Monday, July 11, 2011

PAJERI NENAS

Selamat petang, dah menghampiri senja pun. Pajeri nenas versi akk ni sebenarnya dah lamaaaa akk buat selepas balik dari kampung ariiii tuuu lagi ya, 


Tengokkk sikit je letak dalam pinggan kedekut betul...tak kisah lah .
Bagi akk la, suka sangat mkn pajeri ni dengan ikan goreng


PAJERI NENAS
resipi : embunrosaliza.blogspot.com


1 biji nenas - kupas kulit dan dipotong- celur sekejap
3 ulas bawang merah
1 ulas bawabg putih
sedikit halia
1 sudu besar udang kering- tak ada pun ok
santan pekat - rm 1.00
2 sudu besar rempah kari
1 peket kerisik= 2 sudu besar
1 keping asam keping
garam dan sedikit gula melaka
Sedikit minyak untuk menumis
Air


Cara- cara
1.Tumbuk bawang merah, bwg putih, halia dan udang kering. 
2. Tumis hingga naik bau dan garing, kemudian masukkan rempah kari, kacau2 sekejap kemudia masukkan sedikit air.
3. Apabila pecah minyak masukkan santan + air , kemudian masukkan nenas. 
4. Tambahkan bahan2 lain kedalam ( garam, gula melaka, asam keping }, masak sehingga kuah agak pekat. Sesuikan rasa. Siap


Jumpa lagi....

13 comments:

assalam..ada pajeri nenas la kat umah kak rosa..br kemarin perabih nenas impot dr kg, petang lak achik bw mai lagi 2bjik, tp buahnya manis ya ampun..bleh wat pajeri la nnt kalau rajenn
 
}~ Linapg...assalam , tu lah masa ada ari tu tak puas mkn2 gitu je, tapi dah mmg hajat hati nak buat pajeri, akk buat juga lah walaupun tak banyak mana.

ohh ada stok baru nenas tu yg best tu, nenas madu lagi
 
wahhh.... pajeri nenas ada strawberi... (ingatkan buah betul tadi hupe2nye buah kat pinggan aje...) saya pun kemain gemar pajeri2 nih...
 
selamat petang kak rosa,
pajeri nenas tu kannnnn.... suami kita suka sangat! cuma nak buat tu....sebab 2 mulut je yang makan, jadi kalau dah teringin sangat barulah masak resepi tu...
 
pajeri nenas feveret mak kita...suke betol dia makan nasik kalau ada pajeri nenas.
 
Salam, K Rosa...
Fav nurul gak tu... Sedappppnya... :)
 
wahh leh cuba lenkali nih..dah berderet list nih kak..hee.

mana nak cari nenas lg nih..aritu ada org jual tp jalan..bila tah dia nak jual lg
 
nice resepi nak cuba petang nie...
 
bestnya pajeri nenas..dh lama x mkn..dapat mkn dgn nasi panas nii mmg best laa..
 
I love the sweet and sour taste, looks very yummy! Your blog looks lovely with lots of yummy recipes, happy to follow you..
 
salam kak liza.. mmg bes paceri nenas ni ..pekene ngan nasi minyak mmg meletup sgt.. dpt ngan nasi putih lagi ganda2 meletopnye kan..ehehe
 
Alamak! ada paceri nenas...bestnya...fav kak cek lagi ni...sumenya fav...he he..dah memang suka sgt paceri nenas...sedappp...:)
 
assalam rosaliza..terima kasih resepi ni..akak nak cuba jugak la..cuti nanti..nampak mudah kan dan tentu sedap
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...