Friday, September 30, 2011

VERSATILE AWARD - DARI NANI N YANA

Assalam buat semua, pagi ni dapat award dari NANI, versatile award, Terima Kasih Cikgu Nani yang berada di Sabah nuuuu.... Dan akk dapat juga award ni dari YANA, Terima Kasih Yana kerana sudi bagi pada akk.


Biasalah award ni datang bersama setnya. Akk bab mengangkut award memang rajin sangat tapi bab tag tu payah sikit nak jawab, lagi satu alasan paling besar dak kecil Amani demam, batuk n selsema..kukuh betul alasan kakakmu ini nani. Nnt ada masa akk jwb ya



akk c n p dari rumah nani, apa yg nk kena buat tu :~



1. Thank and link back the person who gave you this award
(Ucapkan terima kasih dan link balik kepada orang yang beri award ini)

dah selesai 2. Share 7 things about yourself on the post
(Kongsi 7 perkara mengenai anda)


ari ni 3.10. amani dah pun sihat, cuma ingus tu ada lagi, batuk pun dh kurang, maka akk jawab serba ringkas tentang akk ya Nani n Yana


1. Suka masak, makan dan mencuba resipi baru, tapi tak pandai mana pun masak2 ni, untuk makan famili akk boleh la.
2. Dulu2 lepas SPM akk dpt temuduga maktab, ujian bertulis, tapi gagal, pas tu akk tak cuba lagi, sampai la ni akk menyesal, tak guna sijil tu sebaik mungkin.
3. Akk dok KL dari tahun 1990 , lepas STPM akk terus ke KL.Hinggalah ke hari ini, dah 21 tahun rupanya akk kat sini, dari bas mini warna warni, tambang 50sen lagi, KL tower pun xdak lagi, bestnya bila di kenang2kan
4. Percaya atau tidak akk hanya memakan bahagian dada ayam dan hati sahaja , seingat akk dari kecil lagi akk tak makan bahagian lain, tak tahu kenapa.
5. Masa akk kecil dulu, bonda akk ada cerita akk ikut sedara pergi kenduri, lepas balik tu akk muntah2, siasat punya siasat rupa2nya akk makan itik, agaknya tekak akk ni tak boleh nak telan itik, loya sampai ke rumah heheh
6. Minat menjahit baju serta menjahit manik2, dulu sebelum ada amani akk memang  menjahit manik pada semua lengan baju akk.
7. Suka pada kehijauan, keindahan alam semula jadi

3. Pass the award to fifteen bloggers that you think deserve it.
(Berikan kepada 15 bloggers yang anda rasa 
Rasanya dah ramai blogger yang mendapat award ni, kepada sesiapa yang sudi sila kan ambil dan gantung di rumah masing2 buat kenag2an

4. Lastly contact all the bloggers that you've picked for the award.
(Hubungi semua yang menerima)

Kalo ada masa akk buat
kerja siap pada 3.10 - 6.26pm

APAM COMEL

Assalamualaikum buat semua, dah lama org dok tayang apam, mcm versi ada yang polkadot dan ada yang dot..dot... Mengikut firasat akk heheh, rasa2nya semua resipi tu berasal dari resipi APAM COMEL @ MYRESIPI @ LILYDVALLEY, tgk pada resipi sama je semua sukatan, cuma ubah inti je. Terima kasih pada penyumbang resipi ini, memang sedap apam ni. Akk tak letak pun inti. Kalo nak tengok pada laporan masakan boleh lah klik2 di SINI, dari 2007 lagi resipi ni






APAM COMEL
Resipi Asal : Lilydvalley @ myresipi
kongsi bersama : embunrosaliza

Bahan-bahan ( 15-20 biji )


3 biji telur-dari peti sejuk
275 gm tepung gandum/tpg kek - 21/2 cawan
220 gm gula halus- 200gm
150gm susu segar/UHT - susu cair
3 sudu teh baking powder
1 sudu kecil ovallete
Inti Kelapa: - tak boh inti
==kelapa parut
==gula merah
==1 sudu teh tpg jagung-dibancuh dgn 1 sudu besar air
==2 helai daun pandan-pintal
Cara-cara


1. Masukkan semua bahan apam ke dalam mangkuk.
2. Pukul dgn menggunakan mixer pada kelajuan maxima selama 6-8 min.
3. bahagikan kepada beberapa mangkuk & titiskan pewarna mengikut citarasa.
4. masukkan setiap warna ke dalam piping bag ( atau beg plastik yg bersih).
5. Pipe kan sedikit adunan ke dalam mangkuk kertas yg telah disusun didalam acuan.


6. masukkan inti kelapa
7. Pipekan lagi adunan yg berlainan warna sehingga 3/4 penuh.
8. Kukus didalam kukusan yg telah dipanaskan selama 10-15 min.


Utk Inti Kelapa:
==Campurkan semua bahan dan masak diatas api kecil sehingga kering/masak.
==Utk memudahkan, inti boleh disediakan terlebih dulu dan bulat2kan.
Notes: Inti kelapa boleh di ganti dgn apa2 perisa filling atau jem.
Notes2: Ini acuan yg biasa i guna. acuan lompang & aluminium...kalo boleh, size paper cups sesuaikan ngan acuan.


gebus gebass apam ni, sedap

Thursday, September 29, 2011

PUDING JAGUNG

Assalamualikum, puding jagung yang teramat sedap, lemak manis berkrim. Resipi akk copy n paste dari LINAPG. Dan dengan ini secara rasminya acuan jagung pemberian dari AYUNALISA telah selamat digunakan...mekasih ya Ayu, acuan anggur tu belum rasmi lagi, nnt akan meyusul puding anggur lak heheh


bila tgk lina buat daun kaler ijo akk pun teringin gak  nak buat jugakss, tapi kemalasan melebihi segalanya, akk ambil je kaleer ijau tu pas tu sapu2 kat bekas je, nasib baik jadi juga hijau2 tu..ala2 daun di gigit ulat. Sedap sangat puding ni



Puding Jagung
 by F&N (myR)
Kongsi bersama : LINAPG dan EMBUNROSALIZA

Bahan-bahan ( sefamily )

  • 1 cawan tepung kastad
  • 1 cawan jagung manis (sy gn 1 tin) Akk guna 1 cawan jagung cream
  • 3/4 cawan gula
  • 3 cawan air
  • 1 1/2 cawan susu cair 
  • Sedikit garam (sy tambah)
  • Pewarna ijo (sy tambah)

Cara-cara

  1. Campurkan tepung kastad, gula, jagung, susu dan air.
  2. Lepas itu dikacau sehingga pekat dan berkilat di atas api yang sederhana hingga sebati.
  3. Angkat dan sejukkan di dalam loyang atau acuan dan boleh lah dihias dengan buah ceri dll. 
Comel je akk tgk puding ini dengan penuh perasan heheh bukan perasaan ya

Wednesday, September 28, 2011

BAWAL MASAK KUALI

Kembung masak kuali nama resepi asal tapi memandangkan akk guna ikan bawal jadilah bawal masak kuali, nama resipi ni pun di beri oleh empunya resepi iaitu Cik`Iza, akk copy dari myresipi. Rasanya memang sedap. 



BAWAL / KEMBUNG  MASAK KUALI 
Resepi Asal : Cik`Iza @ Myresipi
Kongsi Bersama : embunrosaliza

Bahan-bahan ( 3-4 org )

  • 1/2 kg ikan kembung (ikan cencaru, selar @ tongkol pun sedap).
  • 4 sudu besar lada boh / cili giling
  • * 3 biji bwg merah
  • * 3 ulas bawang putih
  • * 1/2 inci halia
  • * 1/2 inci kunyit
  • * 1/2 inci lengkuas
  • * 2 btg serai
  • 1 sk halba
  • 1/3 cwn santan pekat
  • 2 sb air asam jawa
  • garam, gula and perasa

Cara-cara

  1. Ikan dibersihkan dan digoreng. Ketepikan ikan yg telah siap digoreng.
  2. Kisar bahan bertanda *. Dgn menggunakan lebihan minyak goreng ikan tadi (keluarkan sikit minyak kalau byk) tumis bahan kisar hingga naik bau.
  3. Masukkan lada boh tumis hingga garing. Masukkan air asam jawa n halba. Jika tumisan agak kering boleh masukkan sedikit air.
  4. Masukkan ikan yg telah digoreng tadi juga santan. Akhir sekali masukkan garam, gula n pak aji.
  5. Siap utk dihidang. Selalunya saya suka mkn lauk ni keesokan hari, lagi sedap.



Sunday, September 25, 2011

MALWARE MENYERANG EMBUN

Assalamualaikum buat semua yang sudi bertandang ke blog embun kaseh rosaliza.....Sungguh tak kuduga embun di serang malware, sebelum ini tgk blog prg je yg kena, bila kena blog sendiri gelabah bukan main lagi, apa taknya sayang sangat2 kat blog embun ni, rasa macam sebahagiam dari kehidupan je blog Embun ni, walaupun tak banyak resipi2 yang istemewa namun ku teramattt sanyangkannya.


Terima kasih yang tak terhingga buat AYUNALISA yang pagi2 lagi sms bagitau akk pasal pak guard merah ni, mekasih ya ayu, dan terima kasih buat my abe sayang yang menolong bininya yang tak keruan ini menghalau n mengenyahhh jauh2 virus ini.


Harap2 lepas ini blog akk bebas dari virus, 


vairus dari blog Mazidul. Nasib baik cepat akk dapat tahu. Alhamdulillah dah dapat dibuang segala virus tu dengan jaya dan selamat. 

Friday, September 23, 2011

PUDING TEMBIKAI BISKUT MERIE

Assalam buat semua, syawal akan berakhir tak sampai seminggu pun lagi, pasti sabtu dan ahad ni ramai yang akan membuat rumah terbuka.


Puding tembikai, memmang ku jatuh chenta dengan puding yang sedap ini. Kali ini memandai je letak biskut merie, bukan apa teringin nak makan tapi roti pulak tak ada stock kat umah, jadi memandai je durhaka resipi orang, nasib baik menjadi dengan jayanya, dan harumnya tak tau nk kata hehehe. Kalo nak tengok yang guna roti boleh tengok kat SINI





PUDING TEMBIKAI
kongsi bersama : embunrosaliza
Bahan-Bahan:
  • 1 paket agar2 serbuk (dalam 15gm) (sy gn agar2 serbuk 10g)- akk guna 1 sudu besar penuh
  • 2 keping roti gardenia * akk guna 8 keping biskut merie, lain kali nak boh 12 kpg
  • 6 cawan air (4cwn air) 
  • 1 1/2 cawan gula (1/2 cwn gula)
  • 1/2 tin susu pekat (1/2 cwn susu pekat) *
  • 1 cawan susu cair (sy tambah) *- akk guna susu tpg +air
  • 2 sudu besar mentega
  • 1 sudu kecil esen vanila
  • cincau dipotong kecil (sy xboh)
  • sedikit pewarna ijo/merah (sy tambah stoberi emulco) akk guna pewarna pink
  • secubit garam akk tambah
Cara-Cara:
  1. Masak agar2 bersama gula dan air.Hingga agar2 dan gula hancur.
  2. Sementara itu, rendam roti dalam susu cair dan carik-carikkan.Masukkan susu cair,roti dan susu pekat manis.Blend halus
  3. Setelah agar2 dan gula hancur, masukkan bahan blend ke dalam periuk, juga masukkan esen vanilla dan mentega.Kacau hingga mendidih dan pekat sedikit.Tutup api.
  4. Ambil sedikit adunan dan warnakan ijo (sebagai kulit tembikai)sy gn 1cwn.Biar keras sedikit.
  5. Pastu sedikit lagi warna asal(sy gn 3/4cwn - akk guna secawan), curahkan di atas lapisan ijo tadi. Biar keras sedikit
  6. Adunan selebihnya diwarnakan merah, curahkan diatas lapisan putih/warna asal tadi.Biar sejuk.Simpan ke dalam esbok

guna 8 keping biskut pun masih boleh di potong, tapi lepas ni nak boh 10 atau 12 keping pulak

Thursday, September 22, 2011

ROTI PURI

Assalamualaikum buat semua dan salam sejahtera, akk harap semuanya sihat walafiat y. Emmmm lepas2 raya gini terasa makin mengembang je badan ni , apa taknya asyik makan2 n makan je, kalo sabtu n ahad sibuk beraya , makan lagi maunya tak kembangkan...nak kecut barang sekilo dua tu ambil masa la pulak.

Dah lama tak mengentri roti puri ni, selalu buat sebab anak2 n makbapaknya suka sangat dengan kesedapan roti yang simple ini. KembOOOng elok je roti.

ni akk tunjuk yg kembOOng je, ada juga yg lepernya bila buat2 malas nak siram ngan minyak, tapi sedap juga yg leper pun

ROTI PURI
resipi asal : yatiezaini@myresipi
kongsi bersama: linapgembunrosaliza

Bahan-bahan ( 12 biji )


2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil yis mauripan
1/2 sudu kecil garam *
3 sudu makan minyak masak *
2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
175ml air panas *
40-50ml air
Minyak utk mengoreng
Cara-cara

1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .


2. satukan tepung dan yis .. gaulkan


3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja


4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~


5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh


6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil


7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen


8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...


9. TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api .. hehe .. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong
masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... SELAMAT MENCUBA
begitulah kejadiannya, bila tak siram ngan minyak panas, roti puri ini tidang akan mengelembong, baik2 siram nanti tersiram tangan ke kaki ke, mana lah tau tengah syok2 menyiram ada yg datang sembang ke, mmg kelam kabut jadinya.



Wednesday, September 21, 2011

SELAMAT HARI LAHIR SAYANG

Hari ini 21.9.2011 merupakan hari lahir suamiku. Ku  doakan agar kekanda memperolehi kejayaan yang cemerlang dalam pelajaran dan juga  pekerjaan .


Tak lupa juga ku doakan agar panjang umur, murah rezeki dan dilindungi Allah sentiasa. 


kena kecil sikit pic nnt tuan badan angrybird ehh marah hehe...harap2 dia x tertgk n3  ni hehe

Monday, September 19, 2011

COLEK DAUN KADUK

Assalam buat semua, terasa lama sangat tak n3 pasal makanan kat sini, ini pun makan masa balik kampung n time puasa hari tu lagi.


Colek daun kaduk? eh sebenarnya ak je panggil macam tu, mengikut kaum kerabat org Thai , colek ni dimakan masa ada keramaian, atau majlis2 tertentu, macam adat orang sebelah Thai...eh kalo salah tolong betulkan ya pada sapa2 yang tahu, akk tak berapa nak tahu cuma makan tu mmang rasa sedap n lain je. Pertama kali akk makan colek ni tahun lepas masa bulan puasa, mmg jatuh cinta bagi penggemar ulam2an ala kunyah2 macam org dulu2 makan sirih atau pun sirih gobek gitu heheh. Tetapi bagi yang tak suka bau daun kaduk rasanya tak boleh ditelan.


Cara2 nak makan daun kaduk ini  :~ mula2 sekali buat kelongsong, pas tu ambil sedikit bawang, hali muda ,cili api, kelapa goreng, kacang tanah, udang kering, potongan limau nipis pas tu letak sesudu sos ...lagi banyak sos lagi sedap...pas tu kunyah2. Emmmm kecur liur lak rasa ni heheh. Memula kunyah tu rasa msam pedas manis n ranggup...tak terkata kesedapannya.


Colek ni kalo buat sendiri sah2 lah tak jadi, lagi pula kejadiannya memang tak sama dengan yang di beli kat Golok ni, harga sebelah sana RM 2.50 . Bukan akk pergi sebelah Golok ya ..takut ), tapi dibeeli oleh  bonda akk, yg suka  ke sebelah sana.



Inilah colek tu, dah siap bahan2 semua, akk boleh makan 3 helai daun tu..mmg asyik je kunyah2 ni, ranggup, pedas dan sedap,

Masa puasaje dapat makan ni, masa hari2 biasa lupalak nak tanya ada orang jual ke tiDakk. 

Friday, September 16, 2011

MASJID..

Selamat bercuti buat semua dan selamat hari Malaysia. Gambar masjid ni sempat akk rakam masa majlis bertandang ke Ganu Kite, tapi byk yg terlepas
masjid di Jerteh

 Masjid Kuala Berang

Masjid di Felda Kerteh

Tengok gelap gulita...jap je hujan turun selebat2nya, masa ni kami adik beradik dah sampai 4 kereta,  terpaksa menunggu 2 van lagi ,sehinggalah hujan yg lebat hampir berhenti.

 Memang banyak kenagan bila buat rombongan ngan orang veteran, yang masing2 berlagak  macam tahu je nak kesini. Kami adik beradik ikut LPT cepat je sampai, sejam juga menunggu kat masjid ni. 

MAJLIS BERTANDANG KE TERENGGANU

Bila ada majlis perkahwinan, susah tentu ada juga majlis bertandang. Kalo di Kalte di panggil ngatar nnattu iaitu menghantar pengantin perempuan ke rumah pengantin lelaki. Kira selesai sudah majlis kahwin. Pic pengantin blur pulak, ada sikit je kat sini, cuma susana je ada.




kat belakang tu semua rombongan cik kiah, tengah menjamu selera. Byk pic blur n kelabu asap huhu

Sunday, September 11, 2011

SELAMAT PENGANTIN BARU- episod - 2

Kesinambungan dari majlis kawen, antara koleksi yang sempat di snap:~










dan ini lah kami2 jurufoto heheh... sebab tulah disetiap  blog ada je update tentang perkahwinan alla n azmi ini.


Episod seterusnya majlis bertandang ke Ganu kite 

Saturday, September 10, 2011

SELAMAT PENGANTIN BARU - episod 1

Selamat pengantin baru baru buat adik akk Alla dan Azmi yang berlangsung pada hari raya ke3 bersamaan 1.9.2011. Sebahagian pic yang boleh di transfer, dan setelah di delete ada lagi sebahagian lagi dalam folder lain, hari ini akk tepek pic adik akk ni buat kenang2an :~



bersama flower girl aka anak peri heheh

air mata menitik syahdu setelah selesai akad nikah


setelah sah menjadi suami isteri .  Alla ni peminat kaler koko tegar



Sila c n p ya alla


makan beradab bersama famili 


tumbang juga seekor lembu, untuk majlis kesyukuran ini.


Akk doakan semoga Alla n Azmi bahagia sentiasa dan berkekalan ke akhir hayat, saye sokmo.


p/s nak resize pic ni yg masalahnya, semua gambar besar2, sampaikan pc akk pun slow je, dok ckp tak cukup ruangan heheh

Wednesday, September 7, 2011

AIDILFITRI 2011

Sekejap je masa  berlalu dah pun 9 syawal. Raya tahun 2011 ni tak berapa nak ceria, my abe kena kerja tahun ini. Gambar2 bersama famili pun tak sempurna mana, masing2 sibuk dengan anak2 masing2, maklumlah semua ada bby yang masih kecil. Tahun ini semua adik beradik akk balik, sayang pula tak sempat nak snap pic reramai.


Walaupun tak bergambar beria2, namun raya tetap raya juga. Raya ke tiga ada majlis kenduri kesyukuran atas perkahwinan adik akk , tinggal sorang lagilah yang belum berumah tangga, dan masih belajar lagi di Unimap. 





Amani laks di pagi raya tidur je, apa taknya pepagi hari dah bangun macam org nak sahur juga heheh, pagi2 dah tidur

bersama bonda tersayang di pagi syawal, pic snap kat dapu je

Tuesday, September 6, 2011

PUTERI SYAZA AMANI - 11 BULAN

Alhamdulillah berjumpa lagi kita di dunia maya ini. Nampak gayanya para blogger semua masih sejuk untuk berblogging, maklumlah lam cuti2 gini, sama macam akk juga masih suam2 kuku nak update blog, hari ini pun macam terrrpaksa je n3, itu pun sebab tak mau miss n3 amani 11 bulan.


Amani sekarang dah ada gigi 6 batang 3 bawah n 3 atas, makin lasak n banyak akal fikiran untuk mengemas ruang tamu n bilik serta kain baju, semakin lasak dan semakin slim melim pun ya. Apa taknya kalo makan bubur nasi yang tak rasa apa2 tu macam nak muntah je dia telan. Masa puasa hari tu akk bagi makn bubur lambuk free laju je di telan.











nanti kalo ada masa akan di letak lagi pic amani kat sini.


fuhhhhh fuhhhh fuhhhh ku tiup agin kerajinan buat semua blogger agar angin kerajinan mengupdate kembali pulih seperti biasa...bila dah rajin tu, hembuskan kembali pada akk ya, terasa kesuraman di dunia maya ini...


Saturday, September 3, 2011

COKLAT CHIPS

Biskut yang sangat sedap dan ranggup, hasil dari pengubahsuaian resipi asal dari biras di cheras, terima kasih kak best sangat sekuk ni


biskut ni versi derhaka tapi sedap n ranggup


CHOC CHIPS
Resipi : biras ( kak nida )
Di olah oleh : Embunrosaliza


Bahan- bahan
5 cawan tepung gandum
1 cawan tepung jagung
2 sudu besar  koko
1 sudu kecil vanilla
1 biji telur
1 Cawan choc chip
1/2 @ 1 cawan badam cincang
1 sudu teh garam
11/2 buku butter
1 cawan gula perang
3/4 cawan gula halus
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikabonat
1 sudu teh nescafe - xboh pun xpe


Resepi asal akk serta juga untuk rujukkan


COKLAT CHIP ( resipi Asal )
Resipi : embunrosaliza
Bahan - bahan

* 450g choclate chips
* 1 cawan badam kisar
* 2 sudu teh baking powder
* 11/2 ketul butter
* 1 cawan gula putih
* 1 cawan gula perang
* 5 cawan tepung superfine ~ akk guna tpg ros
* 2 sudu teh serbuk koko
* 2 biji kuning telur

* 1 sudu teh garam

Cara - Cara

1~ Butter di pukul bersama gula putih dan gula perang, kemudian masukkan vanilla dan telur...gaul sebati
2~ Gaulkan  tepung, choclate chips, baking powder, serbuk badam,koko dan garam hingga sebati. Campurkan adunan ini dengan butter yang telah di pukul tadi .....bentukkan ikut suka hati


3~ Bakarlah sehingga masak...oven akk  5 minit je, ( oven besar 15 - 20 minit)

Thursday, September 1, 2011

SELAMAT HARI RAYA AIDIL FITRI

Sila ke bawah untuk n3 baru terima kasih


Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua pengujung blog Embun kasih rosaliza,dan kepada sesiapa yang sudi di persilakan ambil  kad raya ini


Selamat balik kampung buat semua, semoga perjalanan kalian dilindungi Allah selalu, dan berhati-hati dijalan raya.


Tahun ni my abe, beraya kat KL, akk n anak2 beraya kat kampung, 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...