Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

iklan

Tuesday, February 2, 2010

KERABU MANGGA IDAMAN

Salam buat semua...pagi tadi pergi ke pasar selayang..pas tu jumpa la pulak orang jual mangga yang tak berapa masam dan sedap je bau buah mangga ni. Hajat hati lama dah nak makan kerabu mangga buatan sendiri ini. Lagi pun bahannya semua dah ada. Ada sapa2 yang mengidam atau terasa-rasa nak makan mai la umah akk ni.  Buat Aie yang lama mengidam tu , ambil la sepinggan ..sakit perut akk tak tahu.Jom makan kerabu mangga :~


 
ok lah tak pedas sangat..anak2 pun boleh makan
umtuk resepinya

3 biji mangga muda ( sagat/hiris memanjang)
*3 biji cili padi..kalo nak pedas boh la byk2 - akk tak suka pedas )
*1 ulas bawang putih
*2 sudu besar udang kering ( goreng tanpa minyak )
2 sudu besar sos ikan
1 sudu besar gula gabung

Cara2nya
Tumbuk bahan2 bertanda *...lepas tu gaulkan bersama mangga yang sudah di sagat tadi...siap.

enak dimakan begitu saje atau bersama dengan nasi



8 comments:

Sedapnya kak..demam2 ni makan masam2 sedap la..

**akak:..gula gabung ke kabung??..
 
salam azmiezas....dah kebah ke dmm tu...ala silap taip pulak gula kabung heheheh..sebelah thai byk jual tu.... moga cepat sembuh ya azmiezas
 
Oooo..ni kerabu peberet ni.Skrg musim manga kat sini.Nti blh buat kerabu mangga dn sambal mangga ikn kering tu..

Kat sini mangga dipanggil buah pelam.
 
SALAM ADRY...AKK INGAT NAK BUAT SAMBAL PAUH LA HARI NI...TAPI GUNA IKAN SELAYE REBUS..BESTNYA KAN..INGAT KG JE
 
salam Kak..
Dah kecur liur tgk kerabu mangga tuuu
 
salam sue@nenie...tapi mangga ni tak masam sangat...best la buat kerabu gini...tapi kalau buat sambal tak terangkat heheheh
 
AAAAargggghhh!!!!!!! Tak tahan! Tak tahan! Terlioq nak makan kerabu manggaaaaa.....heeeee
 
salam mamawana...hehehehh nampak gayanya nak kena buat lah tu...tak pun order je
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...