Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Friday, September 6, 2013

RESIPI ASAM PEDAS MELAKA

Assalamualaikum buat semua, dan selamat pagi, diam tak diam hari ni dah pun 30 Syawal, maka berakhir lah sudah raya utk tahun 2013, raya haji bakal menjelam tiba pula. Sekejap je masa berlalu. Anak2 yg sekolah menengah pun buat sambutan raya hari ni, akk buat kan kek coklat je.

Lama sudah tak sapu sawang rumah maya ni, entah apa yg di sibukkan pun tak tau. Gambar raya pun tak letak lagi untuk kenagan. 

Semalam Khamis akk masak asam pedas,kali ni memang sedap sangat asam pedas melaka tu, kena dengan selera kami anak beranak, anak2 pun suka sangat mkn kuah ( mkn kuah je ikan tak suka pulak ). Dulu2 [ernah juga buat resepi asam pedas ni, lamaaaa sudah. Kali ni akk guna ikan mayong ( ala2 ikan duri tu ) memang sedap dari guna ikn kembung la.

Semenjak akhir2 ni, akk pun suka sangat mkn asam pedas, kalo mkn kat gerai pun mesti nk ngetest asam pedas je.

Tq buat linapg, akk c n p resipi dari rumahnya.



RESEPI ASAM PEDAS MELAKA
sumber : lina pg
Kongsi bersama : embunrosaliza,blogspot.com

Bahan-bahan
4 keping ikan pari- Rosaliza guna ikan mayong

Bahan kisar:-

  • 3 biji bawang merah
  • 10 biji cili kering
  • 1/2 in halia
  • 1 sudu teh jintan manis (serbuk)
  • 1 sudu teh jintan putih (serbuk)
  • 1/4 sudu teh lada hitam
  • 1/2 in kunyit hidup
  • 2 ulas bawang putih

Bahan tumis:-

  •  1/2 bawang besar-hiris
  • 1 sk halba
  •  1/4 sudu teh biji sawi
  • 1/4 sudu teh halba
  • 2 tangkai daun kari
  • air asam jawa secukupnya
  • air secukupnya
  • 1 biji tomato-potong2
  • 5 biji kacang bendi
  • 1 serai-diketuk
  • bunga kantan atau daun kesum secukupnya
  • minyak masak
  • garam dan gula jika suka

Cara-cara

  1. Panaskan minyak, tumis bahan bawang besar, daun kari, halba,biji sawi hingga wangi dan bawang besar sedikit layu.
  2. Masukkan bahan kisar, tumis lagi biar pecah minyak.
  3. masukkan air asam jawa dan air. biar mendidih, masukkan ikan dan bahan2 lain.
  4. masukkan garam dan gula, biar hingga masak. hidangkan.


4 comments:

nice resepi :)
 
Memang sedap kan kak rosa...dah siap makan pun tangan masih melekat bau haha...dok cium2 ajer tangan tu..
kat umah ni smua pun suka la kalau buat asam pedas gini
 
asam pedas mmg sedap..saya suka huhuhu sebab saya orang melaka dah tentu la suka makan asam pedas...
 
sedapnya asam pedas....
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...