Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan yang tiada muncul2

Thursday, June 9, 2022

GULAI DAGING UMBUT BATANG PISANG ATAU RIAS

 Assalamualikum, tiba2 pagi ni rasa bersemangat nk masak lauk ni, hari tu masa kenduri ank jiran ada mkn gulai dgg campur umbut pisang, tp umbutnya x byk sangat dlm dgg, x dan menikmati sangat. Kalau kat kelantan saya suka gulai daging atau kambing campur buah Ara, sedap memang pilih buah ara dr daging. Sini mana nk dpt buah ara tepi sungai yg org buat ulam atau msk2 tu. Buah ara byk sini tepi jln, tp x ada nampak pun org ambil buat ulam, takut pula.


Elok je umbut pisang tu putih mulus lg


Masa ni belum letak santan lgi.

Lepas rendam air garam, putih suci je umbuk pisang ni
Hampir siap dh ni


Pagi ni terus potong sepokok ank pisang yg hari tu daunnya di ambil untuk buat tapai, jiran sini yg oder. Jadi halus je la pokoknya. Nak tebang yg besar rasa x berapa rajin pula. Dapat la sikit umbut pisang. Kejap lagi baru masak. 

Ini lebihan, mcm nampak keras buang lgi batang2 atau pelepah batang pisang tu

Sikit ni je dpt, jadi la gu kan dgn daging.

Olahan dan di cuba : rosaliza

Gulai Daging Dengan Umbut Batang Pisang atau Rias Pisang 

Bahan-bahan:


500 gram Daging, dgg import rebus dulu

Sebatang umbut atau rias Pisang

200ml santan kotak, saya guna tak sampai sekotak.

*Serbuk Kari Daging (bancuh dengan sedikit air untuk dijadikan pes), saya guna kari timbang kelantan.

*2 labu bawang besar

*3 ulas bawang putih

*1/2 inci halia

*Seinci lengkuas

*2 sudu besar kerisik

Blender bahan2 bertanda (*)

Garam dan sedikit secukup rasa

Minyak untuk menumis

1 keping asam keping yg paling kecil

Sedikit Nise.


Bahan Tumis di Mayang Halus **

3 ulas Bawang Putih ** mayang halus

5 ulas Bawang Merah **mayang halus

1 inci Halia **mayang halus

Kulit Kayu Manis

Bunga Lawang



Cara-cara membuatnya:

1. Ambil bahagian dalam batang pisang yang lembut. Potong serong batang pisang dan membersihkan tali-tali getah yang ada.

2. Bersihkan getah2 bertali di umbut pisang, dan rendam dlm air yg di letakkan sedikit garam, utk mengelakkan umbut pisang jadi lebam.

3.  Sediakan bahan-bahan tumis. 

Bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dimayang halus. Panaskan kawah/periuk. Tumis bahan-bahan tumis (bawang, halia,  kulit kayu manis dan bunga lawang) sehingga wangi.

4. Masukkan serbuk kari yang telah dibancuh dengan sedikit air dan bahan kisar yg bertanda (*) Biarkan ia masak/mendidih sehingga pecah minyak. 


5. Seterusnya masuk kan daging, kalau daging segar lgi sedap.Masak sehingga daging empuk / lembut dgn sedikit air atau santan cair.

6. Apabila daging empuk, baru masuk kan batang pisang, garam secukup rasa dan sekeping asam keping


7. Akhir sekali baru la masuk kan santan pekat.Biarkan ia mendidih dan umbut pisang lembut.


Selamat Mencuba….

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...