Thursday, September 29, 2011

PUDING JAGUNG

Assalamualikum, puding jagung yang teramat sedap, lemak manis berkrim. Resipi akk copy n paste dari LINAPG. Dan dengan ini secara rasminya acuan jagung pemberian dari AYUNALISA telah selamat digunakan...mekasih ya Ayu, acuan anggur tu belum rasmi lagi, nnt akan meyusul puding anggur lak heheh


bila tgk lina buat daun kaler ijo akk pun teringin gak  nak buat jugakss, tapi kemalasan melebihi segalanya, akk ambil je kaleer ijau tu pas tu sapu2 kat bekas je, nasib baik jadi juga hijau2 tu..ala2 daun di gigit ulat. Sedap sangat puding ni



Puding Jagung
 by F&N (myR)
Kongsi bersama : LINAPG dan EMBUNROSALIZA

Bahan-bahan ( sefamily )

  • 1 cawan tepung kastad
  • 1 cawan jagung manis (sy gn 1 tin) Akk guna 1 cawan jagung cream
  • 3/4 cawan gula
  • 3 cawan air
  • 1 1/2 cawan susu cair 
  • Sedikit garam (sy tambah)
  • Pewarna ijo (sy tambah)

Cara-cara

  1. Campurkan tepung kastad, gula, jagung, susu dan air.
  2. Lepas itu dikacau sehingga pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga sebati.
  3. Angkat dan sejukkan di dalam loyang atau acuan dan boleh lah dihias dengan buah ceri dll. 
Comel je akk tgk puding ini dengan penuh perasan heheh bukan perasaan ya

17 comments:

Salam kak Rosaliza...cantik menarik, dan sdp puding jagung..wagi rasa jgung tu....buat hantaran pun cantik.......
 
@Sheila Shafeareen
Assalam Sheila, a,a kan memang boleh buat hantaran ni, puding ni tak berair mcm agar2kan, masa adik kawen ari tu lupa pulak nak buat puding ni hehe
 
assalamualaikum liza.
wah, cantik puding kastard ni. teringat ms sy kecik2 dulu puding kastard bentuk ni mmg popular dibuat hantaran. puding tembikai pn sama. ms tu tak silap awal 80an n sy dlm drjh 6 atau ting 1. org2 dulu pn kreatif, lbh2 lg guru2 memasak dr KEMAS...
 
cantik dan nampak menyelerakan :)
 
cantik je nampak puding jagung tu walaupun daunnya ada dimakan ulat...
 
assalam liza..wah peberet tuh..sy selalu sgt buat sbb ank2 suka..lg mervelous mkn lps kuar dr esbok...yumyum..
 
As salam kak rosa,
Menu yg ni mmg tepat nama dan bentuknya. Sekali tgk puding ni nmpk mcm plastik je. Tp kompom sedap ni..
 
Assalam kak, apa khabar?lama tak singgah sini.sedapnya tgk puding jagung yg cun tu...memang my fav puding jagung ni..bila dah cun tu sayang lak nak mkn..hehe
 
Salam Kak Rosa..cantiknyaa.. terasa sayang nk mkn hehee..klu bt hantaran pun cantik jgk nii..klu dpt mkn yg sejuk lg sedap kan hehee
 
assalam rosa..ni yang teringin nak buat ni..akak meang suka sangat makan puding jagung..lebih2 lagi yang baru masak tu..sedap sangat rasanya.
 
dah cantik puding jagung tuh..teropong dari tngkap TMK elok jer daun.Bila mai dekat kena gigit ulat rupanya kih3..sedap kan puding jagung ni lemak2 tak brp manis gitew
 
Assalamualaikum akak..
cantiknya puding tu akak... nampak sgt sedap.. makan sejuk2 nie mmg sedap nie akak... suka diana tgk.. mmg cantik..
 
alamak! kenapa tak pernah jumpa acuan cantik mcm ni....siap warna2 lagi daunnya....cayalah kak rosa!
 
salam kak...mengancamnya puding ni...hehe
 
salam kakrosaliza...memang klasik la acu akak nih...dulu2 org suka guna acu ni utk buat hantaran...heheheh..dah lamanya tak makan puding jagung...huhuhu
 
assalamualaikum kak rosaliza...sy datang ni nak bagi award..nanti amik la sendiri di rumah ye. besar sgt awardnya...tak larat nak angkat..heheh
 
Lain kali nk gak guna yg krim tu..tp kat umah ni jagung2 krg layan lak..takpe laa tukang buat jelah mkn kalo org lain x layan kan kak..hehee..

part ala2 daun digigit ulat mmg xleh blah..haha..tp mmg nmpk kesedapannya..biji jagung seulas2 pun jelas..hehe
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...