Wednesday, July 27, 2011

KERABU SAREK

Memperkenalkan makan yg popular bagi masyarakat kelantan. Sarek ni sebenarnya sejenis rumpai laut, kalo yang fresh akk tak kenak, cuma kalo yang jual tu selalunya yg kering atau yang sedia dimakan je. Kerabu ni dimakan bersama sambal tumis dan sambal kelapa yang digaul sebati. Sedapnya.



kalo dok terikat dlm plastik tu maknanya beli la tu hehe
ada rupa sarang burung pun ya. kat tempat lain ada tak sarek ni...

17 comments:

Salam kak Liza..

Ya Allah kak..kenape lah akak tunjuk sesuatu yg sedap nii..nak nak..dh lama sgt xmkn..rs nk blk kelate je..hmm..hubby yana rsnya xkenal lg nii..xsmpt tunjuk lg kat dia hehee
 
Salam, K Rosa...
Nurul x pernah makan lagi ni... x kenal pun... sedappp ker??
 
Salam singgah kak...kerabu ni mmg sedap..Liza pun dah lama xmkan sejak arwah ma dah xde..
Nurul...kerabu ni kalau rasa sekali mst nk lg..
 
tidakkkkkkkkkkkkkkkkk...........
kenape akak menggoda saya dengan kejam sekali?
kalau puasa menu ni la yang xleh ditinggal... naseb baik minggu ni nak balik kg...blh carik kat pasar... haishhhh...
 
As salam kak rosa,
Sarek ni dulunya mmg feberet i tp sejak ia disahkn mengandungi toksik(plumbum) dn dilarang dijual di Kelantan suatu ketika dulu, i dh x mkn smpai skrg. Kdg2 tu teringin sgt nk mkn tp takut..hehe.. Plumbum ni mcm kita mkn bijih timah la...
 
pertama kali Amie lihat sarek ni kak,

kalau di sini ada ... tapi rumpai laut basah..
 
Assalam rosaliza...pertama kali tengok ni..
kalau pi kelantan mau rasanya nak mencuba..nak tau rasa nya macam mana.
 
Rosa...

1st time dengo dan kak cek tak penah makan...jakun tul kak cek ni kan...camana raa dia ek...:)
 
assalamualaikum...wahhh..sukanya dengan kerabu sarek ni..lama dah tak mkn..sedapnyer..
 
aloh....sedaknyo! mujur masa cuti hari tu ada org hidang di kenduri kawen...lepas sikit kempunan..
 
Assalamualaikum Kak Rosa...mmg confirm x tak pernah jumpa apalg memakannya. Tertanya2 pulak camne la rasanya sarek ni? Tengok semua org kata sedap pulak tu...
 
lamanya tak makan kerabu sarek ni.awat tak gaul siap2 senang nak ngap hehehe
 
sedap ni kak! x jumpa kt jepun...huhuu
 
hemmm x penah mkn lg .......pelik goman nyer????
 
kompom takde kat sini kak.haha....macam best jer?rasa dier sedap yer kak.. ?lemak2 ke camne tu?
 
Dari kecik lagi saya mmng suka mkan sarek ni....kalau stkat sbngkus tu...bedal sorang2 jer..hehehe....
 
saya tak pernah tengok benda ni..
nak makan macam mana ni??
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...