Thursday, October 13, 2011

ALKISAH PUTERI AMANI

Assalamualaikum buat semua, diharap dalam keadaan sihat walafiat adanya. Dua tiga hari ni banyak lak halangan untuk mengupdate blog. Tadi  sepetang akk kat Klinik Pakar Kanak2 di HKL untuk buat follow-up Amani, alhamdulillah doktor berpuas hati dengan perkembangan dia, maka tak perlu lagi ke HKL selepas ini, cuma kena pergi klinik yang biasa akk pergi untuk cucuk dia aje. Berat dia pun dah 8.3 kg dan panjangnya 74cm.  

Oh ya mungkin ada juga yang tak tahu sebenarnya masa lepas lahir,  kuning Amani tinggi sangat. Kena tahan wad 3 hari 2 malam jugalah dekat wad KK8. Kena ambil darah selalu untuk cek kuningnya. Jadi bila kuning dia dah turun tu, dan boleh balik rumah, tapi akk kena pergi juga jumpa doktor pakar kanak2 takut2 ada yang tak kena dengannya. Masa umur dia 6 bulan kena cek telinga, mana tahu bila kuning tinggi ada kesan juga ke telinga mahupun  ke otaknya. Syukur sangat2 pada illahi kerana memberi kesihatan yang sempurna pada Amani sehingga kehari ini, segala perkembangan macam bayi2 lain juga. Cerdik cerdas serta pintar.



nota ringkas buat bakal2 ibu, jagalah pemakanan semasa hamil, kerana akan membawa kesan pada baby nanti. Kalau selepas bersalin dan nampak  baby tu kuning sikit tu, segeralah ke hospital atau klinik sebelum kuningnya tinggi. Macam akk pun pelik juga sebab akk tak suka asam2an pun, masih kena kuning juga, agaknya bayi zaman cyber kut mesti kena kuning tak banyak sikit nak juga kena.

16 comments:

sbab mama dia kuat bloging kot...hikhik
 
Assalam kak sihat ke
Alhamdulillah amani dah sihat
lama tak tengok dak kecik ni:)
Bila nak mai Penang lagi
 
@ezzyra

Assalam dik, patutnya lagi ok dh kena cahaya pc tu patutnya jadi terapi gak tu heheh
 
As salam kak rosa,
Akak ukur Amani guna panjang bkn tinggi ye. Alhamdulillah bdk kecik comey tu sht tnpa sbrg masalah.
 
@Chik Mimi

Assalam mimi, akk sihat2 aje ni, alhamdulillah amani sihat walafiat. Insyallah pertengahan bualn 12 ni akk ke penang lagi heheh, dh seronok rasanya ni,
 
Alhamdulillah dah discahrge dah kecik ni.Pas ni xyah ssh nk gi HKL lagi.Sian dok ulang alik..
Lagipun dia mmg cergas..cerdik lak tu..cuma jalan jer blom lg hehehe.

pasni tengok la mesti abes segala barang mama dia punggah cam dak maisarah ni suka 'mengemas' umah huhuhu
 
@Adry@Daun

Assalam en daun, kat HKL tu ak tecik ni dia baringkan jadi panjang lah tak tinggi heheh, kalo berdiri baru panggil tinggi hahahah, gelak golek2 akk ni. Alhamdullillah amani sihat walafiat, sbb akk ada gak tgk bdk2 yg msk bilik tu sampai umur 3 tahun. tq ya uda
 
@lina_pg

Assalam , tgh ngadap pc ni yg rajin mereply msk ni, kalo tak terbegkalai je, alhamdulillah tak payah susah2 ke HKL dah pas ni, itu pun dulu 3 bulan sekali je yg kena pg, tapi rasa mcm susah je nak kesana, ada temujanji pun kena tunggu 1 jam lebih juga huuhu, tu yg bercinta.

Pas ni boleh main kejar2 nagn maisarah lah ya heheh, tak berjalan lagi pun dok sibuk ngemas rumah yg dah kemas ni huhuhu
 
aslmkm...
alla baru nk tnye khbr bdk kecik ni psl HKL.. xdan tnye akk dlu yg cite,hehe
alhmdllh...
dh berat dh rupanye baby amani..
nnt lps ni kne blja bjln plk la
 
alhamdulillah..puteri amani shat n cerdas..
berat nk sama ngn damia la..damia 8.4 ms timbang ari slasa lps..
 
Assalamualaikum kak Rosa, lama betul tak tengok rupa dak kecik ni...
Zaman sekarang semua baby sure kena kuning, tak banyak , sikit mesti kena kan! tak pe laa, janji dah sihat dah si comel ni.. :)
 
Assalam rosaliza..lambat sikit akak dapat tengok amani hari ni..dah malam..
alhamdulillah..amani sihat..comel..cergas..cerdik dan pintar..eh lupa nak tanya..dah jalan ke amani..
 
Assallamualaikum kak Rosa..
Alhamdulillah..Amani sihat walafiat.. Mmg susah hati kan bila anak sakit. Usahkan kena jaundice, demam biasa pun dah risau.
Tomei la gambar amaini yg tersenyum nmpk gigi tu.. Manis jer...
 
Alhamdulillah Amani sihat..Tgk Amani mcm sama je dgn Damia..beza 3 bln je kan..bleh sekolah sama hihii..Damia xkena kuning tp dia baby prem..yana bersalin xckp bln..dia kuar berat 1.6 jee..11 ari dlm wad duk sama dgn baby kuning..
 
Lebih krg sama je berat amani ngan zhariff yer kak.aritu zhariff x kena ukur ketinggian/kepanjangan lak..misi tu kate xyah...ke dia malas?ops..hehe

apa2pun semoga amani tetap kekal sihat sejahtera sepanjang hayat...kiuttt
 
lama betul sakit kuning ni ye kak..ingatkan lepas lahir je lepas tu hilang...rupanya boleh berpanjangan penyakit ni....moga amani sentiasa sihat...tomei betul dia...:)
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...