Tuesday, July 12, 2011

TERUNG PIPIT @ TERUNG MANGGUR

Ramai mengenali terung ini dengan terung pipit, tapi di sbelah klate di panggil terung manggur. Pokok terung ini tidak perlu ditaman kerana biasanya naik atau tumbuh dimana2 yang dia suka dan benihnya tercampak. 


Terung akk beli kat pasar tani hari tu, rasa dah lama sangat tak makan. Hari tu akk celur cicah ngan budu je, tapi rasa mcm tak sedap pulak mungkin buah tu tua. Kalo kita ambil atau petik , tentulah yang muda belia jadi pilihan. Bila beli selalulah kena yg tua. Kat peti ais tu  ada sikit lagi, akk tak tau nak masak apa. Hari tu ada tgk kat TV dia masak lemak, tapi dia ketuk2 dulu buah tu bagi pecah, tapi akk tak taulah masak apa pulak.


Sapa2 yang biasa mkn atau masak buah terung ni bolehlah kongsi atau bagi idea kat akk, akk tak retilah nak masak ni, yang pastinya akk sorang jugalah yang makan }~


buat sambal campur bilis best ke tak ek


ada ke yang tak kenal dengan buah terung ni
kalo yg tak suka dengan biji2 kecil, mmg takleh mkn buah terung ni. Ulam2an gini bagus untuk aweksss muda gitu, oleh itu rajin2lah makan ulam2an ......

23 comments:

saye suke terung pipit ni...
selalunye masak sambal + ikan bilis jer...atau pun buat ulam...
 
As salam kak rosa,
Terung pipit/manggo ni adlh n3 terawal masa mceburi dunia blogging ni. Akk pn mgkn tlepas n3 yg tu. Terung pipit blh dimkn sbg ulaman dn blh dimsk tumis bsama bilis. Sbg info, jika inginkn ank, elakkn memakan terung ini krn ia bfungsi spt pil perancang smlajadi.
 
}~ Ainnoraini..assalam ain, akk ni tak pernah buat samabl + terung ni, nak kena cuba ni, sedap ke
 
}~ Adry@Daun..assalam en daun. agaknya akk terlepa spandang pasal terung tu, atau dh lupa heheh..

ooo kira mcm pil perancang gak tu, tq kongsi2 info kat sini
 
oloh la...sedap nih...lmo dh nk mkn....nk cri kdai,xdok...nk cri pkok,xjupo....ulurla skit kak dio 2....
 
Kak Rosa...

Dah lama jgk nurul x mkn terung pipit ni... kalau balik rumah nenek blehlah kutip... bercambah2 pokoknya kat blkg rumah nenek tu... aritu, mak mertua nurul pernah masak sambal terung pipit ni..campur udang.. memula nurul ingat mak letak kacang peas... bila gigit baru tau terung pipit...selalu org buat sambal tumis udang ngan petai, tapi mak buat tu sambal tumis udang ngan terung pipit... sedapppp jgk, K Rosa.... :)
 
Assalam rosa..akak masak rendang daging campur dengan terung ni.
sedap..
 
"saya tak penah masak terung ni seumur hidup ni..makan tu pernah la tp baru sekali dua cam tu lah...kt kg tumbuh melata...kat pekan ni kat pasar banyak ada jual kak.."
 
Assalam kak,nih feberet hubby nih,sy xpndai mkn,kat utara pggei terung belanda..
 
selain sambal ikan bilis, sedap buat sambal udang, tapi kalau keras kena belah dua, kalau yang masih muda biar je bulat2....
 
selain sambal ikan bilis, sedap buat sambal udang, tapi kalau keras kena belah dua, kalau yang masih muda biar je bulat2....
 
ala kak sedapnya klu dapat terung manggo hok mude celur cicah budu!!!
sedap juga campurkan dalam sambal tumis ikan bilis...
 
saya lum pandai mkn terung ni lagi kak harus dicuba nanti..:)
 
terung manggur semangkuk yang siap celur eh..nak wat ulam cicah ngan budu hehehe
 
macam pernah tengok orang campur dalam sambal bilis la..tapi kalau cicah budu, sedap aje!
 
kalau kat kg mak memang suke masak terung pipit ni..di tumis sambal pedas2..maklumlah..org jawe ni serba serbi cili padi...so ...bubuh cili padi manyak2 mcm masak sambal
 
salam kak.. mak saye salu wat sambal belacan tumbuk sekali ngan teruk pipit nih.. waduhh.. sedapnyer.. bertambah2 makan :)
 
aritu ada nampak kjee masak teruk pipit nih..cuba akak skodeng blog dia..kite x pnh mkn lg terung nih..hehe
 
masak bersama ikan bilis, bawak besar, bawang putih n kalau nak sedap gak, letak taucu...eheheheh
 
yah!!! terung ni saya biasa guna time kecik2 dulu main senapang kayu tembak kawan.. heh3


http://1.bp.blogspot.com/-A7mutUS-7m4/TbUZIiWfIjI/AAAAAAAABAo/fxqPmyngNKw/s1600/Final%2BEyza.jpg
 
akak..cbox x nmpk.hehe..tenet mereng spt biasa.
akak mesti kebizian nih..hehe..ujung mggu x ke mana2 ke kak?
 
Assalamualaikum Rosa..sama la jugak..mmg x reti mkn terung pipit ni..sedap kot kalau msk lemak cili api...
 
Assalamualaikum...


Mak Kak Lin Suka Terung Ni Masak Sambal...Sedap Katanya..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...