Sunday, April 24, 2011

KEK OREN @ BLENDED ORANGE CAKE

Buat lagi kek oren yang simple ini, tapi kali ini guna oren sunkist. Tetapi tak guna baking powder, terhabis lupa nak beli. Akk guna soda bikabonat, tektur kek tu mcm kasar sikit n tak berapa gebuss, tapi rasanya tetap sedap,...keharuman masa tengah bakar tu menusuk2 kalbu. Terima kasih kak fida@myresipi.


BLENDED ORANGE CAKE
resipi : kak fida @myresipi


Bahan-bahan ( loyang 9 inc )


1 bji buah limau
1 cawan minyak
2 cawan gula halus -  akk boh 1 cawan + 1 sudu
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )akk guna soda bikabonat


Cara-cara


Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.


Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.


Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.


Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak. - akk bkr 30 minit suhu 150C




Ada lagi sebiji oren, akk cadang nak buat kek oren juga....mmg best je buat n makan kek ni. tak jemu2 lagi heheh

8 comments:

rajinnya membaking lagi..kek oren mmg senang sgt..pastu sedap lak sbb tu ada siaran ulangan kan?kat esbok tu ada gak buah oren 1biji nk apa ntah..
 
Linapg....tu yg buat2 rajin, senang sangat, asyik mengekek je dua tiga menjak ni...lg pun buat jap je, bkr pun cpt msk...itu belum lg mkn, lagi jap je licin, sama lama ngan proses buat tu heheeh
 
assalam kak liza.

ngalahkan usop wilcha akak ni. 'bakor' selalu ... keh33
 
As'salam ,sdp kan ekk oren ni..di rmh sy dah habis..nak mkn lagi dtg cini le..
ingat raya nnt nak wat kek ni..bg semua family rasa kesedapannya heheh
 
kak nak double confirm..kulit oren tu tak yah buang erk?blend sekali la ya?..resepi nampak senang ..nak cuba buat ni..
 
Assalam rosa..lamanya akak tak buat kek ni..tak cukup masa..sabtu ahad aje xtvt..dah terasa2 makan kek panas dah ni..hantar la sini sikit rosa..he he..macam la dekat beno kan..
 
mmg sedap je kek nih kan kak..kalo kat umah ni yg gebus2 sgt lmbt lak abisnya..nak yg sedikit padat gitu br laku..tp bukan ler bantat..hehe..
nanti nak buat gak lagi laa..buah oren pun masih ada..tu pun kalo rajin ler..hihi

tak sia2 cik abe belikn oben baru nih...hehe
 
kak... kek ni nama kek oren tapi naper kek dia x warna oren kak.. heh3

Sekian Lama Akhirnya Menulis : Senyum
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...