Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan yang tiada muncul2

Friday, December 17, 2021

ROTI PURI INTI KACANG MERAH

 Assalamualikum dan selamat pagi buat semua. Hujan renyai2 di bumi Kuala Lumpur sejak dr pagi td lagi. Sejuk dan nyaman. Hujan2 mcm ni ingat kg halaman. Hujan2 perut pun lapar sokmo.

Semlm ada masak gulai ayam. Ayamnya habis berbaki kuah je. Tiba2 tinggg sel otak berhubung, laju je google resipi roti puri rosaliza, dan laju je kedapur godek2 dan terus goreng sebiji utk alas perutπŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜….

Pukul 11 baru sambung habiskan doh yg berbaki lgi tu. Kali ini sel2 otak berhubung lagi memandangkan ada lebihan inti kacang merah, maka jadi la roti puri kacang merah.

Utk doh kali ini, buat lebih sikit dr sukatan asal, memandangkan kat rumah ni ramai.











Usaha sama dgn Adda

RESIPI ROTI PURI INTI KACANG MERAH

ROTI PURI

resipi asal : yatiezaini@myresipi
kongsi bersama dan Olahan: embunrosaliza

Bahan-bahan ( lebih kurang 22 biji )

Guna cawan Arcopal.

3 cawan tepung gandum
1 sudu kecil penuh yis mauripan
1/2 sudu kecil garam *
3 sudu makan minyak masak *
2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
1 cawan air panas *
40-50ml air
Minyak utk mengoreng
Cara-cara

1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api . Rosaliza guna air panas coway je


2. satukan tepung dan yis .. gaulkan


3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja


4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~


5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh


6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil


7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen


8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...

Nota: masa bulat2 tu masukkan inti kacang merah, buat membujur, jangan nipis sangat takut terkeluar inti dia. Goreng mcm biasa dgn simbah2kan myk panas 

9. TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api .. hehe .. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong
masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... SELAMAT MENCUBA


RESIPI ROTI PURI ORIGINAL 

ROTI PURI
resipi asal : yatiezaini@myresipi
kongsi bersama: linapg & embunrosaliza

Bahan-bahan ( 12 biji )


2 cawan tepung gandum
1 sudu kecil yis mauripan
1/2 sudu kecil garam *
3 sudu makan minyak masak *
2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
175ml air panas *
40-50ml air
Minyak utk mengoreng
Cara-cara

1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .


2. satukan tepung dan yis .. gaulkan


3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja


4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~


5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh


6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil


7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen


8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...


9. TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api .. hehe .. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong
masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... SELAMAT MENCUBA

Wednesday, December 15, 2021

AYAM PHAT PHET @ AYAM PATPET

 Assalamualikum dan selamat tengah hari buat semua. Siap menu utk hari ni, teruja nk simpan resipi kat sini. Siap msk snap pic dlm kuali legend.





AYAM PHAD PHIK

olahan: rosaliza @ syazaliza

BAHAN2

10 ketul Ayam potong sederhana kecil

3 ulas bawang besar*

3 batang serai hiris2*

1/2 inci halia*

1 inci kunyit Hidup*

11 tangkai cili padi hijau*

3 helai daun limau purut*

1 sudu cili giling*

Sedikit belacan*

1 keping asam keping

3 helai daun limau purut

Garam

Gula

Secukup rasa

Minyak

3 tangakai kacang panjang

1/2 batang Karot

CARA2

1. Garam kunyitkan ayam kemudian goreng, jgn sampai garing, asalkan masak jer.

2. Belder bahan bertanda (*)

3. Apabila ayam masak, masukkan terus bahan blender ke dlm kuali yg ada ayam. ( Ayam tak perlu di angkat )

4. Masukkan juga asam keping dan daun limau purut.

5. Tumis sehingga wangi, masukkan garam gula, secukup rasa, kacang dan karot.

6. Kacau hingga sebati dan sesuaikan rasa

7. Siap.

Selamat menjamu selera



Sunday, December 5, 2021

Buah Naga Kuning

 Assalamualikum dan selamat malam, teruja sebenarnya, kali pertama tgk org jual buah naga kaler kuning, selalu yg merah ada jual di mana2.

Ptg tadi kami jalan2 ke Bagan Lalang, rupanya dh lama sangat x ke sana, sbb si Puteri kata dia x pernah sampai sana. Jadi ambil kesempatan jln2 ke sana. Dulu2 lalu jln mana pun dh x ingat πŸ˜…πŸ˜….

Kami masuk plus hgway dan exit di tol Southville/Dengkil. Jarak dari rumah x lah jauh mana dlm 73km.

Dalam perjalan ke Bagan Lalang, byk pokok naga di tepi jalan, ada juga yg jual buah naga, tp nampak mcm kaler merah je kulit dia

Masa blk ada ternampak buah naga Kaler Kuning, satu gerai dh terlepas, jumpa kdai terus berhenti, saya x turun, pesah suh cik Abe je beli, ckp dia kalau sebiji rm10 beli je sebiji, kalau rm10 dpt 3 biji beli la rm20πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜….

Dia rasa mcm dh byk di beli rm10 sekilo buah yg halus. Kalau buah size besar rm18 sekilo.

Rupa2nya sangat sedap buah Naga Kuning, rasa dia sikit Masam dan Manis, sedap sangat2 dr yg merah, bagi saya laπŸ˜….







Wednesday, December 1, 2021

Covid Is Real

 Assalamualikum dan selamat malam buat semua. Baru rasa tergerak hati utk share kat sini. Simpan sini sebagai kenangan yg tak akan di lupakan. Kisahnya :~

Pada 6. 11.2021 ( Sabtu) setelah tertangguh hampir setahun utk lawatan melancong sambil memborong di Sabak Bernam. Masing2 teruja utk ke lawatan, lama x naik bas rasa seronok, lgi pun suami dan 3 org ank pun ikut serta.

Kami menaiki 2 bas A dan B, kami naik bas bersama grup dan komuniti penduduk sekitar kami.

Perjalanan dr pukul 7am gerak dari KL, sampai blk pukul 9pm. Masing2 jaga SOP. 

Ahad 7.11.2021 mcm biasa sihat elok je boleh kesana kesini lg.

8.11. 2021 ( Isnin) org mcm biasa sihat2 je lagi, tp mlm tu lps isyak terus tido, x ada pula rasa mcm demam.

9.11.2021 ( selasa ) pagi mcm biasa x ada apa2 sangat tp ada juga rasa mcm nk demam tp x demam. Tp badan rasa mcm nk demam juga la, 

Ptg selasa ada kwn2 dlm rombongan kata positif. Ya allah terus rasa jantung mcm nk berhenti, tiba2 rasa mcm x sedap hati, test kit memang dh ada kat umah. Mula2 suruh sorang ank cek sbb dia pun nampak mcm nk demam tp x demam. Ya Allah walaupun samar2 tp keluar 2 line. Mama lgi la rasa takut.

Nak x nak kena cek juga,bila cek ya allah dua line juga, bermakna kami 2 org positif. Alhamdulillah, kami dua2 dh lengkap vaksin. Mlm tu terus lapor ke mysejahtera, tp sistem lambat. Esok baru masuk data.

Rabu 10.11.2021 seawal pagi jam 9.15am kami ke CAC( pusat penilaian covid ) Saya, kak yang (ank,) Lynn, Syuk ( suami Lynn) dan Supt Zahar. Suami Lynn tolong bawakan, sebab kami semua positif ber5. Bergelang pink la kami.

Sesampai di rumah, ada dokter call pantau dan tanya pasal kesihatan, 

Bermula la kami ber5 kuarantin di rumah masing2. Ptg Rabu makin bertambah yg positif,

Terima kasih jiran2 dan persatuan yg sentiasa bg bantuan kepada yg positif. Makanan pun sentiasa ada org taja buat kami.

Hari ke 5 kurantin, kena pula sikecil Puteri, bangun tido dia kata tekak dia sakit. Abah dia terus buat cek, memang kluar 2 line, terus bawa ke Cac. Adda dan abah dia selamat. Masih negatif.

Kawan2 yg positif dah semakin bertambah.

Sepanjang kuarantin saya tidak apa2 masalah kesihatan yg lain, tiada selsema batuk ataupun demam, cuma kaki sentiasa sejuk. 

Yg paling ketara sekali hilang selera mkn, boleh mkn yg sedap2 je dan buah2an.

Sepanjang kuarantin ada la juga hilang deria bau, tp sekejap je. Bangun pagi 5.30am, cium terapi, rasa berangin je bau lemon x rasa, kemudian ke bilik air sabun2 tangan lps tu cium bau jauh2 je c kuat sangat. Lps solat subuh, alhamdulillah deria dh ada semua, testing dgn bau minyak gamat dan myk wangi πŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…

Pada 19.11.2021 jumaat, berakhir la episod gelang pink, hari ke 11 akhirnya gelang di potong, selera mkn masih lg kurang tp boleh mkn juga la.

Syukur Alhamdulillah, ank2 yg lain negatif.

Alhamdulillah 26.11. 2021 dapat panggilan utk Booster, selepas seminggu positif. Hari ini 1.12.2021 alhamdulillah x ada demam atau apa2, cuma sakit sikit kat bahu je.

Jangkitan ini berpunca dr lawatan, sehingga 27.11.2021 baru habis semua kwn2 dan ank2 mereka habis kuarantin.



Friday, November 5, 2021

KEK GULA HANGUS, KEK SARANG SEMUT

 Assalamualikum dan selamat pagi buat semua, minggu lepas saya dan Mami June terajin buat kek Gula hangus, saje nk testing oven pemberian jiran yg pindah rumah. Mami memang bersemangat kalau nk buat apa2 pun, saya tolong bab2 sukat kacau je. Akhirnya menjadi dgn jayanya, x berapa manis sedap dan bersarang. TQ Mami yg sediakan semua bahan2 tu.

TQ Linapg utk resipi ni, senang copy n paste dr Lina, sbb tu sekarang ni selalu ada N3, boleh cnp dr blog teratak mutiara kasih. Resipi memang sebiji x ada ubah apa2 pun tu


Snap gambar pun kat luar je tu. Kami main masak2 kat dapur depan rumah, mcm berkelah gitu. Kat dapur tu mcm2 kami buat masak2 utk doq selamat jiran2 kami, buat nasi lemak, lepak2, kalau berkebun gotong rotong pun kami masak air kat situ
Mcm tergaring sikit kat bawah tu, tp masih lgi ok dan sedap, oven baru nk test, x tau kepanasan dia mcm mana.


KEK SARANG SEMUT

By Malina LiNa Pg http://linapg.blogspot.com/

Bahan-Bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 8 biji telur gred B
  • 2 cawan gula
  • 2 cawan air panas
  • 100g mentega
  • 1/2 cawan susu pekat manis
  • 1 sb baking soda
  • 1 sk baking powder
  • 1 sk esen vanila
Cara-Cara
  1. Mula mula buat gula hangus terlebih dahulu.Menggunakan kuali atau periuk, cairkan gula hingga keperangan (guna api kecil sahaja)
  2. Apabila gula mencair keseluruhan, masukkan air panas (semasa masukkan air panas, gula akan berketul) kacau dan biarkan gula larut semula.
  3. Masukan mentega dan biarkan mentega larut.Tutup api dan ketepikan sebentar.
  4. Sementara itu ayak tepung gandum bersama baking soda dan baking powder.Ketepikan.
  5. Satukan telur dan esen vanila pukul hingga telur berbuih sedikit (macam buat telur dadar) TAK PERLU pukul hingga kembang.
  6. Masukkan susu pekat manis dan masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul rata.
  7. Akhir sekali masukkan gula hangus tadi.Tuang adunan ke dalam loyang (9x9in) yang telah disapu dengan mentega dan alas dengan baking paper.
  8. Rehatkan adunan selama lebih kurang 20-25min (sementara itu panaskan oven suhu 160'C mengikut suhu oven masing-masing.
  9. Bakar kek selama 1jam menggunakan api bawah selama 30min pertama dan selebihanya api atas dan bawah hingga masak.
  10. Selamat Mencuba.Untuk video tutorial sila klik link di bawah

Wednesday, November 3, 2021

Kek Red Velvet

 Assalamualikum ,kek yg selalu di buat ketika ank2 besday, mls nk susahkan kepala.

Ini kek besday menantu 27.10.21

Conteng2 dgn budak Puteri, suka dia nk mendeko juga



Cuba oleh : http://embunrosaliza.blogspot.my


Bahan bahan:
2 1/2 cawan  Tepung naik sendiri Mfm atau blue key
1 sk garam
2 sudu besar serbuk koko
1 1/3 cawan myk masak
1 cawan buttermilk - suhu bilik (atau 1sb jus lemon + 1 cawan susu)
1 sudu besar pewarna Merah
1 sudu kecil esen vanilla
2 biji telur gred A - suhu bilik
1 1/4 cawan gula halus ( gula di blend )
1 sudu kecil cuka makan
1 sudu kecil soda bikabonat

Cara-cara:
Pukul minyak dan gula sehingga sebati dan masukkan telur, pukul lagi sehingga kembang dan ringan selama 2-3 minit.

Satukan dan ayak tepung gandum, serbuk koko dan garam.

Dalam mangkuk lain, satukan buttermilk, pewarna merah dan esen vanila.

Menggunakan kelajuan sederhana, masukkan tepung berselang-seli dengan larutan buttermilk dimulai dan diakhiri dengan tepung (masukkan 1/2 tepung dulu, kemudian semua buttermilk dan seterusnya semua tepung yang masih berbaki). 

Dalam satu mangkuk kecil, campurkan cuka dengan baking soda. Campuran akan berbuih atau berbusa. Dengan segera tuang ke dalam adunan dan terus kaup balik.

Masukkan adunan ke dalam loyang bulat saiz 9 inci yg di lapik dgn baking paper, dan bakar di dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 150C selama 45 minit atau sehingga kek masak. 

Sekiranya ingin membakar menggunakan 2 loyang yang sama besar, bahagi adunan kepada 2 bahagian yang sama banyak dan bakar pada suhu 150C selama 20-30 minit. Saya hanya membakar selama 25 minit untuk 2 loyang.

Setelah masak, biarkan kek sejuk di dalam loyang selama 10 minit. Kemudian keluarkan kek dan sejukkan sepenuhnya di atas redai.

Akhir sekali, balut kek dengan plastik dan simpan dalam peti sejuk sekurang-kurangnya 1 jam atau sehingga semalaman untuk memudahkan proses menghias kek. (Kalau tak ikut langkah ni pun tak apa. Boleh saja terus menghias kek. Cuma langkah ni memang membantu).

Nota:
Cupcake dibakar selama 15 minit pada suhu 170'C.

Rosaliza Guna sukatan Cawan Metrik
 
CREAM CHEESE ROSALIZA

Friday, October 29, 2021

Ayam Korea


 Assalamulaikum dan selamat mlm. Mlm ni ank2 nk ayam goreng Korea. Selalu duk guna resipi CikNom ni, tp x tepek respi.

Kali ini rajin snap gambar. Ayam ini guna serbuk cili Rahman . Pedas berapi rasanya, masa numis tu menusuk hidung heheh. 


Oleh: Che' Nom

  • Masa Penyediaan: 15 minit
  • Masa Memasak:30 minit
  • Jumlah Hidangan:5-6 orang


Ayam Korea Resipi CikNom

Kongsi bersama : embunrosaliza. Blogspot.my

Bahan-Bahan:

  • Bahan-bahan untuk ayam goreng:
    • 700g kepak ayam (bahagi dua bahagian)
    • 3 ulas bawang putih
    • 1 inci halia
    • sedikit serbuk black pepper
    • garam secukup rasa
    • 1 cawan tepung gandum
    • 2/3 cawan tepung jagung
    • minyak yg banyak untuk deep fry ayam
  • Bahan-bahan untuk SOS PILIHAN 1 (gochujang):
    • sedikit minyak
    • 2 biji bawang putih
    • 1 sudu besar kicap manis
    • sedikit air
    • 3-4 sudu besar sos gochujang
    • 1 sudu besar gula perang
    • 1 sudu besar madu
    • 350g kepak ayam yang sudah digoreng (bahagian atas)
    • bijan putih untuk taburan
  • Bahan-bahan untuk SOS PILIHAN 2 (homemade):
    • sedikit minyak
    • 2 biji bawang putih
    • 1 sudu besar kicap manis
    • ½-1 sudu besar serbuk cili/paprika
    • sedikit air
    • 1 sudu besar gula perang
    • 2-3 sudu besar sos tomato
    • 1 sudu besar madu
    • sedikit garam
    • 350g kepak ayam yang sudah digoreng (bahagian atas)
    • bijan putih untuk taburan
  • Cara-cara

    1. Cara-cara untuk ayam goreng:
      1. Bersihkan ayam, tos kering. Potong kepak ayam kepada 2 bahagian.
      2. Parut halus bawang putih dan halia ke atas ayam. Tambah serbuk black pepper dan sedikit garam. Perap sebentar.
      3. Campur dan kacau sekata tepung gandum dan tepung jagung. Celup dan gaulkan ketulan ayam tadi atas tepung. Susun dalam bekas
      4. Panaskan minyak dan goreng ayam sehingga kekuningan. Angkat dan rehat sekejap.
      5. Masukkan kembali ayam dalam kuali dan goreng buat kali ke 2. Goreng sehingga keperangan. Angkat dan toskan. Bolehlah sediakan sos salutan ayam pula.
  • Cara-cara untuk SOS PILIHAN 1 (gochujang):
    1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih sehingga kekuningan.
    2. Masukkan kicap manis, air, sos gochujang, gula perang, dan madu. Masak sehingga kuah pekat.
    3. Gaulkan ayam yang dogoreng tadi sehingga sekata. Tabur dengan bijan sebagai hiasan.
  • Cara-cara untuk SOS PILIHAN 2 (homemade):
    1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih sehingga kekuningan.
    2. Masukkan kicap manis, serbuk cili atau serbuk paprika, air, gula perang, sos tomato, madu dan sedikit garam. Masak sehingga kuah pekat.
    3. Gaulkan ayam yang dogoreng tadi sehingga sekata. Tabur dengan bijan sebagai hiasan.
  • Tips:

    • Ayam Korea haruslah digoreng sebanyak dua kali supaya dapat hasilkan ayam yang rangup. Untuk gorengan pertama, memadai sekadar ayam masak kekuningan. Untuk gorengan kedua, masak sehingga ayam keperangan.
    • Jangan guna ayam yang besar sangat kerana nanti isi terlalu berserat dan kurang lembut. Seeloknya guna bahagian chicken wing yang dipotong 2 (winget dan drummet).

    Wednesday, October 27, 2021

    SEPETANG DI FRASER HILL

     Assalamualikum ,sepetang di fraser hill, jalan2 yg tidak di rancang  walaupun sekejap tp menyeronokkan.

    Pukul 2.12pm baru gerak ke bukit fraser, isi myk dulu semua, kami teruskan perjalanan tanpa henti dh lepas tu, pukul 4.31pm baru sampai di Fraser Hill. Perjalanan lebih kurang 2 jam 10 minit dr rumah setelah di tolak masa isi mykπŸ˜…πŸ˜…. Jarak lebih kurang 100km. Jalan berliku2 x tau berapa puluh ke ratus liku. 

    Pukul 6.45pm kami gerak turun, agak lambat sikit turun, suasana mlm2 x usah cerita la memang gelap gulita. Tp ada juga selisih dgn kereta, tp x byk. Pukul 8 kami sampai kat Kuala Kubu, solat di stesen myk dan teruskan perjalanan blk KL. Pukul 9.15 sampai KL, sempat lgi tonton kekasih hati mr bodyguardπŸ˜…πŸ˜…. Molek2 pula cerita mlm tu mula pukul 9.30. Ada apa ucapan sebelum tu x pasti pula

    Bergambar dulu masa mula2 sampai. Lepas tu makan2, dan terus pg solat Asar di Masjid. Baru la bergambar semula. Kali ini byk dh gerai2 jualan jajan di tepi2 jalan sekitar padang golf, kalau dulu punya susah nk cari jajan2 ni.

    Last kami naik bukit fraser tahun 2019 selepas raya, kiranya sambutan famili day kat atas sana.









    Monday, October 25, 2021

    KUAH LOKCING ala2 SOS THAI

     Assalamualaikum dan selamat petang buat semua sahabat alam maya.

    Petang terajin la pula buat sos utk cicah lokcing ni. Kisahnya masa blk kg hari tu ada bli lokcing kat Bukit Bunga. Rm 15 utk 100 cucuk lokcing sekali kuah.  Tgk x dpt sambutan dr ank2, dia org sekali bakar je, tanya kenapa x mkn, katanya Sos cicah tu x sedap. Mama pun gigih la buat Sos cicah.

    Hari ni isnin, kiranya hampir seminggu dh la beli, sebab bli ni hari selasa 19.10.21, hari ni dh 25.10.21.

    Buat Sos sekejap je. Lokcing pun sekejap jr nk habis dh tu, tgk siap mkn pakai sudu lg. Buat sedikit olahan sesedap rasa maka jadi Sos cicah

    Baru masak terus snap pic, masih beruap panas. Kalau x snp takut terlupa, sayang pula resipi
    Bakar atas dapur gas, mana hilang api dapur, kena flash tipon hilang api
    Bakar mcm ni je
    Testing sikit rasa elok sedap πŸ˜…πŸ˜…
    Ini Kuah yg percuma tu bila kita beli lokcing, tp ank2 kata x sedap x rasa apa
    Ini lah lokcing pada yg x kenal. Atau di kenali juga satay Ikan
    Ini kuah yg dh sejuk sikit. Tinggal sikit dh
    Seronok rasa bila ank2 kata sedap kuah mama


    KUAH ATAU SOS LOKCING HOMEMADE

    OLAHAN : embunrosaliza.blogspot.com aka syazaliza

     Bahan2

    4 Biji Cili Merah Besar*

    7 Biji Cili Padi*

    6 Ulas Bawang Putih*

    1 Cawan Gula

    1/2 Cawan Cuka mkn

    1 Sudu Teh Garam

    31/2 Cawan Air

    2 Sudu Besar Sos Ikan

    Sedikit Perasa ( AjiNoMoto)

    1 Sudu Besar Tepung Ubi

    CARA2

    1. Blender bahan bertanda *

    2. Masukkan semua bahan2 kedlm periuk KECUALI Tepung Ubi.

    3. Masak hingga mendidih renihkan sekejap.

    4. Masukkan bancuhan tepung ubi.

    5. Kacau sebati .

    6. Sesuaikan rasa. Siap.

    Mama belum mkn lagi, tp komen2 kata sedap, rasa mcm nk hirup je kuah tuπŸ˜…πŸ˜…πŸ˜….


    Tuesday, October 12, 2021

    Kek Belimbing Buluh

     Assalamualaikum dan selamat pagi buat semua.

    Pagi ni tiba2 angin rajin bila terpandang roselle segar dr kebun. Hajat hati nk testing buat kek, tiba2 cuba google resipi Kek Belimbing Buluh Rosaliza x keluar pula resipi. Rupa2nya simpan kat FB je. Gigih cari dan screen Shot je resipi nk simpan sini.



    Dah lupa mana nk besarkan gambar ni. Resipi ni ada kluar kat fb page masak2

    Sunday, October 3, 2021

    LOMPAT TIKAM / LOPAT TIKAM

     

    Assalamualikum, hari rajin sedunia, siap lopat tikam. Semlm beli kuih ni rm3.00 mkn mcm x puas hati je. Tgk bahan2 semua ada  rajin pula godek2. Siap terus boleh mkn, xdan sejuk molej lg yg hijau tu terus potong, kut angin rajin terbang laju ke lain pulaπŸ˜…πŸ˜…πŸ˜…










    Resipi : rosaliza@syazaliza

    BAHAN2NYA
    1 cawan tepung beras( guna mug sederhana  byk sikit dpt.
    3 cawan air
    sedikit pewarna hijau
    1 sudu besar air kapur
    Sedikit Garam
    CARA2
    Satukan kesemua bahan2 diatas, tapiskan kedalam kuali. Dengan menggunakan api yg sederhana kacau sehingga pekat dan berkilat. Sejukkan di dalam loyang.
    ♥♥♥
    1 cawan pulut
    sedikit pewarna merah
    sedikit garam
    1 cawan santan cair ( anggaran )
    Masak seperti memasak nasi...Sukatan santan sepatutnya lebih sedikit dari pulut
    #######

    3 - 31/2 cawan santan, guna santan kotak
    1/2 cawan tepung beras
    sedikit garam
    Satukan kesemua bahan diatas kemudian kacau diatas api yg sederhana sehingga kuah agak pekat, rasakan untuk mendapat rasa lemak2 gitu
    @@@@@@@@@@
    3 keping nisan / gula melaka
    1 cawan air
    daun pandan
    Masak sehingga agak pekat sedikit
    "
    "
    "

    SIAP

    X sabar nk mkn terus potong masih panas. 

    LAMB CHOP /PERAPAN KAMBING BAKAR

     Assalamualikum dan selamat pagi, hari ni semangat update blog, sayang resipi ni, sebab menjadi molek

    Selalu duk guna pakai resipi Linapg ni je, cuma tambah kurangkan apa yg ada kat umah je sikit.

    Semlm buat perapan kambing ni, cadangnya utk mkn2 besday girl rabu ni 6.10.2021.

    Jom semak resipi perapan Lamb Chop ni. Black papper sos yg nk guna belum buat lagi. Nnt pagi rabu baru buat.




    RESEPI LAMB CHOP BLACKPEPPER SAUCE
    Sentiasa di cuba : embunrosaliza.blogspot.my

    Bahan - Bahan:
    • 4 keping daging kambing - rosaliza guna 10 keping kambing, bahan2 lain saya tambah secukup rasa ikut  pada kuantiti yg kita guna.
    • 1/2 kiub ayam
    • 2 sudu besar sos tiram 
    • 2 sudu besar kicap manis (lina pg gn kicap mee)
    • 3 ulas bawang putih (tumbuk kasar)
    • 1cm halia(tumbuk kasar)
    • Lada hitam, lada sulah, rosemery,tyme,oregano 
    • Sedikit olive oil

    Cara-cara

    1. Bersih daging kambing dan toskan (Sila Klik Petua Hilangkan Hamis kambing)
    2. Ketuk2 sket bahagian isi daging kambing supaya daging tidak liat.(Lina pg guna meat Tenderlizer yg cam hammer tu)
    3. Lumurkan kepingan daging kambing dengan kiub ayam,diikut dengan herba (lada hitam, rosemery,oregano,tyme dan mixed herba)
    4. Gaukan pula dengan sos tiram dan kicap manis.
    5. Akhir sekali gaulkan daging dengan bahan tumbuk.
    6. Letakkan sedikit olive oil supaya daging tak kering
    7. Perap daging paling kurang selama 1 jam.Tapi saya suka perap semalaman supaya segala bahan perapan meresap ke dalam daging...memang best
    8. Bakar daging sehingga masak.Lina pg guna pan jerr..gunakan api kecil supaya daging masak sekata dan tidak hangus
    Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...