Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Saturday, March 10, 2012

PULUT KUNING

Assalam di pagi sabtu, permulaan cuti sekolah. tentu para ibu sibuk di dapur meyediakan sarapan buat anak2 yang di kasihi, akk ni belum masak apa2 pun lagi, pagi tadi mkn roti dengan minum nescafe je.


Pulut kuning ni akk buat minggu lepas, memula tu makan dengan telur dadar warna warni, telur dadar yang habis dulu. Sambil2 tu akk masak kari ayam, sama laju la pulut n kari ayam. Anak2 kat rumah ni memang suka sangat menu pulut, tak kira masak apa sekali pun janji pulut, ala2 orang siam gitu....


PULUT KUNING
Resipi : embunrosaliza.blogspot.com


Bahan2
1 kg pulut - di rendam bersama sedikit kunyit dan pewarna kuning
2 cawan santan pekat*
1 sudu teh garam*
2 sudu besar gula*
bahan bertanda* di masak seketika sehingga gula hancur


Cara2
Kukus pulut sehingga masak, lebih kurang 20 minit. 
Keluarkan pulut dari pengukus dan di alihkan ke dalam bekas yang besar.
Masukkan santan dan di gaul mesra, kemudian kukus lagi 10
 minit





11 comments:

Assalam Rosa,
eee'eeehhh lawanya telur dadar bewarna tu...idea yang menariklah Rosa!
 
as-salam EmbunRosaliza
wahh!! cantiknye pulut kuning..menarik!!
 
assalam kak rosa..mana ilang komen tadi..cantik menarik pulut kuning ni cam kek dua tingkat gitew..
seronoklah budak2 suka mkn,sepupu sepapt depa kat sini, kalau pulut aco=i cuit2 jerr mkn amek ati mama huh..
 
fulamak mcm bungeee rose...mekar sejambak...cantik..
 
cantiknya...telur pon mcam bunga ros..
 
Canteknya..gue suka sangat mkn pulut kuning..kreatip la u Rosaliza.
 
Salam Kak ...Pulut kuning pun jadi kegemaran saya..bagus tul idea buh kaler dalam telur dadar tu..betul2 nampak berseri...Tapi pulut kuning dan rendang memang tidak dapat dipisahkan...
 
bEST PEKENA DENGAN KARI DAGING ATAU AYAM...KALAU DAH MAKAN MEMANG TAK INGAT..LEPAS SATU BADAN ANGIN...
 
cantiknya pulut kuning tu....mmng kreatif betul......
 
cantiknya pulut kuning tu....mmng kreatif betul......
 
cantiknya..pandai rosa..ada idea buat macam tu ye
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...