Thursday, August 11, 2011

PANCAKE

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua. Hari ni masuk hari ke 11 kita berpuasa, selamat menjalani ibadah puasa buat semua.


Hari tu saje nak testing pan baru kutemui. Maka terhasillah pancake yang tak seberapa nak mulus, masa tengah bakar tu mmg best sangat baunya. Si Angah je yang layan pancake ini, yang lain dah kekenyangan makan roti jala.


akk mkn dengan madu, tp ank2 mkn gitu je


Resipi akk c n p dari rumah LINAPG, mekasih ya
Pancake (Chef Hajar)  
3 sudu besar butter-dicairkan 
1 biji telur 
1 cawan tepung naik sendiri (sy gn tpg gndum jerr) 
1 sudu teh baking powder 
1 sudu besar gula 
1 cawan susu segar ( tuko ngan susu cair ) 
1 sudu besar jus lemon - (x letak pun ) 
secubit garam ( terlupa nk boh )

                  Cara-Cara :
                  1. Campurkan semua bahan, guna blender...blend sebati2. Biarkan adunan selama 10 minit3. Tuangkan sesenduk adunan dlm kuali non stick yg tlh panas4. Balikkan adunan bila nampak permukaannya berbuih (tggu hgga prmukaan xcair baru t'blikkan)
                  5. Biarkan seketika, bolehlah diangkat 




                  7 comments:

                  salam..rase macam waffle ker..
                   
                  asalam rosaliza..akak pernah cub buat..tapi naak2 akak kata elbih suka lempeng kelapa..tu la kan..salah akak jugak tu dah ajar dia orang makan lempeng kelapa dulu..
                   
                  "kalau bulan tk puasa boleh ler buat utk sarapan kan kak...bulan2 puasa ni kalau buat tentu tak 'jalan' kot.."
                   
                  amboii gebu jer pancake akak nih...kite buat biasa x cantik..hehe
                   
                  cantik sekata je warnanya...kenapa sy buat pancake tak cantek mcm ni...?
                   
                  assalam..amboi asyik2 menu omputih jer ni.Sedap layan pancake ni,sebijik pun dah kenyang.Tp tu la lambat beno nak ngabeskan setengah adunan pun
                   
                  waahh kak liza.. very the internasionale makan penkek buka pose.. hihihi....gebu nampakbnyer tu kak.. klo makan ngsn coco syrup sedapnye lahaii.. :)
                   
                  Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...