Monday, January 16, 2012

SOTONG MASAK KICAP

Assalamualikum buat semua dan salam sejahtera. Anak2 memang suka dengan lauk sotong tak kira masak apa pun tetap jalan, tapi selalunya akk buat mcm sambal je pedas sikit2 gitu. Sekarang ni harga sotong agak mahal, tahun lepas dapat lagi rm 9.00 sekilo, baru2 ni akk beli dah mencecah rm 17.00 sekilo, tapi kat tempat lain akk tak tau la, yang ni akk beli kat pasar selayang. Mahal ke murah ke, nak makan kena beli juga, nak g candat sotong kat Ganu Kite pun jauh gak lagi pula laut bergelora dan bot pun tak ada heheheh merapu lah pulak. Akk msk sutun ni 5.1.12 lagi hehehe 


Terima kasih buat nOOrsha kerana berkongsi resipi sotong yang simple ini, akk  c n p ya untuk rujukkan masa depan


SOTONG MASAK KICAP
resipi : nOOrsha @ myresipi

Bahan-bahan ( 2 - 3 orang )


3 ekor sotong (saiz besar)
1 inci halia - dititik
3 biji bawang putih - dititik
1 batang serai - dititik
5 - 7 biji cili api - dititik
1 biji bawang besar - hiris bulat
1 cawan kicap manis
garam & cuka secukup rasa (cuka boleh ganti dgn air asam jawa @ asam keping)
Cara-cara


Sotong dibersihkan & dipotong ikut citarasa.
Tumis halia, bawang putih, cili api & serai hingga wangi.
Masukkan kicap manis ke dalam tumisan tadi. Tunggu sebentar hingga mendidih.
Masukkan bawang yang dihiris dan sotong. Kacau selalu.
Biarkan hingga bawang layu & sotong masak. Sambil tu perasakan dengan garam & sedikit cuka.
**jangan biar sotong masak terlalu lama coz boleh menghilangkan rasa manis & liat bila dikunyah.


hari ni x tau nk msk apa lagi, mcm malas je

14 comments:

semua lauk pun mahal kak dekat raya cina ni lagi menjadi2 huhu..anak2pun suka sotong,
 
mmg sotong sgt mahal skrg!! stress je tun rasa. hehe.. tun suka mkn sotong. tp jarang2 je beli sotong, sbb tun mmg kurangkan mkn seafood yg tinggi kolestrol.
 
Nida pun suka sotong... sebab tak ada kulit untuk dibuang dan tak liat macam daging tua untuk dimakan..
 
Assalam kak,a"ah mmg toi kak sotong mahal skng nih,kat pg pon 16hengget ke atas sekg,rini sy msk sotong juga,tapi sotong rendam msk sambal..
 
salam kak rosa...liza kalau sotong suka sgt buat grg tepung...sedapppp
sotong grg kicap ni pun nmpk sedap sbb ada letak halia ngan serai, mst wangi kan...
 
Ros,menu kesukaan gue ni..konfirm mkn byk klu jumpa ini lauk...
 
salam k liza..maceh kak sudi mencuba resepi simpel ni..harap menepati citarasa sekeluarge ;)....peberet cik abg sy ni :)..hihi
 
salam tuan blog..^_^

Anak2 pun suka ngn sotong..mak budak pun suka gak..hehehe...
nnt bleh cuba resipi ni la..slalu goreng kunyit ngn goreng tepung je.. :)
 
assalam rosa..apa khabar..semoga rosa sihat..rindu rasanya..selalunya setiap hari akan kesini..sampai laptop akak siap..macam ni la..sesekali je dapat melawat kawan2.
 
alaaaaa kak rosa...saya tak makan sotong..nnti buat hidangan lain ya...heheheh
 
sedapnya lauk sotong ni kak...kami kat sini beli sotong frozen yg diimport jer..lagi ler mahal tapi nk mkn kena beli jugalah:)
 
dah lama alla x masak menu sotong
 
aisey termissed lak n3 ni..kompom udah pinish ni...nmpk besau2 gelang sutun ni..saiz gedabak ke akak?
 
Assalamualaikum kak Rosa..ehhhh bior betui ni, nk gi candat sutun, naik bot lg..hehe..kelakar betul.. :)) Mmg la ni semua brg tgh mahal, nak pulak dh dekat2 nak tahun baru Cina ni. Elok la simpan bekalan stok dr sekarang..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...