Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Tuesday, July 19, 2011

ETAK

Jom makan etak di petang yang damai dan panas ini. Akk rasa memang ramai yang tak kenal dengan etak ni, kecuali ore klate atau pun yang dok di klate dan juga yang pernah sampai ke negeri klate.


Etak ( sebutan klate etok ya ) berasal dari sungai ya, yang akk beli tu etak yang telah disalai, rasanya lemak masin dan tersangatlah sedap. Kalo balik kelate mmg suka sangat beli etak. Anak2 pun suka juga mkan etak ni heheh.


Etak ni akk beli kat pasar pagi di Pantai Dalam hari ahad lepas, macam biasa ramai peniaga dari klate akan menjual baragan dari klate contohnya nisan, rempah timbang, laksa, laksam, beras nasi dagang, pulut dan macam2 lagi termasuk kuih muih dari sana. Akk memang suka sangat lah kalo sempat pergi ke situ .


Jom makan etak }~ 


Kalo nak makan etak ni kena buka kulit dia dengan gigi, barulah rasa nikmat lemak masin etak ni. Akk guna pisau je untuk buka kulit tu, sayang lak gigi ni dah semakin tumpul dh rasa, dari kecil2 lagi suka mkn etak heheh

10 comments:

gemuk2nya etak ni..lama sgt tak mkn etak ni..jgn mkn byk sgt taw..nnt skit perut lak
 
akak saya tak pernah makan etak..mesti sedap..ada rasa2 lala ke? dah lamanya tak makan lala masak lemak cili api....adeeehhh
 
ha??etak??1st time dgr ni,.hahah sedap tak?
 
}~ LinaPg ..a,a gumuk2 agaknya yang di bela kut , kalo yg sungai tu lagi bestkan Yang beli tu a.ngah, kalo akk dh interviu penjual tu heheh
 
}~ Quinnie..assalam Q, lain sanagt dari lala, tapi isinya lamak manis n masin heheh..kalo dok belah pantai timur batu leh jumpa etak ni Q
 
]~ Nurul Ain Norazman...oh ya ke, itu lah akk nak kongsi kat sini mana lah tau kut2 tersesat kat klate, boleh la merasa mkn etak ni
 
assalam rosaliza..etak ni pun akak tak pernah makan..
masaknya macam mana rosa.
 
}~ Kak Erna..assalam kak, yang mkn gitu je, kalo yang mentah tu boleh dimasak ketuk serai atau rebus serai gitu je , dan nak msk lemak pun boleh, tapi tak puas mkn isinya kecil2
 
Salam Kak..lamanya xmkn etok.. akak beli kat mana nii..gemuk2 jah hehee.. nk jugok :=)

* kak..nnt singgah umah yana award yee..:=)
 
bakpola duk taye gmbr etok ni....duk saboh mano ado bendo pelik gini...lamo doh tok make etok...pahni keno gi caghi doh kalo kelik kelate...
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...