Wednesday, August 24, 2011

KUIH LAPIS WARNA - WARNI

Assalamulaikum , terlebih dahulu akk ingin mengucapkan ribuan terima kasih buat semua pengujung blog akk, yang banyak membantu akk untuk lebih rajin masak2, yalah bila tak rajin mencuba masakan baru, mana nak ada n3. Selalu masak2 yang biasa je malas pulak nak n3. Suka sangat dengan teman2 alam maya ini, terima kasih buat semua.


Kuih lapis warna warni akk buat saje bagi mencerikan dan kelainan sikit. Rasa tetap sama juga. Jom tengok...




KUIH LAPIS WARNA WARNI
Resepi : embunrosaliza


Bahan2

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
31/2 cawan santan...lagi lemak lagi sedap, akk guna sebelah kelapa je
1 cawan gula
sedikit garam
pewarna

Cara2

1. Panaskan pengukus, sehingga air mendidih

2. Satukan kesemua bahan2 diatas, kemudian blendkan atau dikacau sehingga sebati ( akk blender je senang   keja  ) . bahagi kan kepada 5 cawan 



3. Warnakan  5 cawan  adunan ini  mengikut kaler kersukaan masing .

4. . Mula lapisan pertama...tunggu 2 minit, atau aduanan hampir keras, kemudian lapis  adunan kedua pula , buat lah sehingga habis. Kukus lagi dalam 20 minit. .........siap.( Lebih kurang 45 minit dari mula mengukus.)

5. Tunggu sehingga sejuk barulah dipotong........







Sebenarnya hati akk ni berbolak balik ni, tak tahu mana satu nak buat, nak beli kerepek kat sebelah sungai buluh,nak beli buah kat chow kit, nanti nak msk2 untuk buka, baju pun tak siap peking lagi....tapi hati girang gumbira je. Malam nanti balik kampung, Anak2 cuti pelepasan dari akk heheh aka ponteng la 2 hari. Kalo tak blk mlm ni, sian pulak kat my abe, tak sempat nak buka posa n sahur kat kampung. Jadi...balik kampung oooooobalik kampung hati girang....jom balik kampung


Selamat berpuasa buat semua

9 comments:

waa sedapnye kak.. ni budak2 suke ni kan sebab kaler maler :)
 
@nOOrsha

Sedap sha..lemak manis berkrim, budak suka mkn selapis selapis heheh
 
macam nk cuba je utk buka ptg ni..
 
seronoknya nak balik kampung..
akak ambik resepi ye rosa..nanti nak cuba.
 
em..kalau nak cuba resepi kak liz nie...kene ada pengeras kot...kalau tak nanti buat jadi lain...ekekekekkekek
sorry kak lis sumanje gurau je...
 
nak balik kg jugak!! uwwwaaaa! bestnye akak bleh balik awal...

tak jumpa lagi kuih lapis sejak2 pose ni...nk try la buat...
 
assalam kak rosa..sungguh cantik jelita kejadian kuih lapis ni..ekceli ni mai dr kongsi resepi
 
mmg sangat rjin tu kak rosa..macam kaler ada..akhir2 ni suri jadi malas masak..dah dua hari beli lauk masak siap huhu
 
comelnya kuih lapis tu..macam2 kaler ada....
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...