Thursday, July 7, 2011

GULAI IKAN AYA @ TONGKOL NASI DAGANG

Sekejap je masa berlari...tak terkejar rasanya . Kali ini akk nk kongsikan gulai ikan aya @ ikan tongkol. Gulai gini akk buat untuk makan dengan nasi dagang.


sebenarnya banyak pesen gulai ikan ni untuk di makan dengan nasi dagang tu, ada suka gulai kuning biasa, ada pula pesen kari juga, bagi akk, akk lagi suka bahan2 untuk gulai kuning dan di campur ngan kari ikan, rasanya lg kaw2. Resipi nasi dagang boleh cari kat SINI


GULAI IKAN AYA NASI DAGANG
Resipi : Embunrosaliza.blogspot.com


Bahan - bahan


2 ekor ikan tongkol sederhana besar -  dipotong2
4 keping asam keping
garam
sedikit air
sedikit nisan/ gula melaka
- rebus ikan bersama bahan2 diatas.


Bahan2 untuk Kuah


1 labu bawang besar*
3 ulas bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1 inci halia*
1 inci lengkuas*
1 inci kunyit hidup*
10 tangkai cili kering*
Santan
garam
1 keping Asam keping
sedikit gula melaka
perasa
cili hijau
1 peket kecil serbuk kari ikan adabi
sedikit minyak untuk menumis


Cara - Cara
Blender bahan 2 yang bertanda *hingga hancur, kemudian  tumis sehingga wangi, selepas itu masukkan rempah kari ikan, kacau2 seketika, dan masukkan sedikit air, kacau hingga sebati. Masukkan santan dan semua bahan2 lain kecuali cili hijau. Masak hingga kuah mendidih dengan api yg sederhana, Apabila mendidih, masukkan ikan, kacau dengan perlahan, takut ikan hancur, kemudia masukkan cili. Sesuikan rasa, siap.


note ;  akk guna santan rm 2.00 kemudian campur dengan air. Kuah gulai untuk nasi dagang yang pekat2 sikit baru best n kaw2, kalo cair macam tak melekat kat kuah, tapi awassss kolestrol....


Buat Cik Cek ( Kak CekVision) dan Kak Erna selamat mencuba ya kak. Kalo tak nak tumis pun ok gak, tapi saya suka yang tumis dulu.

18 comments:

gulp!! nak siket...
 
gulai ikan aya + nasi dagang = bestt
 
Salam Ros...

kak suka nasi dagang...dan suka gulai kuning + ngan kari tu...nak tunggu resepinya ...nanti ros letak ek...:)
 
a'kum kak...dah lamanya saya tak makan nasi dagang...hari tu ingat nak masak..rupannya stok beras merah tu dah habis...sob..sob...kalau nak makan kena beli la jawabnya.....
 
As salam kak rosa,
Gulai ike ayo jah ado? Nasik dage nyo mano?? Ikan tongkol atau aya kat sini dipanggil ikan tore (aya kurik) dan ikan mamu (tongkol hitam tu).
 
sedapnya nasi dagang dgn gulai ikan tongkol... makan rasa tak puas,nak tambah selalu....
 
naso dage 1 set..sedap tu..meh tapau gulai ike aya..
 
sdapnya nasi dage...
 
nok nasik dage jugok!!!!
 
assalam rosaliza..akak masih menunggu..resepi ikan ni
 
akak..tenet benar2 slow la pulak sejak ptg smlm..huhuu.. sori ye kak tertinggal ketapi lak ni..

nak ngendeng nasi dage sure dah licin.hehe..
 
akak,amik award yer..
ni ngah loading blog akak ..x kuar2 lg..huhu..tadi dah nampak kuih cara tp lappy lak jem..stress tul bila tpaksa restart n tpaksa refresh semula nih..geram ngan celcom.hehe..
 
]~ Cheq Sue...heheheh kasi sue terliuq

}~ Freaky....best sama ngan nasi dagang kat kg freaky ni, kalo belah K.T nasi dagang putih kan

}~ Cik Cek...ok kak Cek saya dah letak resipinya, ada masa akk buat la gulai ni heheh

}~ Quinnie..assalam Q, kalo dapat buat lagi puas hati, tapi akk pun suka juga yang beli, nak mkn sikit oklah belikan.
 
}~ Adry @ Daun...assam en daun, itu pun mujur along sempat amik gambar tu, bateri habis masa nak posing2, letak jelah gulai ike ayo je . Oh nama lain ya kat langkawi
 
}~ Amie...memang tak puas makan, tapi kena makan sikit2, kalo tak rasa muak.

}~ Linapg....nasi siap, rm 5.00 sepinggan, murah2 je heheh

}~ Ezzyra....memang sedap dik, bila nak mai KL
 
}~ Hasue...wokey nnt akk amik award tu, nasi dage yg sanagt sedap , bagi peminat nasi dage la. Sue pernah make ko
 
Nak tanya,kalau tak pakai gula melaka takpe ke?
 
@Anonymous

boleh je tak letak nisan atau gula melaka tu, kalo letak lagi sedap ada rasa manis2 sikit. Boleh juga letak sedikit gula, jgn byk sangat dlm setengah sudu teh
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...