Tuesday, July 31, 2012

ASAM PEDAS - RESIPI KAK ANYMZ LAGI

Selamat berpuasa buat semua. Cuaca di luar sana pagi ini sangat mendung, hanya menanti masa je hujan akan membasahi bumi KL. Dengan angin yg agak kuat di pagi hari..sejuk terasa. 


Ok cerita pasal N3 ini.  semenjak jatuh chenta dengan resipi asam pedas kak anim ni, dh berkali2 akk buat asam pedas ni, cuma kekadang tu tak cukup bahan atau sayur mayurnay dan tak ambil gambar. Tapi tiap kali masak asam pedas tu memang teringat kat empunya resipi je



Asam Pedas Kak Anim.
Resepi : Kak Anim
Copy n paste : sheila
Bahan :
  • 1 ekor ikan talapia hitam.kalau guna ikan tenggiri ambil 1/2 ekor/1/2 ikan jenahak/ikan merah - sheila guna ikan pari  
  • 20 tangkai cili kering - didihkan sebentar angkat dan toskan - dikisar
  • 1 labu kecil bawang besar - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • sedikit halia - dikisar
  • sedikit kunyit hidup - dikisar
  • 1 kuntum bunga kantan - dikisar
  • 2 batang serai - dikisar
  • sedikit daun kesum - di kisar
  • air asam jawa secukupnya
  • 1 kiub ikan bilis 
  • garam secukup rasa
  • beberapa batang bendi
  • tomato - dibelah 4
  • sedikit serbuk kunyit 
  • sedikit serbuk lada hitam 

  • Cara memasak :
  1. Ikan di bersihkan dan dilumur garam dan sedikit serbuk kunyit.Ketepikan 
  2. Panaskan minyak dan tumis bahan2 kisar hingga terbit minyak @ pecah minyak.
  3. Pastikan cili betul2 masak masukkan sedikit air asam jawa, kacau sedikit.
  4. Masukkan ikan dan didihkan sebentar, kemudian masukan garam dan kiub ikan bilis.
  5. Masukkan lebihan air asam jawa dan biarkan mendidih lagi. Kemudian baru masukkan  bendi ,tomato @ terung jika suka.
  6. Kecilkan api dan didihkan hingga masak.Tabur sedikit serbuk lada hitam, biarkan seketika dan boleh tutup api dan sedia untuk di hidang.

CT zaliedana dan nOOrsha pun ada juga buat asam pedas ni semlm..sedapkan

12 comments:

assalam rosa..akak kalau masak asam pedal ni..failed sokmo..guna la resepi siapa pun kali pertam jadim la sikit..kali seterusnya dah tak sedap..tangan ni memang tak mahir masak asam pedas..he he
 
sedapnya kak...maunya bertambah nasi bersahur kalau mkn asam podas sodap ni kan..hehe
 
salam Rosa, bestnye asam pedas, peberet akk tu.. dlm sminggu buat 2 kali. asam pedas Rosa ni msti pekat kn, coz ade serai & bunga kantan mesen. akk blom prnh rasa, insyaallah nk try la nnti..
 
Salam Kak Rose..mmmm sedapnyer asam pedas.. ngan sayur mayur tu.. tak yah lauk lainlah.. mkn ngan nasi panas2 bertambah2 ops.. puasa..he he hehe
 
Sedapnya makan dgn nasi panas...
 
wuihh sana sini ngasam pedas..terliurrrnyer nengok tmbh ngan bendi tuh..duhh sedapnya kak..daun kesum n bnga kantan xde stok lg nih..haihh
 
Assalam kak rosaliza,
memnag sedap asam pedas kak anim ni..
sampai sekarang kita masih terbayang2 kepekatan kuahnya tu..adehhh..
 
Telan air liur msk sini tgk ada asam pedas..resepi Kak Anim ni mmg the best..yana slalu bt..xtahan tgk bendi & tomato tuh..sedappppp ^^
 
alahaiii asam pedas, feveret akak tu, tambah2 asam pedas ikan pari
 
assalam kak..
sejak pose ni saya lum lagi pekena asam pedas..tgk pic akk tepek tu buat sy terliur je..kena lak dah dekat2 nak buka ni..
 
kalau suma bahan blend mesti lagi wangi bau asam pedas ni..segar bugar bendi tu..I like yg krup krap hehehe
 
menyelerakan
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...