Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Friday, February 3, 2012

ROTI NAIK PAHANG

Assalammualikum buat semua dan salam sejahtera, semoga sihat ceria  hendaknya. Hari tu ada tengok Quinnie buat roti naik pahang ni, terus akk membuatnya, resipi pun simple je. Memang gebuss sangat walupun guna tangan dan jari jemari yang gagah perkasa ini . Tetapiiii roti akk ni terlebih sikit kebakaran dan menampakkan kehangitan kat atas tu, sebenarnya tak hangit mana pun, akk ni saje gatal tangan sapu kuning telur kat atas tu, menyebabkan kalernya kehitam2an heheh, tak apa lah hitam itu menawan. Terima kasih buat Q yg berkongsi resipi mudah ini :~


 masa tengah mengembang, suka tengok, akk campur dengan kismis
 Gambar roti terbalik, elok je , segan nak tayang kut atas, nampak cam rentung je


ROTI NAIK PAHANG......

Resipi: Tok Mak.....
sumber: mamazieza
by: quinnie@qasehququinnie.blogspot.com

Bahan2
...
1 BIJI TELUR.
2 SUDU BESAR SUSU PEKAT MANIS.
3/4CWN GULA.
2 SUDU KECIL IBU ROTI@MAURIPAN .
2 SUDU BESAR MARJERIN.
1 SUDU KECIL SORTENING.
500 GM TEPUNG GANDUM CAP SAUH.mama guna cap Lily
300 ML AIR ..AIR NI DH DI CAMPUR SEKALI TELUR N SUSU MANIS JADI 300 ML AIR.
1 SUDU BESAR SUSU TEPUNG SEBARANG JER

Mama guna mixer biasa.. tak guna Bread Maker..
Masukkan semua bahan2 kecuali marjering dan shortening tu..
Uli sehingga agak-agak sebati masukkan majerin dan shortening.
Uli lagi sehingga nampak dia tak melekat di mangkok .. tp melekat juga di jari... hehehe

memang gebusss, sedap cicah ngan air milo

21 comments:

taklah rentung sangat hehe,,,janji gebus tu yang penting..suri selalu gak jd gitu..bukan sbbsapu apa..gatal2 pi tambah waktu bakar huhu
 
as-salam
ingatkan tadi Pau..rupanye Roti..mmg npk gebu roti tu..
 
hahahaha patut pelik jer Liza tgk roti tu, rupanya tunjuk bontot dia...isssshh maluuuuu...hihihihii
 
hahahaha... kaka rosa.. malu laaa roti tu tayang bont** dia.. kui kui.. tun pun duk tgh meroti ni.. stok roti dh habis. tp arini nk buat roti kacang.
 
eh.. sama pulak komen ngan kak liza.. hihi
 
Kak Liza,xlawa xper kak,janji gebu lembut n sedap dimakan,pastu lak licin kan,suka wat mkn kalo ank2 suka kan kak,hilang segala penat ka,Tq kak sbb komen yg akak bagi tuh,sebagai pembakar semangat juga wat sy,hehe..
 
salam kak..mmg nampak gebu roti ni kak,,,rajin btol akak meroti..lor bakpe segan2...yg ala2 nak hangus tu yg sedap, cam roti benggali kan..syok cicah2 ngan kopi o ke teh o ke :)
 
sampai hati kak..tunjuk montot roti je... nak 2 ketul minum petang kak
 
nak 2 ketoi jugak...kak ham dtg sekrang ya...
 
ala kak tak pe tak yah malu janji perut kenyang hati senang kan
 
"amboi nampak sedap..sy ni seumur hidup ni belom panah pun buat roti..ingat nak try tp malas ya amat..akak tau apam dot2 yg sy buat tu pun simple jer..takde inti pun..hahaha..dasar pemalaskan..."
 
Assalamualaikum kak Rosa, ok le roti garing2 sikit mcm tu baru sedap. Tengok pun gebusss la sgt, betul la mmg best cicah dgn milo panas...
 
Menarik tetapi kenapa Pahang ek???
 
cicah kari pon best ni...teringin pulak nak meroti...
 
kak rosa..saya pun suka tengok masa dia kembang naik waktu bakar tuh..geram je tengok...ada satu tips nak bakar roti biar dia tak kering sangat kak..saya pun baru je praktikkan hari tu..letak satu mangkok kecil isi air kat dlm oven tu masa bakar roti..letak kat sudut oven....
 
huish... bahaya roti ni leh naik atas pahang tu.. hehe
 
gebunya.......teringin jugak nak makan....
 
special roti ni coz tayang momtot...rajin akak menguli tgn...:))
 
assalam kak rosa..ingatkan roti kukus@pau tadi rupanya roti..nmpk geus jer texture roti.lama beno BM ku dok tersebek tepi dinding huhuu
 
Lamanya dah tak meroti...
 
assalam rosa..menjadi tu rotinya..akak belum berani nak cuba buat roti.
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...