Friday, December 30, 2011

KEK PISANG SEMPOI

Selamat pagi buat semua. Hari ini rasa macam ada tiupan semagat untuk n3, sebenarnya masih banyak lagi n3 basi yang menunggu giliran, tapi semenjak dua menjak ni banyak malas dari rajin. Kek pisang ni pun lamaaa akk buat masa nak ke penang hari tu, buat mkn2 kat padang USM dan bekal atas kereta. Kek ni memang gebusss sangat2. Memula tu rajin sikit, letak dalam cup, pas tu bila M melanda tuang je dlm loyang hahah...janji siap




KEK PISANG SEMPOI
resipi : Sofinar@Myresipi
kongsi bersama : Embunrosaliza



BAHAN - BAHAN

  • 150g pisang emas - dilecek ~ Akk guna 8biji pisang lemak manis - 1 cawan penuh - tak cukup pun ok
  • 180g tpg gandum  ~ 2 cawan tepung gandum
  • 180g gula halus /gula icing ~ 1 cawan gula biasa
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak ~ 1 cawan 
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam 

Cara-cara

  1. campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
  2. masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 - 50 minit
  3. pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda
Nota : kek cawan tu akk bakar 15 minit, separuh lagi adunan bakar dlm loyang kurang dari 30 minit


sedap kek ni, tak manis sangat, kalo ada pisang lebih boleh la buat

13 comments:

teringat lak kecik2 dulu selalu beli kek kecik camni seposen jer satu..la ni xtau la da jual lagi ke x?

sedap kek pisag versi cup cake ni
 
salam kak liza...ade lagi tak kek pisang tuh...sbb sempoi sangat..tuh yg nak mintak sikit :)
 
hihi.. janji sedap kan.. besor kecik size tu x kisah dah =)
 
Asyik bertangguh je nak buat kek pisang ni...ntah bila la nbak sampai serunya..:)
 
dap dap :)
 
sdapnya kek pisang...

ade lg ke jual kek pisang dlm cup kecik2 kt kdai skrg ni...?
 
salam kak rosa...peberet liza tuuu...kalau dpt yg kecik2 tu pun dah bersyukur sgt...hihihihi
 
Salam Kak Liza..saya dah berkali2 buat guna resipi kak Sofinar ni...sedappp kan ...memang berbaloi sangat dan tak rugi mencubanya
 
yang sempoi itulah yang sedap Rosa.
 
Kalo sebijik2 tu senang anak2 nak angkut kan kak..hehe..tp yana suka kek yg dipotong dr buh papercup..selera masing2 katekn.hehe..
 
Memang sampoi !!!
 
assalam rosa..nampak gebu betul apam pisang sempoi rosa tu.
nak kena cari pisang jugak ni.
 
saya nk buat kek pisang la bila tgk resepi akak ni ...


padahal ank2 request kek pelangi :p


salam kenal :)
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...