizi....tak terliur ke pulut akk tu tak nak komen.

dak kecil tu dmm tu muka tak ceria je. mekasih mizi mai conteng umah akk ni..heheh pinjam ayat conteng kejap
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...