Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Tuesday, August 23, 2011

PUDING ROTI MARBLE

Ramadhan yang ke 23..sekejap jekan masa berlalu, sekarang sibuk nak balik kampung pula. Insyallah esok lepas buka akk balik kampung.


Puuding rpti marble yang tak pernah jemu dimakan dan dibuat. Bulan2 puasa ni roti tak jalan mkn gitu, selalu nak ngabiskan roti yang berbaki



puding roti marble
resipi asal : HANAmemories
CnP : Blog LINAPG
kongsi bersama : embunrosaliza
Bahan-bahan ( satu loyang )
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2 (sy gn agar2 10g)
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air (4cawan)
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara

  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2 dan sebati hingga serbuk koko tidak berketul2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan
  6.  hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.

selamat menjalani ibadah puasa

4 comments:

assalam rosa..balik kampung raya ye,,rosa balik mana..dah siap buat kuih raya ke.
 
@Acik Erna.

Assalam kak..a,a blk kg raya, saya kampung kat klate, biskut raya 2 jenis je buat kak,..mekasih ya kak
 
Salam.. setuju... time2 posa ni mkn puding nak2 time sejuk2 nyamannyer kak..
 
Rajin betul laaa akak memuding..jeles nih!
semoga akak sekeluarga selamat pulang ke kampung yer..skrg ngah lepak2 dah pun agaknya..kak lina lak bila pulang kpg kak?hehe..
tenet lemau nih seksa jiwa raga..nak2 time bz nih mmg tak lalu laa nak duk dpn laptop lama2 nak refresh..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...