Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, July 31, 2013

TAT NONA DAN JEM NENAS

Assalamualikum buat semua hari ini ramadhan yg ke 22, masing2 dah sibuk membuat biskut raya. Sebenarnya tat nona ni akk kenal masa bujangan dulu , housemate yg ajarkan, sehingga kini, setiap kali raya mesti buat tat nona ni, sedap bagi kami.





TAT NONA

Resipi Asal : Kak Ani Sungkai

Bahan2
1 cawan tepung kastard - kali ni rosaliza guna 1/2 cawan, adunan lembik tambah gandum sikit2
1 cawan buttercup
1/2 cawan gula halus
Esen vanilla
1 biji telur
11/2 @ 2 cawan tepung gandum - rosaliza guna 11/2 cawan gandum
1/2 cawan tepung jagung ( resipi asal tak ada ni, saje nak rapuhkan sikit tat ni )
Kuning telur sebagai hiasan 
Jem nenas secukupnya

Cara - cara

1. Ayak tepung kastard bersama tepung gandum.
2. Pukul butter bersama gula hingga gebu, kemudian masukkan  telur dan esen vanilla.
3. Masukkan tepung...uli hingga menjadi doh...sekiranya doh lembik tambahlan tepung gandum.
4. Ambil sedikit doh..isikan jem nenas kemudian bentukkan bujur sedikit...lepas tu gunting mengitu kretiviti  masing2.....
5. Sapukan kuning telur... panaskan oven
6.  bakar sehingga masak lebih kurang 20 minit

bentukkan bujur2 mcm ni
Kemudian gunting guna hujung gunting


JEM NENAS
Resepi : embunrosaliza.blogspot.com

2 biji nenas - diparut, rosaliza guna food prosesser
11/2  Cawan Gula
sedikit garam

Cara- Cara
1. Masak nenas yg diparut tadi bersama gula dan garam sehingga kering air dan likat serta bertukar warna. Roasliza masak lebih dari 1 jam.
2. Sejukkan dahulu kemudian simpan dlm peti ais.
3. Bulat2kan terlebih dahulu sebelum guna, baru cepat kerja

Saturday, July 27, 2013

NEKBAT SIRA

Assalamualikum buat semua, masuk hari ke 18 kita berpuasa, alhamdulillah setakat hari ini anak2 dgn semangat yg wajar berpuasa, Aqil 9 tahun yg bersahur dgn cornflakes dan air milo je, Adda 8 tahun kdg2 minum air dgn roti je, masih bertahan tanpa banyak soal. Alhamdulillah berkat belajar  puasa masa umur 5 tahun lagi. Kat rumah ni yg bersahur dgn nasi hanya kami 4 org je, 4 lagi mkn roti atau telur separuh msk atau apa2 yg di minta je. Kalo dulu selalu je goreng nasi waktu sahur, tapi kali ni jarang2 goreng nasi.

Ok lah bercerita pasal nekbat ni, akk beli yg kering kat pasar pagi ahad di pantai dalam, nekbat ni memang selalu di cari2 waktu ramahdan, kerana bulan2 lain tak akan ada org jual nekbat ni. Sekali mesti rasa nak mkn nekbat. Kalo blk klate tak sempat pulak nak beli nekbat ni, selalu dok cari yg tiada kat KL je.

Nekbat sira ni ikut selera masing2, nak manis buat air gula letak banyak sikit. Hari tu akk tak sukat pulak gula, kira ni anggaran saje ya

NEKBAT SIRA

Bahan2

12 biji nekbat kering
5 sudu besar gula
21/2 cawan air
Daun pandan

Cara2
Masak gula bersama air dan daun pandan
Apa bila gula telah hancur, masukkan nekbat.
Perlahankan api biar nekbat meresapkan kesemua air gula dan mengembang.
Tutup api dan sejukkan
Enak di makan sejuk2

nekbat kering kaler oren, kalau kat ganu kita mengikut kak Nor kaler ori, tanpa pewarna
Bila di sira nekmat jadi kembOOng n Kembanggg sikit, hati2 masa ni mudah pecah atau hancur. Sedap bau wangi daun pandan

Pada sesiapa yg mengidam nak mkn ni boleh lah ke pasar pagi di pantai dlm, berdekatan dgn stesen komuter pantai dlm. Boleh di beli di sana rm 3.00 12 biji

Friday, July 26, 2013

MURTABAK SEGERA @ MURTABAK MINI KULIT POPIA DAN PENCICAH BAWANG

Assalamualaikum buat semua hari ini sesetengah negeri bercuti semperna nuzul alquran, bagi kami di Kl sekolah mcm biasalah. Hari ini dah pun masuk hari ke 17, tak lama lagi nak raya dah, mesti ramai yg sibuk membuat persiapan terakhir dan juga mengukis. Kukis akk belum mula lagi, Menjahit alhamdulillah dah siap semua, dh siap packing dh pun heheh, bukan apa takut tercicir je.

Okey berbalik pada murtabak segera ni, dah 2 kali akk buat, anak2 kata lebih sedap dari yg kat PARAM. Kebetulan akk buat murtabak ni, my abe ada juga beli yg kat PARAM, yg akk buat habis waktu berbuka lagi, yg param tu buang keesokkan harinya, anak2 kata tak sedap bau bawang lah mcm2. Sampai hari ni dh tak beli kat Param lagi. Terima kasih MYResipi.



MURTABAK SEGERA

Resepi : Minami 133 @myresipi
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan-bahan ( 6 keping )

  • 100 g daging cincang Rosaliza guna 3 keping daging buger di hancurkan
  • 2 biji ubi kentang - Rosaliza rebus dulu kentang, baru cepat sikit siap
  • 1 sudu setengah rempah kari 
  • 1/2 biji bawang besar 
  • 1 ulas bawang putih 
  • Daun sup 
  • Minyak 
  • 2 sudu kecil garam 
  • Kulit popia 
  • 2 biji telur 
  • 1 biji bawang cincang 


Cara-cara


  1. Mula2 buat inti utk murtabak. caranya ialah bawang besar dan bawang putih di potong dadu. tumiskan bawang. Rosaliza goreng daging buger dulu hingga agak garing dan wangi , baru di masukkan bawang.
  2. Apabila bawang sudah layu, masukkan rempah kari yang telah dibancuh dgn air. goreng sehingga pecah minyak. kemudian masukkan daging cincang. 
  3. Apabila daging masak, masukkan kentang yang dipotong dadu.masukkan garam dan ajinomoto. jika terlalu kering, tambahkan air. masak sehingga kentang empuk. akhir sekali masukkan daun sup.
  4. Pukul telur di dalam mangkuk. masukkan inti tersebut ke dalam telur. masukkan bawang cincang. kacau sehingga sebati. 
  5. Ambil kulit popia dan bungkus inti murtabak segiempat. cara bungkus murtabak sama seperti bungkus popia. 
  6. Goreng murtabak dgn api yg perlahan dan sedikit minyak. Rosaliza goreng menggunakan majerin atas pembakar burger
PENCICAH CUKA MURTABAK
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.co

      Bahan2:
  1. *Bawang besar (dihiris nipis)
  2. *Cuka makan (2 sudu besar)
  3. *Garam (1/2 sudu teh)
  4. *Gula (2 sudu besar)
  5. *Pewarna makanan (biasanya warna merah)
  6. *Air suam (6 sudu besar)   Rosaliza guna 3/4 cawan air panas  
CARA2
 
1. Hiris bawang nipis2 & rendamkan di dalam pewarna makanan ( titikkan 1 titik pewarna merah di dalam semangkuk air).
2. Dalam mangkuk yang lain,masukkan cuka & ditambah dengan garam & gula.
3. Akhir sekali masukkan bawang tadi (ambil bawang sahaja)
4. Sedia untuk dijadikan pencicah murtabak.



Tuesday, July 23, 2013

SIAKAP TIGA RASA @ SIAKAP SAMBAL/ BERLADO

Assalamualikum buat semua, hari ini dh masuk 14 hari kita berpuasa, kat rumah ni menu ayam yg wajib msk ikan mcm ni cuit2 sikit je, walaupun masa tal [posa memang ikan kesukaan. Nampaknya bulan posa ni akk je lah yg menghabiskan ikan, pulak tu ada lagi 2 ekor tak tau nak msk apa. Serius ikan msm mcm ni sedap sangat, lembut n manis isi ikan tu. Tq Linapg berkongsi resipi best ni


SIAKAP TIGA RASA

Bahan-bahan 

  • 1 ekor ikan siakap (apa2 jenis ikan pun boleh)
  • 5 biji cili hijau (dikisar)
  • 2 biji cili merah (dikisar)
  • 1 labu bawang besar (dikisar)
  • 4 ulas bawang putih (dikisar)
  • 2 biji tomato (dikisar)
  • 3 batang serai (dikisar)
  • 1cm halia (dikisar)
  • 1 biji cili merah (dipotong serong)
  • 1 biji cili hijau (dipotong serong)
  • Daun ketumbar (dihiris)
  • 2 sudu makan sos tiram
  • 1 sudu makan tepung jagung 
  • Sedikit hirisan nenas - rosaliza x letak
  • Garam + Kunyit
  • Minyak
  • Air
  •  1 SB gula - Rosaliza tambah

Cara-cara

  1. Ikan dibersihkan, lumurkan dengan garam kunyit dan tepung jagung.Goreng hingga garing dan ketepikan
  2. Tumis bahan kisar hingga garing. Masukkan sos tiram kacau lagi.
  3. Masukkan air ikut citarasa (jika ingin berkuah, lebihkan air).Tunggu hingga kuah mendidih.
  4. Masukkan cili merah, cili hijau dan daun ketumbar.Kacau sebentar.Tuangkan kuah ke atas ikan.
  5. SELAMAT MENCUBA


Rasa sambal tu best ala2 sambal keli berlado, sangat2 suka dan sedap bila di mkn dgn ikan yg lembut mcm ni

Monday, July 22, 2013

IKAN SIAKAP MASAK KARI

Assalamualaikum, dah masuk hari ke 13 kita berpuasa, selamat berpuasa buat semua, dah siap masak utk berbuka ke, Ok lah  menu hari ke 3 puasa, tak tau nak masak apa,anak2 minta ayam pedas, akk dh rancang nak msk ikan siakap, tapi takkan dua2 kaler merah pula, google cari jumpa kat dapur Amie resipi ikan siakap masak kari ni, tq Amie. Memang sangat sedap ikan siakap di masak kari mcm ni.


Resepi : Ikan Siakap Masak Kari


Bahan-bahan:
1 ekor ikan siakap  (800 gram) - bersihkan dan potong 4
2 cawan santan pekat
1 cawan air
5 sudu makan serbuk kari ikan - Amie tambah lagi 1 sudu serbuk kari daging
2 biji tomato - belah 2
2 biji cili hijau - belah 2
2 pelepah daun kari - lurutkan daunnya
1 sudu makan pati asam jawa
garam / gula / perasa pilihan secukupnya
minyak

Bahan kisar:
10 biji cili kering 
5 ulas bawang putih
7 biji bawang merah

Cara:
1. Panaskan minyak secukupnya untuk menumis bahan kisar. Tumis hingga pecah minyak.
2. Perlahankan api dan masukkan serbuk kari ikan serta serbuk kari daging dan daun kari.
3. Gaul rata dan tambahkan 1 cawan air serta pati asam jawa. Biarkan mendidih.
4. Masukkan santan pekat dan apabila kuah mula mendidih sekali lagi, masukkan ikan siakap.
5. Jangan masak terlalu lama kerana ikan siakap sangat lembut. Berhati-hati ketika membalikkan ikan siakap supaya tidak pecah.
6. Masak di antara 5-7 minit.
7. Masukkan garam / gula / perasa pilihan secukupnya.
8. Masukkan tomato dan cili hijau.
9. Setelah santan pekat dan naik minyak, tutup api dapur.

Selamat memasak dan berbuka buat semua

Friday, July 19, 2013

KETUPAT DAUN PISANG @ KETUPAT DAKAP @ PULUT DAKAP

Sambungan dari N3 DSBS, akk makan dgn tupat dakap ni dgbs hari tu, memang kenalah ngan tekak kami, anak2 pun suka mkn.  Oh ya sebelum bebel lebih panjang lagi, akk nak cerita sikit tentang ketupat dakap ni. Kami di Kelantan memang panggil dgn nama ni, kalo kat Johor pun ada juga tapi panggil burasak, entah lah akk tak pernah merasa lagi mcm mana rasa burasak tu, walahhualam.

Tupat Dakap yg akk buat ni kosong je kat dlm, kalo yg ada inti pisang tu akk panggil pulut pisang ( biasanya ada dijual sebagai sarapan ). Kalo tupat dakap ni biasanya org buat masa raya, ganti ketupat daun palas. Begitulah kisah.

Sebenarnya pertama kali akk buat ketupat dakap ni. selalu dok tgk Linapg membuatnya. Kalo masa hari raya MIL Linapg selalu bagi ketupat ni buat santapan kita kat kampung, memang sedap sangat maklum lah air tangan org dulu2.

Minta izin akk nak C n P resipi ya adikku. Kalo nak tgk ketupat daun pisang yg comel boleh ke TMK


RESEPI KETUPAT DAUN PISANG/KETUPAT DAKAP
By : Lina pg
Kongsi bersama : embunrosaliza

BAHAN-BAHAN:
  • 1 kg beras pulut.
  • 700-750ml santan pekat
  • 2 sb gula
  • secubit garam (lina pg letak 1sk)
  • Daun pisang dan tali rafia (untuk membalut ketupat)
CARA-CARA:
  1. Beras pulut dicuci hingga betul2 bersih (cuci hingga air cucian menjadi jernih).Rendam semalaman.Toskan hinggan kering
  2. Panaskan air dalam pengukus hingga mendidih
  3. Sementara itu satukan santan pekat, garam dan gula (Garam dan gula ikut selera ya).Kacau hingga garam dan gula hancur.Rasa dulu masin dan manisnya.
  4. Panaskan santan atas api hingga naik wap sahaja.Jangan biarkan santan mendidih takut pecah minyak dan cantik.Sentiasa kacau ya.Tutup api dan sejuk sebentar.
  5. Kukus beras pulut hingga separuh masak (anggaran 20min)
  6. Angkat pulut dan tuang ke dalam bekas yang besar.Pulut diarun dengan santan.Tuangkan santan pekat sedikit demi sedikit dan gaul rata.Memadai setakat lembabkan pulut.Kalau dah ok, tak perlu habeskan semua santan.Biarkan sebentar supaya pulut mesra dengan santan (anggaran 10minit)
  7. Masukkan semula pulut ke dalam kukusan dan kukus hingga masak.(pastikan air kukusan telah mendidih)Anggaran dalam 20-25min.
  8. Setelah pulut masak, angkat dan masukkan ke dalam bekas yang besar.Sejukkan sebentar
  9. Daun pisang hendaklah dilayukan atas api atau di bawah cahaya matahari  supaya daun pisang tidak pecah semasa proses membalut ketupat.
  10. Daun pisang dilap bersih dan siat lebar sedikit dari tapak tangan.Macam buat lepat tuh..
  11. Letakkan pulut lebih 2 sudu besar dan dibentuk seperti gambar kat atas tuh.Sorry ya..saya tak tunjukkan step by step sebab buat 2-3 kerja dalam satu masa.Nak cepat punya pasal.
  12. Selesai membalut, kukus semula ketupat selama 8-10min.Ketupat sedia dimakan...

Oh ya baru teringat akk masak dsbs dan tupat dakap ni masa hari bapa hari tu, dh lamakan, 

RESEPI DAGING SEKILO BAWANG SEKILO

Salam Ramadhan yg ke 10 buat semua, hari ni dh masuk 10 hari kita berpuasa, rasa mcm sekejap sangat masa berlalu. Ok berbalik pada N3 hari ni DGBS sebenarnya dh lama akk buat masa lepas Linapg buat N3 pertama lagi akk terus buat. Ingatkan dh ada N3nya, bila semak balik memang tak ada lagi di dapur Embunrosaliza. Pagi nak kena letak juga resipi ni, sangat2 rugi kalo menu yg sedap tidak di letakkan resipi. Tq pada Amie yg berkongsi resipi ini. DSBS ini dah merebah seluruh dapur maya, rata2 ramai dh mencuba, tak tertulis. Memang sangat sedap. Akk makan dgn pulut dakap atau tupat dakap. 





RESEPI DAGING SEKILO BAWANG SEKILO
Sumber : kak Amie
Sumber2 : LiNa Pg
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot

Bahan-bahan:(Lina pg buat setengah saja) 
  • 1/2 kg daging (potong kecil-kecil)
  • 500ml  santan cair (Lina pg guna air jer-tambah ikut suka)
  • 250ml santan pekat
  • 3 ulas bawang putih - pecahkan dan cincang
  • 1/2 kg bawang besar (potong kasar-kasar)
  • 8 biji cili merah (potong nipis-nipis)
  • 3 biji bawang putih (tumbuk)
  • 2cm halia (tumbuk)
  • 5 cm kulit kayu manis
  • 1 kuntum bunga lawang
  • garam & gula / perasa pilihan
  • 2 batang serai titik (Lina pg tambah rcp asal tadak)
  • minyak
  • 1 sudu teh pati asam jawa (Lina pg guna 2 asam keping)
  • 40g kerisik (Lina pg tambah rcp asal tadak)
Cara:
  1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih, halia, kulit kayu manis dan bunga lawang hingga wangi.
  2. Masukkan lada merah dan serai dan terus kacau hingga layu.
  3. Masukkan daging dan bawang. Biarkan hingga daging layu.
  4. Gunakan api besar supaya bawang dan lada segera hancur.
  5. Kemudian masukkan 500ml santan cair (lina pg masukkan air jer) dan perlahankan api. Tutup kuali.
  6. Setelah kuah hampir kering dan bawang serta lada menjadi hancur, masukkan pula santan pekat serta garam dan gula / perasa pilihan serta pati asam jawa dan kerisik.Gunakan api perlahan.
  7. Kacau selalu supaya sebati dan tutup api setelah  kuah pekat dan terbit minyak.
  8. Daging sekilo bawang sekilo siap untuk dihidangkan dan enak dimakan bersama nasi himpit / ketupat / roti dll

Thursday, July 18, 2013

NASI AYAM MUDAH

Assalamualikum, hari ke 9 kita puasa, selamat menjalani ibadat puasa buat semua ya. Menu nasi ayam ni hari pertama puasa hari tu lagi, Maaf la nasi ayam tak cukup gambar, maklum lah dh senja2 gambar pun tak elok je, kelabu dan mcm bergegar je. Tapi sayang pulak kalo tak tepek resipi kat sini, sebab nasi ayam walaupun simple bukan setiap hari kita mskkan.

Pas tu tgk Linapg elok je salin resepi, makanya akk pun nak tiru dari rumah dia lah resipi ni, tq ya lina




RESEPI NASI AYAM MUDAH.
Rujukan : MyR (nadia)
Sumber : LiNa Pg
kongsi bersama : embunrosaliza
BAHAN-BAHAN
SUP

  • 1 ekor ayam potong 12 (cuci bersih) Rosaliza guna ayam belah 4
  • 1 sup bunjut
  • 2 sb mentega/minyak
  • 1/2sk serbuk lada putih (LiNa Pg tak letak)
  • 1/2 inci halia (tumbuk)
  • 3 ulas bawang putih (tumbuk)
  • 1 batang kulit kayu manis (LiNa Pg tambah rcp asal tadak) - 
  • 1 kuntum bunga lawang (LiNa Pg tambah rcp asal tadak)
  • 2 kiub ayam maggie
Cara-Cara:
  1. Panaskan mentega, tumiskan kulit kayu manis, bunga lawang dan bahan tumbuk hingga wangi dan garing.
  2. Masukkan ayam, kacau sebentar untuk kecutkan ayam.Tambah air hingga paras yg diinginkan(kena lebih dari sup biasa sebab nak guna untuk nasi)
  3. Masukkan sup bunjut dan kiub ayam.
  4. Masak hingga ayam empuk.
AYAM
Bahan-Bahan:
  • 12 ketul ayam (dari sup)
  • 2 sb kicap pekat manis (boleh tambah/kurang)
  • 2 sb sos tiram (boleh tambah/kuranf)
  • 2 sb madu
CARA:
  1. Keluarkan ayam dari sup.Perap ngan semua bahan.(Perap selama 30min)
  2. Goreng secara deep fry. (Goreng sekejap jer sebab ayam dah masak).Angkat dan toskan
NASI
Bahan-Bahan:
  • 4 cawan beras
  • 4 cawan sup
  • 2 helai daun pandan simpul
  • Kunyit/kaler kuning (jika suka)
Cara:
  1. Satukan semua bahan. Masak seperti masak nasi biasa
KUAH KICAP
Bahan-Bahan:
  • 1 ulas bawang putih (tumbuk/mayang)
  • Lebihan jus perapan ayam (pas goreng jgn buang bahan perapan tuh)
Cara-Cara:
  1. Tumis bawang putih hingga wangi, masukkan lebihan perapan ayam.Tumis sekejap.
  2. Tambah 1 cawan sup ayam.
  3. Boleh tambah kicap, sos tiram (jika suka)
SOS
Bahan-Bahan
  • 1 ulas bawang putih (blend)
  • 1 ulas bawang merah (blend)Rosaliza x letak
  • 5 biji cili merah (blend)
  • 1 biji tomato (buang biji-blend)
  • 1sb cuka
  • 1 cawan sup ayam
  • 5 biji cili padi - Rosaliza tambah
  • 3 sudu besar sos cili - Rosaliza tambah
Cara-Cara:
  1. Satukan semua bahan dan dimasak atas api sekejap.Dah siap


  gambar sos, kicap dan nasi tak sempat nak snap, tapi memang best dan simple je nak buat ni

Wednesday, July 17, 2013

PUDING ROTI KARAMEL

Assalamualalikum buat semua, hari ni dah masuk hari ke 8 kita berpuasa, kadang2 ketandusan idea juga nak masak apa, tapi nasib baik ada rakan2 blog yg buat n3, sedikit sebanyak membantu juga dlm mencari idea masak2 ni.

Puding roti ni snagat simple membuatnya, anak2 pun suka je mkn., bagi yg ada roti yg lebih tu boleh lah mencuba resipi yg simple ni :~


PUDING ROTI KARAMEL
Resepi : Embunrosaliza

Bahan2nya

  • 3 sudu besar gula untuk dijadikan gula hangus
  • 4 keping roti gardenia
  • 3 biji telur - di pukul manja dan di tapis
  • 2 cawan air suam @ boleh letak 1 cawan susu cair utk tektur yg cantik
  • 3/4 @1/2 cawan susu pekat manis 
  • esen vanilla

Cara- cara

  1. Dengan menggunakan loyang, sediakan gula hangus..kemudian ketepikan. 
  2. Panaskan pengukus..... 
  3. Carik2kan roti kemudian blender  bersama air suam dan susu manis. 
  4. Selepas itu masukkan telur yang sudah ditapis itu  
  5. masukkan esen vanilla. 
  6. Kemudian masukkan adunan tadi kedalam loyang  gula hangus dan kukus sehingga masak. lebih kurang 30 - 40 minit


tak mulus mana kejadiannya, yg ni akkletak susu tepung dlm 2 sudu besar dan guna 2 cawan air suam

Monday, July 15, 2013

RESEPI PES TOMYAM DAN TOMYAM ASLI THAI

Assalamualikum, ini menu sebelum puasa lagi tau.  Tekak teringin nak mkn tomyam memandangkan ada sayur2 yg sesui utk di buat tomyam, dah tau kiub tomyam dah habis tapi lupa pula nak beli. Maka dgn rajinnya mengoogle cari resipi pes tomyam. Myresipi dan akk memang tak dapat dipisahkan, senang cerita cari kat myresipi je mudah semua ada kat situ. Sedap tomyam ni, secukup rasa mcm guna kiub juga cukup rasa ( hehh sekali lagi )


PES TOM YAM DAN TOMYAM ASLI THAI
Resepi : Myresipi @ CikManis
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan-bahan ( Sekeluarga )

  • ***PERENCAH TOMYAM***
  • 5 ulas bawang merah
  • 2 biji cili merah
  • 5 biji cili kering
  • 1 inci lengkuas
  • 2 batang serai
  • 1 sudu udang kering
  • 3 helai daun limau purut
  • 1 inci belacan (dibakar)
  • air asam jawa, gula & garam- Nisan - Rosaliza tambah
  • Kiub ayam - EmbunRosaliza tambah
  • ***SUP TOMYAM***
  • 1/4 ekor ayam
  • 5 ekor udang
  • 2 ekor sotong
  • 1 biji bawang besar (potong enam)
  • 5 ulas bawang putih (diketuk)
  • 1 inci lengkuas (diketuk)
  • 2 batang serai (diketuk)
  • 1/2 batang lobak merah, bunga kobis dan sebagainya
  • 5 helai daun limau purut
  • 1 biji tomato (potong empat)
  • 1 sudu besar perencah tomyam buatan sendiri
  • 1 sudu besar sos ikan
  • 2 biji limau nipis
  • 3 sudu susu cair / susu sejat
  • cili padi
  • garam
  • daun ketumbar

Cara-cara

  1. Mula-mula sediakan perencah tomyam. Kisar kesemua bahan kecuali air asam jawa, garam dan gula bersama sedikit air. Kemudian panaskan sedikit minyak. Tumis bahan kisar sehingga naik bau. Masukkan air asam jawa, garam dan gula secukup rasa. Masak sehingga menjadi pes. Sejukkan dan simpan di dalam peti sejuk. Perencah boleh disimpan. Kalau nk guna boleh ambik..
  2. Untuk tomyam, rebus ayam beberapa minit bersama air. Masukkan bawang besar, bawang putih, daun limau purut, serai, cili padi dan lengkuas. Kemudian masukkan sotong, udang, sayur-sayuran seperti lobak merah, bunga kobis, tomato dan sebagainya.
  3. Masukkan pes tomyam, sos ikan, perahan limau nipis dan sedikit garam.
  4. Padamkan api. Masukkan susu cair dan daun ketumbar.
  5. Tomyam sedia dihidang.


Agak cair sikit kaler tu kerana akk letak dlm 2 sudu besar je, takut amani pedas, huhu rupanya dia tak mkn pun tomyam ni.




Ini akk buat masa belum puasa lagi,

Selamat menjalani ibadah puasa













Sunday, July 14, 2013

RESEPI SOLOK LADA

Assalamualikum buat semua, hari ini dah masuk hari ke 5 kita berpuasa. Setakat hari ini menu utama dan kuih sentiasa di buat kat rumah, hanya roti john je anak2 beli kat Param.

Hari ini awal2 lagi siap sediakan menu buka posa hari ini, iaitu nasi kerabu. Walaupun tak sesusah mana nak msk nasi kerabu tapi banyak benda nak kena buat. Tgh hari ni akk dah siapkan solok lada .

Akk suka solok yg mcm ni je simple tapi sedap di tekak akk lah ya hee. Hurmmm gambar hallussss je ni guna hp je


SOLOK LADA
Resepi : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan - Bahan


 10 biji Lada solok  - dibelah tengah dan keluarkan biji
1 cawan kelapa - digoreng hingga kekuningan
3  ulas bawang merah
2  ulas bawang putih
Sedikit halia
1 batang serai - dihiris nipis
10 biji lada hitam @ aji shio
1 biji telor
Sedikit garam n nisan/gula melaka
2 ekor ikan kembung @ apa2 ikan - direbus ngan sedikit garam, dan ambil isinya.
1 cawan santan sederhana pekat


*********************************************
CARA - CARA


1. Tumbuk lada hitam,serai,halia ,bawang,dan nisan, kemudian masukkan ikan, tumbuk seketika hingga bergaul mersa. Masukkan garam. 


2. Keluarkan bahan2 tumbuk tadi dan masukkan kedalam mangkuk besar.  Selepas itu masukkan kelapa yang telah di goreng tadi kedalam bekas(  kalo rajin kelapa ni di tumbuk sedikit untuk menghaluskannya ). Gaul mesrakan bahan2 tersebut. 


3. Pecahkan sebiji telor dan gaul rata. Kemudian bolehlah disumbatkan kedalam lada tadi. Buatlah sehingga habis


4. Susunkan didalam periuk, kemudian masukkan secawan santan. Tutup periuk dan masaklah dengan api yang perlahan sehingga kering. ( dalam 10 minit ). 



Banyak kerja menanti ni, petang ni panggil adik beradik my abe berbuka kat umah akk ni. Meriah lah sikit mcm dekat kampung dah

Friday, July 12, 2013

KUIH AKOK

Assalamualikum dan selamat menjalani ibadah puasa buat semua. Kuih akok akk buat masa hari pertama kita berpuasa, alhamdulillah sedap sangat resipi bonda ni, manis pun sedang2 elok je. Terima kasih buat Linapg yg telah mencuba terlebih daulu resipi akok ni, akk bila tgk dia buat dgn jayanya, baru lah akk mencuba. Masa kecil2 dulu ada tgk bonda buat akok ni guna sabut lepas tu bakar atas dan bawah, sangat rumit rasanya utk dibuat zaman sekarang, tetapi dgn adanya oven semua keja jadi mudah. Ok lah tak mau bebel panjang, Jom tengok resipi AKOK BONDA ni:~


KUIH AKOK RESEPI BONDA
Resepi : Bonda LiNa Pg
KOngsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan-Bahan:( sukatan cawan)
  • 1 cawan telur (pecahkan telur masukkan ke dalam cawan)
  • 1 cawan santan pekat
  • 1 cawan gula kabung (Racik halus masukkan dalam cawan)
  • 1 cawan air
  • 1/2 cawan gandum
  • 3 helai daun pandan (carik-carik)
  • Secubit garam
Cara-Cara:
  1. Panaskan oven selama 15minit suhu 200'C dan griskan acuan dengan minyak.Masukkan acuan ke dalam oven.
  2. Satukan gula kabung, air dan daun pandan.Masak hingga gula hancur.Keluarkan daun pandan.Kemudian sejukkan sebentar.
  3. Masukkan santan, tepung, garam, telur dan air gula ke dalam blender.Dan blend hingga betul2 kembang.(Adunan kuih akok memang cair).Tapiskan
  4. Keluarkan acuan dari oven dan tuangkan adunan ke dalam acuan tersebut.
  5. Bakar hingga masak.Lina pg bakar selama 15min suhu diturunkan ke 180'C.Guna api atas dan bawah
Kalo dulu2 masa tau beli rasa mcm susah sangat nak buat akok ni, bila dh buat sendiri teramat senang dan lagi berpuas hati

Akk tak ada acuan akok,makanya akk guna acuan mafin dan kuih cara. Lagi elok guna bekas mafin tu, tebal elok je, guna acuan kuih cara akok memang sangat nipisdan tergaring sikit, tapi akk suka, cuma lagi satu lambat nak nak bakar dlm bekas yg comel2 mcm tu.

Ok selamat menjalani Ibadah Puasa buat semua, Menu apa  ya hari ni, akk belum ada idea ni, jom kongsi2

Friday, July 5, 2013

DONUT MAYO @MAYONIS

Assalamualikum,pertama kali buat donut mayo ni, best juga lembut je. Sebenarnya dah lama sangat buat donut ni, simpan resipi kat draf , tak boleh nak mengarang banyak memang dh lupa apa ulasan anak2, yg pasti donut ni habis dimkn heh, terima kasih pada semua



DONUT MAYO
Resepi : Ros jintanmanis.com
Sumber: Anna Qawina & Izahdaut
By:HaSue@sue-hasue.blogspot.com
kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan-bahannya
330 gram tepung gandum
1 1\2 sudu besar mayonis (ros guna mayonis kimball,Ana guna Jasma Mayonis)
1 sudu besar susu tepung/skim milk
1 biji telur ( dipukul sedikit mengunakan garpu)
140ml air suam
1 1\2 sudu besar marjerin
3 sudu besar gula
4 gram yis ( 1 1/2 sudu kecil)
sedikit serbuk gula sebagai salutan pada donut mayo ni nanti. >hasue blend gula+tepung susu untuk saduran donut

CARA-CARA :

1. Buat doh, Kaedah 1, penggunaan Bread Maker (BM), masukkan semua bahan dan ikut arahan menguli pada BM masing-masing dan tekan Start, tunggu sampai siap di uli dan boleh terus ke langkah no. 4 di bawah.

2. Kaedah 2, Jika uli tangan, masukkan semua bahan doh dan uli hingga tidak melekat pada tangan, Tips untuk dapat doh yang lembut, ambil plastic bersih dah letakkkan doh di dalam plastic tu, ramas-ramas beberapa minit, lebih kurang 5 hingga 10 minit, keluarkan dan uli semula dalam bekas adunan, anda akan dapat doh yang lembut dan elastik. -hasue guna kaedah INI(klik)

3. Kemudian perap doh dan tutup bekas adunan dengan plastic wrap dan biar doh naik dua kali ganda. Selepas itu tumbuk-tumbukkan doh bagi mengeluarkan angin.

4. Bahagi doh pada bebola kecil dan rehatkan selama 6 hingga 8 minit, kemudian bentukkan seperti donut, lubangkan tengahnye, biarkan naik dua kali ganda, dan goreng sehingga ke-emasan, gunakan api sederhana, angkat dan salutkan dengan serbuk gula, sedia untuk dihidangkan, Selamat Mencuba

Rasanya buat masa my abe kat India hari tu lagi, tgk tak ada gambar dkt kamera, nasib baik ada juga terselit dlm handphone gambar ni
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...