Tuesday, December 3, 2013

NASI GORENG KAMPUNG MABLESS

Assalamualikum buat semua dan salam sejahtera, rezeki  hari ni 25.10.13 ( cerita basi ya ) , adik ipar call cakap ada nak buat makan2 dekat ofis dia, nak nasi goreng kampung, bee hoon goreng dan sejenis kuih . Walaupun biasa buat. tapi kali ini mencuba nasi goreng Kak Nor Secubita Garam. Mekasih kak Nor

Saya panjangkan resipi kat sini untuk rujukan masa depan atau sapa2 yang nak mencuba

NASI GORENG KAMPUNG MABELES
resipi : K.Nor@SecubitGaram
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com
Bahan2:
3 cawan beras (cawan rice cooker)
air secukupnya

~ tanak nasi spt biasa.
~ lerai2kan dan  letakkan dlm dulang dan biarkan sejuk.

Bahan2 utk nasi goreng:
kangkung secukupnya ~ dipotong
1 1/2 cawan ikan bilis ~ digoreng garing
5 - 7 tangkai cili kering ~ dipotong/gunting serong- rosaliza tak letak
3 ulas bawang putih
5 biji bawang merah
7 biji cili padi ~ boleh tambah jika ingin lebih pedas
2 biji telur ~ dikocok
garam- rosaliza tambah kiub ikan bilis
sedikit gula
minyak

Cara2:
Ambil sebahagian dari ikan bilis yg digoreng tadi dan tumbuk hingga hancur. Boleh juga jika nak guna pengisar kering.
Kisar bawang putih, bawang merah dan cili padi.
Panaskan minyak dan masukkan cili kering dan goreng hingga wangi.
Masukkan bahan2 yg dikisar tadi dan tumis hingga garing.
Kemudian masukkan telur dan biarkan mengeras sedikit baru lah dikacau.
Masukkan ikan bilis yg ditumbuk/kisar, garam dan sedikit gula. Kacau.
Masukkan kangkung, nasi dan sebahagian lg dr ikan bilis tadi.
Kacau hingga rata dan masaklah seketika.
Angkat dan hidangkan bersama hirisan timun, tomato dan keropok ikan.


p/s lepas masak nasi goreng ni akk buat pulak yg goreng cili kering tu, memang sedap. tapi lupa snap pic.


Akk goreng nasi ni banyak utk 60 org makan, makanya bahan2 pun tambah juga

1 comments:

bertambah sedapkan kalau dimakan dgn keropok...
Bnyaknya masak..ada kenduri ke kak??
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...