Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Iklan yang tiada muncul2

Sunday, September 26, 2021

LAKSA SARAWAK SEDAP

 Assalamuaalikum dan salam sejahtera buat semua yg sudi singgah ke blog EmbunKasehRosaliza, yg sekejap ada sekejap x ada n3. Kdg2 mls nk update, guna hp mcm susah sikit nk taip2 byk2, nk pilih2 gambar pun mcm susah. Nk guna pc pun susah juga nk kena tranfer gambar bagai, dah lupa mcm mana nk gunA nk buat dah.

Bila masak benda yg jarang2 buat ni sayang juga bila x letak resipi, walaupun resipi ulang2 . 

Laksa Sarawak menjadi kesukaan semua anak2 kat rumah ni. Memang berbaloi kalau buat, sebungkus behon tu cukup2 dgn pes haji manan 200gram tu.

Kat rumah ni asalkan ada ayam, tlor rebus, telur dadar udang dan sambal belacan kira dh lengkap. Sayur semua x kisah ada ke tidak.












RESIPI LAKSA SARAWAK


By: HaSue@sue-hasue.blogspot.com
Kongsi bersama : embunrosaliza.blogspot.com
 
Bahan2 laksa(tidak terhad):

  • Bihun(yg sudah dicelur n ditoskan) rosaliza rendam dulu, kemudian rebus sekejap.
  • Isi ayam (yang digoreng lebih sedap) - embunrosaliza rebus lepas tu garam kunyit dan goreng .
  • Tauhu goreng - tak letak
  • Telur dadar rosaliza buat warna warni
  • Tauge(celur seketika) tak letak
  • Cendawan hitam(celur) - x letak
  • 300g udang(celur) rosaliza celur dan goreng
  • Telur rebus
  • Sambal belacan dan limau kasturi

Cara menyediakan sambal belacan: Kisar(menggunakan pengisar bahan kering) 3-4 tangkai cili merah+10 tangkai cili api(ikut tahap kepedasan masing2) bersama 3 sudu belacan dan sedikit garam..jika ingin menghasilkan sambal belacan lebih banyak,boleh menggunakan pengisar bahan basah..campurkan sedikit sahaja air,sekadar untuk menggerakkan mesin ye

Bahan2 kuah laksa:

  • 200g pes laksa sarawak hj manan
  • 2 liter air
  • 200g udang tanpa kulit-boleh juga dicincang
  • 2 batang serai-ketuk
  • 200ml santan pekat(hasue guna santan kotak)
  • Garam n gula/perasa secukupnya - embun  tambah 1 kiub ayam

Cara menyediakan kuah laksa:

  1. Masak 2 liter air sehingga mendidih dan celurkan udang (300g) seketika. Boleh juga rebus isi ayam tadi jika tidak suka digoreng. Toskan.
  2. Masukkan rempah laksa,serai yang diketuk dan masak sehingga mendidih. Masukkan udang(200g) untuk kuah,santan,garam,gula. Biarkan mendidih dan sebatikan rasa.
  3. Bila dh masak masukkan daun ketumbar.
  4.  Siap
Comel lesung, baru lepas tumbuk kunyit hidup.
Sedap sambal belacan ni simple2 je resipi

4 comments:

Nampak sedap kejadiannya
Selamat menjamu selera
 
Alhamdulillah Ank2 semua suka laksa sarawak, walaupun kami x pernah lagi jejak kaki ke sarawak😅😅
 
Anak-anak memang tak kisah ada sayur ke tidak kan Rosa heheheeee. Kalau disediakan sayur pun tak dipandang.
 
Asalkan ada ayam dan kuah pun dh cukup bg ank2 kat umah ni Amie
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...