Tuesday, May 24, 2011

SAGUPAL

Sagupal sejenis pencuci mulut yang agak terkenal di klate. Kalo di klate ada sagupal segera yg sudah di bentuk dan warna warni, tak perlu di gentel2 dah, cuma terus dimasak. Dua tiga menjak ni penyakit sagu menyerangi blogger2masakan , tak kira lah apa jenis kuih ke puding ke janji sagu....


Sagupal yang akk buat ni untuk orang malas mengetel bulat2, akk guna sudu kecil je. Sagupal ini berbeza degan asam gupal kerana asam gupal mempunyai inti kacang hijau dan saiznya besar2 sikit. 




SAGUPAL


1 cawan sagu - basuh dan tos kan
3/4 cawan air panas mendidih
- gaulkan sagu dengan air panas menggunakan sudu, dan biar seketika. Kemudian getel bulat2. Akk sudu kecil2 je.


KUAH
4 cawan santan - akk guna 1 cwn santan pekat + 3 cwn air
1/2 cawan gula
3 helai daun pandan
1 sudu besar halba
garam secukup rasa


CARA2
Didihkan santan bersama daun pandan, gula, halba dan garam. Kemudian masukkan sagu yang sudah di gentel2 itu. Masak sehingga sagu jernih. Sesuikan rasa. Taraaa Siap.


Anak2 tak suka mkn...Aqil  je mkn sikit


setelah di simpan dlm peti ais, kuahnya bertambah pekat..dan rasa lagi sedap

16 comments:

salam kak..xpernah mkn sagu gumpal nie lagi..jakunnya atie tgk!hihi
 
}~ azatiesayang....assalam atie..ini kat klate je popular mskan gini..selalunya bulan posa ramai org jual
 
dessert tradisional ni..ingat nk menerai gak tp xtau la budak2 mkn ke tak?nak kena test sket dulu.
 
}~Linapg....kalo secawan tu mmg byk sangat..baik buat sikit je..umah akk tak ada org mkn pun, yg tua jelah mkn, aqil mkn la sikit, adda mkn kuah je..iqa suruh buat butir nangka huhu
 
Kak Rosaliza,
Ingat kan apa Sagupal.. Rupanya sagu gumpal tu.. Aaahh bnyk sgt kat sini kan.. Tak bulan puasa pun bnyk org jual kat pasar ct khadijah tu..
 
tak pernah makan sagupal nie..boleh laa cuba..ada halba tu aper rasa yer..selalu masak asam pedas atau kari ajer akak letak..
 
1st time dengo nama menu ni Segupal...menarik namanya...makan lagila tak penah....hu hu...jakun betul kak cek ni...:)
 
sedapnya kuih ni kak..lamo tok make..hihi
 
Assalam kak,nih LA 1st time tgk sagupal,mkn lagilah xpernah kak..Owh da add halba yer kak..Rasa cam sagu gula melaka ke kak..
 
assalam rosaliza..macam buat pengat ye..tentu sedap ni..akak nak cuba jugak la.
 
sukenyeeeeeeeee mkn sagupal...adoi,klo musim pns suke ltk air batu dlm kuah..hehe..cam mkn cendol
 
kak rosaliza : x pernah tau pon sagupal dan asam gupal merupakan 2 kuih yg berbeza.heheh...x lulus lagi sy bab kuih kelate ni.
 
tak pernah dengar apa lg nak makan kak...tp rasa dier mcm buleh imejin..kira bubur sagu laa ni kan..hehe..mesti sedap!terliur lak tgh2 malam nih..eh,pepagi bute nih.hee..
cube2 merempit ingatkn line laju tp x berapa laju gak..huhu
 
tak pernah makan lagi sagu ni kak...special ni...sedapnya kalau mkn sejukx2 tu kan...
 
Slm,liza dah follow..harap2 sudi follow blk,bestnyer kueh kat atas tuuuu... :)
 
salam kak rosaliza,
sagupal cam gitu x pernah plak makan tapi kalu yang ada inti kacang hijau tu mmg famous kat terengganu esp. bulan puasa...
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...