Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Friday, November 8, 2013

PUNCAK GUNUNG JERAI

Sambungan dari N3 SALAK DENAI, lepas je keluar dari salak denai kami menuju pulak ke Puncak Gunung Jarai. Perasaan sangat  teruja sangat nak naik atas gunung yg cantik mcm tu,ala2 impian menjadi kenyataan gitu. Sellau tgk dari jauh j gunung jerai ni. Hari masa naik keretapi menuju ke Arau perlis pun lalu ikut tepi Gunung Jerai ni, dlm hati berangan2 juga nak naik gunung tu, tapi rasa mcm tak berdaya je nak mendaki gunung yg tinggi itu, dgn anak2, pasti tak berdaya heheh. Opps Agak jauh juga lah dari salak denai ke Gunung jJerai ni, masa tu jln pun agak sibuk sebab ada undi di Sg Limau, pak polisi sibuk menjalankan tugas, kereta pun byk. Akhirnya sampai juga kami ke sini, rupa2nya dah jalan nak blk dah ni, kalo keluar ikut tol Gurun. Ohhhh Gunung Jerai......

Dari kaki Gunung Jerai ke puncak gunung lebih kurang 14km, laluan sangat2 mencabar, tapi jalan tak sesibuk mana masa akk pergi tu selisih 3 ke buah kereta sahaje, itu pun Linapg dah sms bagtau kalo ada kereta nak selisih heheh.

Teringat jaman sekolah dulu tentang novel Seorang Tua Di kaki Gunung, akhirnya dapat juga jejak kaki ke atas, walaupun bukan puncak yg paling tinggi nuuu dlm hutan dan tempat pemancar tu. Sunggu tak sangka ada jalan naik ke puncak ni.

Terpahat nama Gunung Jerai di bait2 lagu Cinta Pantai Merdeka

Ku ukir namamu
Di awan Gunung Jerai
Disaksikan Laut daun nyiur melambai
Jauh pandangan permai 
Di situ Tanjung Dawai
Terkenang peristiwa
Cinta kita berdua
Oooohhhh indahnya........
blablablaaaa


1 km lagi nak sampai, 

 Rehat kat sini kejap, simpang ke telaga Tok Sheikh kami tak terokai, kami menghala ke The Regency jerai hill Resort


 Subhanallah, cantiknya ciptaan ilahi, terpaku seketika dgn keindahan semula jadi
 Terbentang luas jelapang padi, lautan membiru...sangat nyaman



 Dak Maisarah yg tak reti dok diam berlari, bermain dan Amani je , kena tangkap kejap
 Baby adda tangkap Amani, tgk dok melepaskan diri
 Nak amik gambar dia pun susah, yg ni terpaksa, tgk muka tak nak senyum pun
 Linapg n Ezy, mana Alla ya
 Awan berarak cantik, mula tu ingatkan asap atau jerebu, yg pasti awan berarak lalu...

 Insyallah jika ada keizinan teringin lagi ke Puncak Gunung Jerai ini

6 comments:

Berbaloi meredah jalan yg penuh advanture untuk sampai ke puncak Jerai ni...sangat cantik view dari atas ni..
Ada rupanya gambar kite berdua kat atas puncak ni..
 
cantikk...
saya tak pernah sampai lagi..
 
gunung jerai mmg cantik. saya penah jalan kaki je naik sana =)
 
cantiknya pemandangan....
Tak pernah sampai lagi ke sana..kena masuk dalam senarai jugak ni..
 
bermalam tak kak? kami stay overnite mmg rasa tak puas
 
Jom daki Gunung Kinabalu pulak Rosa.
Kita pun belajar novel Seorang Tua di Kaki Gunung... Tuk Ya!
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...