Wednesday, October 19, 2011

KULAT PUSU @ CENDAWAN BUSUT

Hujan dan panas panas silih berganti memberi rezeki untu akk merasa lagi kulat pusu ini untuk tahun ini, kalo tak mana nak cari kulat pusu yg masih muda belia ni. Balik kampung pun bukannya selalu ada. Nak beli kat kedai mcm tak yakin je. Cendawan ni naik tempat yang dia naik tahun lepas, harap2 lepas ni tumbuh lah lagi....kulat tahun lepas


Best sangat bila sayur bening kulat ni:~




SAYUR AIR KULAT PUSU
Resipi : embunrosaliza


Bahan- bahan
kulat pusu @ cendawan busut - boleh juga guna cendawan tiram
3 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 sudu teh lada hitam
garam dan perasa
2 cawan air
Pucuk manis - akk tak letak


Cara - cara
-Tumbuk lada hitam hingga lumat kemudian diikuti bawang2..
-Satukan air dan bahan tumbuk,serta garam dan perasa, masak hingga mendidih, apa bila kuah mendidih barulah dimasukkan cendawan.
-Renihkan seketika...siap
sedap makan dengan ikan goreng
Tak puas rasanya makan cendawan ni...comel je bentuk dia.

28 comments:

Ya Allah...sedapnyeeee!
kalo kt kampung ni dh lama beli....
biasanya kt klantan mmg bnyak
 
En daun sedang menelan air liur dgn pantas ni. Terliur sungguh tgk kulat pusu ni. Lama gile dh tak mkn. Dulu masa dok kat kg blh kutip je. Cendawan busut ni rezeki alam pd akak. Ia akan tumbuh setiap tahun di tempat yg sama. Cendawan ni bersimbiosis dgn anai2 dan busut. Kalau busut dan anai2 takdak, maka takdak la cendawan busut yg sedap ni. Akak mmg saja tak buh pucuk cekur manis atau pucuk cekur manis tu akak takdak??
 
perghhh...n3 ini telah menimbulkan kejelesan yang teramat... mujur tak mengidam!
 
eeeeee sedapppnyerrr huhu...sedap giler neh....hahaha...last skali jumpa kat pasar 3 bln dulu...sedap sgt...
 
Salam Kak.saya belum pernah pun makan cendawan ni...eh, ada dipasaran ke? macam tak pernah nampak..Saya kalau cendawan-cendawan ni memang saya sukeee
 
Enaknya dimakan begitu sahaja....tak payah makan ngan nasi...mmng sedapppppp.....
 
assalam rosaliza..memang sedap sangat cendawan tu..kalau akak..selain dari masak bening tu..buat rendang..sedap sangat.
 
sedapnye!!! kite suke kulat ni masak bening. pandai kulat ni ikut musim ye...tumbuh di tempat yg sama pulak tu...
 
Ya Allah.... sedapnya ngalahkan ayam.... bonda kita suka masak sup kalau jumpa cendawan gini, tapi kita dah berpuluh tahun tak dapat makan cendawanpaling sedap di dunia ni! Kadang-kadang bonda bagitau dalam telefon ada tumbuh cendawan di kebun....ngences dah nih!
 
Sedapnya cendawan ni...tapi susah nak dapat kan..:D
 
kak rosa..nak nangis pulak tengok kulat pusu ni dah lama teringin huhu
 
amboi comelnya cendawan tu kak...sedap nampak msk tu..
 
Assalam Rosaliza...amboiiihh lawooonya rupa cendawan nih..nak makan pun rasa sayang jerk...mcm plastik punya sekali pandang...terlalu sempurna...hehe
 
@Niena Pengembara Ilahi

Assalam Niena..memang ya kalo kat klate,musim kulat ni memang berlambak2 kat pusu, tak abis nak nmk kan...
 
@Adry@Daun

Assalam En Daun,..glirp3x, akk tumpang sikit heheh, memang rezeki akk, dia tumbuh lagi kat pusu tak pusu tu, kat tepi umah akk yang ada pondok tukang sapu tu, itu dengan penuh harapan akk agar ada lagi di tahun depan heheh

Kesian En Daun memang lam betul lah tak mkn kulat nikan, kat pulau mana ada kulat2 gini, ini hutan dan tanah besar je yg ada ..ayat nak tambah kejesan en dauh hahah. Kulat ni tak sesuai nak tumbuh di pulau kut, ada kemasinan air laut tu.

Pasal pucuk manis tu, akk tak boh kerana ..memang tak ada kat umah akk pkk tu, ari tu ada tapi mati. Pas tu dapat2 je kulat tu terus sayur malas nak g kedai dah heheh..harap En daun puas hati dengan jawapan akk.

Tahun depan ingat nak snap foto kat tanah tempat kulat naik lagi heheh
 
@Cheq Sue

Assalam Sue, akk rasa kulat ni pun tak tumbuh kat Cameron tu...sejuk sangat, kalo tumbuh pun jadi spisis lain dah heheh,..saje nak bagi sue jeles lagi heheh
 
@Mak Qis

Assalam Mak Qis..akk tak pernah jumpa cendawan ni org jual kat KL ni, tapi kalo kat Pasar TM mmg byk org jual, ikut musim dia la.Brstkan cendawan ni
 
@Sue @ Nenie

Assalam Nenie..akk rasa kalo kat KL ni tak ada jal kut, akk pun tak pernah jumpa lagi kat sini
 
@MulutPayau

Memang betul MP, sedap dimkan begitu saje, sepinggan tu pun habis heheh
 
@Acik Erna

Assalam Kak, saya tak pernah lak buat rendang, mesti sedapkan rasa mcm sambal2 sikit. Yang saya dapat tu sikit sangat, kalo byk boleh juga cuba buat rendang..mekasih kak
 
@nuwairani ismail

Memang ya pun nanai dia tumbuh tempat yg sama..byk pkk pun mcm tu je..dlm pinggan tu kira semua yg akk amik tu heheh..mmg sedapkan sayur air gini
 
@Amie

Betul3x Amie..inilah cendawan palinggg sedap bagi kita pun setakat ini, tak ada bandingan lagi kesedapannya dan kemanisannya hheheh..ingatkan kat klate je ada cendawan ni, rupa2 semua tempat n negeri ada..eh kat sabah tak ada kut Amie
 
@cik cek

Memang betul cik cek sedap cendawan ni n mmg ya jiga susah nak dapat..itu rezeki je saya dapat hehe
 
@suri solehah

Assalam Suri..alahai siannya dia, kalo suri teringin sangat suri buat masak guna cendawan tiram tu..rasanya sedap juga, akk pernah cuba, tapi tak semanis kulat pusu lah
 
@Nieza

Seni cendawan tu nieza hehe, kalo tak biasa makan msk gitu tak best..bagi yg biasa mmg sedap sangat
 
@Ummi

Assalam Ummi, terima kasih sudi bertandang blog saya yg serba kekurangan ini, terasa seronok sangat bila ummi singgah dan komen sini. memang cantik cendawan ni bila dia tak kembang sangat tu
 
sdapnya...lma dh x jmpa menu kulat cmni...ssah nk dpat..
 
Cam tak pernah jumpa n makan jer kulat/cendawan nih kak...peberet sangat2 apa jua jenis cendawan kampung..x kisah laa masak apa pun...serius mmg terliur nengok menu akak dalam pinggan tu..ratah pun sedappp amat..arhh..terliur2..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...