Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Wednesday, November 18, 2009

Udang Goreng Tepung


Salam buat semua..menu udang goreng tepung versi kak fida MYR . Hari masa g jenjalan umah hana jepun tu tgk udg dia, mengacam habisss, nk buat stail dia tak ada serbuk roti pulak...godek2 kat myr jumpa resepi kak fida...

Kak Fida izin ya saya nk c n p resepi kak fida ni utk rujukan masa depan

Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 500 g udang - buang kulit dan tinggalkan ekornya dan bersihkan,tos
  • 1/2 sk serbuk lada sulah*
  • 1/2 sk minyak bijan*
  • 1/2 sk garam*
  • 1/2 sk gula*
  • 1 sb tepung jagung*
  • Bahan2 tepung utk menyalut udang :-
  • 2 cawan tepung naik sendiri
  • 1 sk garam
  • 1 sk serbuk perasa ayam
  • 1 sk serbuk lada sulah
  • air secukupnya utk membancuh tepung
  • 2 sb minyak masak
  • (bahan2 tepung disatukan dan kacau hingga sebati)
  • Minyak masak untuk goreng terendam

Cara-cara


  1. Udang_goreng_tpd_d_perap
    Satukan bahan2 bertanda * dan gaulkan pada udang dan perap 1/2 jam.

  2. Udang_goreng_d_celup
    Celupkan udang dlm adunan tepung.Ekornya tk pyh dicelup tepung.
  3. Goreng udang dalam minyak yg telah dipanaskan dulu.Goreng hingga salutan tepung keemasan.Angkat dan toskan minyaknya.

  4. Udang_goreng_tpg_d_saji
    Siap untuk disajikan.


2 comments:

udang nih masak apa pun sedap kan kakk.. tp kalo dpt makan yg akak masak lagi sedap rasanya nih..heee
 
memang sedap la sue...tp akak ni masak gitu2 je n posing pun mcm utk mkn je..heheh tak sempat nk pg amik bunga raya dulu...TQ ya mama eyana hehee
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...