Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Thursday, May 23, 2013

DONUT LABU

Assalam buat semua, esok dah pun bermula cuti sekolah selama 2 minggu, hajat hati nak balik kampung ada kenduri kawen, tapi buat kesyukuran saje. Apakan daya hajat tak kesampaian bila masa cuti ni dak Eqa sibuk dgn training hoki MSSM di stadium jln Duta, 3.6.13 dia ada game kat Melaka mewakili KL. Nak juga mencelah  ptg jumaat 31.5 tu,  tapi tak boleh juga bila training ari sabtu dan ahad pun ada. 

Oklah dok layan hati yg asyik nak blk kampung ni susah juga lah. Bercerita pasal donut labu kak besah ni minggu lepas lagi akk buat,memang sedap lembut dan gebu, langsung tak rasa kelabuannya.Terima kasih ya kak besah myresipi. Izinkan saya panjangkan resipinya kat sini untuk rujukan masa depan :~


DONUT / DONAT LABU MANIS KAK BESAH

Resipi asal : KAK BESAH @ MYRESIPI
Kongsi Bersama : embunrosaliza


Bahan-bahan ( 55 bj )

  • 1 kg tepung  - Rosaliza buat tak sampai sekilo
  • 11/2 peket yis segera mauripan(jumlah brt=16g)  - ER guna 1 paket je ( yis dh sepeket je )
  • 2 sudu besar susu tepung 
  • 1/2 sudu makan garam 
  • 300 gm labu yg tlh direbus empuk  - ER tak timbang pun
  • 3 biji telur besar - 1 biji telur AA
  • 1/2 cawan gula 
  • 1 cawan rata majerin 
  • castor sugar secukupnya utk ditabur pd donut - ER guna gula Castor + susu tepung


Cara-cara


  • Gaul rata tepung, susu & yis. 
  • Menggunakan blender cili, kisar telur &; gula hingga hancur. campurkan labu rebus, blend lg.. jika kental sangat campurlah sesudu dua air suam. campurkan garam & majerin, blend hingga sebati. 
  • campurkan bahan2 yg dimesin ke dalam tepung & uli hingga menjadi satu doh yg kenyal & licin. dlm 10-15 minit gak lah.. (tambah sedikit air jika perlu, semasa menguli td) 
  •  biar doh mengembang lebihkurang 1 jam.
  •  pastu gentel bulat doh lalu dileperkan. susun atas dulang yg telah ditabur sedikit tepung. 
  •  bila doh mengembang sekali lagi, boleh lah dibuat lubang dengan jari lalu digoreng dgn api perlahan hingga masak kedua2 bahagian. 
  •  bila telah keperangan, angkat & tos kan donat. semasa masih suam2 golek2kan kedalam gula castor.

gambar blur sikit tah kenapa, tak perasan pulak masa snap tu. Hasil donut sangat memuaskan hati. 

9 comments:

salam..

nampak menarik ja donut labu tu..x penah makan tapi mesti sedap kan..
 
Assalamualaikum...bila tengok warnanya yang kekuning-kuningan gitewwww..terus terbayang-bayangkan rasa manis2 labu..ada masa mcm nak cuba juga ni...
 
msti rasa rindu kat kg ni...
sedap nmpk donut ni...msti lembut jer....
 
Pernh terai gak donut labu ni dulu....lama dah...bila la nk buat lagi ...kalau dpt seketoi ni alangkah best nya...hehhehe
 
amboi kak za gebus gebas donut tu..zila lum sarapan ni..ce rasa cikit
 
Montok2 suma donut labu ni...apa sudah dicucuk botok haha..
Labu rembatan dari kampung ke ni kak rosa?
 
Tadi dah makan roti labu di rumah kak Roslina, ni dijamu donut labu pulak di rumah Rosaliza.. wah kenyang asmie hari ni makan labu! Amie kalau buat donut pun dalam 1/2 kg tepung je, sebab kalau dah 1 kg tu banyaknyaaa....
 
Salam kak rosa.. tun dh baru wat donat labu ni ^^ wat byk2 utk stok frozen food. hihi... tp tun olah dr resepi donat kentang. dh lagi setengah bekas puri labu xtau nk wat ape.
 
Lama jugak saya tak mendonut...nampaknya kena rajinkan diri la buat donut labu ni...
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...