Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan seketika

Friday, October 18, 2019

KEK MINYAK

Kek yg sentiasa buat tp sayang resipi tak tersimpan kat Blog tersayang.. nampaknya kena buat kek utk snap pic dan abadi resipi kat sini.

Gigih pagi ni siapkan kek minyak, boleh la buat mkn anak2 dua hari mama dan abah bermusafir.. semoga Allah permudahakn urusan kami dan sentiasa dlm lindungan Allah.

Save awal2 lgi resipi siap kek snap je gambar baru la cepat jadi N3

Saya ni dah terbiasa selalu copy dan paste dr blog kesayangan adinda saya Linapg
 Sebelum di bakar, setiap warna mewaki perisa
Taraaaa siap di bakar 40 minit.. panas lagi ni, belum di potong lg

RESEPI KEK MINYAK
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.my/
Sumber MyR
Bahan-bahan ( 8x8inci / 9in)
  • 5 biji telur
  • 3/4 cawan gula halus (LiNa Pg gn 1/2 cawan gula kastor)
  • 2 cawan tepung gandum 
  • 1 sk baking powder
  • 1 cawan susu pekat (LiNa Pg gn 3/4cawan)
  • 1 sudu besar ovallate
  • 1 cawan minyak masak
  • perasa nenas / pisang / ape2 ikut suka/pewarna
  • 1 sudu teh esen vanila

Cara-cara
  1. Panaskan oven suhu 170'C
  2. Ayak tepung gandum bersama baking powder.Ketepikan
  3. Lenser loyang kek dgn mentega.Alaskan dengan baking paper.
  4. Pukul telur bersama gula dan ovallate hingga kembang.
  5. Masukkan susu pekat dan esen vanila. Pukul lagi sekejap.
  6. Masukkan minyak masak dan perasa sambil dipukul lagi tapi hanya sekadar untuk adunan bergaul rata.
  7. Akhir sekali masukkan gandum. Gaul rata. Selepas itu, bahagikan adunan kepada 3 warna.
  8. Tuangkan ke dalam loyang, marble ikut kreativiti
  9. Bakar hingga masak.Suhu bergantung kepada oven masing2 (LiNa Pg bakar suhu 165'C selama 50min api atas dan bawah)
  10. Biarkan kek sejuk barulah dipotong dan hidangkan.

Wednesday, October 16, 2019

KETUPAT PALAS KELANTAN

Assalamualikum buat semua.. terlebih rajin pula sejak blk dr kampung.

Pada 11.10.19 bersamaan hari jumaat. Dapat panggilan dr kampung mengatakan sepupu meninggal secara mengejut. Kami satu keluarga blk, tapi x sempat pun jumpa dgn arwah sepupu. Damailah di sana Arwah Abe Ngah Jamal.

Berkisahkan pada ketupat palas, hari tu sempat juga la jenguk ke kampung tempat rumah lama kami adk beradik sebelum berhijrah ke Felda.

Maklum la hanya tinggal tanah je, rumah pun dh x ada.. jadi belukar dgn pokok paku pakis, tp pokok  buah2an asal tetap ada walaupun pokok dh tua dan tak terjaga, rambutan buah setar tetap setia berbuah walaupun x pernah ambil.. pokok palas pun byk tumbuh merata.

Saya ambil daun palas, bila byk rasa sayang pula sia2kan daun yg susah dapat ni. Maka terpaksa rajinkan diri bungkus ketupat palas. Anak2 pun suka pula makan ketupat inti serunding daging.

KETUPAT PALAS KELANTAN
Resipi : Rosaliza @ syazaliza

BAHAN2
1. 1kg Beras Pulut ( rendam 2 ke 3 jam )
2. 1/2 kg Santan
3. 11/2 cawan Gula
4. 1 sudu besar garam kasar
5. Daun palas secukupnya
6. Daun pandan
7. Serunding Daging

CARA2
1. Didihkan air, Kukus pulut bersama daun pandan hingga naik wap, lebih kurang 20 minit.
2. Panaskan santan bersama gula dan garam sehingga gula hancur dan tutup api, x perlu sampai mendidih.
3. Apa bila pulut masak, alihkan ke bekas atau besan yg agak besar.
4. Kemudian masukkan santan yg dipanaskan tadi.. proses ini kami panggil ARUNG... kacau sebati santan dan pulut... biar bergaul mesra.
5. Biarkan pulut sejuk betul2, lebih kurang 2jam.
6. Bila sejuk boleh la di bungkus dgn daun palas sehingga habis. Masukkan pulut kemudian masukkan sedikit serunding kemudian tutup blk dgn pulut.. bungkus kemas2.
7. Siap semuanya potong lebihan daun2.. dan di guna utk lapik bawah periuk.
8. Rebus ketupat dgn periuk yg tertutup. Air separuh periuk.
9. Rebus dlm 30 minit, kemudian keluarkan air dr periuk dan rebus sehingga air betul2 kering utk tahan lebih lama.
10. Siap boleh la di makan panas2 atau sejuk.

 Selepas di rebus
 Inti serunding
 Pokok palas dalam semak samun
 Daun palas, kena buka terlebih dahulu
 Amatur balut ketupat 1kg pun hampir 2 jam siap huhuhu.. mkn sekejap je
 Sebelum potong daun2 tu
Dah siap potong nampak kemas sikit

Wednesday, October 9, 2019

Bubur Asyura Kelantan / Syuro kelate

Assalamualikum , hujan di KL dr tengah hari lagi, sejuk bumi KL.
Pada 6.10.2019 kami kejiranan di sini gotong royong membuat bubur asyura utara dan kelantan. Tp saya nk kongsi resipi yg kelantan. Syuro kelantan bagi kami sangat2 bermakna dpt mkn tu betapa terasa nikmatnya.
Kami buat secara gotong royong atas tajaan KRT dan Penduduk PPKLA.

Alhamdulillah semuanya berjalan dgn lancar. Pukul 8 pagi dh mula jerang air dlm kawah, pukul 9am  air mendidih masukkan beras. Lebih kurang pukul 6.30pm siap yg kelantan dan di agih2kan dlm bekas. Azan magrib kami dah bersurai.

Asyura kelantan mengambil masa yg lama utk siap. Jika asyura lembik nnt cepat basi, kena tunggu asyura ' GOLLEK ' tak lekat di kawah baru betul2 masak atau ' Sering '.
 Sebahagian dr kami Jiran Wanita




Jommm semak resipi


Bubur suro / Asyura Kelantan
Reseppi : sumber wasap grup
Kongsi dan edit serta di cuba oleh : rosaliza @ syazaliza

5 kilo beras
2 kilo kacang hijau / sangai dan rebus
2 kilo kacang merah / 10 tin kacang merah tin )
3-4 kilo keledek
4 paket jagung / 10 tin jagung cream
3-4 biji labu kuning / X letak
1 kilo rempah suro(klu xsuka rasa rempah sgt bleh kurangkn 200g) # memang terbaik, JGN habiskan 1kg rempah.
5 kilo gula
3 kilo nisan kerek / 2 bungkus nisan
1kilo kerisik / 1kg kelapa goreng
Garam / 1 cawan arcopal
5 kilo santan pekat
5 kilo daging(bnyk lgi sedap)rebus masuk garam.. Tumbuk n carik2 isi

Mayang n goreng n kisar
5 kilo bawang merah kecik
3 labu bwg putih
2 ketul lengkuas
2 ketul halia
30 btg serai

Sangai.. Kisar kering
1gelas ketumbar biji / 2 cwn arcopal
1/2 gelas jintan manis / 1 cwn arcopal
1/2 gelas lada hitam / 1 cawan arcopal

1.Rebus beras
2.masuk semua jenis kcg
3.bhan2 lain ubi labu jagung daging
4.bhn2 lain tu agak2 lh ye
Rempah las..

Dlm 5 jam dh masak sb kita guna gas lain dgn cara dulu2 pakai kayu.. Mbik masa lama
#saya halalkn bgi yg sudi

NOTA KAKI :
TERIMA KASIH BANYAK PADA TUAN PUNYA RESEPI, SAYA DAPAT DR GRUP WASAP DR TAHUN LEPAS, MEMANG MENJADI DENGAN JAYA NYA RESEPI INI. TAHUN 2018 KAMI GUNA RESEPI NI JUGA. TAHUN 2019 KAMI MASIH SETIA GUNA RESEPI NI, ALHAMDULILLAH MENJADI DGN JAYANYA. SEMOGA DI LUASKAN REZEKI EMPUNYA RESEPI. CUMA ADA SEDIKIT OLAHAN PADA RESIPI.  SEMUASUKATAN MEMANG BETUL DAN TEPAT.

 Bawang merah di goreng garing

 Tumis rempah asyura dan bahan2 yg di goreng





Taraaaa dh siap.. lebih kurang  9 jam kacau

Tuesday, October 8, 2019

CHA BANG ANG / AROIKAH THAI DESSERT


Assalamualikum dan selamat petang buat semua..
Hujan2 ni layan dessert Thai ni memang mables, sedap dan nikmat x terkata, kalau panas terik rasanya boleh habiskan semua. Sedap lemak manis dan berkrim.. minum pun rasa kenyang, sebab guna susu.

Tq buat adindaku Linapg atas olahan resipi yg simple.

Kebetulan ada beli cincau manis td 2 tiub, bahan2 lain semua dh ada.. terus buat dan licin dh, simpan segelas utk org yg kerja.

Jomm buat Cha Bang Ang sempoi je. Kalau beli rm15 dpt la 2 org minum, kami puas mijum 7 org







CHA BANG ANG | AROIKAH THAI DESSERT
By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/
Kongsi bersama : rosaliza@syazaliza
Bahan A (Air Gula)
  • 1 cawan gula perang (100g brown sugar)
  • 1 cawan air (230ml water)
Cara
  1. Satukan air dan gula perang.Didihkan hingga gula larut.
  2. Tapiskan dan ketepikan sebentar
Bahan B
  • 3 sb biji selasih (20g basil seed)
  • Air panas secukupnya (hot water)
Cara-Cara
  1. Masukkan biji selasih ke dalam mangkuk besar dan tuangkan air panas secukupnya.
  2. Biarkan biji selasih kembang.Tapiskan.
Bahan C
  • 3 sb susu pekat manis (55g condensed milk)
  • 2 cawan susu penuh cream (460ml full cream milk)
  • 1 cawan susu cair (230ml evaporated milk)
  • 2 tiub cincau manis (potong kiub)
  • 1 sk esen vanila
  • secubit garam
  •  Ais secukupnya

Cara-Cara
  1. Masukkan larutan air gula (Bahan A) ke dalam mangkuk yang besar.
  2. Kemudian masukkan esen vanila, garam dan susu pekat manis.Kacau hingga susu larut.
  3. Masukkan susu penuh cream ,susu cair, cincau manis, biji selasih yang telah kembang (Bahan B) dan ais kiub.Biarkan sejuk seketika kemudian hidangkan.

Friday, October 4, 2019

Pulut SeriMuka Durian

Selamat pagi.. musim durian telah pun berlalu pergi. Tahun 2019 alhamdulillah durian menjadi dgn jayanya. Bila buah byk harga pun murah sikit dr tahun2 sebelum ni, sampai rm18 sekilo durian kg.. tahun ni boleh dpt rm5 sekilo. Puas hati mkn, dan tempoyak pun byk dpt. Rezeki tahun ini, swmu buah2an menjadi.

Memandangkan durian sentiasa ada, maka dpt la buat kuih serimuka durian.






Pulut Seri Muka Durian
Cnp : Yatiememories
Kongsi bersama : embunrosaliza @ syaza liza

Bahan Lapisan Bawah (loyang 10 inci)
  • 2 cawan pulut
  • 2 cawan santan cair
  • 1 sudu kecil minyak
  • sedikit garam
Cara-Caranya
  1. Cuci pulut dan rendamkan dlm 4 jam.
  2. Masukkan pulut ke dlm loyang yg telah di alas plastik dan tuangkan santan cair yg bercampur sedikit garam. Tambahkan sedikit minyak dan kukus selama 30 minit.
  3. ** Sementara menunggu bahagian bawah/pulut masak, kita bolehlah menyediakan bahan2 utk lapisan atas.
  4. Setelah masak, angkat dan tekan2kan sehingga padat.
  5. Masukkan ke dlm kukusan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.
Bahan Lapisan Atas
  • 3 cawan santan
  • 1 cawan gula pasir
  • 1 biji telur
  • 1 cawan isi durian
  • 1/2 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan tepung tepung kastard
  • 1/4 cawan tepung beras
  • 1 s/k garam
Cara-Caranya
  1. Satukan santan, gula, telur dan isi durian ke dalam blender dan kisarkan.
  2. Masukkan tepung gandum, tepung kastard dan garam.... kisar lagi.(kalau blender tak muat, blend separuh2..)
  3. Masukkan ke dlm periuk dan kacau sehingga sebati. Tambahkan sedikit pewarna kuning.
  4. Masak sebentar bahan lapisan atas sehingga naik wap dlm 10 minit dan sentiasalah di kacau guna whisk sehingga adunan menjadi seakan2 susu pekat.
  5. Tuangkan adunan keatas pulut dan kukus lagi selama 20 minit dengan api sederhana.
  6. Bila kuih sudah masak, angkat dan sejukkan. Bila dah sejuk, barulah dipotong dngn menggunakan pisau plastik dan hidangkan.
**Guna 2 biji kelapa, asingkan santan pekat dan santan cair. Kalau guna santan kotak 200ml setiap satu, gunakan 2 kotak. 100ml santan pekat dan selebihnya air utk kuantiti santan cair. 300ml santan pekat dan selebihnya air utk adunan santan pekat. Selamat mencuba.

Thursday, September 26, 2019

Gulai Darat Ayam campur Jantung Pisang

Assalamualaikum dan salam sejahtera  buat semua yg masih mengujungi blok Embun.. hari ni tiba2 rasa satu semangat.. siap masak snap gambar terus buat n3 blog suam2 kuku ni..
Hari ni tekak terasa nk sangat mkn Gulai Darat ni.. biasa buat gulai darat kosong je x campur apa2 sayur. Kali ini saje cuba letak jantung pisang ala2 teresek , tp teresek x berkuah.. 

Resipi sama juga utk buat teresek gulai darat.. cuma dlm teresek guna keropeh ayam, seperti leher hati tulang kaki ayam.. sayur pula jantung pisang kacang panjang juga cili hijau potong.

Jom semak resipi

GULAI DARAT AYAM + JANTUNG PISANG
Resipi : Bondaku Rubiah
Olahan : Rosaliza @ syazaLiza

Bahan2
1. 1/2 ekor ayam - potong kecil
2. 1/2 kg Santan
3. 2 labu bawang besar*
4. 3 ulas bawang putih*
5. 2 inci kunyit hidup*
6. 1 inci halia*
7. 1 inci lengkuas*
8. 2 sudu besar cili giling
9. 1 SB  ketumbar ( tumbuk halus )
10. 2 keping asam keping
11. 2 SB kerisik
12. Garam
13. Nisan
14. Secukup rasa.
15. Jantung pisang - belah 2 kemudian hiris dan celur terlebih dahulu.

CARA2
1. Ayam di potong kecil2 basuh bersih dan tos kan. Kemudian masukkan ke dlm periuk.
2. Blender bahan bertanda (*) bila cukup halus masukkan kedlm periuk.
3. Buka api dapur.. gaul2kab rencah bersama ayam.. hinggal ayam agak pucat
4. Masukkan 2 cawan air , garam, nisan, secukup rasa, asam keping, tutup periuk dgn api yg sederhana
5. Bila Ayam dah agak masak, masukkan santan dan jantung pisang dan kerisik...biar seketika.
6. Bila dah masak rasakan terlebih dahulu.. sesuaikan rasa... siap.

 Taraaa siap..

Nota kaki: gulai darat biasa x letak jantung pisang.. memandangkan ada jantung pisang kapas kita campur la sekali kedlm gulai.. ini ala2 teresek ya

Sunday, September 15, 2019

Pau Kukus Gebu

Assalamualikum dan selamat pagi 15.9.2019. Lama betul x mengepau ni.. tetiba angin rajin pula.. ke dapur mcm byk rasanya yis tersimpan dlm peti ais...cari punya cari ada separuh paket je yis jenama Saf.. gandum pun ada sikit je..

Untuk tidak menjadi haru biru doh lembek ke apa.
 Kita guna air sedikit sahaja sbb telur pun gred AA.. alhamdulillah menjadi dgn jayanya dpt 15 biji pau 14 saiz biasa dan sebiji buat bentuk suka suki kesnya nk letak inti kacang byk2 dlm tu.. yg pelik tu mesti mama yg punya hehhe

 Ini spesial untuk mama isi inti byk3
 Faktor flash jadi kaler kekuningan
 Sebenarnya kaler mcm ni.. x cukup cahaya matahari guna flash jadi kuni
Yg penting sedap

Pau Gebu
Cnp : yatiememories
Kongsi bersama : rosaliza aka syazaliza
Bahan-Bahan
  • 1 kg tepung gandum*
  • 1 sudu teh baking powder*(bahan bertanda * diayak bersama)
BAHAN DILARUT BERSAMA
  • 1 sudu teh garam
  • 1/2 cwn minyak masak
  • 2 1/4 cwn air
  • 11 gm yis
  • 1 sudu  makan gula
  • 2 sudu makan susu pekat manis
  • 1 biji telur
**Inti pilihan anda

Cara2nya

  1. Dalam mangkuk besar, ayakkan bersama tepung dan b.powder.
  2. Kacau bhn diatas hingga gula larut.
  3. Tuangkan sikit2 ke dlm tpng hingga menjadi doh tak melekat ditangan. Biarkan 5 minit.
  4. Ambil sedikit doh, leperkan & masukan inti pilihan, kemaskan dan alaskan dngn plastik/kertas minyak yg di potong kecil. Susun dlm loyang dan jarak2kan sedikit.
  5. Biar hingga doh naik 1 kali gnda (jngn terlalu naik, dah penuh 2 loyang pengukus saya mula mengukus)
    Kukus 7-10 minit (saya kukus 7 minit shj) balut tudung pengukus
  6. Buka tudung pengukus dan angkat kuih pau. Sejukkan di redai kek dan bolehlah di makan.
***Pastikan air betul2 mendidih bila hendak mengukus kuih pau. Balut penutup kukus dngn kain supaya air tak menitis di permukaan kuih

Thursday, September 12, 2019

Kek Coklat Kukus Senang dan Jimat

Assalamualikum dan salam sejahtera.. dah lama x buat kek coklat versi jimat cermat menggunakan air masak ni.. sekali buat boleh tahan kesedapannya.. dulu2 dr tahun 2009 memang selalu buat kek versi jimat maklum la ank dh la ramai kecil2 suka mkn kek coklat

Kek Coklat Kukus Senang dan Sedap
Resepi asal : Syida Mustaffa MYResipi
Kongsi Bersama : rosaliza @ syazaliza

Bahan-bahan ( 10 orang )

  • Bahan A
  • 2 Biji telur (kalau kecil 3 biji)
  • 1 Cawan minyak masak
  • Sedikit Esen vanilla / coklat
  • 1 cawan gula
  • Bahan B
  • 2 Cawan tepung gandum
  • 1 Cawan serbuk koko
  • 1 Sudu kecil soda bikarbonat
  • Bahan C
  • 1 Cawan susu pekat manis
  • 1 Cawan air masak

Cara-cara

  1. Blend bahan A
  2. Ayak bahan B
  3. Campur sebati bahan C
  4. Bahan A dicampur ke bahan B
  5. Bahan A+B tadi dicampur ke bahan C,kacau sebati
  6. Kukus selama 1 @ 2 jam





Friday, July 26, 2019

Gulai Telur Kelantan

Assalamualikum dan selamat petang buat semua pengunjung blog embun... masih ada ke tidak lagi yg sudi kunjung hehe.

Menu gulai telur ayam atau itik ini punyai sedikit kelainan bila guna rempah ketumbar kedlm gulai.. rasa mcm ala2 gulai darat ayam cuma tidak di tambah kerisik sahaja.

GULAI TELOR AYAM/ITIK
Sumber : rosaliza
BAHAN2
5biji telor Ayam / itik
1 labu bawang besar*
1 ulas bawang putih*
Sedikit kunyit hidup*
Sedikit lengkuas*
Sedikit cili giling
Sehiris halia*
1 sudu teh serbuk ketumbar/ rempah
1 keping asam
3 cawan santan 
Garam dan secukup rasa
Sedikit nise

Cara2 membuatnya
1. Blend bahan bertanda *
2. Di dalam periuk masukkan bahan2 blend dan semua bahan2 di atas KECUALI TELOR.
3. Masak santan hingga mendidih,  mesti di kacau selalu utk mengelakan santan berketul
4. Apa bila kuah mendidih masukkan telor satu persatu.
5. Kecilkan api, biarkan telor mengeras ( jgn terlebih kacau nnt telor hancur dan x cantik )
6. Tutup api.. siap.


Selamat mencuba..

Wednesday, May 22, 2019

Berakhirnya sebatang pokok Mangga

21.5.2019... akhirnya tumbang juga sebatang pokok mangga yang sangat2 rajin berbuah dan x pernah putus.. cuma selepas di sebut pkknya akan di tebang.. masa tu masih ada byk buah lagi...dia berbunga agak lebat juga.. tp kami x sempat merasa buah terakhir.. rezeki sang tapai.. yg jatuh semua dh di tebuk tupai.

Pokok mangga ni masa saya baru2 pindah dh pun besar masa tu awal bulan feb 1998.. sentiasa ada je buah dan tersangat lebat. Hanya tinggal kenagan dan ingin ku abadikan kenagannya di sini.. nasib baik ada juga sikit gambar pkk mempelam ini.








Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...