Saturday, December 31, 2011

PANTAI KEMASIK

Dah lama sebenarnya singgah kat pantai kemasik ni, tetapi tak sempat nak letak n3nya. Cantik sangat pantai ni, kalo tak silap kat sini lah tempat Elly Mazlin belakon untuk slot lagenda ulek mayang suatu ketika dahulu:~




berjaya juga letak n3 ni

NASI AIR @ NASI SUP

Hari ini merupakan hari terakhir di tahun 2011, selamat datang 2012. Dah petang2 baru nak mengn3, ini pun sebab nak menghabiskan edisi n3 tertunggak, jom lah layan nasi air atau nasi sup kesukaan semua kat rumah ni :~


NASI AIR @ NASI SUP
resipi : embunrosaliza

Bahan2 untuk Nasi :~
3 cawan beras
9 cawan air
Masak nasi seperti biasa menggunakkan rice cooker.


Untuk Sup
500 gram daging  ( akk rebus dalam kuantiti yang banyak untuk cepat empuk dan simpan air rebusan, senang sikit nak masak)
5 ulas bawang merah - di hiris
3 ulas bawang putih - dihiris
2 inci halia - di ketuk
1paket sup bunjut ( sekali ngan rempah 4 sekawan )
2 kiub ayam
garam secukup rasa
Minyak untuk menumis


1. Panaskan minyak , tumiskan rempah 4 sekawan, bawang putih, bawang merah dan halia.
2. Masukkan air rebusan daging, dan juga hirisan daging  dan juga air ( tak kira sebanyak mana kita nak kuah )
3. Masukkan sup bunjut dan kiub ayam, masak dengan api sederhana, ( akk renih dalam sejam juga walaupun daging dah rebus)
4. Perasakan dengan garam secukup rasa,


Sambal Kicap
5 biji cili padi
1 ulas bawang putih
secubit gula
kicap secukupnya
~ tumbuk cili, bawang putih dan gula. Letak dalam mangkuk, masukkan kicap manis secukupnya.


~ Ikan bilis di goreng garing
~ bawang goreng
~ telur Masin  ~ di rebus.


selamat menyambut tahun baru 2012

Friday, December 30, 2011

KEK PISANG SEMPOI

Selamat pagi buat semua. Hari ini rasa macam ada tiupan semagat untuk n3, sebenarnya masih banyak lagi n3 basi yang menunggu giliran, tapi semenjak dua menjak ni banyak malas dari rajin. Kek pisang ni pun lamaaa akk buat masa nak ke penang hari tu, buat mkn2 kat padang USM dan bekal atas kereta. Kek ni memang gebusss sangat2. Memula tu rajin sikit, letak dalam cup, pas tu bila M melanda tuang je dlm loyang hahah...janji siap




KEK PISANG SEMPOI
resipi : Sofinar@Myresipi
kongsi bersama : Embunrosaliza



BAHAN - BAHAN

  • 150g pisang emas - dilecek ~ Akk guna 8biji pisang lemak manis - 1 cawan penuh - tak cukup pun ok
  • 180g tpg gandum  ~ 2 cawan tepung gandum
  • 180g gula halus /gula icing ~ 1 cawan gula biasa
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak ~ 1 cawan 
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam 

Cara-cara

  1. campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
  2. masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 - 50 minit
  3. pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda
Nota : kek cawan tu akk bakar 15 minit, separuh lagi adunan bakar dlm loyang kurang dari 30 minit


sedap kek ni, tak manis sangat, kalo ada pisang lebih boleh la buat

Wednesday, December 28, 2011

NASI MINYAK HUJAN PANAS

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua, di penghujung tahun 2011 ni perasaan malas yang amat sangat untuk mengadap pc, buka tak on, tapi on juga, nak update pun malas, pas tu raa macam sibuk je, tak tahu apa yang di sibukkn itu.


Hari ini mood rajin sikit untuk mengn3. Sebenarnya nasi minyak ni dah lama akk buat, makan dengan gulai kawah dan kerabu mangga. Suka sangat dengan resipi makyong yang simple ini. Mekasih makyong kongsikan resipi yang simple tapi besttt.




NASI MINYAK HUJAN PANAS
Resipi : Makyong@myresipi
kongsi bersama : embunrosaliza
Bahan-bahan ( 5 orang )


4 cawan beras basmati akk guna beras siam
5 cawan air
2 kiub ayam
2 helai daun pandan
pewarna merah, kuning dan hijau
[bahan tumis]
1/2 inci halia
2 ulas bawang putih
1/2 biji bawang besar
2 sudu besar minyak masak
1 sudu besar minyak sapi
1 batang kulit kayu manis
2 kuntum bunga lawang
3 kuntum bunga cengkih
3 biji buah pelaga
[bahan hias]
bawang goreng
kismis
Cara-cara


1. Cuci beras dan rendam selama 10 minit. Toskan.
2. Hiris nipis-nipis halia dan mayang semua jenis bawang
3. Panaskan minyak dan tumiskan semua bahan tumis sehingga bau wangi
4. Masukkan beras dan gaul rata.
5. Masukkan air, kiub ayam dan daun pandan.
6. Masaklah nasi sehingga masak
7. Bila nasi kering, letakkan 1-2 titik untuk setiap pewarna kuning, merah dan hijau ditempat yang berasingan. Bila dah masak, gembur-gemburkan nasi tu.
8. Hiaslah dengan bawang goreng, gajus atau kismis jika suka
sedapa dimakan bersama gulai kawah, dan kerabu epal
simple sangat resipinya, pada sapa2 yg ingin mencuba di persilakan

PATAWALI ATAU BATANGWALI - WW


Saturday, December 24, 2011

JUS NAGA

Sunyi dapur maya hari ni, biasalah cuti2 begini ramai yang keluar rumah nyata. Nak cerita sikit jus naga ni, sebenarnya kat rumah akk ni tak ada seorang pun penggemar buah naga. Pada suatu hari Angah suruh akk beli buah yang ada biji2 banyak. Maka terjumpalah akk dengan buah naga yg mmg berbiji kecil2 dan banyak ini, belilah sebiji dalam sekilo harganya rm 4.00. Balik rumah akk potong lah sebelah  , eh bukan buah ni yang dia maksudkan..pulak, huhuhu. Rupa2nya buah delima yang dia maksudkan itu. Nak tak nak yang sebelah akk potong2 dan dipaksa rela anak2 mkn sorang sikit heheh, habis lah sebelah tu , sebenarnya diorang gigit2 sikit je pas tu campak kat cik tong hehe.


Malam tu juga akk buat jus naga, cuma campurkan susu pekat manis, air n ais je, blender hancur lebur. Boleh lah di minum dan habis jugalah.....


bolehlah minum bila jadi jus sebegini....ntah kenapa akk pun tak suka buah naga ni, mungkin rasa dia mcm hambar je. Tapi ramai juga yg suka buah ni, sebenarnya buah ni banyak khasiatnya.

JOMMMM PI PENANG

Selamat pagi sabtu buat semua.....hari tu dah cakap dah sambil menyelam minum air. Antara tempat2 yang kami menyelam dan minum air heheh....



 model beg angry bird heheh, tapi tak angry pun, tengah memantau dari luar kedai

Kami ke pesta ...keluar dari tapak pesta, kami makan nasi ayam budu, besttt lama dah tak p mkn kat kedai tu, Tq Linapg n W.As

Pagi ahad pula kami berkelah n memancing di sini :~
 amani yg suka sangat main air
 ikan kedua yg dpt, ikan buntal heheheh, ikan pertama tak sempat nak ambil gambar, sebab akk pun kepoh chi kat sini. Ikan semilang yang agak besar lebih dari 500 gram.
 anak dara yg suka main air
Maisara dan abahnya
Ini lah pantai yang kami selalu pergi berkelah n mancing...Gertak Sanggul.
Dan malam tu pula kami makan malam di rumah pengantin baru Alla n Azmi, sedap udang masak kesum, resipi ganu kite


Sebelum balik KL , pagi isnin tu sempat lagi my abe g mancing di seagate, hasilnya tak ada :~



 cantik kat sini, belakang tu nampak jambatan ke2 pulau pinang
lebih kurang 4.30pm kami berangkat ke KL...bye semua terima kasih banyak2 kerana melayan karenah akk n famili, muahhhhh sayang semua, pas ni pasti kami kesini lagi insyallah

Thursday, December 22, 2011

HOKI DI USM PENANG

Selamat malam buat semua, pada jumaat lepas akk n famili ke Usm Penang, kali ini ada perlawanan hoki disini. Peyertaan tahun ini agak banyak iaitu lebih kurang 54 buah pasukan. Ada juga dari negara Thailand dan Korea. 


Jom tengok gambar kenang2an disana:~


kumpulan Girl A






hari kedua hoki, ada Nisa anak Linapg


Perlawan di USM ni tak dapat ke separuh akhir pun, sempat lawan hari sabtu 1 game je, pas tu seri, kena panalti, kalah terus out....


Seronok juga jadi penonton setia ni, main jauh2 pun sanggup gak pergi tengok.  Sambil menyelam minum air...pas ni joomm pesta

Wednesday, December 21, 2011

WW


p/s tiket pergi balik ke padang besar dalam tangan,  tapi kami anak beranak kat rumah huwaaaaa..........

Wednesday, December 14, 2011

...~ WORDLESS WEDNESDAY ~



Monday, December 12, 2011

APAM NASI + GANDUM

Assalamualaikum buat semua...pagi hari tuuuu.. tetiba je rasa nak buat apam, tgk dlm periuk ada nasi dingin dalam 2 cawan. Serta merta akk buka blog akk cari resipi apam beras resipi Cha @ myresipi. Memang niat nak ngabiskan nasi tu, akk nak buat apam beras. Dah blender nasi siap2 baru cari2 tepung beras, rupa2nya dah habis lah pulak. Nak tak nak terpaksa guna gandum je, tawakal je lah jadi ke tidakkk. Olah2 sikit kat resipi apam beras tu ikut paler otak sendiri. Masa tengah peram tu cakap gak ngan my abe, entah jadi ke tidak apam ku ini, takut keras je, kalo tak jadi ingat nak buat jemput jelah ngan adunan ni heheh. Alhamdulillah.... nasib baik jadi apam juga..my abe kata boleh jual ni kalo sanggup buat hari2 hehe. Anak2 pun suka makan, memula tu makan gitu je, pas tu dak Eqa tanya mana kelapa , nak tak nak kerah along suruh mesin kelapa. Memang sedap di makan dengan kelapa. Kalo nak tgk apam beras boleh klik SINI



APAM NASI + GANDUM
resipi olahan : embunrosaliza.blogspot.com


bahan- bahan
2 cwn nasi
4 cwn tepung gandum
1 cwn gula perang
3/4 cwn gula
2  cwn air

1/2 cawan air panas

pewarna
1 sudu besar ( penuh ) yis (mauripan) 
kelapa parut + sedikit garam
Cara-cara

1. Blend nasi dan air sehingga hancur.
2. Setelah hancur,campur gula perang dan gula ke dalamnya dan blend sehingga sebati.
3. Dlm mangkuk besar ,satukan tepung gandum dan yis.
4. Selepas itu,masukkan bahan blend  tadi ke dlm bekas tepung. Kacau sehingga sebati.
5. Perap selama 11/2 jam - 2 jam



 warna warni, ada yg suka hijau, biru n pink

memang sedap dimakan bersama kelapa parut + garam

Saturday, December 10, 2011

KERABU EPAL HIJAU

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua, selalunya hari sabtu gini, dapur maya kurang berasap, maklumlah masing2 sibuk dengan urusan dunia nyata.


Pagi ini akk nak buat tayangan amal kerabu epal hijau ni, sebenarnya dah lama sangat buat, hari tu lepas tengok Linapg buat terus akk buat. Pas tu ada tengok rumah Amie dan juga CT. Kat rumah ni kalo jenis ada sayur2 sikit dah hilang selera, ambil pun pilih2 tang epal je, carot2 tolak tepi. Senang citer akk suruh mkn epal yg sebiji2 je heheh.



RESEPI KERABU EPAL HIJAU by kak hanieliza

Bahan-Bahan 
  • 2 bj epal hijau (linapg gn 1biji)- Akk guna 2 biji
  • 1/2 btg lobak merah (xboh xde stok)
  • 5 biji tomato ceri dibelah (linapg tambah)- tak letak
  • 2 bj cili merah (1 biji)- xdak
  • 2 bj cili hijau (xboh)
  • 1/2 labu bwg besar
  • 1 kuntum bunga kantan
  • 1 batang serai (linapg tambah)- xboh
  • 1 pokok daun ketumbar- xboh
  • 1 bj lemon (diambil jusnya)-linapg gn jus limau kasturi
  • 1 sudu kecil gula
  • garam secukup rasa
Bahan:
  1. Epal dan lobak merah disagat atau diracik panjang.
  2. Semua bahan lain dihiris.
  3. Gaulkan semua bahan dan tuangkan jus limau kasturi
  4. Kacau rata dan rasakan masamnya
  5. Sedia dihidangkan

epal hijau akk jenis yang besar, byk sangat dapat, tak habis sekali makan, memang sedap, akk makan gitu je


10.12.11 merupakan hari jadi adik bongsuku Egie yang belajar di UniMap selamat hari lahir dik, semoga adik berjaya dunia dan akhirat ( pstttt pg tgk 5 tak ajak akk pun huhu )

Friday, December 9, 2011

TIMPAN PISANG @ LEPAT PISANG

Assalamualikum dan salam sejahtera buat semua teman2 maya sekelian . Hari tu ada tengok Kak Erna buat timpan pisang ni, rasanya hujung bulan Nov 2011,tapi bila google cari jumpa yg kak erna buat hujung tahun 2010 pulak, tak kiralah janji timpan pisang.


Teringin nak makan, lepas tu hari rabu 30.11.00tu akk pergi ke  tangling untuk beli kelapa muda yg sesuai di buat inti, bersekali dengan pisang. Akk guna pisang lemak manis,mengikut kata Kak Erna kalo guna pisang kapas lagi best n wangi. Ada je bahan2 akk terus memulakan operasi di dapur.


Sebenarnya kalo kuih2 pesen kena bungkus bagai ni selalu akk tak buat n kurang sangat kerajinan, gelora timpan ni kuat sangat. Maka ini lah hasilnya. Akk buat sikit sahaja, ingatkan anaknda seklian isi rumah tak suka. Semua suka pula, dapat lah sikit sorang untuk merasa, dan di minta buat lagi.


TIMPAN PISANG @ LEPAT PISANG
resipi : Kak Erna
olahan : embunrosaliza


Bahan2 ( anggaran sahaja )
11/2 cawan pisang yg di lecek
2 cawan tepung pulut
sedikit garam
~ satukan pisang dan tepung pulut, sekiranya lembik tambah sedikit demi sedikit tepung pulut ( adunan ini tidak di letak air )


inti kelapa secukupnya
Daun pisang
sedikit minyak untuk di sapu pada daun pisang
cantik timpan pisang ni, kalernya kekuning2an
yang ini bentuk bulat macam kuih koci sikit
kalo guna pisang yg masak ranum lagi best, akk buat ni pisang lemak manis yg baru nak masak, ada sikit rasa masam2 pisang tu, tapi masih sedap.
 yang ini sebelum dikukus, saje ambik gambar dulu, takut bila masak tu terburai, pecah perut kaluar inti heheh, maklumlah akk ni tak berseni bab bungkus membungkus ni. Daun pisang tu daun pisang kapas yang akk tanam, la ni tgk keluarkan jantung heheh.


Memula tu ingatkan guna tepung pulut adunan macam kenyal2 dan liat sikit macam kuih koci, tapi tak liat pulak, dan rasanya sungguh sedap dengan manis2 si inti kelapa, suka3x sangat .


Rasanya ini kuih tradisional negeri sembilan kut. Ada sejenis kuih yg pertama kali akk makan tapi tak tau nama. Lama dulu jiran akk org N9 mak dia yg masak kuih tu, rupanya macam karipap,inti kelapa, lepas tu ada santan lemak masin di tepi2nya, dan di letak di alas dengan daun pisang, tentu Kak Erna dan Kak Anim taukan kuih tu.


p/s saya ni kalo makan lepat pisang yg ada intik kelapa putih +garam tu, terasa kembang pipi, tak ada kuih lain baru lah ambil lepat pisang.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...