Wednesday, August 10, 2011

CRISPY POTATO WEDGES

Assalam buat semua, hari ni dah masuk hari ke 10 kita berpuasa, sekejap je masa berlalu. Lepas ni sapa2 yang rajin tu dah boleh mula dengan biskut raya pulak. Bagi akk la, mungkin sikit je buat, pas tu yang senang2 je jadi pilihan. 


Berbalik pada menu kita hari ini crispy potato wedges, sebenarnya dah lama sangat anak2 minta suruh buat, mamanya asyik ckp nnt mama buat lah ya,  bukannya susah mana pun nak buat wedges ni, ubi kentang pun selalu ada je kat peti ais, cuma malas nak membuatnya, kalo buat sikit dah tentu tak cukup. 


Bila time posa, suka sangat akk kalo dapat memenuhi permintaan anak2, rasa cukup puas hati. Bulan puasa ni keistemewaan pada anak2 segala apa yang dihajati pasti akan akk turuti, dari segi makanan la, mengarut2 tak ikut juga heheh.


Resipi wedges ni akk copy n paste dari Myresipi @ nOOrsha, minta izin ya Sha, akk C n P untuk rujukkan masa depan akk




CRISPY POTATO WADGES
nOOrsha @ Myresipi

Bahan-bahan ( 2 orang )

  • 2 biji kentang saiz XL - potong berbaji -  akk buat 6 biji xl
  • 2 sudu teh serbuk lada hitam berperisa AJISHIO
  • 1 sudu teh serbuk cili
  • 1 biji putih telur - dikocok
  • Tepung gandum secukupnya untuk salut
  • Garam

Cara-cara

  1. kentang dibersihkan dengan air suam untuk buang kotoran dikulit. setelah bersih, potong berbaji. kulit kentang tak perlu dibuang.
  2. Rebus kentang bersama sedikit garam hingga empuk. Setelah empuk, angkat kentang dan toskan.Tunggu hingga agak suam² sedikit.
  3. Selepas itu, satukan serbuk lada hitam dan serbuk cili di dalam plastik. Masukkan kentang tadi dan goncang² sehingga kedua² serbuk tadi bersalut dengan kentang.
  4. Kocok telur putih, tak perlu sampai kembang. Masukkan kentang satu demi satu ke dalam telur kemudian salutkan pula dengan tepung sepenuhnya.
  5. goreng dengan api perlahan hingga keemasan.
  6. Hidangkan panas² bersama sos thousand island & mayonis.

kentang ni kaler kuning sikit, kulitnya agak keraas, mungkin kentang tua kut, tapi isinya sedap manis. Sedap cicah sos cili n mayonis

Memang sedap, dan cepat dimasak, cepat dimakan.  Selamat menjalani ibadah puasa buat semua


12 comments:

jangan kata anak-anak je suka, orang tua pun suka nih.... hi hi hi
 
Salam akak.. best tu.. kalau beli kak huh alamatnyer memang kopak.. buat sendiri tgk.. berapa banyak ikut suka... pppssstt kak erma x wat kuih beli jek.. hu hu hu x pandai n tak pernah wat sekut rayer kecuali konfleks madu n popiya jek..ha ha ha kita tapau sekut raya akak yer..
 
@Amie

assalam amie, heheh org tua pun mkn sama byk ngan bdk2 heheh
 
sedapnya makan ni cicah cili sos...wah! boleh buat cheezy wedges la pasni.
 
@HALAMANKU

Assalam erma, tu la anak ramai kalo beli mmg tak cukup la, buat sendiri mmg best dpt mkn sepuas2nya.

tahun ni akk pun buat biskut yg simple2 je, lagi satu yg anak2 suka je, pas tu beli kerepek je heheh
 
@nuwairani ismail

Assalam nani, memang sedap cicah sos mcm yg kfc tu
 
Assalam rosaliza..akak ambik rsepi ye..kentang biasa pun boleh guna kan..
 
@Acik Erna

assalam kak, silakan kak, best cicah2. kentang biasa je kak
 
sedap tu kak..teringin gak stok kentang pun byk lagi tu leh cuba..hubby suri jenis kalau beli tu satu kotak huhu,,lambat nk abis
 
assalam kak rosa..camana ni bulan2 pose bleh budak2 request potato wedges..kat umah bulan pose xmo layan western..mkn nasi jer ahaks..kampung la katakan
 
Kak Rosa, Naz rasa anak2 Naz pun cam anak2 akak jugak kot. Bulan2 posa ni di rumah Naz kuih2 manis tak laku lah masa berbuka tp kalau dapat yg cam ni laju jer abisnya..hehehe..
 
semalam dah bace n3 akak ni..x terkomen2 lak..geli hati je baca part kentang dah tua tu..hihi..

sedap nih kak...kat umah ni kalo nak cepat empuk cmpak aje dalam pressure cooker..malas bebeno menunggu lama.hee
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...