Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan seketika

Friday, July 26, 2019

Gulai Telur Kelantan

Assalamualikum dan selamat petang buat semua pengunjung blog embun... masih ada ke tidak lagi yg sudi kunjung hehe.

Menu gulai telur ayam atau itik ini punyai sedikit kelainan bila guna rempah ketumbar kedlm gulai.. rasa mcm ala2 gulai darat ayam cuma tidak di tambah kerisik sahaja.

GULAI TELOR AYAM/ITIK
Sumber : rosaliza
BAHAN2
5biji telor Ayam / itik
1 labu bawang besar*
1 ulas bawang putih*
Sedikit kunyit hidup*
Sedikit lengkuas*
Sedikit cili giling
Sehiris halia*
1 sudu teh serbuk ketumbar/ rempah
1 keping asam
3 cawan santan 
Garam dan secukup rasa
Sedikit nise

Cara2 membuatnya
1. Blend bahan bertanda *
2. Di dalam periuk masukkan bahan2 blend dan semua bahan2 di atas KECUALI TELOR.
3. Masak santan hingga mendidih,  mesti di kacau selalu utk mengelakan santan berketul
4. Apa bila kuah mendidih masukkan telor satu persatu.
5. Kecilkan api, biarkan telor mengeras ( jgn terlebih kacau nnt telor hancur dan x cantik )
6. Tutup api.. siap.


Selamat mencuba..

Wednesday, May 22, 2019

Berakhirnya sebatang pokok Mangga

21.5.2019... akhirnya tumbang juga sebatang pokok mangga yang sangat2 rajin berbuah dan x pernah putus.. cuma selepas di sebut pkknya akan di tebang.. masa tu masih ada byk buah lagi...dia berbunga agak lebat juga.. tp kami x sempat merasa buah terakhir.. rezeki sang tapai.. yg jatuh semua dh di tebuk tupai.

Pokok mangga ni masa saya baru2 pindah dh pun besar masa tu awal bulan feb 1998.. sentiasa ada je buah dan tersangat lebat. Hanya tinggal kenagan dan ingin ku abadikan kenagannya di sini.. nasib baik ada juga sikit gambar pkk mempelam ini.








Monday, May 20, 2019

Kek Kurma

Assalamualaikum dan salam ramadhan yg ke 15 buat semua umat islam.. memandangkan byk stok kurma maka terhasil lah kek kurma.. adaptasi dr kek pisang...


KEK KURMA
Resipi : rosaliza@syazaliza
Bahan - Bahan
2 cawan gadum
3/4 cawan gula putih @ gula perang
1 cawan kurma buang biji
sedikit garam
1 sudu teh paras baking powder
1 sudu teh paras soda bikabonat
1 sudu teh ovellate
3/4 cawan minyak masak
3 biji telur

Cara- caranya

Blenderkan kesemua bahan2 diatas hingga gebu . ( akk guna food prosseser ) kemudian bakar lebih kurang 40 ke 45 minit..kalo mengguna tin pembakar dapur gas tu. Kalo oven tak pasti pulak

Selamat mencuba dan terima kasih buat sofinar...akk guna sukatan cawan..


Selamat berbuka buat semua...

Friday, May 10, 2019

Sos Black Papper @ Sos Lada Hitam mudah

Assalamualaikum dan selamat berpuasa hari ke 5 buat semua umat islam..

Anak2 cukup suka mkn sos black papper dgn kentang.. asalkan cicah2 mesti nk sos yg mama buatkan.. puasa2 ni layan je la ank tekak ank2.




Boleh semak resipi mudah ini

Resipi Sos Black Papper @ Sos Lada Hitam

SOS BLACK PEPPER 
By lina pg : linapg
Kongsi bersama :  rosaliza
Bahan-Bahan:
1 labu bawang besar holland (kaler kuning) dicincang halus
4 sb (rata) tepung gandum
1 kiub ayam
2 sb sos tiram
2 sb kicap manis (untuk gelapkan sos)
4 sb sos lada hitam (lina pg gn brand life)
2 sb lada hitam ditumbuk kasar
3 cawan air (atau lebih) - Rosaliza guna air rebusan saderi + bawang besar + tulang ayam
2 sb mentega

Cara-Cara:

  1. Cairkan mentega ke dalam periuk (sauce pan),tumis bawang besar hingga layu dan wangi (jangan sampai garing nanti pahit lak)
  2. Masukkan lada hitam yang ditumbuk kasar, tumis sekejap.
  3. Masukkan tepung gandum (xyah bancuh ngan air) kacau selalu supaya tidak bergentel.
  4. Masukkan air.Kacau sebati (guna hand whisk lagi senang nak kacau).Masukkan kiub ayam
  5. Masukkan sos lada hitam,sos tiram dan kicap.Kacau sebati.Kalau nampak pekat sangat tambah sedikit air.
  6. Sesuaikan rasa.Kalau nak lebih gelap tambah sukatan kicap.
Sos ini sesuai utk di mkn bersama chicken chop dan apa2 jenis cicahan.
Selamat berpuasa

Friday, April 19, 2019

Kek Oren @ Blended Orange Cake

Assalamualikum buat semua. Hari terlebih rajin sikit.. sikit je tau.. pg2 lagi buat RVC.. tp kek sahaja.. deko2 belum.

Lps tu tgk ada oren byk lagi..dan mlm ni ada meeting krt dan jiran wanita.. boleh la bawa port luck masa meeting nnt.
Lagi moist bila mkn keesokan harinya kalau x habis. Bagi saya suka mkn panas2...
Kemanisan pun sedang2 kalau ikut sukatan yg di beri.. resepi asal 2 cwn gula.




BLENDED ORANGE CAKE
Sumber : myresipi @kakfida
Kongsi bersama : embunrosaliza

Bahan-bahan ( loyang 9 inc )o

1 bji buah limau - akk letak 2 sb pes oren ( limau x letak x ada )
1 cawan minyak
2 cawan gula halus - akk letak 11/4 cawan
3 biji telur
2 cawan tepung gandum*
1 sb baking powder* ( *diayak bersama )

Cara-cara

Cuci buah limau,potong dan buang biji dan urat putih di tengah2.Potong lagi buah limau kecil2 bersama kulitnya sekali.Masukkan kedalam blender bersama,minyak,gula dan telur dan kisar hingga halus.

Tuang bahan yang dikisar kedalam mangkuk dan masukkan campuran tepung sedikit2 sambil dikacau sebati.

Tuangkan adunan kedalam loyang yg beralas dan gris.

Bakar pd suhu 170C selama 40 min hingga 1 jam atau hingga masak.


Guna gula biasa saje dan blender halus bersama oren myk dan telor

Thursday, April 11, 2019

Sagu Gula Melaka

Fuhhh fuhhh fuhhh berhasil juga pg2 tiup angin rajin hari ni...dpt la menyejukkan ank tekak.. alhamdulillah semangat nk sambut bulan ramadhan masih berkobar2 lagi.

Sedap sepanjang masa puding sagu ni cepat di masak sedap di makan.





RESEPI: PUDING SAGU GULA MELAKA
Kongsi bersama : rosalizahttp://embunrosaliza.blogspot.my

Sagu:
  • 1cawan biji sagu (warna putih)
  • 1 liter air
  • 1 helai daun pandan simpul
  • Pewarna kegemaran
Cara-Cara:
  1. Rendam biji sagu lebih kurang setengah jam.Kemudian toskan
  2. Didihkan air bersama daun pandan.Masukkan biji sagu ke dalam air yg mendidih tadi
  3. Masak hingga sagu nertukar jernih.tutp api dan biarkan seketika
  4. Toskan sagu dan lalukan dibawah air paip yang mengalir.Untuk buang kanji
  5. Bahagikan sagu kepada beberapa bahagian.Titiskan warna kegemaran masing.Kacau guna garfu
  6. Masukkan ke dalam acuan.Sejukkan
  Untuk Manisan
  • 1 ketul gula melaka/gula nipah/gula kabung
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 cawan air
  • 1 helai daun pandan simpul
Cara-Cara:
  1. Satukan suma bahan, masak hingga gula larut dan pekat kemidian tapis
Untuk menghidang:
Keluarkan sagu dari acuan, curahkan susu cair dan juga kuah gula melaka. 

Note: Puding ni sedap dimakan bila disejukkan beberapa jam.
Cnp dr Teratak Mutiara Kasih




Tuesday, March 19, 2019

Red Velvet Kek RVC

Assalamualikum dan selamat petang buat semua.. suka buat resepi azie kitchen sbb keknya besar dan berat.. maklum la mama anak 7 anak2 suka mkn pula tu RVC..

Red Velvet Cupcake

Bahan bahan:
2 1/2 cawan all-purpose flour
1 sk garam
2 sb cocoa powder
1 1/3 cawan vegetable oil
1 cawan buttermilk - suhu bilik (atau 1sb jus lemon + 1 cawan susu)
2 sb red food colouring. Rosaliza guna 1sb
1 sk vanilla extract
2 biji telur gred A - suhu bilik
1 1/4 cawan gula kaster
1 sk white distilled vinegar
1 sk baking soda @ = soda bikabonat

Cara-cara:
Pukul minyak dan gula sehingga sebati dan masukkan telur, pukul lagi sehingga kembang dan ringan selama 2-3 minit.

Satukan dan ayak tepung gandum, serbuk koko dan garam.

Dalam mangkuk lain, satukan buttermilk, pewarna merah dan esen vanila.

Menggunakan kelajuan sederhana, masukkan tepung berselang-seli dengan larutan buttermilk dimulai dan diakhiri dengan tepung (masukkan 1/2 tepung dulu, kemudian semua buttermilk dan seterusnya semua tepung yang masih berbaki). 

Dalam satu mangkuk kecil, campurkan cuka dengan baking soda. Campuran akan berbuih atau berbusa. Dengan segera tuang ke dalam adunan dan terus kaup balik.

Masukkan adunan ke dalam loyang bulat saiz 9 inci dan bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170C selama 1 jam atau sehingga kek masak. Sekiranya ingin membakar menggunakan 2 loyang yang sama besar, bahagi adunan kepada 2 bahagian yang sama banyak dan bakar pada suhu 170C selama 20-30 minit. Kami hanya membakar selama 25 minit untuk 2 loyang.

Setelah masak, biarkan kek sejuk di dalam loyang selama 10 minit. Kemudian keluarkan kek dan sejukkan sepenuhnya di atas redai.

Akhir sekali, balut kek dengan plastik dan simpan dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 1 jam atau sehingga semalaman untuk memudahkan proses menghias kek. (Kalau tak ikut langkah ni pun tak apa. Boleh saja terus menghias kek. Cuma langkah ni memang membantu).

Nota:
Cupcake dibakar selama 15 minit pada suhu 170'C.

# Guna sukatan Cawan Metrik

Wednesday, March 13, 2019

KERUTUK DAGING KELANTAN





Assalamualaikum buat semua.. akhir2 ini suka sangat msk kerutuk.. hari tu dh buat ayam.. kali ni kita masak daging pula...ala2 kenduri kat kampung. Suka pula msk lauk kerutuk ni rasa mcm kenduri kat kg pula

Kerutuk Daging Batang Pinang
Oleh: Azie Kitchen

Bahan bahan:
1 kg daging batang pinang (potong tebal 1 atau 2")
3 sb rempah kerutuk
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
Kayu manis, bunga lawang, pelaga
1 kotak santan - bancuh dengan air secukupnya.
3 sb kerisik
Garam
Gula
Gula Melaka
1 keping asam keping
Tomato ketchup - boleh menyedapkan lagi
# rosaliza tambah serai yg di titik

Cara cara:
Separuh dari bawang dan halia dikisar dan dicampur dengan rempah kerutuk. Separuh lagi dihiris.

Tumis bawang dan halia yang dihiris serta rempah penumis sehingga wangi dan masukkan rempah kerutuk. Masak dengan api perlahan sehingga keluar minyak. 

Masukkan daging dan sedikit air dan dikacau rata. Masak lagi sehingga air kering dan keluar minyak serta daging empuk.



Masukkan santan dan masak sehingga mendidih dengan api perlahan. Masukkan kerisik, garam, gula, gula Melaka dan asam keping. Masukkan juga pes tomato, jika ada. Kalau tak letak pun OK tapi ianya petua pakar masakan di Perupok.

Wednesday, March 6, 2019

Kek Batik Sedap

Hari ini 6.3.19.. hari jadi anaknda.. permintaannya kek batik senang dan cepat di msk.. antara byk2 kek batik.. rasanya resipi ni paling sempoi nk buat..







KEK BATIK COKLAT BEST
C n P : Hasue
resipi : Myresipi @milla
Kongsi bersama ; embunrosaliza

Bahan-bahan ( 1 kg )

* 200gm millo
* 250gm butter
* 3 sudu makan serbuk koko
* 1 tin kecil susu pekat manis
* biskut meri secukupnya

Cara-cara
  1. Sediakan Loyang yg dialas plastik bersih(tujuannya supaya kek tidak melekat dan senang diangkat dr loyang tanpa mencacatkannya)
  2. Cairkan butter dalam kuali atas api yang kecil sekali...
  3. Setelah cair masukkan susu,milo sedikit demi sedikit gaul sehingga milonya hancur
  4. Seterusnya masukkan serbuk koko.... gaul tanpa henti sehingga halus dan xberketul lg....
  5. Setelah pekat,boleh lah mula menyusun biskut marie di dalam loyang sehingga menutupi permukaan dasar dan ceduk adunan coklat kemudian ratakan l
  6. Susun lagi biskut marie dan lapiskan dengan adunan coklat.
  7. Ulangi langkah 4 dan 5 sehingga adunan habis
  8. Biarkan sejuk dan masukkan ke dalam peti sejuk semalaman.... potong dan siap untuk dihidangkan...

Pulut Pagi

Assalamualikum buat semua pengujung blok EmbunRosaliza.. blogger suam2 kuku kdg2 terus sejuk ketar bukan setakat suam2.
Hari tu ada meeting bawa pulut pagi walaupun mkn waktu malam hehe.. sedap sepanjang zaman pulut pagi ni..
Tp kalau anak2 lagi suka pulut inti mama dia org hehe.. tp asalkan msk pulut2 semua suka ank2.. nurun mama dia org juga


Resipi Pulut Pagi EmbunRosaliza
http://embunrosaliza.blogspot.my

4 keping nisan*
11/2 cawan air*
3 helai daun pandan*
Masak bahan bertanda * hingga nisan cair.
1 kg pulut di rendam semlman atau paling kurang 3 jam.
Kelapa parut dan garam
( utk tahan lama kukus sekejap kelapa parut + garam )

Cara2
1. Kukus pulut hingga jernih lebih kurang 20 ke 30 minit
2. Apabila dh jernih dan berwap.. angkat pulut letak dalam besen kemudian ambil nisan yg telah cair dan tapis kedlm pulut tadi.
3. Kacau rata nisan cair td hingga mesra dan sebati dgn pulut.
4. Masukkan pulut ke dlm kukus dan kukus lagi selama 20 minit.
5. Siap.. boleh la di mkn bersama kelapa parut.

Nota kaki.. kalau ada byk daun pandan.. alaskan kukus dgn daun pandan lagi wangi bau pulut pagi.

Monday, January 7, 2019

Boko Ubi Kayu Sedap


Assalamulaikum buat semua semoga sihat ceria sentiasa. Boko ubi kayu viral mudah dan senang saja untuk membuatnya.. terima kasih Linapg atas tunjuk ajar resipi.. menjadi dgn jayanya BOKO ubi kanda.... kalau di ikut resepi viral kat FB tu comfirm x jadi boko harus jadi talam heheh







KUIH TEPUNG BOKO UBI KAYU
Kongsi Bersama : rosaliza/syazaLiza

Bahan A (Bahagian Bawah)
  • 2 cawan ubi kayut parut (LiNa Pg guna ubi kuning)
  • 1 cawan gula putih (LiNa Pg kurangkan sedikit) - Embun guna 1 cwn gula merah + 2 sudu gula putih.
  • 2 cawan air (Kalau ubi putih tambah 1/2 cawan lagi)
  • Sedikit garam
  • Sedikit pewarna kuning (option)
Cara-Cara
  1. Satukan semua bahan, kacau rata.Tuangkan ke dalam loyang/bekas kecil (LiNa Pg guna bekas kecil)
  2. Panaskan kukusan.Pastikan air mendidih terlebih dahulu.
  3. Kukus kuih hingga masak.Kalau nampak cantik berkilat tu dah masaklah (anggaran 10-12min api sederhana)
  4. Ketepikan sebentar.Biar sejuk sedikit.
Bahan B (Kepala Santan)
  • 1 cawan santa pekat
  • 1+1/2 cawan air (bergantung kepekatan yang disukai)
  • 3 sudu besar penuh tepung beras
  • 1 helai daun pandan
  • sedikit garam
Cara-Cara
  1. Satukan semua bahan, kacau rata terlebih dahulu.
  2. Kemudian masak atas api hingga pekat.
  3. Tuang/sendukkan ke atas bahagian ubi yang dikukud tadi.
  4. Kuih Tepung Boko Ubi Kayu sedia dinikmati.Selamat Mencuba.Jangan Lupa Subscribe, Like, Komen Dan Share
NOTA KAKI: Embunrosaliza guna
3 cawan ubi putih
31/2 cawan air
Sedikit Garam
11/2 cawan gula merah#
3 sudu gula putih#
1 Cawan Air#
Daun Pandan#
Masak hingga gula hancur.
Kemudian tapis air gula kedalam ubi dan tambah 31/2 cawan air.. kacau rata... kemudian kukus.

Mama anak7 kena masak lebih sikit.

Alhamdulillah semua makan.. kecuali si Adik amik hati mama cuba mkn sikit. Tp mkn pun kena lebih kepala santan hehe

Tuesday, January 1, 2019

Rezeki awal tahun 2019

Selamat malam... hari ini saya nk kongsi sedikit kegembiraan bila mana namaku terpilih sebagai pemenang Kontes Giveaway dr helena..

Pertama kali menang.. terima kasih buat adindaku linapg sentiasa bg semangat utk kandanya joint kontes.. hati berbunga riang dlm hati ada taman.. alhamdulillah syukur sangat2

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...