Wednesday, August 24, 2011

KUIH LAPIS WARNA - WARNI

Assalamulaikum , terlebih dahulu akk ingin mengucapkan ribuan terima kasih buat semua pengujung blog akk, yang banyak membantu akk untuk lebih rajin masak2, yalah bila tak rajin mencuba masakan baru, mana nak ada n3. Selalu masak2 yang biasa je malas pulak nak n3. Suka sangat dengan teman2 alam maya ini, terima kasih buat semua.


Kuih lapis warna warni akk buat saje bagi mencerikan dan kelainan sikit. Rasa tetap sama juga. Jom tengok...




KUIH LAPIS WARNA WARNI
Resepi : embunrosaliza


Bahan2

2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
31/2 cawan santan...lagi lemak lagi sedap, akk guna sebelah kelapa je
1 cawan gula
sedikit garam
pewarna

Cara2

1. Panaskan pengukus, sehingga air mendidih

2. Satukan kesemua bahan2 diatas, kemudian blendkan atau dikacau sehingga sebati ( akk blender je senang   keja  ) . bahagi kan kepada 5 cawan 



3. Warnakan  5 cawan  adunan ini  mengikut kaler kersukaan masing .

4. . Mula lapisan pertama...tunggu 2 minit, atau aduanan hampir keras, kemudian lapis  adunan kedua pula , buat lah sehingga habis. Kukus lagi dalam 20 minit. .........siap.( Lebih kurang 45 minit dari mula mengukus.)

5. Tunggu sehingga sejuk barulah dipotong........







Sebenarnya hati akk ni berbolak balik ni, tak tahu mana satu nak buat, nak beli kerepek kat sebelah sungai buluh,nak beli buah kat chow kit, nanti nak msk2 untuk buka, baju pun tak siap peking lagi....tapi hati girang gumbira je. Malam nanti balik kampung, Anak2 cuti pelepasan dari akk heheh aka ponteng la 2 hari. Kalo tak blk mlm ni, sian pulak kat my abe, tak sempat nak buka posa n sahur kat kampung. Jadi...balik kampung oooooobalik kampung hati girang....jom balik kampung


Selamat berpuasa buat semua

Tuesday, August 23, 2011

ICE BLANDER COKLAT

Boleh dikatakan selang sehari akk buat es blander ni. Hari tu tengok rumah HASUE pic pop ice tu, pas tu akk pg cari kat pasar, dan terjumpalah beranika rasa . Tapi akk pilih yang coklat je, lain kali nak beli berlainan perisa pulak.


es blander kesukaan anak2
beginilah rupa pop ice tu...murah sangat beli banyak2 gini

APAM BERAS@NASI

Assalam..n3 ke2 untuk hari ini, apam beras yang sangat lembut dan sedap. Tapi kat umah akk ni apam gini kurang mendapat sambutan dari anak2. Hari tu akk buat nak hantar balik pinggan jiran akk, segan lak nak bagi pinggan 0. Buat apam ni banyak sangat dapat. Jiran akk siap minta resipi lagi nak buat sendiri pulak.


 buruk pulak kaler purple ni..jd mcm kelabu asap je...


APAM BERAS
resepi asal : cha@myresepi
kongsi bersama : embunrosaliza
Bahan-bahan ( 5 org )

2 cwn nasi
2 cwn tepung gandum
2 cwn tepung beras
1 cwn brown sugar
3/4 cwn gula
2 1/2 cwn air
1 sudu kecil yis (mauripan) - Akk letak 2 sudu teh
kelapa parut dgn sedikit garam
Cara-cara

1. blend nasi dan air sehingga hancur.
2. setelah hancur,campur brown sugar dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
3. dlm bekas lain,satukan tepung gandum,tepung beras dan yis.
4. selepas itu,masukkan bahan cecair tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
5. perap selama 3 jam.
6. masukkan dlm acuan kecil dan kukus selama 15 minit.. - akk sapu sedikit minyak kat acuan
hidang bersama kelapa yg telah di gaul dengan sedikit garam


PUDING ROTI MARBLE

Ramadhan yang ke 23..sekejap jekan masa berlalu, sekarang sibuk nak balik kampung pula. Insyallah esok lepas buka akk balik kampung.


Puuding rpti marble yang tak pernah jemu dimakan dan dibuat. Bulan2 puasa ni roti tak jalan mkn gitu, selalu nak ngabiskan roti yang berbaki



puding roti marble
resipi asal : HANAmemories
CnP : Blog LINAPG
kongsi bersama : embunrosaliza
Bahan-bahan ( satu loyang )
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2 (sy gn agar2 10g)
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air (4cawan)
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara

  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2 dan sebati hingga serbuk koko tidak berketul2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan
  6.  hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.

selamat menjalani ibadah puasa

Monday, August 22, 2011

PUDING ROTI KARAMEL

Assalamualaikum buat semua. Hari ini dah pun 22 ramadhan, tak lama lagi Syawal menjelma tiba. Banyak lagi n3 menuggu untuk dilangsaikan sebelum jadi terlebih basi. 


Seminggu sekali akk buat puding roti karamel ni, anak2 memang suka. 


PUDING TELOR BEROTI @ PUDING ROTI KREMER
resepi asal : http://embunrosaliza.blogspot.com 


Bahan2nya

~ 3 sudu besar gula untuk dijadikan gula hangus
~ 4 keping roti gardenia
~ 3 biji telur - di pukul manja dan di tapis
~ 2 cawan air suam
~ 1 Atau 3/4 cawan susu pekat manis
~esen vanilla

Cara- cara

Dengan menggunakan loyang, sediakan gula hangus........kemudian ketepikan. Panaskan pengukus..... Carik2kan roti kemudian blender  bersama air suam dan susu. Selepas itu masukkan telur yang sudah ditapis itu dan masukkan esen vanilla. Kemudian masukkan adunan tadi kedalam loyang  gula hangus dan kukus sehingga masak..



****Gula Hangus****
sediakan loyang dan masukkan 3 sudu besar gula, nyalakan api yang sederhana, kacau gula sentiasa agar gula tidak hangit , tunggu sehingga gula cair sepenuhnya dan berwarna kekuning2an. Kemudian, terus angkat loyang dari atas dapur, ketepi. Gula hangus ini akan mengeras, tetapi akan cair semula bila kita mengukus nnt. 





Semalam pun akk ada buat tapi guna coffemate, pas tu letak perisa coklat, menjadi juga. Kalo sempat nnt akk n3 puding yang tu pulak.

Selamat menjalani ibadah puasa buat semua

KAD RAYA

Selamat hari raya aidil fitri buat semua, suka bila dapat ecard raya dari teman blogger


dari NIDA di New Zealand

Semoga persahabatan maya kita berpanjangan, jangan sedih2 raya di rantau ya

Sunday, August 21, 2011

BUTIR NANGKA

Salam ceria buat semua, dahpun 21 hari kita berpuasa. Butir nangka warna warni. Sejak akhir2 ni, ramai blogger  masakkan membuat kuih muih yang berwarna warni, ala2 pelangi, tapi tak lah sampai 7 kaler pun. Akk pun terpengaruh juga, lagi pula memang cantik bila warna warni.


 rendam dengan air terlebih daulu sebelum masuk dalam kuah
 suka tengok warna warni, kalo yg ori kaler putih je
 kuah putih je, kuah ni akk campur dengan 1 sudu halba
lemak manis berkrim.....


Selamat menjakani ibadah puasa dan selamat mengukis buat semua

Saturday, August 20, 2011

KUEH TEOW LADNA

Assalam, dah pun masuk hari ke 20 kita berpuasa, masing2 dah sibuk buat biskut dan persiapan terakhir beli baju raya. Minggu depan ramai yang akan meninggalkan rumah masing2 untuk pulang ke kampung halaman masing. Boleh dikatakan ramai blogger2  ni perantau.


Menu kesukaan anak2, kueh teow ladna, Kalo Eqa dan Adda makan kat kedai tak ada benda lain yang diorang nak , mesti kueh teow ladna je., kecualilah kalo kita semua makan nasi, barulah dia makan nasi.


KUEH TEOW LADNA
Resepi : embunrosaliza


Bahan-bahan


kueh teow -  digoreng seketika dan di campur kicap manis, ketepikan


Untuk kuah


4 ulas bawang putih - diketuk2
2 sudu minyak
2 sudu sos tiram
2 kiub ayam
2 biji telur
sekeping dada ayam - di potong kecil
sotong - di potong bulat
lobak merah
putik jagung
kailan
cili padi
cili merah
garam  secukup rasa
2 sudu besar tepung jagung
air secukupnya

Cara-cara


1. Panaskan minyak, tumis bawang putih sehingga kuning. 
2. Masukkan ayam yg dipotong kecil2,kemudian masukkan sotong biarkan seketika.
3. Bila ayam dah masak, masukkan air, sos tiram, kiub ayam, dan garam, tunggu sehingga air mendidih. seketika. 
4. Masukkan lobak merah dan sayur2 lain serta cili.
5. Masukkan telur
6. Kemudian  masukkan bancuhan tepung jagung utk memekatkan kuah.
7.Setelah kuah mendidih bolehlah dihidang bersama kueh teow.

Cara menghidang, cuma letak kueh teow dalam pinggan kemudian letakkan kuah ke atas kueh teow tadi, siap. Sedap dimakan panas2.

Kueh teow kesukaan Eqa dan Bby Adda


Masak 2 bungkus tak berapa nak cukup untuk diulang lepas balik terawih, habis masa buka lagi. 


Puas hati makan hasil buatan sendiri, dulu2 rasa macam susah je nak buat kueh teow ladna ni, rupanya senang bangat.


Selamat menjalani ibadah puasa buat semua

Friday, August 19, 2011

DONUT...

Resipi donut yang paling best dan memang menjadi, kalo dulu2 akk buat donut selalunya kejadian tu tak seperti yang kita impikan. Tetapi setelah mencuba resipi HASUE ni, memang menjadi dan gebusss je donut, malahan boleh juga dibuat roti, atau pizza.


Kali ini buat topping coklat, memang habis dimakan anak2 sesambil main berlari2 berkejaran diluar rumah, anak2 kat sini bila time bulan puasa terasa macam pesta lak, diaorang boleh keluar rumah main bersama, yang kecil main kejar dan bunga api je, tapi yang remaja sikit ada juga lah yang main mercun. Dekat2 pukul 9 tu, senyap sekejap, masing2 pergi solat terawih.


Jom buat donut mudah ini, terima ksaih banyak2 pada penyumbang resipi ini HASUE 





DONUT ... LAGI

resipi : HASUE
  • 500g Tepung Berprotein Tinggi (guna tpg gandum pun ok)
  • 1 Peket Yis Segera-11gram (jenama MAURIPAN atau apa2 jenama)
  • 50g Marjerin
  • 1 Sudu makan(penuh) Shortening(lelemak adunan)
  • 2 Sudu mkn (penuh) gula pasir
  • 2 Sudu mkn Susu Pekat / 2 Sudu mkn Susu Tepung [ikut citarasa]
  • 1 Biji Telur
  • 1/2 Sudu Teh Garam
  • Gula Halus atau topping kegemaran anda
  • 190ml-200ml Air Suam2 kuku(bergantung pd kualiti tepung)

Cara-cara


  1. Di dalam bekas yang agak besar,tuangkan air suam. Masukkan yis segera,gula pasir,susu,marjerin dan shortening.Kacau sedikit dan biarkan selama 8-10 minit.

  2. Setelah yis mula berbuih,ayakkan separuh dari tepung gandum terus ke dalam adunan. Masukkan pula telur yg dpukul sedikit dan juga garam.

  3. Kacau adunan sehingga sebati dan melekat pada sudu(bila dah sebati tu dkacau satu arah je mggunakan sudu).

  4. Ayak lagi tepung selebihnya,gaul menggunakan sudu seketika barulah uli menggunakan tangan.

  5. Uli sehingga doh sebati dan tidak lekat di tangan..(sisa2 tepung kat dlm bekas tu semua bersih).Doh dah siap dan jika ingin membuat kuih 5 spice roll,boleh la dibahagi 2. Utk resepi dan teknik membuatnya sila rujuk http://www.myresipi.com/top/detail/6526

  6. Doh tidak perlu direhatkan,(kalau nak rehatkan pun boleh gak selama 5-10min)boleh terus sahaja dicanai setebal stngah inci(agak2 je) Boleh tmbh sedikit2 tepung jika adunan agak lembik ketika ini..Terap doh mengikut acuan donut atau bentuk kesukaan anda..Doh akan mula mengembang dan ringan sementara minyak dpanaskan dengan api perlahan..Gunakan minyak yang banyak untuk mengoreng.

  7. Setelah minyak agak panas(jgn terlalu panas,nanti donut gorengan pertama agak hangus)perlahankan sedikit api,masukkan donut tetapi jgn terlampau penuh sebab donut ni akan mngembang lagi ketika digoreng(sbb adunan mengandungi telur)

  8. Goreng sehingga kekuningan dan toskan. Sedia utk dhidangkan bersama gula halus atau topping kegemaran anda. SELAMAT MENCUBA.. ^_^
gebu je donut ni

yang ni saje ngetest, buat roti ala pizza dengan menggunakan 
adunan ini...


selamat berpuasa hari yang ke 19

Thursday, August 18, 2011

DAGING MERAH ALA THAI

Salam ramadhan yang ke 18 buat semua. Mesti dalam paler masing2 sibuk dok fikir2 nak masak apa hari inikan. Kalo dah ada menu, best je rasa, tak payah nak fikir2 lagi. Macam akk biasanya tanya anak2 je nak makan apa hari ini....tetapi ada juga menu yang akk pilih pun, janji ada yang diaorg suka. Lagi pula anak2 akk ni buka posa, lepas je minum air terus makan nasi, sesambil makan nasi tu selang seli lah dengan kuih muih. Masa buka posa best je tengok diorang ni makan, tapi sahur cuma akk, Along, angah dan Eqa je makan nasi, yang lain2 tu mkn roti ke conflake atau biskut je. 


Ini salah satu dari menu kesukaan anak2 akk, memang menjadi ata mereka, lagi sedap dari kat kedai.....jom tengok resipi kut2 ada yang nak masak daging hari ini.
DAGING MERAH ALA THAI
resepi : jeezy@ myresipi
kongsi bersama : embunrosaliza

Bahan - bahan 


1/2 kg daging lembu (direbus sampai empuk)
2 ulas bawang putih diketuk
1 labu bawang besar dipotong bulat
1 sudu besar cili giling
Sedikit sos tiram
Sedikit sos ikan (thailand mari)
Sedikit sos tomato
Sedikit minyak untuk menumis
Garam dan gula secukup rasa
Daun ketumbar/daun sup/daun bawang untuk hiasan (mana2 pun boleh)


Cara-cara


1. Daging yang dah siap direbus tu potong nipis2 .
2. Panaskan minyak sikit, goreng daging dulu sampai kuning2 sikit, ketepikan.
3. Tumis bawang putih sampai naik bau, masukkan cili giling.
4. Goreng2 sikit agak2 garing tu bolehlah masukkan sos tiram, sos ikan dan sos tomato.
5. Masukkan daging tadi dan bawang besar yg dihiris kacau2 dan rasa garam dan gula.
6. Kalau nak kuah lebih bubuh air sikit dan tambah sos tomato.
7. Dah masak bolehlah diangkat dan hidangkan. Taburlah daun ketumbar yg dihiris tadi biar lawo sket


tersangatlah sedap daging merah ala thai ini.


Selamat menjalani ibadah puasa buat semua.

Wednesday, August 17, 2011

SALAD BUAH-BUAHAN

Alhamdulillah, hari ini dah pun masuk hari ke 17 kita berpuasa, cepat sangat masa berlalu.Masing2 dah siap buat biskut raya, akk belum lagi, bahan2 semua dah beli. Tahun ini akk buat biskut yang anak2 suka sahaja, dan 2, 3 jenis je.


Ada ke patut salad buah buat buka posa...tak patut,....tak patut. Sebenarnya akk buat ni, bagi memenuhi permintaan bby adda, kesian lak dia nak makan salad ni, jadi nak tak nak terpaksa lah akk buatnya,. Hari tu dia tengok 5 rencah 5 rasa , terliur lah pulak, dan dia minta untuk buat buka posanya. Semagkuk besar akk buat semangkuk kecil je dia makan. Teruja nak main masak2 pun ada heheh.


SALAD BUAH - BUAHAN
Resipi : embunrosaliza


1. Buah2an secukupnya 
- dipotong dadu kemudian direndam air garam
2. mayonis - secukupnya
3. 1 sudu besar gula


Cara- cara
Toskan buah2an yang dipotong tadi, kemudian masukkan kedalam bekas yang agak besar. Masukkan mayonis dan gula. Gaul hingga rata. Tutup bekas tadi ,kemudian boleh lah disimpan didalam peti ais. Siap.
akk guna semua buah dalam bekas  ni. Banyak sangat dapat, tapi yang dikutipnya anggur je heheh


dua hari jugalah nak ngabiskan salad ni


Selamat berpuasa buat semua.....

Tuesday, August 16, 2011

IKAN TERUBUK BAKAR

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua. Hari ini insyaallah kita berpuasa hari ke16, terasa macam sekejap saje menjalani ibadah puasa tahun ni.


Menu ikan terubuk bakar ni yang dah sejuk ya, maknanya akk buat n3 apa yang akk masak minggu lepas, baru sempat nak n3, lagi pula akk snap pic untuk seminggu baru transfer ke pc, malas juga nak upload kalo sikit2. Itu pun byk juga pic yang tak sempat dan tak ingat nak snap.


Menu terubuk bakar ni, kalo tak silap akk sama lak  masa yang RYO buat tayangan amal terubuk bakar  segarnya kat Miri


terubu ni akk bakar atas dapur gas je, malas lah nak bakar ngan arang, nak bagi keluar bara tu pu dah dekat sejam huhu, malasnya.


Akk buat air asam, main potong2 je, tak ada yang istimewa pun
ikan bakar ni hanya akk sorang yang makan, yalah makan time buka posa, susah sikit takut tercekik tulang je. Lepas makan nasi akk ratah gitu je. Pertama kali bakar ikan di bulan puasa.


Selamat menjalani ibadah puasa, semoga segala amalan yang kita lakukan hari ini diberkati Allah.













Monday, August 15, 2011

AYAM KICAP PEDAS MADU KARIPULAI

Assalamualaikum buat semua. Dah pun masuk hari ke 15 kita berpuasa, dan hari ini pertama kali dengan lagu raya kat radio era, semangat sikit. 


Ayam kicap pedas madu karipulai, sedap sangat ayam kicap pedas ni. Anak2 bagi gred A++, sedap sangat la tu. Terima kasih pada Azlina @ terminal hijrah. Dah banyak kali akk buat, lepas msk yg pic ni.


Ayam kicap pedas madu karipulai
resipi : Azlina@terminalhijrah
kongsi bersama : embunrosaliza


BAHAN BAHAN
  • 1 ekor ayam dipotong 14 bahagian
  • 1 bawang besar di hiris2 nipis
  • 3 tangkai daun kari
  • 2 biji buah tomato dibelah 4 setiap satunya
  • 10 ulas bawang merah dikisar
  • 6 ulas bawang putih dikisar
  • 1 inci halia dikisar
  • 2 sudu besar cili kering kisar
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 2 sudu besar madu
  • 1 sudu besar gula
  •  Garam secukup rasa
  • Sedikit serbuk kunyit
CARA MEMBUATNYA
  1. Lumurkan potongan ayam dengan serbuk kunyit dan sedikit garam sehingga rata dan gorengkan seperti biasa sehingga garing. Angkat & toskan
  2. Dengan sedikit lebihan minyak tadi, tumiskan bawang besar & daun kari sehingga agak layu, baru dimasukkan pula bahan2 kisar seperti bawang merah, bawang putih, halia & cili kering dan kacau2kan sehingga agak garing & naik aromanya
  3. Masukkan sos tiram dan madu, kacau2kan lagi diikuti dengan sedikit garam dan gula, kacau lagi
  4. Apabila kuah sudah pekat, masukkan ayam goreng tadi dan kacau2kan biar sebati dengan kuahnya
  5. Terakhir baru masukkan buah tomato dan kacau2kan lagi
  6. Apabila sudah nampak sebati bolehlah ditutup api & sedia untuk dihidangkan.
selamat berpuasa buat semua

Sunday, August 14, 2011

ROTI SARDINE ROLL

Semalam tayang menu roti sosej roll, hari ni roti sardine roll pulak, best jugalah mkn. Sebenarnya menu ni dah lama akk buat, tapi tak sempat nak n3. Sebenarnya bukan rajin nak buat sardine roll pun , tapi hari tu msk sardine, tapi anak2 tak mkn pulak, esok harinya akk buat lah sardine roll ini, dari membazir. Elok je anak2 makan.






ROTI SARDINE ROLL
resipi : LINAPG

Bahan-Bahan:

  • 10 batang sausage (gn Ramly beef frankfuter) - SAMBAL SARDINE
  • 10 keping roti ( canai supaya roti mampat/padat )
  • 1 biji telur -  akk tambah ajishio dlm telur
  • Minyak
Cara-Cara :
  1. Gulung SARDINE dgn roti, bahagian hujung roti sapu telur supaya tak terbuka masa menggoreng
  2. Ulang sampai roti habis.
  3. Panaskan minyak, celup roti ke dalam telur dan goreng dgn api sederhana hingga keperangan.
  4. Angkat dan toskan. Sedap di makan dgn sos cili
  5. SeLaMaT MeNcUbA
selamat berpuasa hari ke 14

Saturday, August 13, 2011

ROTI SOSEJ ROLL

Salam ceria dipagi sabtu yang cerah cuaca, pepagi lagi dah panas terik, cabaran buat anak2 kecil yang berpuasa. Akk selalu buat sosej roll ni untuk berbuka mahupun bersahur. Aqil dan Adda makan roti gini je untuk bersahur, pas tu minum secawan milo.


Terima kasih buat LINAPG yang kongsikan resipi simple ni.




SOSEJ ROLL
resipi : LINAPG

Bahan-Bahan:
  • 10 batang sausage (gn Ramly beef frankfuter) - Akk guna ayamas
  • 10 keping roti ( canai supaya roti mampat/padat )
  • 1 biji telur -  akk tambah ajishio dlm telur
  • Minyak
Cara-Cara :
  1. Gulung sausage dgn roti, bahagian hujung roti sapu telur supaya tak terbuka masa menggoreng
  2. Ulang sampai roti habis.
  3. Panaskan minyak, celup roti ke dalam telur dan goreng dgn api sederhana hingga keperangan.
  4. Angkat dan toskan. Sedap di makan dgn sos cili
  5. SeLaMaT MeNcUbA

memang sedap dan senang membuatnya

 Cuti2 gini tentu ramai yang mengambil kesempatan menggantung periuk, berbuka kat luar dan ramai juga yang shoppingkan. Selamat menjalani ibadah puasa yang ke 13. mood mengukis belum ada lagi.

Friday, August 12, 2011

NASI AYAM MADU

Assalamualikum buat semua dan salam sejahtera. Hari ini dah pun hari yang ke 12 kita berpuasa, rasa macam sekejap je, dah pun 12 hari. Pagi2 lepas sahur, terajin sikit nak n3, apa taknya , cerah tanah nanti nak hantar bby pastu terus ke Midvalley ( hari jumaah carre4 buka kul 8.30am, heheh nak g nyibuk ngan pak guard buka pintu hahah ) Bukan apa bila g shopping2 tu dok dengar lagu raya je, rasa tetiba je bersemangat je, apa yang semangat pun tak tahu, yg pastinya suka jenjalan n window shopping je, biasalah orang perempuan, cuba geleng paler org pompuan yg tak suka shopping... akk ni angguk2 je, takde geleng2 heheh. Heheheh melalut pepagi subuh hening ni heheh.


Terlupa sebentar baju raya ada 5 pasang lagi yang tak berjahit, harap2 sempatlah tu. Sebelum ni, akk suka menjahit lepas sahur, tapi tahun ni kesian kat Eqa, dia kata nak tido lepas sahur, jadi akk menjahit bila hari minggu sahaja. Amani akan di jaga oleh abg n kakak2nya. 


Ohya berbalik pada menu tertunggak akk kali ini, iaitu nasi ayam madu, nasi kesukaan anak2 selain dari nasi lemak heheh (nasi lemak minta hari2 pun boleh buat, nasi ayam ni susah sikit ) Kali ini akk cuba nasi ayam madu resipi Nadia @ Myresipi.


NASI AYAM MADU
Resipi asal : Nadia @ Myresipi

Bahan-bahan ( 2 orang )

2 cawan beras -  akk buat 4 cawan
1/4 bawang besar
2 sudu mentega
sehelai daun pandan
2 kiub ayam
madu
kicap pekat
1/2 ekor ayam
1 sup bunjut adabi
sos tiram
1/2 sudu serbuk lada putih
1/2 inci halia
3 ulas bawang putih
[hiasan]
daun bawang
daun sup
bawang goreng
daun salad/timun
Cara-cara

Bersih ayam. Potong ikut suka
Tumbuk bawang putih dan halia. Tumis dengan sedikit minyak sehingga bawang jadi perang
Masukkan air, ayam, sup bunjut dan kiub ayam. Masaklah sehingga ayam masak
Untuk masak nasi, bersihkan beras. Ambik 2 cawan sup ayam tadi untuk masak nasi. Masukkan daun pandan. Masak seperti biasa.
Keluarkan ayam. Perapkan dengan madu, sos tiram dan kicap. Goreng dengan minyak penuh
Untuk sos kicap. Mayang bawang putih. Tumiskan sehingga naik bau. Masukkan kicap dan sedikit sup ayam tadi

Ayam nampak cam rentung sikit , tapi sebenarnya taklah retung mana pun, mungkin sebab madu kaler dia hitam manis gitu.



Nasi ayam ni tak ada sos, tapi akk buat sos yang biasa akk buat tu


Sos Chili


bahan- bahan
5 tangkai cili merah*
5 biji cili padi*
1 biji tomato*
3 ulas bawang putih*
2 sudu besar cuka*
3 sudu besar sos cili
Sedikit gula
2 senduk sup nasi ayam


Cara- cara
Blender bahan2 bertanda * , kemudian campurkan bersama bahan2 lain. Masak hingga agak pekat. Siap.

Selamat berpuasa buat semua, suka pagi2 dapat merapu meraban kat sikit bak kata Wachak

Thursday, August 11, 2011

PANCAKE

Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua. Hari ni masuk hari ke 11 kita berpuasa, selamat menjalani ibadah puasa buat semua.


Hari tu saje nak testing pan baru kutemui. Maka terhasillah pancake yang tak seberapa nak mulus, masa tengah bakar tu mmg best sangat baunya. Si Angah je yang layan pancake ini, yang lain dah kekenyangan makan roti jala.


akk mkn dengan madu, tp ank2 mkn gitu je


Resipi akk c n p dari rumah LINAPG, mekasih ya
Pancake (Chef Hajar)  
3 sudu besar butter-dicairkan 
1 biji telur 
1 cawan tepung naik sendiri (sy gn tpg gndum jerr) 
1 sudu teh baking powder 
1 sudu besar gula 
1 cawan susu segar ( tuko ngan susu cair ) 
1 sudu besar jus lemon - (x letak pun ) 
secubit garam ( terlupa nk boh )

                  Cara-Cara :
                  1. Campurkan semua bahan, guna blender...blend sebati2. Biarkan adunan selama 10 minit3. Tuangkan sesenduk adunan dlm kuali non stick yg tlh panas4. Balikkan adunan bila nampak permukaannya berbuih (tggu hgga prmukaan xcair baru t'blikkan)
                  5. Biarkan seketika, bolehlah diangkat 




                  Wednesday, August 10, 2011

                  CRISPY POTATO WEDGES

                  Assalam buat semua, hari ni dah masuk hari ke 10 kita berpuasa, sekejap je masa berlalu. Lepas ni sapa2 yang rajin tu dah boleh mula dengan biskut raya pulak. Bagi akk la, mungkin sikit je buat, pas tu yang senang2 je jadi pilihan. 


                  Berbalik pada menu kita hari ini crispy potato wedges, sebenarnya dah lama sangat anak2 minta suruh buat, mamanya asyik ckp nnt mama buat lah ya,  bukannya susah mana pun nak buat wedges ni, ubi kentang pun selalu ada je kat peti ais, cuma malas nak membuatnya, kalo buat sikit dah tentu tak cukup. 


                  Bila time posa, suka sangat akk kalo dapat memenuhi permintaan anak2, rasa cukup puas hati. Bulan puasa ni keistemewaan pada anak2 segala apa yang dihajati pasti akan akk turuti, dari segi makanan la, mengarut2 tak ikut juga heheh.


                  Resipi wedges ni akk copy n paste dari Myresipi @ nOOrsha, minta izin ya Sha, akk C n P untuk rujukkan masa depan akk




                  CRISPY POTATO WADGES
                  nOOrsha @ Myresipi

                  Bahan-bahan ( 2 orang )

                  • 2 biji kentang saiz XL - potong berbaji -  akk buat 6 biji xl
                  • 2 sudu teh serbuk lada hitam berperisa AJISHIO
                  • 1 sudu teh serbuk cili
                  • 1 biji putih telur - dikocok
                  • Tepung gandum secukupnya untuk salut
                  • Garam

                  Cara-cara

                  1. kentang dibersihkan dengan air suam untuk buang kotoran dikulit. setelah bersih, potong berbaji. kulit kentang tak perlu dibuang.
                  2. Rebus kentang bersama sedikit garam hingga empuk. Setelah empuk, angkat kentang dan toskan.Tunggu hingga agak suam² sedikit.
                  3. Selepas itu, satukan serbuk lada hitam dan serbuk cili di dalam plastik. Masukkan kentang tadi dan goncang² sehingga kedua² serbuk tadi bersalut dengan kentang.
                  4. Kocok telur putih, tak perlu sampai kembang. Masukkan kentang satu demi satu ke dalam telur kemudian salutkan pula dengan tepung sepenuhnya.
                  5. goreng dengan api perlahan hingga keemasan.
                  6. Hidangkan panas² bersama sos thousand island & mayonis.

                  kentang ni kaler kuning sikit, kulitnya agak keraas, mungkin kentang tua kut, tapi isinya sedap manis. Sedap cicah sos cili n mayonis

                  Memang sedap, dan cepat dimasak, cepat dimakan.  Selamat menjalani ibadah puasa buat semua


                  Tuesday, August 9, 2011

                  AYAM GRILL MADU

                  Assalamualikum buat semua, mohon maaf banyak2 kerana rumah selalu tak bern3. Bulan puasa gini sebenarnya akk lebih suka masak2 dari beli kat bazar, .Masak tetap masak, cuma kekadang tu tak sempat nak snap pic, dah nak berbuka,. Lagi satu masalah yang paling besar sekali, bila dah senja, snap pic pun jadi tak cantik, bergegar la, kelabu asap la, mcm2 lagi yang membuatkan akk kekurangan n3 ni. 


                  Ayam grill madu ni akk buat masa puasa kedua hari tu. Teruja bila tgk ayam grill madu linapg, cute miut je, cantik dan sekata je kebakarannya. Ayam akk ni walaupun tak cantik tapi rasanya tetap seedap. Lain kali boleh buat lagi.  Akk C n P dari rumah LINAPG, untuk rujukkan masa hadapan, mana tau nak buat lagi, selongkar dapur sendiri la pulak 


                  si buruk rupa tapi rasa yang sedap, menepati selera anak2. 


                  RESEPI AYAM GRILL MADU
                  By: Choppy myR
                  sumber: http://linapg.blogspot.com

                  • 1 ekor ayam size M
                  • 1 kiub ayam
                  • 3 sudu besar kicap pekat manis
                  • 3 sudu besar sos tiram 
                  • 2 sudu besar sos mee goreng
                  • 3 sudu besar madu
                  • 4 ulas bawang putih(tumbuk)
                  • 1in halia(tumbuk)
                  • 1 sudu kecil lada hitam

                  Cara-cara

                  1. Bersih ayam. Kemudian gaul dengan semua bahan-bahan di atas.
                  2. Perap 30 minit atau lebih (sy perap semalaman).Kemudian bako dlm oven suhu 180 darjah selama 1jam.(Terbalikkan ayam selepas setengah jam supaya ayam masak sekata)

                  Selamat berbuka buat semua

                  Saturday, August 6, 2011

                  AMANI - 10 BULAN

                  Assalamualaikum buat semua, hari ni 6.8.11 amani dah pun 10 bulan.



                  susah betul nk snap pic dia

                  alangkah bestnya kalo dapat ngap ni
                  amani makin slimm je la ni, bam2 dh susut

                   amani dan baby adda

                  emmm dap2nya dpt gigit cap lensa,

                  Monday, August 1, 2011

                  LAKSA SARAWAK - PES HAJI MANAN

                  Assalamualikum buat semua, dapat lagi merasa keenakkan laksa sarawak untuk tahun ini. Masa dapat suprise hari tu ada juga 2 bungkus pes laksa sarawak ni. Pertama kali akk mencuba laksa sarawak , rasanya lain sangat dengan menggunakan pes haji manan ni. Kalo yg dulu tu terasa herbanya kuat sangat. Tapi boleh diterima tekak akk lagi. Tapi kali ini, memang teramatttt sedap sangat, hinggakan anak akk si bby adda bertambah2 makan sedap sangat la mama masak meehoon ni, macam mana mama buat, panjang lebar lah nak cerita kat dia. Terima kasih Hasue penyumbang resipi laksa sarawak ni, akk suka sangat kopi n paste resipi rumah dia. Terima kasih banyak2 ya Sue. 




                  Laksa Sarawak
                  By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com
                  Bahan2 laksa(tidak terhad):

                  • Bihun(yg sudah dicelur n ditoskan)
                  • Isi ayam (yang digoreng lebih sedap) - akk celur kejap pastu lumur garam kunyit n goreng
                  • Tauhu goreng - tak letak
                  • Telur dadar
                  • Tauge(celur seketika) - tak ada
                  • Cendawan hitam(celur) - x ada
                  • 300g udang(celur)
                  • Telur rebus
                  • Sambal belacan dan limau kasturi
                  Cara menyediakan sambal belacan: Kisar(menggunakan pengisar bahan kering) 3-4 tangkai cili merah+10 tangkai cili api(ikut tahap kepedasan masing2) bersama 3 sudu belacan dan sedikit garam..jika ingin menghasilkan sambal belacan lebih banyak,boleh menggunakan pengisar bahan basah..campurkan sedikit sahaja air,sekadar untuk menggerakkan mesin ye

                  Bahan2 kuah laksa:
                  • 200g pes laksa sarawak hj manan
                  • 2 liter air
                  • 200g udang tanpa kulit-boleh juga dicincang
                  • 2 batang serai-ketuk
                  • 200ml santan pekat(hasue guna santan kotak)
                  • Garam n gula/perasa secukupnya - akk tambah 1 kiub ayam
                  • akk tambah sotong
                  Cara menyediakan kuah laksa:

                  1. Masak 2 liter air sehingga mendidih dan celurkan udang (300g) seketika. Boleh juga rebus isi ayam tadi jika tidak suka digoreng. Toskan.
                  2. Masukkan rempah laksa,serai yang diketuk dan masak sehingga mendidih. Masukkan udang(200g) untuk kuah,santan,garam,gula. Biarkan mendidih dan sebatikan rasa.
                  ini je bahan2 sampingan yang akk ada, tapi rasa laksa memang sedap sungguh
                  kuah kali ini cerah sikit, masih terasa keenakannya
                  inilah pes haji manan tu, akk ingat nak bawa blk kampung, bagi famili akk rasa pulak.


                  1 bungkus pes ni akk buat boleh mkn untuk lunch dan dinner. Terima kasih buat pengirim yang baik hati tu, semoga rezekinya bertambah2......cayang dia....


                  Hari ini pertama ramadhan, baby Adda 6 tahun berusha mempertahankan puasanya lagi, masa 5 tahun dapat 5 hari je puasa penuh


                  Dan hari ini juga 1.8.2011 merupakan hari ulang tahun bonda tersayang akk, Rubiah bt Deraman, semoga Allah sentiasa memelihara kesihatannya, dan dilindungi Allah dunia dan akhirat. Sayang Ma
                  Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...