Wednesday, October 24, 2012

POPCORN - HOMEMADE

Assalamualaikum buat semua, harap2 semuanya sihat2 sejahtera hendaknya. Pasti ramai dah yg balik kekampung halaman untuk menyambut Aidil Adha bersama famili tersayang di kampung halaman. Tahun ini akk beraya di KL sahaje. 

Hari ini jemaah haji akan berangkat ke padang arafah ( pukul 6pm waktu Malaysia bersamaan pukul 1pm waktu Mekah. Esok merupakan hari wukuf, semoga suamiku dan ibu mertuaku seta jemaah haji semua dilindungi Allah sentiasa.

Oraitttt...berbalik pada N3 petang nan senja ini ( 6.50pm ) adalah dah lama sangat akk buat saje nak ngetest, maklum la baru pertama kali jumpa jagung kering, alhamdulillah menjadi juga la, walaupun ada juga yg tak mengembang..mcm kat pasar malam tu..

Aneka popCorn Buatan SendiriResipi : Aludra @ Myresipi
Kongsi bersama : embunrosaliza

Bahan-bahan ( Ikut suka.. ) 

 1 sudu besar mentega 
2 sudu besar minyak masak 
jagung kering secukupnya garam secukup rasa 

Tambah Karamel [Optional] 
1 sudu mentega/margerin 
3 -5 sudu besar gula pasir (ikut suka/byk mana pop corn yg ada) 

Tambah Coklat [Optional] 
60 - 80 gram coklat bar (ikut suka/byk mana pop corn yang ada) 

Cara-cara 
1. Panaskan mentega dan minyak dalam periuk.  Api tu pulak, mula2 guna api kuat untuk panas kan minyak&butter dalam 2 minit lepas turun kan api sedikit.
2.  Masukkan jagung menutupi dasar periuk. Tuang jagung rata dan sama paras dgn minyak & butter yg dah cair tadi. Tutup periuk tadi. 
3. Tunggu beberapa minit, anda akan dengar bunyi "pop".."pop" dgn rancak. Bila bunyi dah berhenti, cepat2 keluarkan pop corn. Pop Corn boleh dapat penuh satu periuk.. 
4. Taburkan garam secukupnye..(kalau nak buat karamel tak payah tabur garam)  .. 
5. Untuk Karamel [Optional] 
6. Cairkan mentega dengan gula hingga cair dan bertukar warna coklat. Matikan api dan masukkan popcorn dan gaul sekata cepat2. Hati2 sebab karamel tu panas boleh melecur kalau kena tangan yea. Untuk 
7. Coklat [Optional] 
8. Cairkan coklat guna double boiler. Tutup api dan gaulkan dgn pop corn yg dah disalut karamel. So ni jadi caramel popcorn bersalut coklat.

Anak2 mcm tak caye je akk yg buat ni hehe

12 comments:

ooo..gitu caranya..tq,..slmt hari raya aidiladhar
 
sedapnya pop corn tu kak,makan sambil tengok tv...
kalau buat sndiri lebih jimatkan...saya selalu jugak buat sndiri...anak2 suruh buat yg macam2 kaler tapi tak pandai nak buat...
 
assalam liza..akak suka jugak makan pop corn ni..paling suka beli di JJS2 sedap akak rasa.
tak sama rasanya kalau beli ditempat lain
 
sedapnyer kak...dah lama kata nak buat tapi x buat2 juga...besok fiza nak buat juga....he he he
 
Nak pop corn satu baldi...hehehe...selamat hari raya aidil adha...
 
lamanya saya tak buat popcorn ni kak bestnyaaa
 
selamat hari raya kak.. tun selalu gak wat popcorn ni time xde mende nk kunyah mlm2. plg suka tgk dia meletup2. hihi
 
Selamat menyambut aidil adha Rosa, mudah-mudahan suami & mentua dapat menjalani ibadah haji dengan sempurna di tanah suci.
Kira menjadilah ni popcornnya... kita tak pernah buat...
 
salam aidil adha buat akk skluarga..semoga urusan ibadah para jemaah haji dpermudahkan hendaknya..aminn..
Mula2 buat popcorn sndiri dulu mmg eksaited sgt..bkn anak je,mak skali teruja.kikiki
 
kalo guna microwave lg sng kn kak..masuk je,on..terus letup2 msk kat dalam.hihi
 
kakk..mana pegi komen sy td kak..sila cek kotak spam..mesti masuk spam lg..huu..
 
sedapnya kak..fresh2 lg..
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...