Friday, April 22, 2011

SUP AYAM HADNYAI

Pertama kali buat sup ayam gini...selalu masak sup biasa je main hentam je, kali ini akk cuba resipi pyhonda@myresipi. Macam biasa lh buat lain sikit adalah yg ngomel2nya sambil suap nasi tu. Selalunya bila akk tanya , baru lah berbunyi. Sedap tak sup ayam ni, sedap...tapi kenapa kuah sup ni macam hangit heheheh..selalu mama buat kuah dia mcm putih n jernih je, tapi ni kaler gelap sikit.....oooh tu ke....sedap tak, sedappp tapi pedas sikit, laju juga suapannya.




SUP AYAM HADNYAI
resipi : pyhonda @ myresipi


Bahan-bahan ( 3 orang makan )

1) Sebelah ayam dipotong-potong
2) 3 ulas Bawang putih dan 5 ulas bawang merah, 3 biji cabai, 4 cm halia ditumbuk lumat.
3) 7 cm lengkuas dihiris sederhana nipis dan tumbuk untuk pecahkannya.
4) 5 batang serai ditumbuk untuk pecahkan.
5) 2 sudu besarKetumbar ditumbuk lumat, 1 sudu kecil jintan manis dan jintan putih ditumbuk sehingga lumat.
6) 2 biji bunga lawang, 5 biji buah pelaga, 3 ketul kayu manis dan 3 kuntum bunga cengkih
7) daun sup, daun bawang, daun sadri dan batang sadri
Cara-cara

Tumiskan bawang putih, merah, cabai, halia, ketumbar, jintan manis dan putih, bunga lawang buah pelaga, kayu manis, bunga cengkih, lengkuas dan serai sehingga menaikkan bau yang semerbak harum dan mewangi
Masukkan ayam yang sudah dipotong-potong mengikut citarasa kedalam tumisan tadi dan gaulkan sehingga rata tutup dan biarkan 5 minit. Masukkan batang sadri
Masukkan 5 cawan air dan biarkan sehingga menggelegak.
Tambahkan garam secukup rasa n sedikit saja gula untuk menyedapkan rasa kuahnya.
Hiriskan daun bawang, sup dan sadri taburkan pada hidangan. Perahkan sedikit limau nipis. Sedia untuk dimakan .

kuah sup ni keruh sikit, sbb semua rempah ratus tu ditumbuk. Ada kelainan dari segi rasa

18 comments:

mcm sedap je.....saya klau mask lain dr yg biasa mesti ank2 akan tnye..nape x mcm biasa kata diaorng....
 
sedap ye..boleh try..

selalu masak sup yg biasa2 jer...kene cube la mcm ni...
 
Wah da sup kat sini,sedap tuh slurp2..Hihi..Amani pong leh mkn lah sup ni ya,Ke mama dah wat bubur utk amani....
 
ni kalau buat suami Sally suka ni..sup caroi2 tak suka dia..leh cuba buat..ambik dulu resepinya ya!.
 
akak kalau guna perencah sup yg serbuk tu sma tak hasilnya..
 
Salam...sukeeeenya nasi ayam..makan byk kali pun tak jemu-jemu
 
wah! tibe2 rasa lapar pulak
 
]~ Ashiekien... anak2 ni dah biasa ngan menu mak dia buat. buat kelainan sikit mesti nak bandingkan dgn yang mak dia buat kan heheh...samalah anak kita
 
}~ Ainnoraini.... akk pun selalu masak sup resipi biasa juga ain..ni saje nak cuba kelainan heheh
 
}~ Zaliedana...emm sup ni amani takleh mkn, pedas n berempah kust sikit, takut sakit perut dak tecik tu hehhe..amani takmo mkn bubur, nestum je dia lalu nk telan heheh
 
}~ Sally...mmg kaw2 sup ni sally, kalo mmg suka yg berempah n pedas2 sikit boleh la cuba heheh
 
}~ Linapg..akk rasa kalo guna perencah tu kuah dia cam pekat sikit, ni kuah dia ok je
 
}~ Sue@ Nenie...emmmm kalo buat nasi ayam mmg best, tapi akk buat sup utk nasi ayam simple2 je nenie
 
}~ Nuwairani...hehhe sedap hirup kuah
 
salam kak rosa..mintak sup semamngkuk ..hehe
 
assalam rosa..memang lain resepinya tu kan.banyak bahan2nya
sellalunya kak buat sup..guna sup bunjut je..
mesti sedap tu.
 
kakk..kalo sup yg keruh2 ni mmg beremph biasanya kn..kalo kite yg dewasa ni(x ngaku dh tua) suke je rempah2 dr bebudak..hihi..meh sini smangkuk..

amani mkn ape arini?hehe
 
sedapnya sup ni kak....suka hirup kuah tu slurpppp!...tapau lak semangkuk yer..hehe
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...