Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan yang tiada muncul2

Sunday, May 31, 2020

RESIPI SATAY SEDAP

Assalamualikum buat semua. Salam syawal ke 8 dan raya pkpb buat semua. Menu satay ni utk hari raya kedua.
Bakar satay pun masuk dlm oven je. Nasib baik daging lembut dan terasa kesatayian nya.
Terima kasih Ma kwn Smtm yg berkongsi resipi niaganya.
Simpan sini sebagai rujukan.

RESIPI PERAPAN SATAY
RESIPI : MAWATI SMTM
OLAHAN : ROSALIZA
 Kuah kacang saya guna resipi sendiri, ada dlm blog embunrosaliza




Gedabak satay2nya. Sedap terasa manis2 pembut daging

Tuesday, May 26, 2020

TAPAI PULUT

Assalamualikum semua. Hari ini hari raya ke 3 buat kita, raya pkpb.
Kali ni buat tapai sendiri, selalu tolong MIL bungkus je.
Alhamdulillah menjadi dgn jayanya bila tapai ni manis leting. Saya buat ptg jumaat 22.5.2020 pukul 6pm mula bungkus, pulut awal pagi pg kukus, byk pula keja nk buat hari jumaat tu, ada org tempah nasi utk sedekah pd jiran2.
Jomm semak resipi. Resipi kena simpan sebagai rujukan di masa hadapan

 Yg  ni buat hari sabtu, masuk dlm bekas2 je sbb daun pisang dh habis

 Tapai yg dh masak dan telah di sejukkan dlm peti ais, sedap mkn sejuk2
Elok je kejadian tapai

TAPAI PULUT
RESIPI: EMBUNROSALIZA @ SYAZALIZA

BAHAN2
1kg Beras Pulut di rendam
2 cawan arcopal Air tapis atau air masak
1  biji ragi sebesar syiling 20sen
Daun pisang secukupnya
Staple atau lidi

CARA2
1. Didih air, kemudian kukus pulut sehingga masak atau naik wap
2. Angkat dan keluarkan pulut, masukkan ke dlm besen.
3. Ambil 2 cawan air tapis masukkan kedlm pulut.
4. Gaul2kan sehingga air meresap ke dlm pulut.
5. Kukus blk pulut lebih kurang 20 minit atau sehingga pulut nampak jernih.
6. Sejukkan pulut.
7. Di dalam bekas yg lebar, rosaliza guna talam atau nekar besar, sejukkan pulut sehingga memenuhi rungan dulang besar tersebut.
8. Ambil ragi dan penapis teh, tenyeh2kan ragi bagi sekata dan kena pada semua bahagian pulut. Guna sebelah ragi sahaja.
9. Kemudian terbalikkan pulut pada bahagian bawah pula ke atas. Hancur2kan ragi biar kena sekata pada bahagian pulut.
10. Apabila habis ragi  gaul2 sebati pulut agar ragi tadi rata.
11. Siap sedia utk di  bungkus
12. Gunakan sudu utk mengambil pulut
13. Bungkus sehingga siap
14. Apabila siap masukkan tapai kedlm bekas, saya guna periuk. Alaskan dasar dgn lebihan daun pisang.
15. Bahagian atas pun letak lebihan daun pisang.
16. Tutup bekas dgn kain, rosaliza guna kain batik.
17. Tunggu 2 hari atau sehingga tapai masak.

Rosaliza buat hari jumaat 6 petang, siap bungkus pukul 7pm. Lps tu baru peram. Pagi Ahad dlm pukul 9 tapai dah boleh di mkn, masak dan manis. Syukur alhamdulillah

KETUPAT PALAS KELANTAN

Assalamualikum, hari ni puasa hari ke 28, jumaat 22.5.2020, merajin kan diri buat ketupat palas serunding daging cara saya.

 Pulut yg di arung dgn santan
 Daun palas yg di buka terlebih dahulu
 Mula2 buat agak lambat sikit
 Pulut lps arung, sejukkan terlebih dahulu
 Tangkai panjang2, siap baru potong
 Hasil air tangan Eqa dan adik puteri. X tau ketupat versi negeri mana
 Siap potong tangkai, siap sedia utk rebus, lebih kurang sejam merebus dgn periuk tertutup
 Untuk di frozenkan
 Yg ni ada org nk beli, jual rm1 sebiji, tp mcm x berbaloi sebab berat 30 biji lbih dr lkg yg tepatnya 1479gram 30 biji
Siap di rebus dan siap utk di mkn

KETUPAT MANIS SERUNDING DAGING
RESIPI : EMBUNROSALIZA
Rujukan : Norly ExSMTM

Bahan2
2 kg beras pulut, cuci bersih dan rendam  4 jam
Daun palas secukupnya
1 kg Santan Pekat
31/2  Cawan gula.
2 Sudu Besar Garam
Daun Palas Secukupnya

Cara2
1. Didihkan air didalam pengukus
2. Masukkan pulut kukus sehingga masak 30 minit.
3. Masak santan bersama garam hingga mendidih dan agak pekat, masukkan gula kacau sebati dan mati kan api
4. Sejukkan seketika santan
5. Apabila pulut sudah naik wap, keluarkan pulut dr kukus.
6. Masukkan pulut kedlm bekas yg besar (besen )
7. Masukkan santan kemudian kacau sebati sehingga mesra dan santan meresap ke dlm pulut.
8. Bungkus ketupat sehingga habis
9. Potong daun atau tangkai yg berlebihan.
10. Gunakan tangkai yg di potong sebagai lapik atau alas di dasar periuk.
11. Susun ketupat didalam periuk
12. Masukkan air sehingga separuh ketupat.
13. Tutup periuk, rebus ketupat sehingga air hampir kering.
14. Kalau nk selamat apa bila air hampir kering, keluarkan air dr periuk, lps tu rebus blk sehingga air kering, masa ni jaga api dan ketupat jgn sehingga hangit ( tujuan utk keringkan air betul utk melambatkan ketupat dr basi.
15. Siap, sejukkan.
16. Sekiranya ingin frozen, lps bungkus masukkan ke dlm plastik, dan masukkan di tempat beku. Boleh di kukus utk mkn.
17. Siap.


Thursday, May 14, 2020

AYAM GORENG MAMAK SENANG

Dah banyak kali ulang tayang resipi ayam goreng mamak style ni, tp resipi x simpan kat sini lagi. Terima kasih tuan punya resipi, memang Jaddiii mcm ayam goreng mamak. Selalu perap utk dua kali mkn terus, lps tu simpan beku. Senang nk makan sahur baru goreng. Masa nk tdo kluarkan ayam, esok bangun sahur elok dh defrost


Resipi : AYAM GORENG MAMAK
Sumber : FB
Di Cuba oleh : embunrosaliz
 Tq tuan punya resipi.

Wednesday, May 13, 2020

PUDING ROTI MARBLE

Assalamulaikum dan selamat berpuasa hari ke 20. Hari ni ada idea msk kuih utk berbuka, makanya awal2 lgi siapkan puding roti marble ni. Sempat la nnt sejukkan. Agak lama juga x buat reipi ni, kdg2 buat lupa snap pic. Jadi bulan puasa ni msk.awal ada masa snap dulu gambar dlm loyang


PUDING ROTI MARBLE
Resipi : Hana
Cnp : Linapg
Di Cuba : embunrosaliza
Bahan-bahan ( satu loyang )
  • 4 keping roti
  • 2 biji telur
  • 1/2 cawan susu pekat
  • 170ml susu cair
  • 8gram serbuk agar2 (sy gn agar2 10g) 1 sudu paras metrik
  • 1/2 cawan gula - bleh kurangkn
  • 2 sudu besar butter/marjerin (cairkan)
  • 31/2 cawan air (4cawan)
  • 2 sudu besar serbuk koko (bleh juga guna choc emulco)

Cara-cara

  1. Didihkan 3 cwn air,serbuk agar2 n gula ke dalam periuk.
  2. Blend roti,telur,susu pekat, susu cair dan balance air tadi (1/2 cwn). Kemudian masukkan dalam periuk agar2 yg sudah didih td.
  3. Masukkan butter/marjerin dan kacau rata sampai mendidih. matikan api.
  4. Bahagi kepada 2. satu adunan biarkan warna asal. dan satu adunan masukkan serbuk koko@choc emulco. kacau cepat2 dan sebati hingga serbuk koko tidak berketul2!
  5. Tuang ke dalam loyang secara berselang seli. sesenduk adunan asal kemudian sesenduk lagi adunan coklat. ulang hingga habis! ketika melapis@me'marble'kan hendaklah dengan CEPAT sbb puding@agar2 nih mudah sejuk@membeku.
  6. Dah siap bolehlah di simpan di dalam peti sejuk sekurang2nya sejam. Enak dmakan ketika sejuk!

Monday, May 11, 2020

Gulai Telur Tanpa Santan

Assalamualaikum dan selamat berbuka hari ke 18 buat semua. Tadi msk gulai telur tanpa santan gandinGn dgn ayam goreng mamak. Alhamdulillah komen juri kata gulai mcm mamak.. alhamdulillH, sedap.



KARI@GULAI TELUR TANPA SANTAN...
Resipi : CikPooja
Kuali Mama
Dicuba : embunrosaliza


๐Ÿ‘‰1labu bwg beso(yg beso yea๐Ÿ˜)
๐Ÿ‘‰5ulas bwg putih
๐Ÿ‘‰1senduk serbuk kari ayam@daging(cikpooja guna senduk cedok nasi tu yea)
(Serbuk kari cikpooja guna jenama babas)
(Masukkan bahan2 ๐Ÿ‘†๐Ÿ‘†dalam blande....dan blande la yea...)

๐Ÿ‘‰1ketui kiub pati ayam
๐Ÿ‘‰Sedikit air asam jawa(tahap kemasaman ikut citarasa masing2 na)
๐Ÿ‘‰Telur rebus
๐Ÿ‘‰ Air utk kuah..tahap kepekatan ikut citarasa masing2...
๐Ÿ‘‰2sb SUSU PEKAT
๐Ÿ‘‰Daun kari n cabai tuk aroma dan hiasan๐Ÿ˜
Rosaliza letak Garam sedikit

Jom masak..
๐Ÿ‘‰Panaskan minyak...tumis bahan blande....
Bila dah naik bau.. masukkan air asam jawa..
Masukkan kiub pati ayam.. masukkan air..
๐Ÿ‘‰Renehkan sekejap smpai mendidih... masukkan telur rebus.. Masukkan garam secukup rasa..renehkan smpai tahap kepekatan kuah yg kome nak...
๐Ÿ‘‰Last masukkan susu pekat.. kacau2 jap..pas tu masukkan daun kari n cabai..
๐Ÿ‘‰ Okeyyyyyyy...siap๐Ÿ˜‰

๐Ÿ’šNie tips cikpooja masak kari tanpa santan rasa sedap sehingga menjilat jari๐Ÿ˜๐Ÿ˜๐Ÿ˜
๐Ÿ‘‰Bila dah masak elok kari kita..last sekali masukkan SUSU PEKAT 1@2sudu besar(ikut kuah la yea..kalau sikit kuahnya 1sudu je.. Kalau bnyk letak 2sudu)
๐Ÿ‘‰Kompem sedap n balance semua


Sunday, May 10, 2020

KUIH LAPIS

Assalamualikum, tgk resipi kuih lapis ni terus jatuh chenta, tgk semua yg komen dkt post ni semua manjadi dan cantik... laju save resipi dulu. Tq tuan punya resipi. Selalu duk buat resipi sendiri guna tepung gandum dan jagung je. Kita cuba buat resipi baru.
Baru siap kukus, mlm nnt kita postmortem

 Baru lps kukus. Nampak elok kejadian. Walaupun ada sikit kesilapan teknik masa melapis.
Boleh duk bayangkan mcm duk marble kek, lps letak adunan putih terus masukkan adunan merah, tp nasib baik sikit je termasuk.

Resepi Kuih Lapis
Sumber : FB
Di Cuba : embunrosaliza

Bahan2

2 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung jagung
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula (boleh kurangkan kalau tak nak manis) - hampir secawan
1 cawan santan
3 cawan air
1 sudu teh garam
Sedikit Pewarna

Cara-caranya

▪︎satukan kesemua bahan kecuali pewarna di dalam bekas. Kacau sehingga sebati dan larut.

▪︎bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu diwarnakan dengan warna kesukaan anda dan satu lagi dibiarkan dengan warna asal.

▪︎Sementara itu panaskan periuk kukusan. Sapukan sedikit minyak pada loyang dan kukus loyang tersebut selama 5 minit sebelum melapis.

▪︎masukkan 2 senduk adunan putih kedalam loyang dan kukus selama 5 minit..(pakai timer kat handphone senang sikit). Kemudian masukkan adunan berwarna dan kukus lagi selama 5 minit..ulang sehingga habis adunan.

▪︎untuk lapisan adunan terakhir kukus selama 10 minit..kemudian sejukkan..siap!!

RESIPI NEKBAT HOME MADE

Assalamualikum buat semua. Hati berbunga riang bila buat Nekbat menjadi dgn jayanya. Terima kasih Liza Intai Dapur yg berkongsi resipi di fbnya. Akk panjangkan resipi kat sini pula

 Suka tgk keberhasilannya
 Maaf la bekas acuan kuih cara yg dh berzaman tu hitam legam, tp best x melekat
 Dlm 12 ke 13 biji je dpt
Ini selepas di sira dgn 2 cawan air. Masih kering lg, lps ni kena guna 3 cawan air

NEKBAT
 Resipi Nekbat : Liza Intai Dapur
Di cuba : embunrosaliza

Nekbat (19 biji ) -acuan bahulu cermai
Acuan kuih cara dpt 13 biji

2 biji telur A
80gm tpg beras - sangai  = 1cwn arcopal
2 helai daun pandan - utk sapu acuan
Pewarna oren / kuning - optional

Cara2
1. Telur dipukul hingga btl2 kmbang ( sampai warna putih )
2. Masuk tpg beras sdkit2 dan pukul sebati ( guna low speed atau whisk je )
3. Panaskn oven 200C- rosaliza guna dapur je
4. Sapu minyak pd acuan dgn menggunakn daun pandan dan panaskn acuan skjp
5. Sudukn adunan ke dlm acuan dan bakar selama 10 minit atau sehingga kuih masak.

Untuk Sira
9 Sudu besar Gula
2 Cawan air
2 helai daun pandan
5 kuntum bunga cengkih
2 cawan air - lps ni kena 3 cwn

1.Didihkan air bersama gula daun pandan dan bunga cengkih.
2. Masukkan Nekbat biar air gula meresap
3. Jika suka berkuah letak lebih air


Tuesday, May 5, 2020

KEK PISANG

Assalamulaikum puasa hari ke 12 hari ini. Selalu duk buat kek pisang resipi sofinar MYR ni, tp boleh x letak resipi sekerap yg buat. Bila google cari kek pisang rosaliza x adA satu pun keluar.

Resipi asal sofinar kek pisang sempoi. Kebetulan ada pisang masak ranum dh 4 biji, agaknya ank2 pun x lalu dh nk mkn pisang. Dari buat cekodok baik buat kek pisang tahan lama sikit kalau x habis
 4kek pisang sinonim dgn pecah kat atas kek

Kek Pisang Sempoi
Resipi asal : Sofinar MYResipi
Dicuba : http://embunrosaliza.blogspot.my

Bahan-bahan ( sekeluarga )

  • 150g pisang emas - dilecek ~ - 4 biji pisang berangan
  • 180g tpg gandum  ~ 2 cawan tepung gandum
  • 180g gula halus /gula icing ~ 1 cawan gula biasa
  • 3 biji telor
  • 120ml minyak masak ~ 1 cawan majerin yg di cairkan
  • 1 sudu teh ovelate
  • 1 sudu teh soda bikabonat
  • 1 sudu teh baking powder
  • secubit garam 
  • Sedikit esen vanilla

Cara-cara

  1. campur semua bahan di atas dan putar dengan mixer hingga sebati dan adunan nampak putih
  2. masukkan kedalam loyang yang digris dengan minyak masak, bakar 180 darjah selama 40 - 50 minit
  3. pastikan adunan separuh loyang kerana kek biasanya naik sekali ganda

Monday, May 4, 2020

PULUT SERI KAYA

Assalamualikum buat semua, hari ni puasa hari ke 11 bg kita semua. PKPB pun bermula hari ni. Nampaknya ramai yg keluar shoping baju raya.

Hari ni masak pulut seri kaya masih setia dgn resipi dr Yatie. Pasti jadi x jadi masalah.

Cuma kali ini, gula merah hancur ada dlm satu sudu je. Jadi guna gula merah lembut campur nise sikit utk cukupkan 3/4 cawan. Lps tu guna 1/2 cawan lg gula merah lembut.

PULUT SERIKAYA
resepi : yatie memories
kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan-bahan

* Bahan lapisan bawah
* 2 cawan beras pulut
* 1 1/2 cawan santan cair( biasanya santan ikut paras pulut dan lebihkan santan sikit je)
* 1/2 sk garam
* 1 sb minyak

Cara Untuk Lapisan Bawah

  1. Sediakan kukusan terlebih dahulu. Biarkan air mendidih.
  2. Bersihkan beras pulut dan direndam selama 10-20min.
  3. Toskan beras pulut. Tak perlulah lama2 sekejap je pon boleh. Alas loyang dngn plastik.
  4. Satukan semua bahan2 didlm loyang dan dikacau sedikit agar minyak dapat diratakan.
  5. Kukus diatas kukusan yg telah sedia mendidih selama 20-30min.
  6. Keluarkan loyang dari kukusan, ratakan permukaan pulut tadi dan tekan2 pulut biar padat. Siap untuk dilapis dgn lapisan atas.
  7. Sementara menunggu lapisan bawah masak, bolehlah siapkan bahan2 utk lapisan atas.
* Bahan lapisan atas
* 1 cawan tepung gandum
* 1 sudu besar tepung jagung
* 1 sudu besar tepung beras
* 3/4 cwn gula merah/brown sugar/gula melaka
* 1/2 cwn gula pasir
* 2 biji telur
* 2 cwn santan pekat
* 1 cwn air (utk di masak bersama gula merah dan gula pasir) - akk tambah daun pandan
* 1/2 sk garam
* sedikit coklat emulco(warna gelap sikit) - akk tak letak

Cara Untuk Lapisan Atas

  1. Masak gula merah dan gula pasir bersama 1 cwn air dan tapiskan....sejukkan sebentar.
  2. Satukan tpng gandum, tpng beras dan tepung jagung ke dlm mangkuk besar.
  3. Masukkan santan yg telah dilarutkan bersama garam.
  4. Di ikuti dgn air gula yg telah sejuk.
  5. Masukkan telur dan gaul sebati...nak mudah blend semua bahan.
  6. Masak di atas api sederhana sebentar dan sentiasa di gaul.( biar berwap saja)Sekali lagi dgn kukus yg sedia mendidih tapi INGAT api biar sederhana aje...letakkan loyang yg berisi pulut tadi tu....kedlm kukusan dan dgn perlahan tuangkan lapisan atas. Kukus la selama 20 minit saja.
  7. PERINGATAN...kuih ini hendaklah betul2 sejuk barulah mudah dipotong dan cantik dihidangkan...jadi SELAMAT MENCUBA!!
  8. Potong menggunakan pisau plastik/pisau kek supaya kuih cantik dn licin.
 Buat guna loyang 10x10. Molek pula kaler dia
 Biasa la bab potong2 senget benget tu berpisah tiada

Cukup utk kami buat buka

Friday, May 1, 2020

KETUPAT SOTONG KELANTAN @ TUPAK SUTUN

Assalamualikum semua, dan selamat menjalani ibadat puasa hari ke 8. Antara menu wajib bulan puasa. Sekarang ni susah sikit nk cari sotong di pasar, kalau ada yg jual on9 pun harga mahal sikit.

Kali ini my abe ke econsave jln kelang lama dpt juga la sutun segar ni  harap x pecah la masa rebus tu nnt


KETUPAT SOTONG KELANTAN @ TUPAK SUTUN
Resipi : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan2

1. 10 ekor sotong segar  bersaiz sederhana ( bersihkan cabut kepala, gigi  dan tulangnya )
2. 1 cawan santan sederhana pekat - separas sotong - kali ni guna hampir 2 cwn santan, sotong agak gumuk. Guna santan kotak 
3. 11/2 keping nisan
4. Gula 2 ke 3 sudu besar
5. Sedikit garam
6. 3 helai daun pandan
7. Lidi secukupnya

Untuk pulut
1 cawan pulut
1 cawan santan
Secubit garam

Cara2

  1. Masak pulut seperti biasa masak nasi biasa.
  2. Sejukkan sekejap pulut yg telah masak
  3. Ambil sedikit pulut dan masukkan kedalam sotong.
  4. Tutup pulut tadi dengan menggunakan kepala sotong , kemudian cucuk atau kemaskan dgn lidi, agar pulut tidak terkeluar semasa merebus nanti.
  5. Lapik dasar periuk dgn daun pandan, kemudian susun sotong.
  6. Pecah2kan nisan , masukan gula garam dan santan ke dalam periuk yg berisi sotong tadi. ( santan paras sotong )
  7. Masak dgn api sederhana, dan tutup periuk. Masaklah sehingga kuah pekat.
  8. Siap......sedia untuk dimakan

Nota Kaki : resipi asli ketupat sotong menggunakan beras pulut yg di rendam . Kemudian di letak santan dan sedikit garam kemudian di isi separuh sotong.

Ini versi saya sdiri masak pulut dgn santan, cepat sikit msk.
 Yg pelik2 byk lidi mama punya, sbb ada tlor sutun, nnt dpt pd ank2 dia x mkn

Yg ini dlm 9 ekor dekat sekilo.


Alhamdulillah menjadi kesemuanya, yg pasti sotong ni segar bugar. Biasa kalau buat mesti ada yg terpecah sekor dua ekor.

KEROPOK LEKOR

Assalamualikum buat semua. Di musim pkp ni semua org rajin masak2. Tp yg x berapa nk rajin tu bila bahan2 susah nk dapat.
Kali ni dpt stok ikan dr kuala kedah, laju je nk mencuba buat keropok lekor, kopok ni buat masa belum puasa lagi.

Jom semak resipi, simpan kat sini sebagai rujukan.
 Isi ikan yg telah dicampur tepung. Kalau x ada foodprosesser  boleh juga di tumbuk isi ikan tadi
 Lepas di bentuk menjadi keropok lekor. Masa ni sapu2 sedikit myk supaya x lekat di tangan.
Selepas di rebus dan toskan. Nak makan panas2 mcm ni pun sedap juga.

Gambar selepas goreng terlupa nk snap pula, dah selesai mkn baru ingat. Lagi pun dpt x byk mana.
Rasa gerenti sedap. Nk perisi ikan mentah tu yg mencabar

KEROPOK LEKOR
Resipi : embunrosaliza

BAHAN2
12ekor ikan pelaling atau ikn sardin.
1/2 cawan tepung ubi
Serbuk Secukup rasa
Sedikit minyak masak.
Sedikit baking powder

CARA2
Ambil isi ikan sahaja.
Kemudian masukkan kedalam food prosseser bersama  secukup rasa, tepung ubi dan baking powder.
Guna sedikit myk, bentukkan isi ikan tadi menjadi keropok lekor.
Kemudian didihkan air dan rebus keropok lekor td.
Bila dan timbul angkat dan tos kan
Boleh la di goreng


MURTABAK MINI KULIT POPIA

Assalamualikum buat semua. Selamat berpuasa hari ke 8 buat semua.. Murtabak ni buat hari ketiga puasa lagi.
Kali ini buat inti sardin dan ketang. Daun sup semua x ada. Kita guna pakai apa yg ada je la. Rasa tetap boleh tahan





MURTABAK SEGERA

Resepi : Minami 133 @myresipi
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com

Bahan-bahan ( 6 keping )

  • 100 g daging cincang Rosaliza guna 3 keping daging buger di hancurkan
  • 2 biji ubi kentang - Rosaliza rebus dulu kentang, baru cepat sikit siap
  • 1 sudu setengah rempah kari 
  • 1/2 biji bawang besar 
  • 1 ulas bawang putih 
  • Daun sup 
  • Minyak 
  • 2 sudu kecil garam 
  • Kulit popia 
  • 2 biji telur 
  • 1 biji bawang cincang 
Cara-cara

  1. Mula2 buat inti utk murtabak. caranya ialah bawang besar dan bawang putih di potong dadu. tumiskan bawang. Rosaliza goreng daging buger dulu hingga agak garing dan wangi , baru di masukkan bawang.
  2. Apabila bawang sudah layu, masukkan rempah kari yang telah dibancuh dgn air. goreng sehingga pecah minyak. kemudian masukkan daging cincang. 
  3. Apabila daging masak, masukkan kentang yang dipotong dadu.masukkan garam dan ajinomoto. jika terlalu kering, tambahkan air. masak sehingga kentang empuk. akhir sekali masukkan daun sup.
  4. Pukul telur di dalam mangkuk. masukkan inti tersebut ke dalam telur. masukkan bawang cincang. kacau sehingga sebati. 
  5. Ambil kulit popia dan bungkus inti murtabak segiempat. cara bungkus murtabak sama seperti bungkus popia. 
  6. Goreng murtabak dgn api yg perlahan dan sedikit minyak. Rosaliza goreng menggunakan majerin atas pembakar burger
PENCICAH CUKA MURTABAK
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.co

      Bahan2:
  1. *Bawang besar (dihiris nipis)
  2. *Cuka makan (2 sudu besar)
  3. *Garam (1/2 sudu teh)
  4. *Gula (2 sudu besar)
  5. *Pewarna makanan (biasanya warna merah)
  6. *Air suam (6 sudu besar)   Rosaliza guna 3/4 cawan air panas  
CARA2

1. Hiris bawang nipis2 & rendamkan di dalam pewarna makanan ( titikkan 1 titik pewarna merah di dalam semangkuk air).

2. Dalam mangkuk yang lain,masukkan cuka & ditambah dengan garam & gula.
3. Akhir sekali masukkan bawang tadi (ambil bawang sahaja)
4. Sedia untuk dijadikan pencicah murtabak.

INTI SARDIN
1 Tin sardin besar 
2 labu bawang holland
3 ulas bawang putih
3 biji kentang agak besar ( potong dadu rebus )
Serbuk kari ikan
Minyak utk menumis.
Sedikit Garam dan serbuk secukup rasa.
Telur secukupnya

CARA2
Tumis bawang hingga naik bau, masukkan serbuk kari kacau2 sekejap, kemudian masukkan sedikit air.
Masukkan sardin kemudian lenyek bg hancur.
Masukkan kentang  dan sedikir air, kacau hingga air kering.
Sejukkan sebelum di gunakan.
Cara guna inti
- Sendukkan inti kedlm bekas, kemudian pecahkan telur, kacau sebati, masukkan bawang hiris dan daun sup jika suka.
Letak inti di atas kulit popia kemudian lipat empat segi.
Kemudian bakar di atas kuali atau pan dgn sedikit majerin atau myk.

@ Nota kaki
Inti ini boleh di simpan dlm peti ais. Nak guna baru masukkan bawang hiris dan daun sup.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...