Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan yang tiada muncul2

Thursday, June 9, 2022

GULAI DAGING UMBUT BATANG PISANG ATAU RIAS

 Assalamualikum, tiba2 pagi ni rasa bersemangat nk masak lauk ni, hari tu masa kenduri ank jiran ada mkn gulai dgg campur umbut pisang, tp umbutnya x byk sangat dlm dgg, x dan menikmati sangat. Kalau kat kelantan saya suka gulai daging atau kambing campur buah Ara, sedap memang pilih buah ara dr daging. Sini mana nk dpt buah ara tepi sungai yg org buat ulam atau msk2 tu. Buah ara byk sini tepi jln, tp x ada nampak pun org ambil buat ulam, takut pula.


Elok je umbut pisang tu putih mulus lg


Masa ni belum letak santan lgi.

Lepas rendam air garam, putih suci je umbuk pisang ni
Hampir siap dh ni


Pagi ni terus potong sepokok ank pisang yg hari tu daunnya di ambil untuk buat tapai, jiran sini yg oder. Jadi halus je la pokoknya. Nak tebang yg besar rasa x berapa rajin pula. Dapat la sikit umbut pisang. Kejap lagi baru masak. 

Ini lebihan, mcm nampak keras buang lgi batang2 atau pelepah batang pisang tu

Sikit ni je dpt, jadi la gu kan dgn daging.

Olahan dan di cuba : rosaliza

Gulai Daging Dengan Umbut Batang Pisang atau Rias Pisang 

Bahan-bahan:


500 gram Daging, dgg import rebus dulu

Sebatang umbut atau rias Pisang

200ml santan kotak, saya guna tak sampai sekotak.

*Serbuk Kari Daging (bancuh dengan sedikit air untuk dijadikan pes), saya guna kari timbang kelantan.

*2 labu bawang besar

*3 ulas bawang putih

*1/2 inci halia

*Seinci lengkuas

*2 sudu besar kerisik

Blender bahan2 bertanda (*)

Garam dan sedikit secukup rasa

Minyak untuk menumis

1 keping asam keping yg paling kecil

Sedikit Nise.


Bahan Tumis di Mayang Halus **

3 ulas Bawang Putih ** mayang halus

5 ulas Bawang Merah **mayang halus

1 inci Halia **mayang halus

Kulit Kayu Manis

Bunga Lawang



Cara-cara membuatnya:

1. Ambil bahagian dalam batang pisang yang lembut. Potong serong batang pisang dan membersihkan tali-tali getah yang ada.

2. Bersihkan getah2 bertali di umbut pisang, dan rendam dlm air yg di letakkan sedikit garam, utk mengelakkan umbut pisang jadi lebam.

3.  Sediakan bahan-bahan tumis. 

Bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dimayang halus. Panaskan kawah/periuk. Tumis bahan-bahan tumis (bawang, halia,  kulit kayu manis dan bunga lawang) sehingga wangi.

4. Masukkan serbuk kari yang telah dibancuh dengan sedikit air dan bahan kisar yg bertanda (*) Biarkan ia masak/mendidih sehingga pecah minyak. 


5. Seterusnya masuk kan daging, kalau daging segar lgi sedap.Masak sehingga daging empuk / lembut dgn sedikit air atau santan cair.

6. Apabila daging empuk, baru masuk kan batang pisang, garam secukup rasa dan sekeping asam keping


7. Akhir sekali baru la masuk kan santan pekat.Biarkan ia mendidih dan umbut pisang lembut.


Selamat Mencuba….

Friday, June 3, 2022

PASAR SATOK

 Assalamualikum buat semua dan selamat petang, simpan sini kenangan semasa pertama kali kunjungan ke Sarawak. Kali ini untuk pasar Satok je. Dr hotel ke sini dlm 5km sahaja. Mula tu ingat kan mcm pasar tani, yg org buka khemah mcm tu, rupanya pasar, mcm pasar2 kat semenanjung, tp kat sini besar pasar. Ada mcm2 sayuran kg, dgn harga yg murah sangat nk di bandingkan dgn kita kat sini.

Ikan terubuk rupanya ada 2 jenis, iaitu lokal atau Ori, yg ni mahal sikit ikan dan rasa lgi sedap. 

Yg satu lgi murah sikit ada yg 2 ekor rm10.

Orang Sarawak semuanya peramah, bila kita tanya tu nampak iklas je jawapannya. Kalau kita kat KL ni bila org tanya rasa nk lari sebatu baru boleh jwp.

Tgk adik ni siang ikn terubuk utk buat ikan masin, seronok tgk, buat kerja laju, lps tu kat isi perut tu dia guna span yg bersih utk kluarkan darah2 ikn, lps tu letak bawah air paip yg mengalir. Nampak pun suci bersih cara buatnya
Dlm2 berat2 terbeli juga sikit. Dan dpt lgi sekotak terubuk masin
Ini la org yg belikan terubuk tu, ingatkan beli utk bawa blk Miri, rupanya dia bli sebagai hadiah pula. Baik sungguh hanya Allah saje yg dpt membalas segala kebaikannya.
Ini la terubuk Ori atau Lokal, harga mahal sikit

Byk jual nenas kat sini, nasib baik dh nk blk hari ni, x sempat beli dan merasa nenas, kalau ada duk semlm lg, harus mcm2 bli dan mkn
Sayur kg mcm1 ada seikat rm2 je. Walaupun x beli tp seronok sangat tgk hasil tani. Mcm2 ada
Segar bugar, asam paya aka buah kelubi ada di mana2
Pasar ni beroperasi Sabtu dan Ahad sahaja. Hari biasa x ada pasar

Rambang mata tgk pasar atau Tamu kat sini
Pokok bunga pun ada jual


Tekan je camera hp x kira fokus ke apa๐Ÿ˜‚๐Ÿ˜‚

Kesimpulan, insyaallah pasti dtg lagi kesini suatu hari nanti.

Dan akan mencari pasar Sariken, kali ni x sempat sampai pasar ni

Wednesday, June 1, 2022

Ketupat Pulut Serunding Daging Kelantan

 Assalamualikum, N3 panas2 ptg ni, siap bungkus ketupat dan masih merebus lgi, terus buat N3. Kalau tangguh2 memang ke laut dalam la.

Simpan sini resipi kali ini, lebih kurang cara MIL buat ketupat palas, tp dia punya x ada sukatan,

Biasa kalau saya buat ketupat saya letakkan sekali gula dlm santan, lps tu panaskan sehingg gula hancur. Ada di N3 sebelum ni, kalau x silap.

Kali ni cara lebih kurang MIL, nampak mcm jadi.

Dapat 42 biji, sambil2 tu sbb mkn pulut arun tu, kes mls nk bungkus byk2.

Daun palas ni beli kat chow kit, 2 ikat rm10. Ada 6 batang pelepah dlm tu

Baru siap bungkus dan potong tangkai
Pulut ni lenyek2 nk bg rasa kenyal2 lek it
Serunding daging


Guna sarung tangan plastik lgi senang nk bungkus, pulut x lekat kat tangan, bungkusan terakhir dh tu.
Ketupat sebelum potong tangkai
Lebihan tangkai buat alas dasar periuk
Siap sedia utk di rebus
Beruap tgh rebus dan belum siap lagi


KETUPAT PALAS SERUNDING DAGING

RESIPI: rosaliza @syaza Liza

BAHAN

DAUN PALAS SECUKUPNYA, YG TELAH DI BUKA DAUNNYA( BUKA AWAL2 DAUN SENANG KERJA )

1KG BERAS PULUT, RENDAM SEMLMAN

3 CAWAN SANTAN PEKAT DARI 2 BIJI KELAPA .

SEGENGAM GARAM KASAR KELANTAN

2 CAWAN GULA

SERUNDING DAGING SECUKUPNYA

CARA2

1. DIDIHKAN AIR DALAM PERIUK KUKUS HINGGA MENDIDIH

2. KUKUS PULUT HINGGA MASAK DAN JERNIH, LEBIH KURANG 30 MINIT.

3. MASAK SANTAN BERSAMA GARAM HINGGA MENDIDIH DAN SEDIKIT PEKAT, SEJUKKAN SEKETIKA.

4. APABILA PULUT MASAK, GAULKAN SANTAN HINGGA SEBATI DAN MESRA DGN PULUT, GAUL LAMA HINGGA SUAM SIKIT.

5.KEMUDIAN MASUKKAN GULA SECAWAN DAHULU, GAUL2 SEBATI, KEMUDIAN MASUKKAN SECAWAN LAGI, GAUL ATAU KELANTAN PANGGIL ARUN PULUT TU SEHINGGA SUAM.

6. BIAR SEKETIKA, HINGGA PULUT SEJUK ATAU SUAM2 KUKU.

7. LENYEK2KAN PULUT TADI DGN SUDIP ATAU GUNA SARUNG TANGAN PLASTIK LENYEK2 KAN PULUT SUPAYA MENJADI LIAT ( lek It Klate panggil )

8. SEDIA UNTUK MEMBUNGKUS. KALI INI SAYA MENGGUNAKAN SARUNG TANGAN PLASTIK SENANG SIKIT, PULUT X MELEKAT KAT TANGAN.

9. MULA2 MASUKKAN SEPARUH PULUT KE DLM KELONGSONG, LEPAS TU LETAK SERUNDING, DAN LETAK LAGI SEDIKIT PULUT, BUNGKUS IKUT KREATIVI MASING2, CARA UTARA KE JOHOR KE, KLANTAN KE.

10. ALAS DASAR PERIUK DGN LEBIHAN TANGKAI DAUN . REBUS KETUPAT HINGGA MASAK, MASUKKAN KETUPAT KE DLM PERIUK KEMUDIAN ISI AIR TAPIS SENHINGGA HAMPIR PENUH KETUPAT, MASAK HINGGA AIR KERING. CARA ORG DULU2 UNTUK KETUPAT TAHAN LAMA. TP SAYA X REBUS LAMA PUN, SAYA TUANGKAN AIR KELUAR, LEPAS TU SBUNG REBUS HINGGA AIR KERING.

11. SEJUK, SIAP UTK MKN2.


Monday, May 23, 2022

LINUT ATAU AMBUYAT


Simpan resipi dulu kes ada beli linut ni masa ke pasar Sitok


Ini la rupa paras Linut beli dua , satu mcm yg segera dan satu yg serbuk . Harap2 menjadi la experiment

 Resepi penyediaan ambuyat


BAHAN-BAHAN Sagu rumbia
Resepi penyediaan ambuyat

BAHAN-BAHAN :
  1. Sagu rumbia
  2. Air panas yang baru dimasak
  3. Sedikit air biasa.

CARA MEMBUATNYA :

  1. Sagu dicampur dengan air  dalam bekas yang tahan panas dan mendapkan selama 10 minit. (Sukatan air melepasi sagu)
  2. Tuangkan air panas yang baru mendidih dan kacau sehingga sagu kelihatan jernih dan likat (Seperti gam. Ini menandakan sagu itu telah masak).

CARA ALTERNATIF

  1. Tepung sagu dicampurkan dengan air
  2. Masak di atas kuali dengan api yang sederhana sehingga menjadi likat dan jenih.
CARA MAKAN :

Ambuyat boleh dimakan bersama-sama dengan Sup Ikan Ampap ataupun Sambal Belacan, mengikut selera masing-masing.
  1. Air panas yang baru dimasak
  2. Sedikit air biasa.

CARA MEMBUATNYA :

  1. Sagu dicampur dengan air  dalam bekas yang tahan panas dan mendapkan selama 10 minit. (Sukatan air melepasi sagu)
  2. Tuangkan air panas yang baru mendidih dan kacau sehingga sagu kelihatan jernih dan likat (Seperti gam. Ini menandakan sagu itu telah masak).

CARA ALTERNATIF

  1. Tepung sagu dicampurkan dengan air
  2. Masak di atas kuali dengan api yang sederhana sehingga menjadi likat dan jenih.
CARA MAKAN :

Ambuyat boleh dimakan bersama-sama dengan Sup Ikan Ampap ataupun Sambal Belacan, mengikut selera masing-masing.
Sumber Google

Saturday, May 14, 2022

CARA MEMBUAT TAPAI PULUT

 Alhamdulillah, hari ini hari ke 6 puasa sunat Syawal. Tiada apa yg istemewa pun utk raya esok. Cuma terajin sikit buat tapai. Daun pisang pun ada keliling rumah je. Pagi2 rendam pulut dulu. Lps tu ambil daun pisang, terjemur tengah panas dan terlupa pula nk angkat masa dia layu tu, jadi lebam pula daun.




Ragi, dh separuh baru ingat nk snap




TAPAI PULUT

RESIPI : rosaliza

Bahan2

1 kg Pulut basuh bersih rendam 3 jam.

Sebiji ragi

2 cawan air tapis

Daun pisang secukupnya

Lidi atau stepler

CARA2

1. Didih air dlm pengukus.

2. Masukkan pulut dlm periuk kukus, kukus hingga naik wap dan nampak agak jernih.

3. Angkat pulut, masukkan ke dlm besen.

4. Masukkan 2 cawan air tapis, gaul2 kan hingga sebati, 

5. Masukkan semula pulut ke dlm pengukus, dan kukus hingga naik wap atau pun hingga masak jernih.

6. Apabila pulut masak, angkat dan masukkan ke dlm talam, ratakan pulut di permukaan talam,sejukkan hingga betul2 sejuk, lebih kurang 2 jam.

7. Apabila pulut sejuk, ambil ragi dan tapis teh yg kasar, sagat2kan ragi hingga separuh ke seleuruh permukaan pulut.

8. Kemudian terbalikkan kesemua tapai, tapiskan lagi separuh dr ragi td hingga habis.

9. Gaul rata ragi tdi.

10. Boleh la mula membungus mengikut kreativiti  masing.

11. Kemaskan daun , kemudian susun dlm periuk, peram tapai selama 2 hari.

Selamat mencuba

Thursday, April 28, 2022

PULUT SERI KAYA

 Assalam dan selamat pagi. Setiap kali puasa pasti sekali buat kuih seri kaya ni. Bila buat kuih guna loyang boleh la di bahagi sikit pd jiran tetangga.





PULUT SERIKAYA
resepi : yatie memories
kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com


Bahan-bahan

* Bahan lapisan bawah
* 2 cawan beras pulut
* 1 1/2 cawan santan cair( biasanya santan ikut paras pulut dan lebihkan santan sikit je)
* 1/2 sk garam
* 1 sb minyak

Satu sudu besar gula rosaliza tambah


Cara Untuk Lapisan Bawah

  1. Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
  2. Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min.
  3. Toskan beras pulut. Tak perlulah lama2 sekejap je pon boleh. Alas loyang dngn plastik.
  4. Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
  5. Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
  6. Keluarkan loyang dari kukusan, ratakan permukaan pulut tadi dan tekan2 pulut biar padat. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.
  7. Sementara menunggu lapisan bawah masak, bolehlah siapkan bahan2 utk lapisan atas.

* Bahan lapisan atas
* 1 cawan tepung gandum
* 1 sudu besar tepung jagung
* 1 sudu besar tepung beras
* 3/4 cwn gula merah/brown sugar/gula melaka
* 1/2 cwn gula pasir
* 2 biji telur
* 2 cwn santan pekat
* 1 cwn air (utk di masak bersama gula merah dan gula pasir) - akk tambah daun pandan
* 1/2 sk garam
* sedikit coklat emulco(warna gelap sikit) - akk tak letak

Cara Untuk Lapisan Atas

  1. Masak gula merah dan gula pasir bersama 1 cwn air dan tapiskan....sejukkan sebentar.
  2. Satukan tpng gandum, tpng beras dan tepung jagung ke dlm mangkuk besar.
  3. Masukkan santan yg telah dilarutkan bersama garam.
  4. Di ikuti dgn air gula yg telah sejuk.
  5. Masukkan telur dan gaul sebati...nak mudah blend semua bahan.
  6. Masak di atas api sederhana sebentar dan sentiasa di gaul.( biar berwap saja)Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 20 minit saja.
  7. PERINGATAN...kuih ini hendaklah betul2 sejuk barulah mudah dipotong dan cantik dihidangkan...jadi SELAMAT MENCUBA!!
  8. Potong menggunakan pisau plastik/pisau kek supaya kuih cantik dn licin.

Wednesday, April 27, 2022

BISKUT COKLAT CHIP SEDAP


Assalam semua. Mlm ni buat biskut coklat chip ni, mama dah penat siang hari merayap, lps tu ada menolong msk bubur lambuk sikit td.

Mujur la Adik Puteri ni pesen cepat belajar dan sangat rajin menolong mama, harap sampai besar la adik rajin buat biskut ni.

Kali ini, mama hanya sukat2 semua bahan2, dia yg adukkan dan sudukan adunan serta bakar. Elok pula kejadian dan rasa pun sedap. Resipi pun simple2 je.

Mlm3 x tau nk tulis apa dh. Mata pun nk terpejam dah ni.



BISKUT CHOC CHIP ALA FAMOUS AMOS ๐Ÿช

Resepi : Rozmaliza Omar ( grup MAHN )

Di cuba : Syaza Liza 

Bahan² A


250 gm butter 

1 1/4 cawan sugar perang

1 sdk esen vanila

1 biji telur


1. Semua bahan² A ini hanya perlu dikacau sebati/rata saja.


Bahan² B


2 1/2 cawan tepung gandum

1/2 cawan tepung jagung

1 sdk baking powder

1 sdk soda bikarbonat

6 sdb minyak masak/ minyak jagung 

*2 cawan cip coklat (masukkan akhir sekali)


2. Bila bahan² A dah sebati/rata masukkan pula bahan² B dan kacau rata semua bahan di atas kecuali cip coklat. Bila dah sebati, baru tambahkan pula 2 cawan cip coklat.


3. Bila dah sebati, masukkan adunan ke dalam peti sejuk selama setengah jam.


4. Keluarkan adunan dan sudukan atas loyang pembakar. Adunannya memang lembik sikit.


5. Jarakkan adunan semasa membakar sebab biskut akan mengembang.


6. Bakar selama 20 minit suhu 150รง api atas bawah. Selamat mencuba gerenti puas hati ๐Ÿช

Friday, April 15, 2022

STEW AYAM

 Assalammualikum, salam ramadhan yg ke 13. Terlebih rajin hari ni, n3 ke dua hari ni. Kisahkan tgh delete gambar kat galery, bila msk dan snap pic, lps tu x buat n3 rasa mcm.satu kerugian pula. Baik masukkan resipi dan simpan sini, senang nk buat bila2 google je blog sdiri.

Terima kasih linapg atas perkongsian resipi. Resipi ada juga du link YT malina lina



Resepi Stew Ayam
By Malina LiNa Pg (http://linapg.blogspot.my/)
https://www.youtube.com/watch?v=MwOQObCHcrc
YT baru jer buat....tapi snap gambar...so tepek la kat posting ni untuk rujukan

Bahan-Bahan 

  • 1/2 ekor ayam - LiNa Pg potong kecil2
  • 2 biji kentang holland - Potong kiub
  • 1/2 batang karot (potong baji) 
  • 2 ulas bwg putih - LiNa Pg ketuk dan cincang 
  • 1/2 labu bwg besar - cincang 
  • 1 bunga lawang 
  • 1 batang kulit kayu manis
  • 1/2 inci halia (mayang halus) 
  • 1 sudu lada hitam tumbuk ( rosaliza tambah ni)
  • 2 helai Daun bay  
  • 1 sudu besar tepung jagung / tepung ubi 
  • 1 sudu besar kicap pekat manis 
  • 1 sudu besar sos tiram
  • 4 tangkai cili kering (suka pedas letak lebih) 
  • 1 kiub ayam.
  • Minyak 
  • Air 
  • Garam dan gula/perasa 
Boleh tengok di youtube juga

    Cara-Cara 

    1. Panaskan 1 senduk myk masak.Masukkan ayam goreng sekejap hingga pucat.Angkat dan ketepikan
    2. Guna minyak yang sama (jika kurang tambah siket lagi)Tumis kulit kayu manis, bunga lawang, halia, Cili kering dan daun bay.Tumis hingga terbit bau dan sedikit garing.Jangan lama sangat nanti pahit.
    3. Kemudian masukkan masukkan tepung jagung, Kacau laju2 dan buat browning process juga.Boleh masukkan bahan lain (karot,kicap, sos tiram dan kentang)
    4. Masukkan ayam (yg telah dibuat browning tadi).Kacau sebati. Masukkan air dan kiub ayam.
    5. Masak hingga ayam empuk.Sesuaikan rasa tambah garam dan gula/perasa jika perlu.Renehkan sekejap lagi supaya kuah pekat
    6. Dah siap.Tutup api.Stew ni sedap dimakan bersama roti, nasi putih atau nasi berperisa.LiNa Pg makan bersama Nasi Daging

    MASAK LEMAK PUTIH LOKAN

     Assalamulaikum, sebenarnya dh berzaman buat masak lemak putih lokan ni, lupa pula nk buat N3. Ada kisah di sebalik Lokan ni sebenarnya, sbb tu nk juga simpan resipi ni kat sini.

    Lokan ni sebenarnya kiriman dari Besan, ank menantu blk kampung, besan kirim lokan dan keropok, ikn bilis. Saya pula x pernah masak lokan. 

    Sudahnya berwasap la dgn besan tanya resipi masak lemak putih. Rupa2nya sama mcm masak lemak putih original kelantan, kena letak isi ikan. 

    Bahan2 lain semua ada kecuali togeh dan kacang kena beli. Maka bermula la masak lemak putih. Masak mcm ni sesuai utk semua jenis sayur2 utk kita msk lemak. Cuma sekarang ni biasa org letak ikn bilis sebagai rencah,. Dlm resipi ni guna isi ikan ala2 kuah laksa

    TQ Kak Zan my besan atas kiriman.









    MASAK LEMAK PUTIH LOKAN

    Di Cuba: embunrosaliza

    BAHAN2

    3Kg Lokan di celur sekejap

    1 kotak santan

    5 ulas bawang merah*

    1 ulas bawang putih*

    3 ekor ikan direbus dan perisikan.*

    1 sudu teh lada hitam*

    Sedikit lengkuas* ( x ada pun x apa )

    Garam secukup rasa

    Sedikit budu

    Secukup rasa.

    Sedikit tougeh

    Sedikit kacang panjang

    CARA2

    1. Didihkan sedikit air lebih kurang secawan, kemudian celurkan sedikit2 lokan hingga nampak terbuka sikit, utk senang kita ambil isi.

    2. Ulang hingga habis.

    3. Sejukkan sekejap, kemudian, ambil isi sahaja dan lebihan air rebusan lokan td kita guna utk kuah.

    4. Tumbuk atau blender bahan bertanda *

    5. Masukkan air lebihan rebusan lokan td bersama bahan tumbuk dan juga santan

    6. Masak hingga mendidih, masukkan lokan, perasa, garam dan sedikit budu.

    7. Masukkan togeh dan terus tutup api.

    8. Sesuaikan rasa

    9. Dah siap

    Sedap rasa mcm kuah laksam sikit.


    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...