Friday, July 29, 2011

AYAM GORENG BERSERAI TAK BERCAJUN

Terima kasih banyak2 pada empunya dan pereka resipi ayam goreng serai ni HASUE mama dak Zhariff yang makin bolatt n lasak tu. 


Memang semerbak bau aroma serai tu, menusuk2 hidung masa tengah mengoreng tu menggoda jiwa anak2. Anak2 dok keluar masuk dapur je, tanya mama masak apa best sangat bau...pas tu tak nyempat2 nak mkn.


Masa tengah perap tu, baunya macam satay. Si Baby siap tanya kenapa mama letak rumput kat ayam tu heheh...padahalnya serai.


Ayam Goreng Cajun Berserai
Resepi:HaSue@sue-hasue.blogspot.com

Bahan2:

2-3 ketul peha ayam-Buang lemak dan kulitnya.Potong saiz hidangan,cuci dan toskan
5 ulas bawang merah*
3 ulas bawang putih*
3cm halia*-bahan2 bertanda * ditumbuk/kisar halus
4 batang serai-boleh letak lebih(biarkan pjg lebih krg 4 inci dari pangkal,tumbuk hampir lumat keseluruhannya dan tambah sedikit air)
1 tbsp serbuk kunyit-boleh guna kunyit hidup yang ditumbuk
1 tbsp serbuk ketumbar
1 tbsp rempah cajun
1 tsp serbuk jintan putih
Garam dan perasa(jika suka)
Serbuk cili(jika suka pedas)

Minyak masak secukupnya untuk menggoreng

Cara2:



Gaulkan ayam dengan semua bahan2(termasuk serai dan jusnya sekali) dan perap seketika (atau semalaman dalam peti ais.)
Panaskan minyak terlebih dahulu dan goreng sehingga keemasan







Dah siap tempah kena buat masa puasa nanti heheh


Dah 2x dah buat ayam ni...senang je, walaupun tak ada cajun pun rasanya tetap best

7 comments:

Assalam kak rosa,xper kak xbercajun pon mmg sedap jer kan ngan semua bhn perapan tuh,lagi2 serai tuh..Mmg sedap ayam nih..
 
assalam rosaliza..akak boleh buat ni..cajun ada lagi..nak simpan resepi dulu..tq rosa dan HaSue.
 
haha..tergelak bace statement si baby tu..hihi..klako..
mekasih kak try resepi nih..sebenarnya bhn2nya tu mmg boleh wat perapan nak buat satay..tu kalo tgk kakak buat duluuu laa..lama dah..ehee.. sedap kann.minyak2 nya tu best kuahkan kat nasik..kalori blkg jap..ngee
 
tak bercajun pun xper nampak sedap dah tu..mesti si Eqa tu suka sangat
 
salam kakrosa...saya pun ingat nak buat macam akak la..versi tak bercajun jugak..hehehheh
 
Kak Rosa..sedapnya.. Mesti baunya sungguh harum kan..
Selamat menyambut Ramadhan ye kak..
 
kak..dah habis ke cajun? meh nak pos..heheh
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...